Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nominale waarde zilveren munten relevant?

BTF
 Share

Recommended Posts

Even een vraagje over zilver, houden jullie ook nog rekening met de nominale waarde van zilveren munten.

Zilver is nogal volatiel. De prijs kan fors zakken, nu zal het niet zo snel niets waard worden, maar ik vroeg me af of jullie denken dat het bijvoorbeeld zinvol is om een Maple leaf te kopen ipv een Wienier Philharmoniker, omdat de nominale waarde hoger is.

Zo'n maple leaf is in ieder geval altijd nog 5 Canadese dollar waard. Met huidge koersen dus meer dan de 1 dollar silver eagle, of 1,50 euro Wiener Philharmoniker.

Is dit iets om rekening mee te houden, of denk jullie dat het sowieso uitgesloten is dat de zilverprijs ooit nog zo laag komt te staan?

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Stel dat je moet betalen voor een overtocht naar bijvoorbeeld Engeland. Denk je nu echt dat de persoon die je om moet kopen ook maar ene moer geeft of die zilveren munt een Maple Leaf of een Wienier Philharmoniker is? Het enige verschil is dat voor een leek een Maple Leaf makkelijk herkenbaar is (naar mijn mening).

Bedenk "waarom" je je dergelijke munten hebt. Neem je ze als belegging, wat kan omdat SHTF misschien nooit komt in onze tijd (kuch), dan kan je dergelijke overwegingen maken. Neem je ze als betaalmiddel, dan is het enkel het gewicht dat telt.

Link naar reactie

De nominale waarde van een Maple Leaf ligt lager dan de kosten om het zilver te verwerken. Daarnaast zullen we eerder hyperinflatie zien dan significante deflatie. Die laatste betekent namelijk het failliet van iedere westerse overheid. De mensen die hier tegenin brengen: "Maar dat is precies wat de centrale bankiers willen", moeten bedenken welke organisatie hun monopolie en machtspositie precies afdwingt. Dus nee, m.i. is de nominale waarde van zilveren munten geen overweging waard.

Link naar reactie

De nominale waarde van de zilveren 5-jes die in ca 2000-2005 werden uitgegeven waren wel interresant.

Je kon voor 5 euro een zilveren 5 euro stuk krijgen. De waarde van het zilver lag toen beneden de 5 euro.

Ik heb daar een aantal van genomen met het idee dat het zilver meer waard zou worden dan 5 euro, maar dat de 5 euro een onderste limit aan de waarde zou zetten.

Deze munten zijn nu ca 7 a 8 euro aan zilver waard. Als je ze voor die prijs kunt krijgen dan is dat nog steeds interresant. Ik weet niet wat deze munten in de handel doen.

Voor alle andere bullion munten is de opgedrukte waarde oninterresant wat betreft de betaal waarde.

Wel verleent een opgedrukte waarde de munt een zekere officiele status waardoor het gemakkelijk te verhandelen zal zijn.

Link naar reactie

Officieel uitgegeven zilveren muntgeld is vrijgesteld van BTW, in tegenstelling tot bullion bars. Echter zit er op fysiek zilver altijd een behoorlijk hoog premium. Momenteel staat de spotprijs van zilver op €21,50 en betaal je bij zilvergoudwinkel €26,00 voor een maple leaf. Een premium van zo'n €4,50.

Toch vind ik dat acceptabel aangezien de spotprijs gebaseerd is op de prijs van papieren futures die een veelvoud van de werkelijke fysieke voorraad vertegenwoordigen. zodra er daadwerkelijk gevraagd gaat worden naar fysieke levering van het zilver zal blijken dat er geen daadwerkelijke dekking in de vorm van fysiek zilver bestaat. Het gevolg daarvan? Niemand die dat kan voorspellen.... maar ik gok zo dat het in ieder geval gaat leiden tot een herwaardering van de waarde van zilver.

Link naar reactie

Speculeren met goud en zilver dat je niet werkelijk in bezit hebt, maar enkel op papier of ergens in een kluis in Duitsland (om BTW heffing te omzeilen) is linke soep. Wat gebeurd er als deze bubble knapt of als bedrijven die het voor jou in bewaring hebben failliet gaan ?

Kijk ook eens naar de "omwisselkoers" van zilver. Deze ligt stukken hoger dan die van goud. Ik heb er te weinig verstand van om te zeggen dat dit altijd zo is, maar mocht je in de toekomst om bepaalde redenen je munten weer willen wisselen tegen geld, dan zou dat in de huidige markt een behoorlijk waardeverlies opleveren.

Ik wil in ieder geval mijn edelmetaal in eigen bezit hebben, niet dat ik veel bezit hoor, gewoon wat achter de hand als eventueel ruilmiddel. Zelf geloof ik veel meer in het in bezit hebben van voldoende voedsel, water, brandstof en overige benodigdheden.

Edelmetaal moet je kopen met geld dat je voorlopig toch niet nodig hebt, de overheid zal tot het einde iedereen verplichten te betalen met fiat, zelfs als het huidige systeem crashed en er een ander systeem voor terug komt zal dit een fiat systeem zijn.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...