Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ben er weer klaar voor!


Starting_Marten

Aanbevolen berichten

@Wilbert, je leest echt niet goed he...Elk en Nido, kan je gewoon in de winkels vinden. ELK bij supermarkten en Nido bij toko's. Bovendien heb ik er een linkje voor online bestellen bijgedaan. En in mijn optiek kan de gemiddelde vijftienjarige dat prima uitzoeken. Tieners zijn namelijk niet achterlijk.

Heb je wel eens babymelkpoeder genomen? En? Smaakt het, kan je het wegkrijgen? Ik hoef geen ongekookt meel tot me te nemen om te overleven, ik red me liever met wat er in de natuur nog is, zoals paddenstoelen, of met betere voorbereidingen dus met wat ik meeneem of op voorraad heb.

Slaolie is niet de beste olie, waarschijnlijk de enige die jij in huis hebt.

Als je dan opties wilt geven, geef dan ook opties en niet alleen wat jij met je beperkte inzicht goed genoeg vindt. Je kan taalkundig dan schrijven, dat jijzelf slaolie gebruikt, en waarom je dat doet, dan houdt je het bij jezelf in plaats van jouw normen op te leggen aan beginnende en nog te goedgelovige preppers. Dat is dan ook de reden dat ik hier even zo tekeer ga. Je manier van communiceren en je adviezen laten een groot gebrek aan inzicht en vaardigheden zien. Ik zou het sneu en gevaarlijk vinden als nieuwe of jonge preppers op basis van wat jij zegt/oplegt verkeerde keuzes maken.

Vandaar ook mijn oprechte oproep aan deze nieuweling alles te controleren wat er gezegd wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 73
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@Wilbert, je leest echt niet goed he...Elk en Nido, kan je gewoon in de winkels vinden. ELK bij supermarkten en Nido bij toko's. Bovendien heb ik er een linkje voor online bestellen bijgedaan. En in mijn optiek kan de gemiddelde vijftienjarige dat prima uitzoeken. Tieners zijn namelijk niet achterlijk.

Heb je wel eens babymelkpoeder genomen? En? Smaakt het, kan je het wegkrijgen? Ik hoef geen ongekookt meel tot me te nemen om te overleven, ik red me liever met wat er in de natuur nog is, zoals paddenstoelen, of met betere voorbereidingen dus met wat ik meeneem of op voorraad heb.

Slaolie is niet de beste olie, waarschijnlijk de enige die jij in huis hebt.

Als je dan opties wilt geven, geef dan ook opties en niet alleen wat jij met je beperkte inzicht goed genoeg vindt. Je kan taalkundig dan schrijven, dat jijzelf slaolie gebruikt, en waarom je dat doet, dan houdt je het bij jezelf in plaats van jouw normen op te leggen aan beginnende en nog te goedgelovige preppers. Dat is dan ook de reden dat ik hier even zo tekeer ga. Je manier van communiceren en je adviezen laten een groot gebrek aan inzicht en vaardigheden zien. Ik zou het sneu en gevaarlijk vinden als nieuwe of jonge preppers op basis van wat jij zegt/oplegt verkeerde keuzes maken.

Vandaar ook mijn oprechte oproep aan deze nieuweling alles te controleren wat er gezegd wordt.

Als Marten zich door mij gekleineerd of beledigd voelt, kan hij dat zeggen.

 

Ik raad regelmatig aan om zelf dingen uit te proberen via training, en om zelf kennis te vergaren en te controleren. Daarom onderbouw ik mijn berichten ook vaak met weblinks als bronvermelding.

 

Babymelkpoeder vind ik zelf smakelijk genoeg voor tijdens een ramp en vind ik geen gevaarlijk advies. Ook pool-kleding of warme ski-kleding lijkt me niet gevaarlijk voor als de verwarming uitvalt of voor in een bug out bag.

 

Het advies aan een tiener om tijdens een ramp paddestoelen te eten uit het bos, vind ik meer discutabel dan het meenemen van bijvoorbeeld pindakaas en suiker in een bug out bag. Pindakaas en suiker worden ook door buitenlandse hulporganisaties regelmatig uitgereikt als noodvoedsel bij rampen, beide in een lichtgewicht plastic verpakking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herhaal deze maar even.

