Ga naar inhoud
GENEGEERD

BOL van Range (Opstart fase)


Range

Aanbevolen berichten

Beste preppers,

 

Sinds gisteren heb ik bepaald nieuws mogen ontvangen waardoor ik een 'vrij man' ben. (No worries, ik heb geen crimineel verleden, hooguit een wat moeilijke jeugd). Gezien ik hier al een maandje of 5 rondhang hebben jullie al wel een globaal beeld van wie ik ben (of eigenlijk waar ik voor sta/wil staan).

 

Ik heb zelfstandigheid en duurzaamheid altijd al hoog in het vaandel gehad en de informatie van dit preppers forum heeft dit alleen maar meer aangewakkerd. Zoveel goede ideeën en oplossingen dat het je bijna laat kwijlen haha ^^!

 

Afijn, op naar wat de titel suggereert.

 

De komende twee jaar ga ik mij enerzijds bezighouden met de ontplooiing van mijn bedrijfsactiviteiten en anderzijds de voorbereidingen treffen voor een BOL.

 

Deze BOL is niet geschikt voor een SHTF situatie maar is meer om te ontsnappen aan de monopolie positie van bedrijven/overheden van primaire levensbehoeften. Ik heb zelf geen groene vingers en weinig biologische kennis dus het verbouwen van voedsel zal niet direct tot mijn prioriteiten behoren.

 

Oké, de locatie?

Staat nog niet geheel vast. In mijn netwerk heb ik een machtige Duitse vriend die met zijn netwerk mij wil steunen daar waar het kan als ik met concrete plannen aankom. Je begrijpt wel dat hoe de situatie nu ligt Duitsland een aantrekkelijk gebied is voor mij. Het zou dan gaan om een plek in Nordrein-Westfalen. Dit is in principe de achtertuin van waar ik geboren ben en heb cultureel en taalkundig veel gemeen met dit gebied. Hoewel ik weinig Duits spreek (wel sterk in het verstaan in een rustig gesprek) is het gebied gemengd met Nederlandse invloeden waardoor 'integratie' een stukje makkelijker verloopt. Daarnaast spreekt de mindset van Duitsland mij aan en is de gehele wettelijke structuur beduidend stabieler en toekomst-bestendiger dan wat in NL heerst. Ook loopt Duitsland voorop in zowel kennis als interesse als het gaat om 'duurzame' bouw en levens-stijlen die gericht zijn op het zo gebalanceerd en zelfstandig mogelijk leven.

 

Oké, en hoe ga je bouwen?

Uiteraard ben ik jong dus ik begin vrij klein. Met ongeveer 60 tot 80 m2 zou ik het qua woonruimte zeer goed af moeten kunnen. Ik ga het overigens wel zelf bouwen. En wel met earthbags.

 

Zie de link: http://www.themudhome.com/

 

Bij het bouwen houd ik rekening met:

- Uitbreiding van het huis door meerdere ruimtes toe te voegen.

- De optie om gewassen te verbouwen (dit hoeft niet direct aan huis maar moet wel beloopbaar zijn)

- Opslagruimte (Zowel voedsel danwel bouw/onderhoudsmaterialen)

- 100% zelfvoorzienend in wateraanvoer/opvang.

- On the grid aangesloten maar geleidelijk aan de overstap maken naar een 'waterrad' systeem die mijn elektriciteit opwekt.

- Het minimaliseren van stookkosten die ik bij het bouwen al kan besparen (ik graaf een halve tot hele meter de grond in en de achterkant van de woning (gericht op het zuiden) doet dienst als isolatie en eventuele toekomstige gewassenbouw.

- Bouw ik in eerste instantie gelijksvloers.

- Leef ik niet in mindere comfort dan dat ik nu doe (om eerlijk te zijn zou ik dat heel moeilijk vinden als ik dat wel zou moeten) maar wil ik wel mijn uiterste best doen om alle 'rotzooi' die ik maak of gebruik die moeder aarde uitputten om terug te geven/te ontlasten. Stel mijn koelkast voor, als die 270 Kwh per jaar verbruikt dan wil ik die stroom zelf weten op te wekken en weet ik dus dat ik minimaal 270 kwh per jaar zelfstandig moet opwekken op den duur om onder de streep neutraal te staan. En dat gaat uiteindelijk dan op voor elk product in huis.

- In plaats van plamuur zie ik heil in waterklei.

 

Heftig lijstje, ga is specifiek in op dat waterrad systeem?

