Ga naar inhoud
GENEGEERD

Margarine uit koolzaadolie


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Klopt inderdaad. Margarine is smerig spul en dat geld voor plantaardige olie ook. Echte boter is trouwens helemaal niet zo ongezond. Tijdens de opkomst van margarine zijn er heel veel negatieve dingen over boter naar buiten gebracht, alleen maar om de verkoop van margarine te stimuleren. Eet zo natuurlijk mogelijk, en daar hoort boter ook bij.

 

Vegetable oils (and margarine, made from these oils) are oils extracted from seeds like the rapeseed (canola oil) soybean (soybean oil), corn, sunflower, safflower, etc. They were practically non-existent in our diets until the early 1900s when new chemical processes allowed them to be extracted.Unlike butter or coconut oil, these vegetable oils can’t be extracted just by pressing or separating naturally. They must be chemically removed, deodorized, and altered. These are some of the most chemically altered foods in our diets, yet they get promoted as healthy.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Klopt inderdaad. Margarine is smerig spul en dat geld voor plantaardige olie ook. Echte boter is trouwens helemaal niet zo ongezond. Tijdens de opkomst van margarine zijn er heel veel negatieve dingen over boter naar buiten gebracht, alleen maar om de verkoop van margarine te stimuleren. Eet zo natuurlijk mogelijk, en daar hoort boter ook bij.

 

ff geen vage verhalen alsjeblieft

 

Hier wat betere info:

 

http://www.optimalegezondheid.com/plantaardige-olien-en-je-gezondheid/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of het allemaal klopt, kan ik niet beoordelen, @vheeswijk misschien wel, maar volgens dit artikel op Gewoon-Nieuws.nl is margarine uit koolzaadolie één molecuul verwijderd van plastic.

 

Margarine

@Charlie : Het bovenstaande (onderstreept en vet gedrukt) is écht onzin. Koolzaad kun je niet koud persen en zelfs niet heet persen. De olie hieruit wordt door extractie verkregen. Dat is het enige verschil met andere natuurlijke plantaardige oliën. De boters zijn oliën en vetten van dierlijke oorsprong. Deze hebben gewoon een iets andere vetzuursamenstelling. Dat is het enige verschil. De voedingswaarden zijn nagenoeg dezelfde. Ik heb geen problemen met Margarine of het meer gangbare Halvarine (minder vet).

Verder sluit ik mij aan bij de posting hierboven van @Heksenboot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ff geen vage verhalen alsjeblieft

 

Hier wat betere info:

 

http://www.optimalegezondheid.com/plantaardige-olien-en-je-gezondheid/

 

 

Ok, ik had plantaardige olie iets genuanceerder moeten benaderen, want olijf olie bijv. is ook plantaardig. Ik heb het over de plantaardige olie die je gebruikt voor het bakken, gemaakt van zaden (canola, zonnebloem, etc. ) en waar dus ook margarine van gemaakt wordt. Die olie kan er niet uitgeperst worden zoals bij olijven, maar wordt eruitgehaald dmv een chemisch process. Er wordt daarna spul ingespoten om de reuk en smaak aan te passen.

 

Hier wat meer: http://www.dailymail.co.uk/health/article-2274747/At-truth-Butter-GOOD--margarine-chemical-gunk.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Charlie : Het bovenstaande (onderstreept en vet gedrukt) is écht onzin. Koolzaad kun je niet koud persen en zelfs niet heet persen. De olie hieruit wordt door extractie verkregen. Dat is het enige verschil met andere natuurlijke plantaardige oliën. De boters zijn oliën en vetten van dierlijke oorsprong. Deze hebben gewoon een iets andere vetzuursamenstelling. Dat is het enige verschil. De voedingswaarden zijn nagenoeg dezelfde. Ik heb geen problemen met Margarine of het meer gangbare Halvarine (minder vet).

Verder sluit ik mij aan bij de posting hierboven van @Heksenboot.

 

Ik zal dat tegen de boer die ik persoonlijk ken, al schroot van zijn koolzaad pers zelf GEGETEN heb (is normaal voor zijn varkens) zeggen dat wat hij doet, niet kan, HAHA. :D :D

 

KOOLZAADolie wordt wel degelijk verkregen door koud de koolzaad zaadjes te persen.

 

Om het laatste beetje olie uit de restfractie te krijgen, om de kleur lichter te krijgen, de smaak te laten verdwijnen,enz. gebruikt de industrie inderdaad van alles!

 

Stellen dat het ene product een molecuul verwijderd is van een ander product is een compleet non-argument van mensen die NIETS van scheikunde kennen.

 

Dat Gewoon-nieuws best gewoon negeren ;)

 

Hou het bij gewone gezonde roomboter of giet olijfolie op je brood zoals men in Italie doet, gaat prima, is niet duur en gezond.

 

Veel voorkomende misvatting is denken dat gewone koolzaad olie bij ons hetzelfde is als canola oil in de VS. (Ik vermoed dat @vheeswijk dit bedoelt)

Het heeft eenzelfde basisgrondstof (koolzaad) maar het eindproduct is dat niet. Gezonde koolzaadolie is vrij donker geel tot bijna oranje

in tegenstelling tot bvb zonnebloem olie, dat is lichtgeel, soya olie bijna kleurloos.

 

Ook smaakt koolzaadolie een beetje bitter vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

En zo komt het dus in de flessen.

Dit is het Canola proces uit de VS en deze olie is eigenlijk een industrieel product wat je beter niet eet.

 

Gewone koolzaadolie bij ons (Benelux) zou normaal niet gebleekt mogen zijn en enkel van de eerste persing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Dit is het Canola proces uit de VS en deze olie is eigenlijk een industrieel product wat je beter niet eet.

 

Gewone koolzaadolie bij ons (Benelux) zou normaal niet gebleekt mogen zijn en enkel van de eerste persing.

 

Als er eerste persing op staat is het okee natuurlijk.

 

edit:

 

en dat is niet wat hier in de plastic flessen in de supermarkt staat.

 

Vreemd genoeg is het dan ineens chique en duur, met trendy vormgegeven flessen en artistieke labels. :D

 

edit 2:

 

en doe het in een klein flesje, dan kan je gelijk 35 €/liter rekenen:

 

http://www.vitatheek.nl/product/ginkels_massage_body_ol_cocon_200ml?gclid=CNH6kdTAj74CFfShtAodsSIAZA

 

Mothers of the fuck!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus eigenlijk gewoon olijfolie (of andere olie) gebruiken?:confused: Boter gebruik ik haast niet sowieso.

 

 

Interessant allemaal. Eigenlijk nooit bij stil gestaan of uitgezocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...