Ga naar inhoud
GENEGEERD

Biologisch eten niet gezonder


Flow

Aanbevolen berichten

Vandaag een bericht in het nieuws waarin te zien is hoe de gemiddelde burger misleid word. Biologisch eten is namelijk niet perse gezonder dan ander voer wat bij de supermarkt in de schappen ligt. Ook superfoods zijn niet gezonder dan andere nootjes of groenten of fruit. Terwijl er een fikse toename is in de aanschaf van dit soort producten (60% volgens bron RTLZ nieuws).

 

Voor de mensen die graag wat meer willen weten over het eten dat wij in onze supermarktschappen vinden...

 

 

[MODBREAK]

Earthlings : http://www.youtube.com/watch?v=0QdW6Wripqc

- Niet bestand tegen schokkende beelden of

- Indien grote dierenvriend

Foxxie out*

[MODBREAK]

 

Food inc : http://www.youtube.com/watch?v=FT-2atInmTY

 

En als extraatje Mac Donalds : http://www.youtube.com/results?q=food%20inc&sm=3

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het is wel degelijk gezonder, voor de onderbuik ;-)

Daar draait het namelijk om. (en omdat er geen gif gebruikt wordt en de dieren een beter leven hebben dan in een varkensflat of mega stal)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan iemand die meer tijd heeft dan ik vertellen wat er in die drie uur filmpjes staat.

 

Ik snap het niet biologische is gewoon zo min mogelijk gif, antibiotica en andere door de mens gemaakte chemicaliën die rommelen met de natuur. Wat mij betreft veel beter dan preventief als bespuiten en vol spuiten.

 

Dat er misbruik gemaakt word is helaas de aard van de mens. Iets biologisch noemen terwijl het niet anders is dan ervoor, maar wel ineens duurder. Iets verkopen verkopen onder de naam biologisch met een keurmerk wat niet bestaat. En zo zullen er legio creatieve misstanden zijn.

 

Dat doet echter niets af aan het gedachtengoed!

 

Koop een bio-kip en een gewone kip, gebruik je smaakpapillen en zeg dan nog eens dat de gewone kip beter is.

 

Overigens lijkt het mij ook heel nuttig als chemische fabrikant om biologisch onderuit te halen...

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er schenen meer ziekte verwekkers te zitten in eieren van scharrel en bio kippen dan in legbatterij kippen.. Maar ja voor de kip kan je beter bio eieren nemen misschien.

Blijft lastig, ik kwam voor mijn werk vaak bij varkensboeren, daar ging ik ook wel eens mee in discussie of het voor die varkens wel zo leuk is de hele dag in zon hok. Tja zei een boer tegen mij.. varkens zijn luie dieren en slapen en spelen graag. Hier hoeven ze niet te zoeken naar eten, kunnen met een bal spelen, en slapen wanneer ze willen! Een beter leven kan niet voor zon varken.. Tja ik dacht daar het mijne over maar toch.. een puntje heeft ie wel misschien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het niet biologische is gewoon zo min mogelijk gif, antibiotica en andere door de mens gemaakte chemicaliën die rommelen met de natuur. Wat mij betreft veel beter dan preventief als bespuiten en vol spuiten.

 

 

mag jij raden waarom iedereen zo graag fruit uit mijn tuin wilt plukken uit mijn vrienden/kennissen kring ;)

ik laat alles groeien op de natuurlijke manier zonder chemicalien, nu is mn tuin iets "verwilderd" om beschaafd te zijn, maar het is wel natuurlijk eigenlijk

bemesten gewoon met paardenstront/houtsnippers van het zagen/oud hooi/oud stro etc

en alles groeit geweldig en smaakt prima

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Flow, als biologisch eten niet gezonder is drink jij een bus chemicalien leeg dan?

waar insecten van dood gaan kan ook niet goed zijn van ons denk ik maar

 

Nee wij kweken ons eigen eten, i.p.v. overal pesticiden op te gooien zijn er ook biologische alternatieven..