Het bestaat in feite uit vier onderdelen. Deel A is een hoger gelegen vijver (hier vloeit ook alle water die ik opvang in), Deel B zijn de kleine waterradjes die draaien en dus elektriciteit genereren via dynamo´s. Deel C is het lager gelegen vijver (Dit is zuurstof rijk water dus kan vis en ander soort leven bevatten). Deel D is de Ram pump die dit water weer omhoog pompt. Voor wie wil weten wat een ram pump is: https://www.youtube.com/watch?v=qWqDurunnK8

 

Naast elektriciteit opwekken dient dit systeem ook als watervoorraad zoals ik hieronder verder zal beschrijven.

 

Op kritieke punten van dit systeem zitten waterfilters variërend van met natuurlijke materialen voor bijvoorbeeld een douche/bad/besproeien van grond tot aan industriële voor drinkwater/schoonmaken van de vaat. Hierbij wil ik uiteindelijk ook watertanks (gefilterd door natuurlijke materialen) aanleggen (onder de grond) zodat ik die kan aanspreken wanneer nodig en dat het goed drinkbaar is wanneer het door een industriële filter is gegaan.

 

Oké, klinkt mooi, verder nog iets wat we moeten weten?

Ja, zoals ik al zei wil ik niet inboeten op comfort maar wil wel dat ik uiteindelijk de natuur zo min mogelijk belast met hoe ik leef. Hoewel ik begrijp dat sommige dingen op maat gemaakt zullen worden geef ik de voorkeur aan voorwerpen met 'universele aansluitingen' als dit apparaat/voorwerp gebruikt moet worden in combinatie met andere voorwerpen/apparaten. Denk hierbij aan standaard maten raam/deurkozijnen of algemene diameter aansluitingen van buisjes door middel van moertjes bijv. Op deze manier kan ik gemakkelijk aan vervangende materialen komen en is een persoon die handig met zijn handen is alles wat ik nodig heb om het op te lossen :) (en ik ben eerlijk, dat scheelt ook flink in de portomonnee!)

 

Oké, laten we het dan over financiën hebben.

Het budget op dit moment is 4.000 euro. De tijd waar ik op dit moment op in zet is om rond Juni 2016 een begin te hebben gemaakt dat zintuiglijk waar te nemen is. Dat betekend dus dat grondwerkzaamheden al zijn begonnen of dat de eerste 'zakken' er al liggen. In dit tijdsbestek zet ik in om over minimaal 10.000 euro te beschikken om uit te geven voor grond en fundering werkzaamheden voor mijn huis met inbegrip van vloer en verf. Zaken die ik laat uitbesteden aan (onbekende) professionals zijn: 'Electriciteit met inbegrip van verlichting' en 'on the grid' aansluitingen op de meterkast. Wateraanvoer, installatie van apparatuur, verhuizing van meubelen, bouwen van de fundering en het leggen van de vloer/verven doe ik of zelf of ik heb er binnen mijn netwerk capabele mensen voor die mij met plezier mee willen helpen (en afhankelijk wie uiteraard ook tegen een vergoeding).

 

Een belangrijk onderwerp dat ik ben vergeten is Sanitair.

Ik zie zelf heil in een compost toilet. Voordeel is geen water gebruik en als ik het efficiënt bouw kan ik het gemakkelijk composteren zonder dat het stankoverlast veroorzaakt. Een eenvoudige douche en wastafel volstaat verder totdat ik verder zou uitbouwen op den duur als de situatie er om vraagt.

 

Een even belangrijk onderwerp dat ik ook bijna vergeten was is: Isolatie

Uiteraard zijn alle deuren/ramen dubbel of als het niet al te prijzig is driedubbel geïsoleerd. Tochtstrips voorkomt ontsnappen van warmte, en de klei die als 'plamuur' dient zit zowel aan de buitenkant van de eartbags danwel aan de binnenkant. Een snelle isolatie oplossing op den duur zou stro(balen) tussen twee earthbag muren zijn. Verf breng ik (waar mogelijk en nodig) 3 of zelfs vierdubbel laags aan. Naast extra dekking zie ik graag functionaliteiten zoals 'brand-vertragend' bijv.

 

Waarom ik dit topic maak/post is omdat ik zoveel mogelijk informatie wil verzamelen wat mogelijk is in mijn huidige set up en wat ik eventueel nog beter kan doen. Als ik nu zo goed mogelijk voorbereid en aanpak dan bespaar ik tijd/geld/moeite in de toekomst omdat ik het 'toekomst-bestendig' heb gebouwd/toegepast.

 

Linkjes naar producten of artikelen om te lezen zijn dan ook in het bijzonder gewaardeerd naast alle reacties van mijn gewaardeerde en gerespecteerde forum genoten hier :)!

 

Goed begin voor een kasteel hé^^? Hahaha

 

Succes!

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Jaja, blijven dromen bouwen.

