Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Concept] Alert systeem


Communicator

Aanbevolen berichten

Ik ben na thuiskomst gisteren vrijwel direct achter de pc gekropen om de opgedane ideeën verder te verwerken.

 

Ontwikkeling eigen Alert Website omgeving

Naar aanleiding van wat voorbeelden die ik her en der gevonden heb op internet denk ik een mooi systeem te hebben bedacht wat verdere ontwikkeling nodig heeft.

Hierbij denk ik aan een Alert Website in combinatie met Apps voor Android en iPhone en een Desktop applicatie en nog veel meer gedetailleerde manieren om informatie te verspreiden en te ontvangen. Ik ben een document aan het opmaken met daarin de complete uitleg en een globale kostenberaming. Als hier blijkt dat er serieus interesse is, zit ik er aan te denken om dit project via kickstarter te laten lopen om zo de opzetkosten te dekken.

 

SMS berichten worden via bestaande SMS gateways verstuurt. Om dit in eigen beheer te doen loopt behoorlijk in de papieren.

De website en bijbehorende configuratietools / apps kunnen redelijk in eigen beheer gebouwd worden. Er is voldoende kennis en capaciteit aanwezig onder de leden om deze taken te verdelen. Zoniet, dan moet deze ontwikkeling door derden gebeuren.

 

Dit geheel wordt een op zich staande service met een vaste ploeg aan medewerkers en vrijwilligers.

 

Gratis en Betaald

Hierbij denk ik dan aan een gratis service, en een betaalde service. De gebruikers kunnen via een configuratiescherm hun eigen alerts instellen zodat ze op de hoogte gehouden wordt van de voor hen interessante meldingen.

De gratis service stuurt enkel alerts via e-mail en webapplicaties (rss feeds en realtime newsticker).

 

De betaalde service heeft ook alle email en webticker functies Als extra kan je dan de Apps downloaden en de Desktop Applicatie. Het ERT pushed dan berichten naar deze Apps, de SMS dienst en eventueel (text to speech) gesproken telefoon dienst.

 

Actieve deelname door Gebruikers / Reporters

Gebruikers kunnen actief deelnemen aan het melden van incidenten aan de ERT (Emergency Response Team) door middel van de Apps op de telefoons, of via de website. Ondersteund door foto's en eventueel videobeelden. Het ERT beoordeeld deze meldingen en verifiëren deze. Als aan deze melding een hoge alert status word gegeven dan zullen er scenario's geactiveerd worden waarbij betreffende gebruikers een melding zullen ontvangen.

 

Gebruikers kunnen zich ook aanmelden als reporters. Details hierover moeten nog verder ontwikkeld worden.

 

Apps ontwikkelen voor Android en iPhone

Het ontwikkelen van de Apps kan relatief simpel. De App hoeft maar drie functies te kunnen;

1. ontvangen van Alerts

2. versturen van Alerts met foto/video naar de redactie van het ERT

3. configuratiescherm

 

Realtime MAP

Op de website kunnen we ook een realtime map bijhouden met huidige incidenten.

 

Het ERT team

Dit team heeft tijdens hun dienst een directe verbinding met elkaar, of liever nog, zitten samen in een Centrale Post. Zij hebben een redundant verbinding met internet en een directe lijn met het p2000 systeem. Elke dienst wordt opnieuw bepaald welke items met voorrang gemonitord moeten worden, naast de standaard bronnen zoals twitter, p2000 en andere nieuwsbronnen. Elke melding die via een App of de website binnenkomt van een reporter of een gebruiker zelf, word geverifieerd door het ERT.

Elk ERT lid heeft hierbij zijn eigen taken om zo de lasten te verdelen.

 

Zendamateurs

Bij het volledig falen van alle communicatiemiddelen kan er teruggevallen worden op een groep zendamateurs die op vooraf bepaalde frequenties de meldingen rondsturen via het 2 meter repeater systeem wat een inmiddels steeds meer een landelijke dekking bereikt. Hierbij dienen de gebruikers dan zelf wel te zorgen voor het apparatuur dat deze meldingen dan kan ontvangen. Hierbij kan natuurlijk ondersteuning en uitleg gegeven worden. Of desgewenst kant en klare set-ups. (porto met voorgeprogrammeerde frequenties en een Draadantenne).

 


Dit idee is natuurlijk niet binnen een aantal weken klaar en hier hebben we de nodige mankracht voor nodig om dit te kunnen ontwikkelen. Als je een ERT 24/7 wilt bemannen met minimaal 4 personen, moet je al gauw in verschillende diensten gaan werken. (3 ploegen van 4 personen bijvoorbeeld).

 

Voordelen van deze opzet;

 

 

 

  • 1 centrale plek waar al het 'belangrijke' nieuws 24/7 wereldwijd wordt gemonitord.
  • 1 Dienst die volledig naar eigen hand te configureren is en meerdere manieren biedt om Alerts te versturen / ontvangen.
  • Gemotiveerde professionals die een waardevolle toevoeging bieden aan personen die graag goed voorbereid zijn op allerlei calamiteiten.
  • Een zelfverdienend model waarbij de kosten, hopelijk, gedragen worden door de gebruikers hiervan.
  • Stabiel en vertrouwd, met hoge mate van redundancy.
  • Realistisch en zonder onzin. Bij het ontvangen van een melding kan dit zeer serieus aangenomen worden. waardoor men zelf actie kan ondernemen.

 

Het document wat ik hier heb is nog veel uitgebreider, maar wil dit enkel delen met personen die oprecht mee willen werken aan dit systeem. Dit is namelijk niet alleen interessant voor de leden van deze site, maar kan ook gebruikt worden door Radio zenders, 'niet' preppers en vrijwilligers van hulpdiensten.

