Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Log in om dit te volgen  
phtvs

DNB: Uitzonderlijk veel spaargeld opgenomen

Recommended Posts

Nederlanders hebben het afgelopen jaar 'uitzonderlijk veel' spaargeld opgenomen. In totaal gaat het om ongeveer 4 miljard euro, meldt De Nederlandsche Bank (DNB) vandaag.

Het opgenomen geld werd voor een belangrijk deel gebruikt voor het extra aflossen van de hypotheek.

http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/3644291/2014/04/29/DNB-Uitzonderlijk-veel-spaargeld-opgenomen.dhtml

Heeft dit te maken met het feit dat mensen minder inkomsten hadden en dus hun spaargeld moeten aanspreken of zijn mensen zo verstandig om hun spaargeld van de bank te halen voor een mogelijke shtf?

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

ik kies voor optie 1: het feit dat mensen minder inkomsten hadden en dus hun spaargeld moeten aanspreken.

Waarom? Mensen zijn nog erger dan schapen.

Deze post delen

Optie 1 en daarnaast de groep die hun spaargeld gebruikt hebben om een deel van de hypotheek af te lossen om zo lagere maandlasten te hebben.

Deze post delen

Afgelopen jaar heeft de Belastingdienst ook de levensloopregeling afgekapt; een groot deel van deze tegoeden is gebruikt voor aflossing van hypotheken. Volgens mij zijn er rond de 300.000 mensen die gebruik maakten van de spaarregeling. Met een gemiddeld tegoed van €5.000 heb je het al over 1.5 miljard. Een lage rente, het fiscale fictieve rendement van 4% en de onzekerheid tav banken zijn niet heel erg stimulerend om het geld te laten staan.

Alhoewel ik geen overzicht kan vinden wat er met het opgenomen spaargeld is gebeurd, vermoed ik net als het AD dat het vooral gebruikt is voor aflossingen en in mindere mate voor noodzakelijke bestedingen.

Deze post delen

Heeft dit te maken met het feit dat mensen minder inkomsten hadden en dus hun spaargeld moeten aanspreken of zijn mensen zo verstandig om hun spaargeld van de bank te halen voor een mogelijke shtf?
Zoals het artikel zegt:

Het opgenomen geld werd voor een belangrijk deel gebruikt voor het extra aflossen van de hypotheek. Dat levert woningbezitters meer op dan de huidige spaarrente.

Verder waren en zijn op dit moment meer mogelijkheden grote bedragen af te lossen van hypotheek. Veel mensen maken daar gebruik van. Ook schenkingen van ouders aan kind mogen hoger zijn mits die opgaan aan hypotheek. Voor ouderen kan dat voordelig zijn omdat zij daardoor lagere zorgkostenbijdrage moeten betalen. Al met al, maken veel mensen er nu dus "winst" op of minder verlies als je het zo wilt noemen om geld te verplaatsen naar het aflossen van de hypotheken.

Ook is er een hele grote groep Nederlanders bewust bezig hun hypotheken te verlagen. Velen bloggen wat af over dit onderwerp. Dit aflossen doen ze niet omdat ze nu onder water staan maar om hun woonkosten maandelijks omlaag te krijgen. Maandelijks lagere lasten en/of eerder je hypotheek af kunnen lossen geeft hen meer ruimte om bv eerder te stoppen met werken of om baanverlies in de toekomst beter op te vangen.

Deze post delen

Afgelopen jaar heeft de Belastingdienst ook de levensloopregeling afgekapt; een groot deel van deze tegoeden is gebruikt voor aflossing van hypotheken.
En de stamrecht regeling (gouden handdruk, vervroegd uittreden) is veranderd. Ook die is veel uitbetaald om de hypotheek te betalen.

Deze post delen

Gast Peerke

Ik huur een appartementje en voor mij is optie 2 van toepasssing.

Deze post delen

Zoals het artikel zegt:

Het opgenomen geld werd voor een belangrijk deel gebruikt voor het extra aflossen van de hypotheek. Dat levert woningbezitters meer op dan de huidige spaarrente.

