Ga naar inhoud
GENEGEERD

Dagblad Van het Noorden.


MyronPrps

Aanbevolen berichten

Dag allen,

Gisteren inderdaad een erg interessant interview gehad. Ik weet nog niet wanneer het gepubliceerd wordt, kan wel een tijdje duren i.v.m. andere projecten. Ik wil dit goed aanpakken dus ook even mijn tijd voor nemen. Zodra het wordt gepubliceerd laat ik het weten!

Groetjes,

Liselotte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

@Tanfana

De jodiumpillen zijn alleen voor bewoners bij een kerncenrale.

Ik heb gevraagd aan de dokter en apotheker of ik ze kan krijgen, maar dat mag niet. (woon ver weg van een kerncentrale)

 

Het ministerie heeft ruim 5 miljoen jodiumtabletten opgeslagen bij een instituut in Arnhem. In Zeeland en West-Brabant hebben huishoudens in elf gemeenten rond de kerncentrales van Borssele en Doel een doosje met die pillen thuis ontvangen. In Limburg (kerncentrale Tihange) zijn afspraken met apothekers gemaakt over de verspreiding van tabletten. In Twente (kerncentrale Emsland) wordt gewerkt aan een decentrale opslag van tabletten.

TELEGRAAF

 

daar hebben mensen wat aan die bij een uraniumverrijkingsbedrijf in de buurt wonen. en stel er gebeurd een meltdown in 1 van de kern centrales, geloof me die 5 miljoen tabletjes dat is echt wel te weinig als de wind verkeerd staat en dan nog wat heb je eraan als het in Arnhem wordt opgeslagen? Denk je dat ze die tabletjes netjes naar de plaats brengen waar net een meltdown is gebeurd of gaande is? voor de gein bekijk eens fukushima hoeveel oppervlakte land er te hoge straling heeft om er eigenlijk te kunnen leven... en vergelijk die oppervlakte eens met Nederland. Als er in Zeeland wat gebeurd dan zijn we de klos. En dat ding is al ver over de geplande leeftijd heen.

 

maar weer on topic, veel succes Myronprps.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Het artikel gaat morgen groot mee in de zaterdagbijlage van Dagblad van het Noorden. Ik ben benieuwd wat jullie van het verhaal vinden!

Ha, fijn, leuk...mooi...

 

Ehm, klein probleempje, ik woon niet in het noorden en kan zo het artikel niet lezen. Kan jij, (of mag iemand anders) de tekst of een link hier plaatsen?

Dit vraag ik vanwege niet willen schenden van rechten enzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het komt ook als plusartikel op onze website. Je moet je dan even registreren, maar dan kun je het artikel gratis lezen. Het artikel komt vanavond of morgenochtend online :).

 

Als ik me registreer (uiteraard met mijn artiestennaam) blijf ik dan een soort abonnee die dus elke keer terug kan komen om gratis de krant te lezen met de plusartikelen?

Ons bent zuunig :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Emergency

Tekst van het artikel:

 

Reddende hand van de overheid

 

Een dinsdagmiddag in november. Het luchtalarm gaat af. De dijken van Groningen hebben het begeven na de zware aardbeving van een paar dagen eerder. Het water vindt vrijelijk zijn weg. Een groot deel van de provincie loopt onder. Veel dorpen in Groningen zijn afgesloten van de buitenwereld. Voedselvoorraden raken op en hulptroepen kunnen maar mondjesmaat mensen uit het overstroomde gebied evacueren.

 

Het lijkt ver weg, maar als de dijken het begeven loopt binnen korte tijd een gebied van 5.000 tot 6.000 hectare onder water, aldus dijkgraaf Bert Middel in de documentaire Groningen Beeft. ,,Ook Slochteren kan onder water lopen en dan ligt de aardgaswinning stil. Dan valt de stroom uit in een groot gebied en ligt de economie van Nederland op zijn gat.''

 

Velen zullen hun schouders ophalen bij een dergelijk scenario. Mocht zo'n ramp zich ooit voordoen, dan biedt de overheid vast de reddende hand. Een kleine groep mensen denkt daar anders over. Zij bereiden zich tot in de puntjes voor op een noodsituatie: een nucleaire ramp, het instorten van de dollarkoers of misschien wel een dijkdoorbraak. Deze zogenaamde preppers (Engels voor ‘voorbereiders') nemen het heft in eigen hand. Ze leggen voedselvoorraden aan, trainen survivaltechnieken en slaan gereedschappen in. Alles draait om zelfredzaamheid.