 

Lekker lang leesstuk jongeman! Ik neem aan dat ik vrijuit commentaar mag geven zonder dat je het beledigend oppikt? Komt ie...

Ik miste even de optie koelkamer in plaats van koelkast.

Composttoilet zag ik al voorbij komen. Goesso!

Afvalwater afvoeren, ofwel helofytenfilter?

Kalkverf maak je zelf, stuk goedkoper, er staat ergens op het forum een topic met recept.

Plamuur, je bedoelt klei, leemmuur?

Heb je een realistisch beeld van hoeveel je aan energie verbruikt?

Ik neem aan dat je ook over verwarming nadenkt? Hoe zie je dat voor je?

Heb je ook al geïnformeerd naar eventueel vergunningen? Zou sneu zijn als je alles voorbereid en je mag jouw kasteel niet bouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaja, blijven dromen bouwen.

 

Lekker lang leesstuk jongeman! Ik neem aan dat ik vrijuit commentaar mag geven zonder dat je het beledigend oppikt? Komt ie...

Ik miste even de optie koelkamer in plaats van koelkast.

Composttoilet zag ik al voorbij komen. Goesso!

Afvalwater afvoeren, ofwel helofytenfilter?

Kalkverf maak je zelf, stuk goedkoper, er staat ergens op het forum een topic met recept.

Plamuur, je bedoelt klei, leemmuur?

Heb je een realistisch beeld van hoeveel je aan energie verbruikt?

Ik neem aan dat je ook over verwarming nadenkt? Hoe zie je dat voor je?

Heb je ook al geïnformeerd naar eventueel vergunningen? Zou sneu zijn als je alles voorbereid en je mag jouw kasteel niet bouwen.

 

Iedereen mag vrijuit commentaar geven, geen zorgen! Ik weet dat het allemaal opbouwend is en dat het (bij de meesten hier) vergezeld gaat met stevige en gefundeerde argumenten om mij verder te helpen.

 

Een koelkamer zou een optie zijn op den duur bij uitbreiding. Ik ga in eerste instantie voor de koelkast omdat die compact is en verhoudingsgewijs ook goedkoper en vooral minder tijdrovend is om te laten functioneren. Wel een goed idee!

 

Composttoilet heet het inderdaad!

 

Over dat helofytenfilter wist ik niet dat het zo heette maar dat is wel hetgeen wat ik bedoel ja! Linkje: http://nl.wikipedia.org/wiki/Helofytenfilter

 

Kalkverf is een mooi alternatief maar vereist wat ik zo zie wel egale muren. Dan zou ik in eerste instantie zoals je zei 'leem' moeten aanbrengen en dan is nog maar de vraag of daar kalkverf overheen kan ^^.

 

Over energie hoeveelheden kan ik op dit moment geen zinnig woord over zeggen. Op dit moment betaal ik er niet zelf voor (lang verhaal) dus ik zou dat niet weten. Ik denk gezien mijn beroep (studio componist/arrangeur/mixdown en mastering) dat ik wel meer verbruik dan de personen die zo'n studio niet hebben. Ga er maar wel vanuit dat mijn studio ruimte een wezenlijk onderdeel van mijn 'nieuw te bouwen' huis gaat uitmaken maar ik hou het wel vrij minimalistisch voor wat er normaal gesproken voor staat als ik mijn branche kaders er bij pak.

 

Verwarming wil ik centraal regelen. Aardwarmte staat centraal naast isolatie. Hoe beter hoe minder hard ik hoef te stoken. Dat neemt niet weg dat verwarming nodig blijft maar kan ik kleinschalig houden omdat er serieuze architectonische formaat limieten van earthbag building zijn die eerder hun intrede doen dan dat ik de ruimte niet meer adequaat kan verwarmen.

 

Duitsland is betreffende vergunningen wel even het bekijken waard maar daar is via mijn netwerk wel een mogelijkheid voor om te verkrijgen. Zolang ik de omgeving niet tot last ben en het in het landschap past/opgaat dan zou ik niet weten waar vergunningen voor afgegeven moeten worden in Duitsland. Bovendien zijn dit soort zaken voor de deelstaat in plaats van het rijk, maakt de bureaucratie een stuk eenvoudiger!

 

Uiteraard gaat geen paal de grond in of een zak op het land als ik niet de benodigde papieren er voor heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kalkverf is een mooi alternatief maar vereist wat ik zo zie wel egale muren. Dan zou ik in eerste instantie zoals je zei 'leem' moeten aanbrengen en dan is nog maar de vraag of daar kalkverf overheen kan
Juist! Juist over lemen muren doe je kalkverf. Om de leem niet af te sluiten. Je moet nog wat voorbereidend leeswerk doen jongeman.