Link naar reactie
Delen op andere sites

biologisch is juist zonder pesticiden etc, dus dus gezonder

 

Dat probeer ik dus duidelijk te maken, biologisch is gewoon een marketingstrategie! Zoals puur & eerlijk van AH... op het moment dat het stickertje biologisch op een product word geplakt wil dat niet zeggen dat er geen pesticiden worden gebruikt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een erg goed stuk over biologische eten.

 

Ze behandelen de 5 onderwerpen/mythen:

1. Biologisch eten is onbespoten

2. Biologisch eten is gezonder

3. Koop lokaal, dat is beter voor het milieu

4. Iedereen moet biologisch eten

5. Biologisch eten is lekkerder

 

http://www.vn.nl/Archief/Samenleving/Artikel-Samenleving/Groene-sprookjes-5-mythen-over-biologisch-eten.htm

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat hier eendiscussie ontstaat over pesticiden. Pesticide is een ander woord voor bestrijdingsmiddel. Bestrijdingsmiddelen kunnen chemisch zijn maar ook natuurlijke producten kunnen als bestrijdingsmiddel gebruikt worden. In de biologische landbouw zijn chemische bestrijdingsmiddelen verboden om te gebruiken. Ik heb vaak van tegenstanders van bio te horen gekregen dat er dan altijd nog chemische middelen uit het grond en regenwater op de producten zitten. Maar dat klopte bij ons niet. Uit testen van de voedsel en warenautoriteit bleek dat onze groente altijd helemaal schoon van chemische verontreiniging was.

Er zijn biologische bestrijdingsmiddelen die bij biologische productie wel gebruikt mogen worden. Welke dit allemaal zijn weet ik zo niet. Ik weet wel dat er zwavel gebruikt mag worden. Maar bij welke gewassen en in welke hoeveelheden weet ik ook niet. Wat ik wel weet is dat bestrijdingsmiddelen, welke dan ook, duur zijn. Een boer zal er daarom ook zo weinig mogenlijk van willen gebruiken.

 

Overal waar geld verdient word zijn mensen die de boel bedonderen. Als je iets of iemand verdenkt van fraude meld dat dan. Dat kan bij Bionext.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat hier eendiscussie ontstaat over pesticiden. Pesticide is een ander woord voor bestrijdingsmiddel. Bestrijdingsmiddelen kunnen chemisch zijn maar ook natuurlijke producten kunnen als bestrijdingsmiddel gebruikt worden. In de biologische landbouw zijn chemische bestrijdingsmiddelen verboden om te gebruiken. Ik heb vaak van tegenstanders van bio te horen gekregen dat er dan altijd nog chemische middelen uit het grond en regenwater op de producten zitten. Maar dat klopte bij ons niet. Uit testen van de voedsel en warenautoriteit bleek dat onze groente altijd helemaal schoon van chemische verontreiniging was.

Er zijn biologische bestrijdingsmiddelen die bij biologische productie wel gebruikt mogen worden. Welke dit allemaal zijn weet ik zo niet. Ik weet wel dat er zwavel gebruikt mag worden. Maar bij welke gewassen en in welke hoeveelheden weet ik ook niet. Wat ik wel weet is dat bestrijdingsmiddelen, welke dan ook, duur zijn. Een boer zal er daarom ook zo weinig mogenlijk van willen gebruiken.

 

Overal waar geld verdient word zijn mensen die de boel bedonderen. Als je iets of iemand verdenkt van fraude meld dat dan. Dat kan bij Bionext.nl

 

In het bericht onder die van jou had ik een link geplaatst. Daar staat ook een stukje geschreven over bestrijdingsmiddelen.

Ik vond het echt heel interessant een leerzaam! Biologisch is inderdaad niet altijd beter. Wat ik, tot ik dit stuk te lezen kreeg, altijd wel gedacht heb.

 

 

1. Biologisch eten is onbespoten

 

Heerlijk, onbespoten eten - wie wil dat niet? Voor 95 procent van de consumenten die biologisch eten kopen, is het idee dat het onbespoten is de belangrijkste reden, blijkt uit Brits onderzoek. Maar biologisch eten is helemaal niet onbespoten. De richtlijnen voor het EKO-keurmerk (de Europese standaard) staan een groot aantal pesticiden toe. Zit er dus toch gif op uw biologische groenten? Ja, maar het verschil met reguliere landbouw is dat de bestrijdingsmiddelen natuurlijk zijn, en niet chemisch. 'Natuurlijk' klinkt fijn, maar het zegt niets: chemicaliën zijn lang niet altijd ongezond en natuurlijke producten kunnen dodelijk zijn. Sterilon is een kunstmatig product en toch zeer helend. Arsenicum is een honderd procent biologisch product maar zeer dodelijk.