Verder waren en zijn op dit moment meer mogelijkheden grote bedragen af te lossen van hypotheek. Veel mensen maken daar gebruik van. Ook schenkingen van ouders aan kind mogen hoger zijn mits die opgaan aan hypotheek. Voor ouderen kan dat voordelig zijn omdat zij daardoor lagere zorgkostenbijdrage moeten betalen. Al met al, maken veel mensen er nu dus "winst" op of minder verlies als je het zo wilt noemen om geld te verplaatsen naar het aflossen van de hypotheken.

Ook is er een hele grote groep Nederlanders bewust bezig hun hypotheken te verlagen. Velen bloggen wat af over dit onderwerp. Dit aflossen doen ze niet omdat ze nu onder water staan maar om hun woonkosten maandelijks omlaag te krijgen. Maandelijks lagere lasten en/of eerder je hypotheek af kunnen lossen geeft hen meer ruimte om bv eerder te stoppen met werken of om baanverlies in de toekomst beter op te vangen.

Is ook verstandig om je maandlasten omlaag te brengen, maar wat voor effect heeft dit dan weer op de hypotheekverstrekkers?

Die krijgen dus ineens heel veel geld binnen maar vervolgens iedere maand erna veel minder........

Deze post delen

Is ook verstandig om je maandlasten omlaag te brengen, maar wat voor effect heeft dit dan weer op de hypotheekverstrekkers?

Die krijgen dus ineens heel veel geld binnen maar vervolgens iedere maand erna veel minder........

Klopt, dus zullen ze blijven zeggen dat het niet slim is. Of zelfs tegenwerken of verkeerde informatie geven...komt allemaal voor. Het kost henzelf (de banken) of de tussenpersonen geld, rara wie er dan wel aan verdient om eerder af te lossen.

Als je wilt aflossen moet je je informatie elders halen, en goed doorrekenen.

Het boek "Hypotheekvrij" is daarbij een aanrader.

(En voor de goede orde, ik ben geen bank en heb geen hypotheek, ik win er niets aan maar wil graag dat mensen minder schaapachtig geloven wat oa banken zeggen. Als iemand zijn persoonlijke situatie doorgerekend heeft en daar uit komt dat het niets oplevert, kan ik dat prima accepteren.)

Deze post delen

Hou altijd in je achterhoofd: bedrijven willen geld verdienen.

Net iemand op RTLZ: de euforie van het geld verdienen, is lager dan de pijn van hetzelfde bedrag uitgeven.

Het volk is massaal geldverslaafd....

Deze post delen

Hou altijd in je achterhoofd: bedrijven willen geld verdienen.

Net iemand op RTLZ: de euforie van het geld verdienen, is lager dan de pijn van hetzelfde bedrag uitgeven.

Het volk is massaal geldverslaafd....

Het is geen verslaving. Alles kost geld en dan nog een overheid die van alle kanten je geld inpikt. Het is een noodzakelijk kwaad en als je er niet aan mee doet, dan kun je met je keel aan de kapstok gaan hangen.

De hele wereld draait al vele jaren om geld, zoveel is er niet veranderd. Wat er wel veranderd is, is dat als je geen geld hebt, je de moord kunt stikken. Alles en (bijna) iedereen doet hieraan mee, de overheid voorop.

Ben je ziek, zwak of misselijk, dan kost je de overheid geld en hebben ze liever dat je dood gaat. Wel op eigen kosten natuurlijk ;-)

Daarnaast natuurlijk de asociale maatschappij waarin we leven. Niemand heeft meer iets voor elkaar over en ook hier weer de overheid voorop. Lastenverzwaringen prima, zolang het je zelf maar niet raakt. Dat een ander daardoor in de shit komt, is zijn/haar probleem.

Zoals altijd, een enkeling uitgezonderd....

Deze post delen

Yep,

Banken en overheden zijn als de dood dat er te veel afgelost word. Dit is gelijk aan het vernietingen van geld....

want krediet verstrekken was het scheppen van geld...