 

Als je dat 'denkt', betekent het dat je er idd geen verstand van hebt.

 

Een aantal eetbare soorten zijn nauwelijks te verwarren met giftige soorten. Reuzenbovist, zwavelzwam, sponszwam bv. Ook met eekhoorntjesbrood kun je bijna niet fout gaan.

90% van alle sterfgevallen tgv paddenstoelen is te wijten aan de groene knolameniet, die in jonge staat erg lijkt op diverse andere soorten, waaronder de wilde champignon.

 

Bij alles wat je uit de natuur eet moet je voorzichtig zijn en eerst veel kennis op doen.

 

Veel rode bessen zijn eetbaar, maar er zitten een paar flink giftige tussen bv.

Fluitekruid is prima eetbaar en komt overal en in grote hoeveelheden voor, maar dan moet je wel weten hoe deze te onderscheiden van dolle kervel en hondspeterselie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Marten

 

Hoe gaan je ouders en jij op vakantie? Kamperen is nl een goede reden om skills te oefenen en materiaal te kopen. En voor je ouders kan het minder 'eng' klinken dan preppen.

Heb je er al eens over gedacht om bij scouting te gaan? (misschien is dit advies je al eerder gegeven) Het is een goede manier om te oefenen en je kunt er leuke vrienden door leren kennen.

 

groet,

Tanfana

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ouders zijn niet echt van het kamperen, meer van 4 sterren hotels ed.

Ik zal nadenken over je scoutings tip, dat lijkt mij persoonlijk ook wel een goed idee

 

Je ouders hebben vast het journaal vandaag gezien, over back to basics kamperen.

Het ijzer smeden als het heet is! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook als ik bug-in doe, kan ik naar de kastanjeboom in de buurt lopen om tamme kastanjes te rapen voor een maaltijd, of zevenblad of brandnetel te plukken voor een stamppot met aardpeer. Of berkenwater af te tappen. Dus ja, mijn skills gebruik ik ook wel als ik een bug-in doet.

Maar er zijn natuurlijk meer skills. Zo kan ik naaien, op een trap of handnaaimachine, en zelf wasmiddel maken. Vaardigheden die een goed ruilmiddel zijn, ik kan kleding repareren en daarvoor dingen vragen die ik nodig heb.

Inderdaad aan hutten bouwen heb je weinig als je op je flatje blijft, maar je weet nooit zeker of dat de veiligste plek is nietwaar...dus als ik dan toch mijn huis moet verlaten bv omdat het water de huizen overstroomt, dan heb ik weer wel wat aan de vaardigheid hutten kunnen bouwen. En als er een muur van je huis weggeblazen wordt door storm of explosie, dan kan je met je outoorskills en wat tarpen en zeilen een ruimte in je huis maken waar je nog kan verblijven, een indoor hutje bouwen zeg maar.

Wat je vooral leert van scouting of met outdoordingen bezig zijn is creatief zijn, je hebt een hoop kennis die je voor diverse zaken kan gebruiken. Je zult mij niet snel in een bos zien met mijn bug-out-bag, ik ben meer een urbansurvivaler, maar toch, de outdoorskills vind ik nuttig, ook in de stad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien je nog jong bent nog een serieus advies.

Zorg dat je je opleiding afmaakt, een goede beroepsopleiding doet waar nog werk in te krijgen is. Hoe beter/langer je naar school gaat hoe hoger later je loon is. Loon heb je nodig om een en ander aan te schaffen, voor jezelf te kunnen zorgen, zelfstandig te kunnen zijn.

Je beste prep nu is dus, een goede inzet voor schoolresultaten. Dat is minder spannend dan een vuurtje stoken in een bos,dat snap ik. Maar op dit moment wel je grootste prioriteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien je nog jong bent nog een serieus advies.

