Ga naar inhoud
GENEGEERD

Steeds meer mensen back to basics kamperen

FincaInSpanje
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het is te hopen dat het doordringt bij velen dat het niet meer gaat op de oude manier.

Een omslagpunt naar minder luxe en geen strandvakantie aan de Spaanse kust is dan ingezet...maar...eerlijk gezegd, hoop ik dat het gewoon is dat meer mensen bewuster vakantie plannen in de natuur, want lallende dronken medevakantievierders zoals Barbie op "mijn rustige kampeerplekken" zie ik niet zitten.

Wat ikzelf ook nog zie (vanuit mijn beroep) is de toename van mensen met een autisme-diagnose, die bewust zoeken naar activiteiten en plekken, ook voor vakantie, die meer prikkelarm zijn.

Link naar reactie

Ik las ook net het bericht. Als we in NL kamperen (binnenkort weer :D ) gaan we in 80% van de gevallen naar een groene en/of natuurcamping. Andere keren, bij de boer of in het wild...... Ik merk de laatste 2 jaar een iets meer bezette camping maar nooit overvol (gelukkig).

Oja en de groene campings zijn echt niet altijd goedkoper. Dus vanuit kosten lijkt het me niet zinvol, mogelijk door meer bewustwording of behoefte aan rust/natuur?

Link naar reactie

@Stuudje

Een omslagpunt naar minder luxe en geen strandvakantie aan de Spaanse kust is dan ingezet: ik denk het eerlijk gezegt nog niet. Maar het zou niet verkeerd zijn.

Wat ikzelf ook nog zie (vanuit mijn beroep) is de toename van mensen met een autisme-diagnose, die bewust zoeken naar activiteiten en plekken, ook voor vakantie, die meer prikkelarm zijn: Of komen er meer mensen met o.a.

de diagnose autisme bij? en verklaard dit de toename.

Will

Link naar reactie

de samenleving die wij hebben gecreerd als mensen, is eigenlijk niet voor mensen gemaakt. waarom denk je dat het fenomeen burn-out steeds vaker voorkomt?

overal komt gelijk een labeltje op en je hoort gelijk bij een groep mensen (ookal heb je maar een blikje corned beef extra dan word je gelijk zo'n rare prepper) ik denk dus daarom dat mensen terug willen naar hoe het vroeger was, want die eikenboom waar jij je shelter tegen aan maakt gaat jou echt niet beoordelen. mensen willen gewoon eens rust om de kop.

• Leuk 1
Link naar reactie

de samenleving die wij hebben gecreerd als mensen, is eigenlijk niet voor mensen gemaakt. waarom denk je dat het fenomeen burn-out steeds vaker voorkomt?

overal komt gelijk een labeltje op en je hoort gelijk bij een groep mensen (ookal heb je maar een blikje corned beef extra dan word je gelijk zo'n rare prepper) ik denk dus daarom dat mensen terug willen naar hoe het vroeger was, want die eikenboom waar jij je shelter tegen aan maakt gaat jou echt niet beoordelen. mensen willen gewoon eens rust om de kop.

Ja, dat denk ik ook. Gewoon terug rust. Ik zie het veel in mijn omgeving. Ik ken ook veel mensen met een burn-out, mezelf inclusief. Minder werken, minder luxe en een minder gejaagd leven. Dat is waar we allemaal naar hunkeren (ik toch). De ene kan het realiseren, de andere kan er alleen van dromen. Maar ik ben er van overtuigd, als je het echt wil, dat je het ook kan waarmaken.

Als iedereen zich minder druk maakt om hun status en wat de buurman wel van hen denkt, dan gaat de wereld een klein beetje gelukkiger worden. En als je je niet druk maakt om je buurman, en wat de rest van de straat van je denkt, dan kan je weer wat meer basic leven en een rustige vakantie uitkiezen. Een natuurcamping is dan ideaal.

Link naar reactie

zag net dat op echt wildkamperen een boete van 140 euro staat

Dus als je een week niet "gepakt" wordt kan het uit, en in Duitsland mag het gewoon.

Vindt het trouwens toch een raar gedoe, als ik dan toch voor het kampeeren betaal dan wil ik ook de servis en luxe. Als het primitiev wordt dan wil ik die andere 20 tenten ook niet om me heen.

Gewoon met een tarp en slaapzak het bos in, en s´morgens achterlaten alsof er nog nooit iemand geweest is.

Aanvulling naar aanleiding van de volgende posting van @Marc67NL

Wildkampeeren is in Duitsland iid verboden, maar in een "grijs gebied" hebben ze het over bivakeeren. en voor 1 nacht is het een bivak.

http://wild-campen.de/rechtslage-in-deutschland/

Link naar reactie

Ik hoop dat die rage snel voorbij gaat dan. Wordt het me veel te druk op die natuur campings.

140 euro inmiddels? Ook alweer verhoogd dus, maar bij een pakkans van minder als 10% kan het nog steeds uit. :p ;) :rolleyes: :o

Ik ben tot nu toe nog niet gepakt. 1 Keer een 'boswachter' op bezoek gehad. Kop koffie erin gegoten, alles zag er netjes uit, fijn gesprek, en een "Tot ziens, veel plezier".

.......

en in Duitsland mag het gewoon.

.................

