Ga naar inhoud
GENEGEERD

Geen power test


phaelin

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 111
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

En de Wakawaka. Verkrijgbaar in de Prepshop.

Ik zet de Wakawaka overdag in de vensterbank en savonds geeft hij licht. Veel licht. En veilig dus.

 

En met de wakawaka power heb je meteen een oplader :-)

Heb ze allebei en werkt prima.

 

En voor iets meer diffuse verlichting (o.a.in de tent heel fijn,) de luminaid http://www.luminaid.com/ nog compacter dan een wakawaka, en bedoeld voor SHTF scenario's.

 

GreetZ

Pjotr78

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even voor je opgezocht waar ik mijn lont gekocht heb. Ik heb daar vijf meter besteld voor 19,50 euro

http://www.mavaka.com/petroleum-lonten-olielamp-art.html

 

En begrijp ik goed dat je een onderdeel van een petroleumstel mist, of wil veranderen...laat even met een foto zien wat je bedoeld, wellicht heeft iemand het of zien we het ergens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag 3

 

Na m'n bovenlichaam even gewassen te hebben (eens geprobeerd met een nat doekje dat daarvoor is. Ooit eens gekocht bij de zwerfkei, werkt goed) lekker ontbeten met de eitjes die ik gister gekookt had en een mok cup-a-soup (champion met ham) En m'n laatste banaan opgegeten.

 

Gewassen, stukje sneller en efficienter inmiddels. In een echte situatie zou ik natuurlijk een stuk minder wassen maar oefening baart kunst. Ik ben dan ook van plan om kleinere wasjes met de wonderwash te blijven doen en gelijk dat water maar weer te recyclen in de stortbak. Van die marseillezeep wordt het toilet ook nog eens lekker fris.

De hoeveelheid water die je gebruikt hangt voor het grootste gedeelte af van de mate van hygiene die je wilt accepteren zonder je vies en ongelukkig (en dus ongemotiveerd) te gaan voelen.

We zijn op het ogenblik (de meeste mensen die ik ken inclusief ikzelf tenminste) zo gewend om superschoon te zijn, onze handen een paar keer per dag lekker te wassen en elke dag te douchen. Dit is in principe helemaal niet nodig voor je gezondheid, en ik vermoed zelfs dat het bijdraagt aan de toename van allergieen de laatste jaren. Maar goed, da's weer een hele andere discussie.

 

Ik ga vanavond even kijken of ik onopvallend wat water uit een fontein hier in de buurt te halen om verschillende zuiveringsmethoden te testen en te vergelijken.

Zit ook te hopen op een goede regenbui om te kijken of ik op m'n kleine balkonnetje met een emmer en een teiltje nog wat water kan opvangen. Ben benieuwd hoeveel dat dan zou zijn.

 

Ben aan het oefenen geweest met m'n paracord. Monkeyfist gemaakt maar 't balletje zit niet goed in het midden dus dat gaat nog niet lekker. Binnenkort weer eens opnieuw proberen dus.

 

Mijn huistelefoon (vaste lijn) heeft 't opgegeven. Ik heb een draadloos toestel en de batterij is leeg. 't Is al een wat oudere telefoon maar ik heb nog niet besloten welke ik wil hebben als vervanging. Dus de vrienden die me regelmatig bellen maar een sms gestuurd de rest van de week even op de gsm te bellen. Niet te lang natuurlijk, want ik heb 'm ook nodig om op preppers.nl te kijken :)

 

Tot nu toe valt 't me niet tegen. De activiteiten kosten ongeveer zoveel meer tijd als ik ingeschat had en ik heb genoeg te doen en te lezen zodat ik me niet verveel. Wel valt 't tegen hoeveel water er doorheen gaat. Dit kan zoals ik al eerder opmerkte minder maar het duurt even voordat je geleerd hebt om water een aantal keer te herbruiken. Daarom ben ik blij dat ik het aan het proberen ben, in een echte situatie kan dat zomaar een paar weken schelen.