Zorg dat je je opleiding afmaakt, een goede beroepsopleiding doet waar nog werk in te krijgen is. Hoe beter/langer je naar school gaat hoe hoger later je loon is. Loon heb je nodig om een en ander aan te schaffen, voor jezelf te kunnen zorgen, zelfstandig te kunnen zijn.

Je beste prep nu is dus, een goede inzet voor schoolresultaten. Dat is minder spannend dan een vuurtje stoken in een bos,dat snap ik. Maar op dit moment wel je grootste prioriteit.

Ik ben het er mee eens. Maar een wetenschappelijke opleiding heeft ook voordelen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar toch begrijp ik het niet, als ik kies voor een bug- in dan hoef ik toch niet zoveel outdoor skills te leren? Zijn basisvaardigheden niet voldoende?
Je kunt geleidelijk beginnen met de belangrijkste basisvaardigheden te leren in het tempo dat je goed aan kunt en prettig vindt. En zo leer je elk jaar iets bij. Met basisvaaardigheden en een basisuitrusting heb je je kansen om een ramp goed door te komen en anderen dan te kunnen helpen al enorm vergroot.

 

Aan survival-trainingen zit trouwens wel het risico op een infectie met de gevaarlijke ziekte van Lyme door een tekenbeet. Dus misschien geeft het doen van die trainingen meer kans dat je ernstige gezondheidsproblemen krijgt, dan wanneer je het niet doet. Maar over survival lezen is in elk geval wel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

.......................

Aan survival-trainingen zit trouwens wel het risico op een infectie met de gevaarlijke ziekte van Lyme door een tekenbeet. Dus misschien geeft het doen van die trainingen meer kans dat je ernstige gezondheidsproblemen krijgt, dan wanneer je het niet doet. Maar over survival lezen is in elk geval wel goed.

 

Zo heb ik mij hersenchirurgie machtig gemaakt, dus mocht je een hersenoperatie nodig hebben, aarzel niet me te pm'en. ;)

 

Zonder gekheid, het leven is niet zonder risico's Wilbert. Jezelf controleren op teken is een zo'n beetje standaard procedure als je veel in 't wild rondloopt en als je teken op tijd verwijderd is de kans op Lyme wel erg klein. Zelf heb ik al honderden tekenbeten in m'n leven opgelopen, ze vinden mij gewoon lekker kennelijk, maar toch geen Lyme.

 

Je kunt nu eenmaal niet iets leren door er alleen maar over te lezen. Dit geeft een heel ander perspectief over jouw bijdragen op dit forum.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan survival-trainingen zit trouwens wel het risico op een infectie met de gevaarlijke ziekte van Lyme door een tekenbeet. Dus misschien geeft het doen van die trainingen meer kans dat je ernstige gezondheidsproblemen krijgt, dan wanneer je het niet doet. Maar over survival lezen is in elk geval wel goed.

 

Als ik met mijn hond ga lopen heb ik al kans om teken tegen te komen. Maar ik ga blijf niet binnen zitten om maar geen teek tegen te komen. Dan komt mijn kat wel teken naar binnen brengen. Lyme is wel een gevaarlijke ziekte.

 

Wilbert zegt dat over survival lezen in ieder geval wel goed is. Misschien is Wilbert een van de mensen die door alleen te lezen vaardigheden kunnen uitvoeren. De meeste mensen hebben andere manieren om dingen te leren. Denk maar eens aan leren veters strikken. Bij mij is het voorgedaan, ik heb plaatjes gezien en ik heb veel moeten oefenen. Al jaren kan ik blindelings veters strikken. Leer dingen op de manier die bij je past. Doe eens een test op welke manier je leert. Hiervoor kun je googelen op leerstijlentest Kolb. Ook voor het kiezen van je opleiding is het goed om te weten op welke manier je makkelijk leert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kans op de ziekte van Lyme na een tekenbeet wordt geschat op 1-3%. http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Veelgestelde_vragen/Infectieziekten/Veelgestelde_vragen_Teken_en_de_ziekte_van_Lyme

 

's Winters zijn teken minder actief. En je kunt talloze prepper-oefeningen doen zonder een vergrote kans op een tekenbeet. Dat kan in huis, in een schuur, op een terras of erf, op een strand, op straat, op de fiets, in een sportzaal, in een zwembad, met een bootje, enzovoort. Je kunt bijvoorbeeld oefenen om in de winter op een terras te slapen of om gas, water en elektra uit te schakelen voor een week. En je kunt werken aan een netwerk van mensen die elkaar helpen in nood.