 

Als je echt wilt meewerken aan deze opzet, stuur mij dan een PM, met daarin jouw functie (applicatie ontwikkelaar, coordinator, BHV'r, Zendamateur, etc...)

 

Uiteraard krijgt preppers.nl dan bij release de primeur, en gratis toegang tot alle webtickers. en eventuele ontwikkelde tools, omdat zij de geboortegrond vormden van dit systeem!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Klinkt fantastisch!

 

Maar, als er 1 centrala plek is waar het ERT team zit, de centrale post, is dat dan niet kwetsbaar? Als er een shtf situatie ontstaat zijn die mensen ook beter bij hun familie natuurlijk. Of valt 't dan terug op een remote verbinding zodat ze het van huis of hun BoL kunnen?

 

En als alle communicatie middelen falen en er teruggevallen gaat worden op zend amateurs, heeft dat dan nog zin voor de smartphones etc? Internet zal 't zowieso niet doen, want er zal geen elektriciteit zijn. Doen de telefoons het dan nog? Ik neem aan dat er voor een bepaalde tijd backup elektra is bij gsm zendmasten en wat al niet meer maar dat houdt ook een keer op.

Ik verwacht niet dat er nu op magische wijze een manier gevonden wordt om toch de telefoons te bereiken maar is er een andere manier voor nitwits wat betreft zendapparatuur zoals ik om het dan toch nog te volgen? En om op een of andere manier informatie bij te dragen mocht er iets te melden zijn van waarde bij mij in de buurt?

 

 

Ik ben zelf vanavond niet aanwezig dus kan niet reageren. Morgenmiddag hoop ik weer boven water te zijn...

 

Duikles? :p

 

Ik zie 't morgen dan wel :) Prettig weekend!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DickBerts
Ik ben zelf vanavond niet aanwezig dus kan niet reageren. Morgenmiddag hoop ik weer boven water te zijn...

 

En als het nou net vanavond fout gaat, dan hebben we hier wel een giga probleem met zijn allen; communicator onbereikbaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm. Porto? Dat is toch wat je op een envelop plakt. Moet ik daar een draadje aan hangen? :p

@Communicator Ik heb een app op mijn telefoon die, zodra er een asteroïde langskomt een sirene laat horen. Je schrikt je rot maar het werkt wel goed om meteen alert te zijn. Zou geweldig zijn als wij zo gewaarschuwd worden als de banken omvallen en wij nog snel even moeten pinnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast morningglory

Alle meldingen boven grip 3 niveau lijkt me samenvattend van belang voor de bevolking/ prep gemeenschap. (Verdeelt over de verschillende provincies)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle meldingen boven grip 3 niveau lijkt me samenvattend van belang voor de bevolking/ prep gemeenschap. (Verdeelt over de verschillende provincies)

 

Dat hoort inderdaad bij de p2000 monitoring. Dat kan je d.m.v. filters automatiseren.

Dat doe ik nu ook hier... heb vandaag 1 prio 3 melding gefilterd binnengekregen ivm grote brand en asbest in Tiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien ook handig om te monitoren of er vertraging/storing is op sociale media sites, banken etc... Kan komen door paniek en veel meer gebruik, door cyber-oorlog, of simpelweg door het doelmatig vervuilen om gebruik moeilijker te maken.

 

http://allestoringen.nl/

 

Attack traffic is best hoog vandaag ook:

 

http://www.digitalattackmap.com/#anim=1&color=0&country=ALL&time=16195&view=map

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het test systeem is nu gereduceerd tot 1x per uur een test bericht.

Ik denk dat we inmiddels wel op het stadium zitten dat we de geautomatiseerde test e-mails kunnen uitschakelen... Dat heb ik nu dus gedaan.

 

Dus vanaf nu, enkel serieuze berichten! Mocht er toch behoefte zijn aan een test, zal dit overduidelijk in de titel staan.

EERSTE ALERT VERSTUURD!

 

Ik heb vanmiddag de eerste NEWS alert rond gestuurd via deze mailinglijst. omtrent het MERS-CoV virus. Ik vond dit belangrijk genoeg om hiervoor het systeem te gebruiken.

 

Mocht je ook gebruik willen maken van dit systeem, stuur mij dan een PM met het email adres wat je altijd uit-leest!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het test systeem is nu gereduceerd tot 1x per uur een test bericht.

Ik denk dat we inmiddels wel op het stadium zitten dat we de geautomatiseerde test e-mails kunnen uitschakelen... Dat heb ik nu dus gedaan.

 

Dus vanaf nu, enkel serieuze berichten! Mocht er toch behoefte zijn aan een test, zal dit overduidelijk in de titel staan.

EERSTE ALERT VERSTUURD!

 

Ik heb vanmiddag de eerste NEWS alert rond gestuurd via deze mailinglijst. omtrent het MERS-CoV virus. Ik vond dit belangrijk genoeg om hiervoor het systeem te gebruiken.

 

Mocht je ook gebruik willen maken van dit systeem, stuur mij dan een PM met het email adres wat je altijd uit-leest!

Ik heb de news alert niet ontvangen, alleen test berichten gehad vandaag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@phtvs Dat klopt inderdaad. Ik heb naar twee mailinglijsten deze alert verstuurd. Bij de ene werkte hij wel. en bij deze niet. Ik heb het probleem ontdekt, en opgelost... als het goed is heb je zojuist een testbericht ontvangen van het Alert systeem.

Klopt, hij komt zojuist binnen druppelen, bedankt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...