 

Eén van hen is de 18-jarige Niels, die niet met zijn echte naam in de krant wil. Niels woont ergens in de provincie Groningen; zijn precieze woonplaats houdt hij ook liever geheim. ,,Mocht het ooit misgaan in de wereld, dan wil ik niet dat iedereen bij mij aanbelt voor eten.''

 

 

 

Tijden van onrust

 

Niels gelooft niet zozeer in een kern- of natuurramp. ,,Ook denk ik niet dat straks de halve mensheid in zombies verandert hoor'', lacht hij. ,,Ik prep niet per se voor één crisis, maar voor tijden van onrust. Ik merk dat de samenleving steeds agressiever wordt en het wederzijdse respect verdwijnt. Veel mensen zien niet hoe fragiel ons systeem in elkaar zit'', vertelt Niels op een serieuze toon. ,,Ik vind het niet meer dan logisch dat je je voorbereidt om in tijden van nood voor je geliefden te kunnen zorgen.''

 

Als voorbeeld noemt hij de politieke crisis in Oekraïne. De situatie escaleert. Als Europa zich met het conflict gaat bemoeien en als Rusland daarop haar maatregelen neemt – zoals het dichtdraaien van de gaskraan – zijn volgens Niels de gevolgen voor Europa niet te overzien. Een tekort aan gas leidt misschien tot een economische crisis en wie weet wat er dan gebeurt.

 

De woorden ‘als' en ‘misschien' komen steeds terug als de jonge prepper vertelt waarom hij zich voorbereidt. ,,Ik hoop natuurlijk dat ik eigenlijk voor niets bezig ben, maar dat risico wil ik niet nemen'', zegt hij. ,,Mocht er echt iets gebeuren dan wil ik mezelf kunnen redden.''

 

Niels woont nog thuis, bij zijn moeder en stiefvader. Zij accepteren de voorbereidingsdrift van Niels, hoewel zijn stiefvader het maar onzin vindt. ,,Als het zover is, redt de overheid ons wel, zegt ‘ie. Toch bewaar ik koffie voor mijn stiefvader, omdat ie dat zo lekker vindt.'' De moeder van Niels begrijpt haar zoon wel. ,,Vroeger was het heel normaal om een voorraad thuis te hebben, nu is iedereen zo afhankelijk van supermarkten.''

 

 

 

Blikjes maïs

 

Niels is sinds twee jaar actief aan het preppen. ,,Het begon met een paar blikjes maïs die ik stal van mijn moeder, daar kwam ze natuurlijk snel achter,'' lacht hij beschaamd. Niels heeft zijn zolderkamer omgetoverd tot een walhalla voor preppers. Twee kasten zijn tot de nok toe gevuld met voedsel in blik, pasta, zout – ,,een waardevol ruilmiddel als geld niets meer waard is'' – rijst en bloem. Ook heeft hij EHBO- en toiletspullen, waxinelichtjes, wc-papier en niet te vergeten bleek ingeslagen. Dat laatste heeft hij nodig om water te desinfecteren: ,,Je kunt met een paar druppers bleek water drinkbaar maken.'' Niels betaalt alles uit eigen zak, met zijn studiefinanciering. ,,Ik heb niet zoveel geld dus ik leg mijn voorraad blikje voor blikje aan.''

 

Aan de wanden van zijn kamer hangen verder twee luchtbuksen – legaal zolang de wapens op eigen terrein blijven – een handboog, pijlen en een bijl. Een aardige uitrusting voor iemand die zelfredzaam wil zijn. ,,Als mijn familie honger lijdt, moet ik natuurlijk wel een konijn of zo kunnen doden. Het lijkt me verschrikkelijk om te doen, maar dan is het gewoon noodzakelijk.''

 

,,Nee, ik heb nog niet geprobeerd om ons konijn af te maken, ik zou het niet durven.''

 

Om zelfredzaam te zijn trekt Niels de natuur in, leest hij survivalboeken en brengt uren door op de website preppers.nl – een Nederlands forum voor preppers. Hier leert hij de nieuwste technieken en wisselt kennis uit met anderen. ,,Ik ben op het forum ook uitgenodigd voor Preppers Heaven'', vertelt Niels trots. ,,Dat is een toevluchtsoord voor preppers. Wanneer het echt misgaat dan zijn er een paar plekken in Nederland waar ik naar toe kan om samen met andere preppers te overleven.''