Gewoon met een tarp en slaapzak het bos in, en s´morgens achterlaten alsof er nog nooit iemand geweest is

Helaas, ook in DL ist es Verboten!

Maar! Mocht je door de nacht of het weer overvallen worden tijdens een lange hike, en je hebt toevallig (hahahaha) je tentje bij je, mag je tot 24 uur bivakkeren. Wil je het dus volgens de wet doen, pak je s'morgens je boeltje in, en ga je 10 mtr. verderop staan.

Dat laatste is (in mijn ogen) essentieel!

Sowieso om drie redenen:

-Rotzooi achterlaten?? Noem jij jezelf een natuurliefhebber?!

-Als je het dan doet, doe het goed. Geen sporen achterlaten hoort erbij.

-Verpest het niet voor een volgende keer. Hoe meer sporen cq. rotzooi er achter gelaten wordt, hoe meer afkeer tegen wildkamperen er ontstaat.

En terecht!

PS: Nu snap ik waarom mensen meer de natuur opzoeken:

Meer en meer drugsafval in de Nederlandse natuur. ;)

• Leuk 1
Link naar reactie

@Stuudje

Een omslagpunt naar minder luxe en geen strandvakantie aan de Spaanse kust is dan ingezet: ik denk het eerlijk gezegt nog niet. Maar het zou niet verkeerd zijn.

Wat ikzelf ook nog zie (vanuit mijn beroep) is de toename van mensen met een autisme-diagnose, die bewust zoeken naar activiteiten en plekken, ook voor vakantie, die meer prikkelarm zijn: Of komen er meer mensen met o.a.

de diagnose autisme bij? en verklaard dit de toename.

Will

Elk vlekje wordt tegenwoordig uitvergroot en ge-medicaliseerd. Kinderen die vroeger gewoon druk waren en wat vaker buiten speelden krijgen nu het stempeltje ADHD opgeplakt met de bijbehorende medicijnen (en de daaruit volgende problemen, de medische wereld weet zichzelf goed aan het werk te houden).

Link naar reactie

Elk vlekje wordt tegenwoordig uitvergroot en ge-medicaliseerd. Kinderen die vroeger gewoon druk waren en wat vaker buiten speelden krijgen nu het stempeltje ADHD opgeplakt met de bijbehorende medicijnen (en de daaruit volgende problemen, de medische wereld weet zichzelf goed aan het werk te houden).

Mwah, dat argument geldt niet echt bij autisme, zijn geen meds voor/tegen.

Zolang je niet in de juiste omgeving zit, (nog) niet je draai in het leven gevonden hebt, of jezelf dwingt om mee te rennen, ontstaan er wel allerlei bijkomende problemen als slapeloosheid, depressie, etc, waar wel medicijntjes voor voorgeschreven worden.

@will: Ik denk dat autisme in de huidige samenleving veel meer impact heeft als vroeger. Drukke steden, constant prikkels (tv, internet, smartphone, overal reclame), druk OV, dingen als 'kantoortuinen' en de ontwikkeling dat werkgevers een soort gestandariseerde werknemers wensen, die geheel flexibel overal en altijd inzetbaar is. Structuur en regelmaat is tegenwoordig ver te zoeken op de werkvloer.

• Leuk 1
Link naar reactie

In nederland heb je natuurlijk nog meer opties dan de "natuurkampeerterreinen"

zo is er de NTKC, Nederlandse Toeristische Kampeer Club, inmiddels ruim 100 jaar oud en stond aan de basis van het (lichtgewicht) kamperen in Nederland. Deze club bestaat nogsteeds en heeft door nederland verspreid ruim 20 terreintjes, de meesten kan je zomer en winter terecht. Sommige met iets meer luxe (warme douche) en soms heel primitief (alleen een water pomp, wc doorspoelen met een emmertje) meestal wel met een kampvuurvuurplaats soms zonder.

Het is een club waar je dus lid van wordt, daarna staan de terreinen tot je beschikking met een laag tarief voor de overnachting, Het is gericht op kamperen met bescheiden middelen, dus (kleine) tentjes en voor de "club-senioren" de mogelijkheid van een kleine caravan. (geen campers of hele grote caravans of bungalow tenten)

De club draait op zelfwerkzaamheid en heeft geen betaalde functies, dit betekent dus ook je eigen toiletgebouw soppen (maar doordat iedereen het moet doen de schoonste van nederland )

Zoals gezegd, een club van ruim honderd jaar oud, dus ook met de nodige ingesleten / vastgeroeste rituelen en gewoontes. Wel zie je binnen de club dat er langzaam maar zeker wat meer aanpassing komt aan de huidige tijdsgeest waardoor er weer meer verschillende groepen kampeerders komen (tipi's waren tot voor kort nog te hoog bijvoorbeeld) met vooral het back to basic gevoel. Buiten zijn, koken op een kampvuur etc.

Voor meer info: http://WWW.NTKC.NL of http://WWW.KAMPEERCLUB.NL

Daarnaast zijn er natuurlijk nog de "paalkampeerplaatsen"van staatsbosbeheer, nog primitiever met alleen een waterpomp (en soms dat zelfs niet) moeilijker te vinden en ook niet te vergelijken met een camping. Dat is pas echt back to basic met je tarpje ,en noggratis ook.

Zie ook de site van Staatsbosbeheer.

GreetZ,

Pjotr78

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...