Zien we dan in dat het model van rente niet houdbaar is in de huidige vorm?

Ik hoop het.

De aarde kan de exponentiele groei die nodig is voor het afbetalen van schulden niet dragen.

Nog afgezien van het feit dat het niet netjes is dat je geboren wordt met een staatsschuld aan je luier waar je niet om gevraagd hebt.

los ook niet te veel af, dat je als het tegen zit je nog een klap kan vangen. Je bent namelijk persona non grata geworden bij je bank, je speelt niet meer mee volgens hun regeltjes. Dus als je 3 maanden achter loop om wat voor een reden, ook al heb je de kop van je hypotheel afbetaald...... je huis gaat de markt op. en je eigen vermogen in je huis kan bij een executie verkoop zomaar verdampen. Dus denk goed na.

Deze post delen

Ik huur een appartementje en voor mij is optie 2 van toepasssing.

Voor mij ook optie 2: buiten een reserve om een half jaar van te kunnen leven hou ik geen geld aan op een lopende rekening/spaarrekening die direct opneembaar is.

Verder heb ik nog een aantal deposito's die als ze aflopen uit het bankensysteem verdwijnen, maw: die geinvesteerd worden in andere zaken (heb ze niet nodig om nu van te leven). Dus ik hoor ook bij de netto-ontspaarders voor zover het gaat om tegoeden in Euro's op bankrekeningen.

Iemand nog suggesties voor wat te doen met spaargeld, buiten de dingen die ik nu doe, mijn geld stroomt de laatste jaren naar:

-PM

-onroerend goed (niet in Nl)

-landbouwgrond

-cash in huis in beperkte mate (gaat ook niet bijzonder veel meer worden: als een valuta verdwijnt heb je tenslotte ook niks meer aan je cash

-preps in beperkte mate (ik ben overwegend financiele prepper).

Deze post delen

los ook niet te veel af, dat je als het tegen zit je nog een klap kan vangen. Je bent namelijk persona non grata geworden bij je bank, je speelt niet meer mee volgens hun regeltjes. Dus als je 3 maanden achter loop om wat voor een reden, ook al heb je de kop van je hypotheel afbetaald...... je huis gaat de markt op. en je eigen vermogen in je huis kan bij een executie verkoop zomaar verdampen. Dus denk goed na.
Als je versneld hypotheek gaat aflossen, dan zijn de adviezen ook standaard dat je een goede buffer eerst moet hebben om de gewone en extra nood op te lossen. Daarna kan je aflossen zoveel je kan dragen in je persoonlijke financiële huishouding.

Ook kan het veel voordeliger zijn eerst wat besparingen in energie toe te passen, zeker met de subsidies die daarvoor zijn, denk aan dakisolatie, muurisolatie, vloerisolatie, zonnepanelen, zonneboiler, houtkachel. Dat is zowel een investering in de waarde van je huis als in de toekomstige rekeningen.

Deze post delen

Wat heb je aan fiat spaargeld dat bij je thuis ligt op het moment dat de dollar/euro instort

Deze post delen

Aflossen is alleen aantrekkelijk wanneer:

- je rente niet langer aftrekbaar is van de belastingen

- je minder rente ontvangt op je spaargeld dan op de rente die je betaalt voor je hyptheek minus bedrag wat je terug krijgt van de belastingen

- je hypotheek het toetstaat boetevrij af te lossen (meestal is dat tussen de 10 en 20 procent per jaar wat je boetevrij mag aflossen)

Daarnaast is het ook belangrijk de vermogensbelasting in de gaten te houden. Leidraad is dat je feitelijk nooit meer dan 75% van je hypotheek moet aflossen. Neem anders gerust een nieuwe lening om te verbouwen, op te knappen, nieuwe keuken of iets dergelijks. Laat dus altijd een klein deel schuld op je huis achter.

Heb je een eigen BV, breng dan je hypotheek onder in je BV. Dan betaal je jezelf rente en aflossing i.p.v. aan de bank en houdt je aftrekbaarheid in privé.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...