 

Maar dat komt wel goed geloof ik.

 

Zoek ook nog even op tegelkachel, en zoek uit hoe je lucht ververst in je huis. Linkje als beginnetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mm ik zat ff te denken is het wellicht niet een idee om de rampump die de bovenste vijver volpompt vanuit de onderste te vervangen door een klein watermolentje? Aangedreven door wind? Scheelt je wellicht weer in energie behoefte vande pomp (kan je altijd aanhouden als back-up natuulk).

 

En ik zou ff energie steken (hehe :p) in het oriënteren op een passief zonnehuis zodat je verder op energie kan besparen. Helemaal in combinatie met een paar zonnepanelen op het dak zou je vrijwel offgrid kunnen gezien je uitgangspunten :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje, ik gun mijzelf minimaal twee jaar de tijd dus dat komt! Bedankt voor de link.

 

@Heksenboot, dankjewel voor de linkjes en de complimenten :)! Permies had ik zelf ook al gevonden maar was er nog niet aan toegekomen om dat door te spitten. De Mass rocket heater is machtig interessant om te zien/te overwegen. Zou ook erg goed dienst kunnen doen als 'vloerverwarming'.

 

@Geert, Oh, ik vond dat nog redelijk accuraat t.o.v. van zeggen: 'Duitsland'. Oké ik geef toe dat één deelstaat al een groter oppervlakte kan hebben dan Nederland dus ik zal iets specifieker zijn. Oorspronkelijk kom ik uit de Achterhoek en zou het liefst maximaal 25 a 30 km van de Achterhoekse grens af wonen. Hoewel dit een ondergeschikte positie heeft als ik land/gebied kan vinden dat mijn zelfstandigheid en duurzaam meer bevorderd. Denk daarbij aan een natuurlijk meer en/of bos. Gezien ik ook voor de fundering in de grond graaf zou een makkelijk af te graven ondergrond wensen. Is dit iets preciezer?

 

@Kungfufox, als je de link had aangeklikt dan had je gezien/waargenomen dat juist ' het functioneren zonder enige vorm van stroom/motor/wind' het selling-point van dit apparaat is. Het maakt gebruik van een aantal natuurkundige wetten (vooral zwaartekracht) en werkt na een eenmalige zwengel zo goed als voor altijd (of wanneer je de aanvoer stopt). Betreffende je passieve zonnehuis weet ik niet precies wat je bedoelt (linkje?). Als het gaat om energie opwekken wil ik dat doen met een aantal schoepraden. Deze hoeven niet groot te zijn maar draaien wel 24/7 doordat die ram pump ook 24/7 werkt en al het water in het beneden vijvertje weer omhoog transporteert naar het boven vijvertje en de cyclus is compleet ^^. Een verticale waterturbine (denk aan die grote jongens die in de Chinese Dam zitten) maar dan kleiner op formaat van een gezinswoning kan ook en zie ik ook wel zitten ^^.

 

@FincalnSpanje, dankjewel en zal ik doen :)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Passief- versus Actiefhuis:

Het is mogelijk om woningen of gebouwen te bouwen die even veel energie opwekken als ze nodig hebben om comfortabel te zijn. Deze gebouwen zijn 'energieneutraal'. Het gebouw wordt optimaal geïsoleerd om de warmtebehoefte in de winter te beperken, en de noodzaak voor kunstmatige koeling in de zomer vrijwel onnodig te maken. Daarbij is er veel aandacht voor een gezond binnenklimaat, dat bereikt wordt door een deskundig ontwerp, correcte constructie, verantwoorde materialen en efficiënte installatietechniek. Comfort, goede ventilatie en een gezond binnenklimaat zijn allemaal cruciale aspecten. Voor het opwekken van energie wordt gebruik gemaakt van hernieuwbare energie bronnen, zoals zon, wind en water. Andere namen voor (bijna) energieneutrale woningen zijn 'passief huis' of 'nul-energiehuis'.

 

Zonnehuis is het oude woord voor passiefhuis.