 

Zo staan de EKO-richtlijnen het gebruik van rotenon toe, gemaakt van de wortels van subtropische planten. Rotenon, ook wel C23H22O6, is giftig. Uit onderzoek blijkt dat ratten er parkinson-achtige verschijnselen van kunnen krijgen. Het goedje valt mitochondria in de neuronen aan, en dat maakt het gevaarlijk voor mensen en dodelijk voor veel insecten en vissen. Als rotenon verstandig wordt gebruikt, hoeft er geen gevaar op te treden. Maar dat geldt ook voor synthetische bestrijdingsmiddelen.

 

Biologische bestrijdingsmiddelen hebben als voordeel dat ze over het algemeen sneller afgebroken worden dan chemische (rotenon in maximaal zes maanden). Sommige chemische middelen zijn pas na decennia volledig afgebroken, en zo kunnen ze het grondwater langdurig vervuilen of via de voedselkringloop aan de andere kant van de aarde opduiken (via trekvogels die insecten opeten). Evengoed kunnen natuurlijke bestrijdingsmiddelen giftiger zijn dan hun chemische concurrenten. Cana*dees onderzoek vergeleek een synthetisch en een biologisch bestrijdingsmiddel tegen bladluis op sojaplanten. Het synthetische middel blijkt effectiever te zijn, waardoor er minder van nodig is. Bovendien veroorzaakt het biologische gif meer ecologische schade: in tegenstelling tot de chemische variant doodt het niet alleen de bladluis, maar ook de dieren die bladluis eten.

 

En als het eten op ons bord ligt, zitten er dan op of in regulier voedsel meer restanten van chemische bestrijdingsmiddelen? Ja, maar dat levert geen gezondheidsproblemen op en de percentages liggen ver beneden wettelijke eisen. De wetenschappelijke consensus is dat biologisch voedsel niet veiliger of onveiliger is dan regulier voedsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

energie uitstraling van bio broccoli (links) en conventionele broccoli (rechts)

 

broccoli.jpg.51203286e7c12c2998f11a4436e1b289.jpg

 

en sproeien maar...

 

Monsanto5.jpg.2fca8c0d7f92405a365b644dfca2ab52.jpg

 

in de biolandbouw zijn GMO's NIET toegestaan, genoeg reden om voor bio te kiezen, noch afgezien van het gif en het dierenleed...

 

GMO.jpg.b2fb978e6bd95300e30ca9de06e9236a.jpg

 

het beste is zelf je voedsel telen, het is goedkoper en je weet wat je eet

 

artikels die beweren dat bio niet beter is dan bespoten gewassen zijn meestal propaganda voor de reguliere landbouw en veeteelt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn al zo ver dat ze binnenkort gewassen genetisch kunnen modificeren, zodat ze geen ziekten meer krijgen.

 

http://www.nu.nl/tag/genetische%20manipulatie/

 

Maar ik blijf erbij. In de supermarkten koop je bijvoorbeeld paprika's die precies even groot zijn, mooi van kleur en die wel weken goed blijven. In Spanje op de lokale markt koop ik een paprika bijna 3x zo groot, met wat vlekjes en niet geheel dezelfde kleur maar deze is qua smaak 10x beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een gelul ( sorry), de grote jongens worden bang omdat er meer mensen biologisch willen gaan eten omdat het beter is voor je gezondheid.

Ze worden aangevallen in hum portemonnee vandaar om onrust te zaaien zodat mensen die daar niet veel over nadenken zeggen; zie je wel dat dat niet gezonder is.

Beter dan met al die zooi op groente en fruit.

Wat denk je van al die rare ziekten die er tegenwoordig zijn, laat daar de mensen maar eens over nadenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...