 

Bovendien kun je de kans op een tekenbeet verkleinen door de juiste manier van kleden, door teekwerende middelen, controle van je lichaam met een spiegeltje enzovoort. Maar teken in het nimf-stadium zijn te klein om te vinden als ze in je haar kruipen en kunnen toch de ziekte van lyme overbrengen.

 

Bepaalde survival-oefeningen geven volgens mij een sterk vergrote kans op een tekenbeet en daarmee op de ziekte van Lyme. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan het maken van een hut van takken en bladeren in de zomer.

 

Ik zeg niet dat je alle risico's op een tekenbeet kunt uitsluiten, maar je kunt de kans er op wel sterk verminderen door er veel over te weten en door je gedrag erop aan te passen. Ik denk dat tekenbeten in de prepper-wereld wereldwijd een sterk onderschat risico vormen, evenals hoarding disorder, overbelasting van de rug, en onderkoeling 's winters door het ontbreken van zeer warme ski-kleding in de bug out bag.

 

Terwijl andere risico's volgens mij in sommige prepper-communities veel te groot worden ingeschat, zoals het ontstaan van een jarenlange anarchie met extreem wapengeweld als gevolg van een ramp, een invasie van aliens, verwoestende komeetinslag, enzovoort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat tekenbeten in de prepper-wereld wereldwijd een sterk onderschat risico vormen, evenals hoarding disorder, overbelasting van de rug, en onderkoeling 's winters door het ontbreken van zeer warme ski-kleding in de bug out bag.
Ik denk dat jij een aantal dingen enorm overschat. Je praat boekjestaal, geen mensentaal, en al zeker geen ervaringstaal.

Tegen Lyme kan je je prima weren door jezelf op teken te controleren na een bezoek in bossen en struikgewas. Je hoeft de bossen niet te ontwijken of je activiteiten naar de winter te verplaatsen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar toch begrijp ik het niet, als ik kies voor een bug- in dan hoef ik toch niet zoveel outdoor skills te leren? Zijn basisvaardigheden niet voldoende?

 

Jij moet doen wat jij denkt dat goed is voor JOU Marten.

Als outdoor activiteiten niets voor jou is, moet je er ook helemaal niet aan beginnen.

Als jij je lekker voelt bij voorbereidingen treffen voor een bug in en je bent gerust dat als er iets gebeurt je jezelf en je naasten voor enige tijd kan redden, dan is dat meer dan genoeg.

Maak niet iets anders van jezelf dan wie jij bent!

Wel adviseer ik je een BOB te maken en hiermee te oefenen, maar dat geld ook voor je bug in activiteiten.

Alleen met oefenen, oefenen en oefenen leer je wat wel en wat niet handig is tijdens een ramp scenario.

Politie oefent, brandweer oefent en ambulancepersoneel oefent.

Waarom? Omdat ze dan blindelings kunnen reageren als de nood aan de man is.

 

Je bent hier en je doet iets. Dat is al meer dan vele Nederlanders doen en ik vind dan ook dat je op de goede weg bent!

 

Wel een kleine tip:

Lees de onzinnige posts van Wilbert niet teveel. Je hoeft geen wetenschapper te zijn, doe iets waar je hart bij ligt.

Poolkleding is echt niet verkeerd, maar ook geen pre in Nederland.

Tja, iemand die verkondigd dat je met alleen lezen een survivalexpert kan zijn....

 

Need i say more?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo houdt Phaelin op dit moment een test,waar hij verslag van doet in dit topic...http://preppers.nl/forum/threads/9554-Geen-power-test

Hij heeft alle gas water en stroom uitgezet en probeert te survivallen in zijn huis. Om te testen of zijn bug-in goed voorbereid is.