 

"Een passiefhuis is een gebouw dat voldoet aan de eisen van het passiefhuis-certificaat. Alle passiefhuizen mogen niet meer dan 15 kWh/m² per jaar verbruiken voor ruimteverwarming. De andere eisen van het passiefhuis-certificaat verschillen per breedtegraad. Voor Nederland en België gelden de eisen voor passiefhuizen die tussen 40 en 60 graden noorderbreedte liggen. Een Nederlands passiefhuis gebruikt vier keer minder energie dan een Nederlands nieuwbouw woning uit 2011 en stoot 54% minder CO2 uit dan een nieuwbouw woning." http://nl.wikipedia.org/wiki/Passiefhuis

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert, Oh, ik vond dat nog redelijk accuraat t.o.v. van zeggen: 'Duitsland'. Oké ik geef toe dat één deelstaat al een groter oppervlakte kan hebben dan Nederland dus ik zal iets specifieker zijn. Oorspronkelijk kom ik uit de Achterhoek en zou het liefst maximaal 25 a 30 km van de Achterhoekse grens af wonen. Hoewel dit een ondergeschikte positie heeft als ik land/gebied kan vinden dat mijn zelfstandigheid en duurzaam meer bevorderd. Denk daarbij aan een natuurlijk meer en/of bos. Gezien ik ook voor de fundering in de grond graaf zou een makkelijk af te graven ondergrond wensen.

@Range

Dit is ook een van de redenen waarom ik het vraag . Hoe verder N. NO. gaat hoe roder de grond word . En er kunnen enorme keien en stenen in de grond zitten . Zodat uitgraven met een schop lastig wordt . En een enorme graafmachine nodig hebt voor het kleinste putje dat je nodig hebt . Ook ik voel mij daar thuis . Streek rond Aronsel .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kungfufox, als je de link had aangeklikt dan had je gezien/waargenomen dat juist ' het functioneren zonder enige vorm van stroom/motor/wind' het selling-point van dit apparaat is. Het maakt gebruik van een aantal natuurkundige wetten (vooral zwaartekracht) en werkt na een eenmalige zwengel zo goed als voor altijd (of wanneer je de aanvoer stopt). Betreffende je passieve zonnehuis weet ik niet precies wat je bedoelt (linkje?). Als het gaat om energie opwekken wil ik dat doen met een aantal schoepraden. Deze hoeven niet groot te zijn maar draaien wel 24/7 doordat die ram pump ook 24/7 werkt en al het water in het beneden vijvertje weer omhoog transporteert naar het boven vijvertje en de cyclus is compleet ^^. Een verticale waterturbine (denk aan die grote jongens die in de Chinese Dam zitten) maar dan kleiner op formaat van een gezinswoning kan ook en zie ik ook wel zitten ^^.

 

Ow mijn excuus, zover heb ik niet doorgeklikt.Ik ging er inderdaad vanuit dat het een elektrische pomp was.

 

Wat betreft een passief huis geeft de onderstaande link wat informatie (er zijn nog diverse andere sites te vinden via google). Simpel gezegd komt het neer op een huis georiënteerd op de zon met aan de zonnezijde glas (zodat je een soort kas krijgt) en een dikke vloer/muur (bijvoorbeeld earthbags) aan de achterkant voor massa. Door je woning zodanig te positioneren dat je zoveel mogelijk zon opvangt kan je vrijwel zonder centrale verwarming. Doordat glas gebruikt wordt kan de zon diep tot in de woning doordringen en je woning de hele dag door verwarmen in de winter en in feite sla je hiermee overdag warmte op in de massa van de vloer en muren en geeft deze s nachts als het afkoelt weer af :).

 

23_Passive_Solar_Heating.jpg.48a3ca307c9341bee04382e579e69db2.jpg

http://www.passiefhuis.nl/ph.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje en @Kungfufox dankjewel voor de uitleg over het zonnehuis. Het is wel mijn doel om met een schuin dak te werken (al is het maar om regen op te vangen in eerste instantie ^^)

@Geert, dat is nog wel iets verder Duitsland in dan Nordrein Westfalen haha ^^. Wel een mooi gebied wat ik zo zag op Google maps, veel bos en een beekje + meer :)!

 

Ik reageer wat later omdat ik wat ziek was geworden :(. Nu al zeker twee en een halve dag uit de running geweest en moet rustig aan doen tot nu toe omdat ik snel uitgeput raak. Mijn slijmvliezen zijn waarschijnlijk geïnfecteerd geraakt en ik spuug dan ook elke rochel die ik heb uit :D. Klinkt smerig en too much information verhaal maar ik zeg het toch omdat ik benieuwd ben naar jullie mening over deze manier dat het uitspugen van slijm minder bacillen in mijn lichaam betekent en mijn lichaam dus minder hard hoeft te knokken om weer beter te worden.

 

Op naar het volgende. Ik ben is aan de slag gegaan op deze rustige middag met het ontwerpen van een huisplattegrond. Ik heb twee foto's geupload en die hebben allemaal een specifiek nummer. Ik licht in deze post toe wat die nummers zijn en waarom.

 

Dit huis is qua oppervlakte zoals je nu ziet (gelijkvloers) plus minus 80 m2 groot. Uiteraard gaat daar niet dag overheen en ik zit zelf te denken aan fases van bouwen/uitbreiden. De ruimtes 1 tot en met 4 is qua oppervlakte even groot als waar ik nu woon.