 

In elke provincie zit volgens Niels een Preppers Heaven. Niet iedereen mag daar in tijden van nood naar toe: alleen preppers zijn welkom en je moet voor deze hemel uitgenodigd worden. De precieze plaatsen zijn geheim, maar Niels wil wel prijsgeven dat er zo'n plek vlakbij zijn ouderlijk huis is, ergens in de provincie Groningen.

 

 

 

Watertekort 2008

 

Buiten zijn ouders en het forum vertelt Niels weinig mensen over zijn levensstijl. ,,Ik heb weleens aan mijn klasgenoten gevraagd hoe zij denken te overleven als er een ramp komt. Niemand weet het, maar als ik dan zeg dat we ons kunnen voorbereiden door bijvoorbeeld extra water in huis te halen, begint iedereen te lachen.'' Hij begrijpt de vooroordelen wel. ,,Niemand doet het, dus ik snap goed dat mensen misschien raar tegen mijn gedrag aankijken.''

 

Toch begrijpt Niels niet dat mensen zich geen zorgen maken. ,,Iedereen is afhankelijk van de supermarkt en doet alsof dat de normaalste zaak van de wereld is.'' Als voorbeeld geeft hij het watertekort in 2008. Door een breuk in een hoofdleiding van de watervoorziening in Groningen viel de druk weg en kwam er geen water meer uit de kraan. Omdat de breuk niet meteen werd gevonden, zaten 220.000 mensen tien uur lang zonder water. Fabrieken legden hun productie stil, scholen bleven dicht en in supermarkten ontstond een run op flessen water.

 

Er heerste grote paniek, zonder water is de mens hulpeloos. Toch heeft Niels niet het idee dat er veel veranderd is na deze dag. Mensen zien nog steeds de noodzaak van preppen niet in. Niels vindt het allemaal onbegrijpelijk. Dit soort voorbeelden geeft hem alleen maar meer reden om zich voor te bereiden. ,,Ik ben bewuster gaan leven. Ik kan zo genieten van een warme douche of een stukje chocolade. Het is een luxe waar ik eerder niet over nadacht.''

 

Het preppen is verslavend. ,,Het is nooit af'', zegt Niels. ,,Ik wil er gewoon klaar voor zijn als er iets gebeurt.'' Naast het inslaan van voedsel probeert hij zijn survivalvaardigheden – kennis van natuur, vuur maken, water filteren – aan te scherpen. Schieten oefent hij op een baantje in de tuin. Tegen de buitenmuur van het huis staat een getimmerd hokje met daarin een paar blikjes. Niels neemt zijn luchtbuks mee naar buiten om een demonstratie te geven. Een kogel gaat de buks in, hij richt en schiet zelfverzekerd een blikje omver.

 

 

 

Tekst en foto's: Liselotte Schüren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net stuk gelezen in de papieren krant met foto's en al erbij. Was zeer positief verrast en geen sensatie maar een prachtige geschreven verhaal met diepgang. Het meer genieten van het leven en de luxe die we nu hebben herken ik persoonlijk ook zeer. Jammer dat ik er pas veel later achter kwam dan deze jongeman! Respect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cool man en ik wed dat Liselotte een jong dingetje is dat stiekem misschien wel een oogje op jou heeft.

 

Deze prepper is op alle al fronten volledig geprepped;)

@Mr. Gold @Heksenboot Ben erg blij mee dat jullie het ook leuk vinden:) ik hoop dat een paar mensen hierdoor zeker bewuster gaan leven:)

 

Had dit ook zeker niet kunnen doen / bereiken zonder dit prachtige forum dus dank aan iedereen:)

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Cool man en ik wed dat Liselotte een jong dingetje is dat stiekem misschien wel een oogje op jou heeft.

 

Deze journalist is idd een "jong dingetje" van 25, maar toch al weer aardig wat jaartjes bezet ;).

 

Dank allen voor de complimenten, waardeer ik erg! En dank voor iedereen die meedacht met het verhaal.

  • Leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze journalist is idd een "jong dingetje" van 25, maar toch al weer aardig wat jaartjes bezet ;).

 

Dank allen voor de complimenten, waardeer ik erg! En dank voor iedereen die meedacht met het verhaal.

 

En nog 'n meid met n beetje gevoel voor humor ook. Als je partner niet te overtuigen is om wat voorbereidingen te treffen kan je hier vast wel een betere vinden. Want zeg nu zelf, je wil toch niet in de knoei komen omdat je geen voorzorgen nam ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...