Misschien ook boeiend voor jou om zijn ervaringen mee te lezen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat jij een aantal dingen enorm overschat. Je praat boekjestaal, geen mensentaal, en al zeker geen ervaringstaal.

Tegen Lyme kan je je prima weren door jezelf op teken te controleren na een bezoek in bossen en struikgewas. Je hoeft de bossen niet te ontwijken of je activiteiten naar de winter te verplaatsen.

 

Dat er een risico is, blijft zeker, maar het leven is nu eenmaal niet zonder risico's.

't Is de laatste tien jaar wel steeds belangrijker geworden aan dit probleem aandacht te besteden.

 

Het enige wat een beetje werkt in mijn ervaring is het gebruik van DEET, maar dat wil ik niet dagelijks op m'n lijf smeren.

Een spuitbusje halen voor op m'n kleding en schoenen ga ik nog wel doen. Ook storm ik wat minder vaak dichte begroeiing in, of kruip ik onder struiken, etc door.

 

Jammer genoeg vinden ze mij gewoon lekker en helpen de tips van het RIVM mij maar weinig. Toch weer houdt dit mij niet om lekker naar buiten te gaan, ook hier in m'n tuin kan ik ze al oplopen, het nadeel van een bosrijke omgeving, muizen en huisdieren verspreiden ze door de hele wijk.

 

De kans op besmetting is wellicht 1-3%, maar het RIVM vermeld ook dat indien de teek binnen 24 uur wordt verwijderd deze kans verder daalt en niet iedereen die besmet wordt ook Lyme krijgt.

Dat moet ook haast wel, anders liep ik het ieder jaar op. Daarnaast is het te behandelen, mits je er weer vroeg bij bent. Ken meerdere mensen die al eens zo'n mooie kring hebben gehad, maar er gelukkig weer van af zijn.

 

Als je dan ook nog kijkt naar hoeveel mensen daadwerkelijk de ziekte van Lyme krijgen in NL (@Keyser Suze weet jij ongeveer hoeveel?), dan blijf ik het toch een aanvaardbaar risico vinden.

 

Je in het verkeer begeven is ook gevaarlijk, maar daarom blijven we ook niet allemaal thuis (waar dan weer de meeste ongelukken gebeuren)

 

Het leven IS risico lopen, op vele gebieden. Het veiligst is om meteen in je kist te gaan liggen. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lyme in Nederland en België

Jaarlijks worden er in Nederland ongeveer 1,2 miljoen mensen gebeten door een teek. Hiervan krijgen er ongeveer 17 000 (bijna 1,5%) Erythema migrans een scherp afgetekende rode ring rond de plaats van de beet. Niet iedereen die geïnfecteerd wordt door de Borrelia-bacterie vertoont deze rode ring. In ongeveer de helft van de aangetoonde infecties is de rode ring nooit waargenomen. In de periode van maart tot en met augustus worden de meeste tekenbeten gemeld.

 

Toename aantal teken

Onderzoek toonde in 2014 aan dat het aantal teken in Nederland en België toeneemt. Het percentage besmette teken neemt ook toe. De toename aan natuurterreinen en de constructie van ecologische verbindingszones zijn hier waarschijnlijk debet aan. Ook de toename van het aantal zoogdieren door het terugdringen van de jacht is een mogelijke oorzaak. http://nl.wikipedia.org/wiki/Lymeziekte

 

Er bestaat teekwerende kleding van Rovince. Zelfs dan moet je jezelf nog checken, altijd checken op teken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

.........

Er bestaat teekwerende kleding van Rovince. Zelfs dan moet je jezelf nog checken, altijd checken op teken.

 

Nondeju wat een prijzen!

Beetje weinig info op de site, hoelang werkt dergelijke kleding?

 

Ik heb meer aan een spuitbusjes om zelf m'n kleding te behandelen.

'k Zal straks nog eens even zoeken in de winkels, moet er nog op uit en de hele discussie met @Wilbert heeft me toch aangezet om hier nog wat meer aandacht aan te besteden, want ik ben dus echt vaak de lul met die beestjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...