 

Algemene info:

- Binnenmuren zijn 30 cm dik (tenzij anders aangegeven in deze post), buitenmuren 60 cm dik. Uiteraard gaat het hierbij puur om earthbag formaat. Leem en overige lagen zullen afhankelijk van dekking nog zeker een paar cm toevoegen.

- Ik werk zoveel mogelijk met hele meters. Als meubilair of deur/kozijnen korter zijn dan is dat niet erg en wanneer ze meer dan 1 meter zijn dan reken ik er nog een meter bij ^^.

- Ik ben fan van donkere tinten en heb een voorkeur voor tegels/siersteen waar het mogelijk is. Dit is naast makkelijk te leggen ook langdurig goed en schoon te houden.

- Waar de badkamer/keuken zit bevinden waterleidingen en aan deze kant zal ook het waterrad systeem etc. bevinden buitenshuis.

- Ik ben helemaal om bij het zien van de rocket mass heater. Ik heb besloten om deze vorm van verwarming te gebruiken als vloerverwarming in dit huis. Vandaar ook de keuze voor tegels. Mocht het toch te warm worden dan heb ik door middel van ramen (en deuren) de mogelijkheid om het huis af te koelen. Ik ben dan ook van mening dat elke ruimte een 'ontluchting kanaal' nodig heeft die handmatig open of dicht gedaan kan worden.

- Ik heb meubilair gebruikt ter toevoeging. Hoewel niet alles representatief is voor wat ik heb komt het meeste overeen. Budget laten we hierbij even buitenwege.

- Ramen en deuren hebben allemaal horren voor die naast insecten ook roet/fijnstof en pollen tegen houden.

 

Huis-constructie-nummer-1.jpg.7e75c9d6af7079d5d2666f1d9d6453b2.jpg

 

Deel 1: Slaapkamer

Hoeft wat mij betreft niet groot zolang het maar comfortabel is. De deur zwaait naar binnen omdat dit ruimte besparend werkt. Aan de rechterkant heb ik kledingkasten met schuifdeuren toegevoegd. Dit leek mij in deze (krappe) ruimte het nuttigste. Aan het hoofd van het bed zitten aan beide zijden stopcontacten. Aan de linkerkant in de muur zit een doorgang naar de badkamer (afgeschermd met van die bamboe hangers die je opzij moet doen om er doorheen te kunnen, ik weet de naam ff niet)

 

Deel 2: Badkamer

Veel van de wateractiviteiten zullen vanuit hier komen. Zoals je kan zien is één muur in het bijzonder diegene die het water laat stromen naar de doucheruimte, wastafel, kleine wasbak (puur om je kleding (voortijdig) schoon te schrobben of je hond te wassen ^^!) en de was/droog combinatie. Ik ga vermoedelijk alleen voor een wasmachine omdat ik droogrekken veel fijner (en ook millieu vriendelijker) vind werken. Leifheit heeft een prachtige (inklapbare) waslijn systeem voor ongeveer 3 tientjes :D. Door het water vanaf één punt te laten komen qua aanvoer hoop ik flink op materialen te besparen en het gebruiksgemak te vergroten. De deur naar de douche ruimte heb ik vervangen voor een putje over de gehele lengte want een deur kan later altijd nog en anders maar even de trekker er over heen ^^. En voor @Stuudje heb ik een prachtige hoekje gereserveerd voor een compost toilet :)! Ik wil het zo maken dat ik de compost aan de achterkant van dit toilet er uit kan halen.

 

Deel 3: De keuken

Aan de linker kant (naast het fornuis met oven) zit een klapdeur die bij extreme warmte of 'rooktontwikkeling bij het koken' open gezet kan worden. Vergeet niet deze plattegrond getekend is waarbij we een meter in de grond zitten. De keuken is uiteraard voorzien van een koel/vrieskast, een kast met een magnetron en een spoelbak. Hier wil ik op den duur een horeca afwasser aan toevoegen, dit in tegenstelling tot een vaatwasser. Heb ik het nodig? Hoe gek het ook klinkt het antwoord hierop is 'ja'. Dit heeft overigens niet met 'luiheid' te maken want ik was nu ook nog de vaat met de hand, de werkelijke reden leg ik mensen face to face nog wel is uit. Afijn, keukenkastjes en het hoekblok dient voor pannen en spul.

 

Deel 4 Eettafel/andere dingen.

Spreekt voor zich, bovendien met de voordeur erbij heb ik op deze manier een vierkant en kan ik uitbreiden waar nodig. Deel 5 acht ik niet direct noodzakelijk zolang ik mijn muziekstudio activiteiten maar kan uitvoeren. Bedenk wel dat ik hiermee inkomsten verdien, dus compleet afschaffen is out of the question.

 

Huis-constructie-nummer-2.jpg.6a358175a45c05dd9a5dcb0a1d20eeb9.jpg

 

In deze foto heb ik uitgezoomd en is wat rood omkaderd is (nummer 6) het gebied waar ik dat waterrad systeem op den duur wil plaatsen. Uiteraard hou ik in mijn achterhoofd de ruimte die er voor nodig is om de composttoilet qua inhoud er uit te krijgen. Het wordt waarschijnlijk in een vorm van een halve ovaal die van boven naar beneden loopt. Aan de achterzijde van het huis zit de grote heuvel die ik wil bedekken met gras voorlopig en op den duur andere activiteiten aan toevoegen.

 

Ik hoor graag jullie feedback :)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip

@Range, probeer ook rekening te houden met je leidingen (water, warm water, afvoer wc, keuken, elektra). Dan is het bijvoorbeeld handig de keuken en badkamer aan één kant te houden.

 

Gelijk heb je, ik zag dat even later na het posten ook in. Daarbij zou die deur naast het fornuis helemaal niet kunnen omdat daar de grond nog 1 meter hoog is. Ik ben het inderdaad mee eens om zoveel mogelijk producten die leidingen nodig hebben om die bij elkaar te doen alleen stuit ik dan op een aantal compromissen die ik moet sluiten t.o.v. licht, luchting, verwarming

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo preppers!

 

Afgelopen week met een paar zaken bezig geweest betreffende de BOL. Vooral veel denk werk maar heb ook is rondgekeken om te zien of mijn wensen uit kunnen komen.

 

1. Ik ga uit van bovenkant deurpost hoogte (is standaard 240 cm) als de hoogte voor mijn dak. Op deze manier ben ik heel simpel van: 'Past het door de deur, dan past het in huis'. Ook zijn klusjes aan het plafond met een keukentrapje te doen.

 

2. Ik graaf (zoals ik waarschijnlijk al eerder had gezegd) mijn huis een meter de grond in. Ik houd hierbij de vloer waar ik op loop aan als 1 meter. Ik kwam op het vindingrijke idee dat als ik dit doe dat ik flink ook op materiaal kosten en arbeidsuren zou besparen door het niet hoeven te bepleisteren/beschermen van de earthbags omdat er toch aarde tegenaan zit.

 

3. Ik bouw in eerste instantie in een vorm van een rechthoek. Waarbij de woonkamer/open keuken dient als toegang tot de rest van het huis. Dit is ook handig als je moet bijbouwen in de toekomst.

 

4. De bovenste 1.4 meter ga ik gebruiken voor een combinatie van glas in houten frames als raam. Al deze geisoleerde ramen zullen eenvoudig te openen zijn van de binnenkant. Uiteraard beschermd met een de roet/fijnstof/pollen hor ervoor.

 

5. Over het dak ben ik nog niet geheel uit. Ik zit zelf te denken aan een tweedelig dak. Het eerste deel is puur houten balken van voor naar achteren met daarop houten platen en een niet water doorlatend doek daar bovenop vastgezet aan de randen zodat lekken geen kans hebben. Het tweede deel bestaat uit 8 panelen (met een kleine houten rand er om heen) die met scharnieren aan de zuidkant vast zitten. Op deze manier kan ik (of iemand anders) eenvoudig de panelen een paar graden schuiner zetten als het moet. Door met panelen te werken en die ook af te schermen op de randen kunnen in sommige kleine planten/gras groeien en wil ik een aantal gebruiken om hemelwater op te vangen. Uiteraard zullen de panelen met planten/gras in zijn geheel worden afgesloten zodat ze niet het hemelwater dat ik op wil vangen vervuilen.

 

6. De rocket mass heater gaat de verwarming bij uitstek worden. Ik kwam op het idee toen ik door de praxis liep om aluminium/pvc buizen te gebruiken ter verlengde van het warmte transport van de rocket mass heater. Dit zijn die flexibiele buizen die je ook boven je afzuigkap hebt hangen. Door deze in lijn te leggen met de houten balken van voor naar achteren denk ik zeker genoeg warmte te creëren. Ik overweeg het in een patroon te leggen als zandzak - houten balk - zandzak - alu/pvc warmte buis - zandzak - houtenbalk - zandzak alu/pvc buis. Deze dingen kunnen tot 120 graden aan (wat voor vloerverwarming bij far een grote overkill is oftewel ik heb genoeg speling voordat ik de gevaren zou bereiken.)

 

Misschien lukt het mij een tekening of twee te uploaden binnenkort. Immers één beeld zegt meer dan duizend woorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo preppers!

 

Afgelopen week met een paar zaken bezig geweest betreffende de BOL. Vooral veel denk werk maar heb ook is rondgekeken om te zien of mijn wensen uit kunnen komen.

 

1. Ik ga uit van bovenkant deurpost hoogte (is standaard 240 cm) als de hoogte voor mijn dak. Op deze manier ben ik heel simpel van: 'Past het door de deur, dan past het in huis'. Ook zijn klusjes aan het plafond met een keukentrapje te doen.

 

2. Ik graaf (zoals ik waarschijnlijk al eerder had gezegd) mijn huis een meter de grond in. Ik houd hierbij de vloer waar ik op loop aan als 1 meter. Ik kwam op het vindingrijke idee dat als ik dit doe dat ik flink ook op materiaal kosten en arbeidsuren zou besparen door het niet hoeven te bepleisteren/beschermen van de earthbags omdat er toch aarde tegenaan zit.

 

3. Ik bouw in eerste instantie in een vorm van een rechthoek. Waarbij de woonkamer/open keuken dient als toegang tot de rest van het huis. Dit is ook handig als je moet bijbouwen in de toekomst.

 

4. De bovenste 1.4 meter ga ik gebruiken voor een combinatie van glas in houten frames als raam. Al deze geisoleerde ramen zullen eenvoudig te openen zijn van de binnenkant. Uiteraard beschermd met een de roet/fijnstof/pollen hor ervoor.

 

5. Over het dak ben ik nog niet geheel uit. Ik zit zelf te denken aan een tweedelig dak. Het eerste deel is puur houten balken van voor naar achteren met daarop houten platen en een niet water doorlatend doek daar bovenop vastgezet aan de randen zodat lekken geen kans hebben. Het tweede deel bestaat uit 8 panelen (met een kleine houten rand er om heen) die met scharnieren aan de zuidkant vast zitten. Op deze manier kan ik (of iemand anders) eenvoudig de panelen een paar graden schuiner zetten als het moet. Door met panelen te werken en die ook af te schermen op de randen kunnen in sommige kleine planten/gras groeien en wil ik een aantal gebruiken om hemelwater op te vangen. Uiteraard zullen de panelen met planten/gras in zijn geheel worden afgesloten zodat ze niet het hemelwater dat ik op wil vangen vervuilen.

 

6. De rocket mass heater gaat de verwarming bij uitstek worden. Ik kwam op het idee toen ik door de praxis liep om aluminium/pvc buizen te gebruiken ter verlengde van het warmte transport van de rocket mass heater. Dit zijn die flexibiele buizen die je ook boven je afzuigkap hebt hangen. Door deze in lijn te leggen met de houten balken van voor naar achteren denk ik zeker genoeg warmte te creëren. Ik overweeg het in een patroon te leggen als zandzak - houten balk - zandzak - alu/pvc warmte buis - zandzak - houtenbalk - zandzak alu/pvc buis. Deze dingen kunnen tot 120 graden aan (wat voor vloerverwarming bij far een grote overkill is oftewel ik heb genoeg speling voordat ik de gevaren zou bereiken.)

 

Misschien lukt het mij een tekening of twee te uploaden binnenkort. Immers één beeld zegt meer dan duizend woorden.

 

Hou er rekening mee dat het ingraven zeker vochtproblemen gaat geven of je moet de wand waterdicht maken. Een vochtig huis geeft ook lichamelijke problemen. In Spanje gebruiken we een product van Sika waterproofer als we iets waterafstotend of waterproof willen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgraven, muur maken van autobanden, en aan de buitenkant weer zand ertegenaan, op hogen dus. Dit is de methode van earthship, en als je de rest van het principe van dat bouwplan gebruikt heb je geen last van vochtproblemen. In dit bouwplan is luchtvochtigheid, frisse en warme lucht en luchtcirculatie helemaal doordacht meegenomen in het ontwerp.

Verder, als je met leemmuren werkt dus niet vochtdicht maken anders slaat de muur de warmte niet op en staat het niet af, en er ontstaat juist schimmel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook las ik iets over de deurhoogte van 2.40 meter. Dat klopt niet. Een plafondhoogte\dakhoogte van 2.40 zou wel kunnen.

 

De standaardhoogte van een deur is 201,5 centimeter of 211,5 centimeter. Deze maten gelden voor zowel binnen- als buitendeuren. De smalste maat van een binnendeur is 53 centimeter en de smalste maat van een buitendeur 73 centimeter. Beide deuren kunnen maximaal 93 centimeter breed zijn en de tussenmaten lopen met vijf centimeter op. De dikte van de deuren is standaard 4 centimeter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...