 

Televisie kijken deed ik al niet, maar ik mis wel m'n wekelijkse series (Supernatural, Warehouse 13, Nurse Jackie) Inhaalslag maken volgende week, dat is dan wel weer dubbel feest.

Ik mis het zoeken op internet naar vanalles en nog wat wel, ik betrap me erop het met mezelf afgesproken kwartiertje per dag op de laptop niet in acht te houden. Ik denk dan ook niet dat de batterij het vijf dagen gaat halen.

 

Ik zal om te beginnen eens die wakawaka op m'n verlanglijstje zetten. Kan ik wel niet de laptop mee opladen maar zou veel draai ellende schelen met de telefoons, mp3 speler en ereader. Plus dat ik 'm mee kan nemen in m'n rugzak als ik aan de wandel ga.

Er is een kans op een kleine meevaller dit jaar ivm met een pensioenfonds dat ik kan afkopen. Dan heb ik daar liever iets voor dat geld bespaard dus wie weet zorg ik dat er een Yeti 1250 komt. Dat gaat zich met de hoeveelheid elektriciteit die ik normaal gebruik voor m'n computer en airco bijvoorbeeld wel terugverdienen. Maar ik moet eerst eens even onderzoek doen naar dat apparaat, kijken of ik de zonnepanelen binnen (voor het raam van de computerkamer) kan gebruiken zodat ze niet gejat worden etc.. Is een uitgave van een kaliber dat ik niet vaak doe dus daar ga ik eens over mijmeren.

 

Ik heb ook een vraag over m'n gewone benzine generator, met name over de uitlaatgassen die daaruit komen. Als iemand daar meer van weet kan diegene me dan even een pm sturen?

 

Belangrijke realisatie van vandaag is dat ik veel minder doe met ethanol en veel meer met petroleum dan ik dacht. Ik moet voor lonten gaan zorgen voor in de andere twee petroleumstellen en wat reservelonten. En veel meer nadruk op petroleum voorraad en minder op ethanol.

't Ethanol brandertje is handiger om even snel een kop koffie of soep te zetten, en neemt een stuk gemakkelijker mee. Maar omdat ik prep voor een bugin heeft dat laatste niet de prioriteit. Grotere pannen water warm maken gaat er niet of nauwelijks mee, om niet te spreken over het aan de kook brengen. Het stel met 2 lonten zal dat nog een stuk beter kunnen. En dat moet je vaker doen dan ik had ingeschat. Warm water voor te wassen (kan met koud maar als 't niet hoeft...), warm water om de was te doen, af te wassen en natuurlijk koken. Ik ben in combinatie met de 2 stormlantaarns die ik 's avonds en 's nachts aan heb al door zo'n anderhalve liter lampolie heen. Gelukkig is dat niet duur bij de action dus ik zal vanaf nu elke keer dat ik daar kom 2 flessen meenemen totdat m'n 4 5 liter jerrycans in de berging weer vol zijn. Dan nog een paar flessen voor in de voorraad kast boven. Ik heb nog steeds de 60 liter zibro brandstof, werkt net zo goed. Waarschijnlijk zal ik nog een 20 liter jerrycan petroleum bestellen via een site die ik hier op het forum vond. Weet even de link niet uit m'n hoofd, hij staat in de bookmarks op de pc die nu natuurlijk niet aan kan.

 

Ik moet ook een paar emmers meer hebben en 2 of 3 extra teiltjes. Liefst emmers met een schenktuitje anders is het zo'n gehannes om zonder morsen de stortbak of de wonderwash te vullen.

En ik zal eens in de berging moeten graven, er staat me iets van bij dat er nog ergens een megagrote emaille pan moet zijn met deksel (zo'n oranje). Heb 'm toen weggeborgen omdat er een rare lucht aan zit en een tante me vertelde dat ik er 't beste maar niet meer in moest gaan koken. En ik woon alleen dus kook nooit in zo'n mega pan. Maar voor water om te wassen, af te wassen etc.. zou ie perfect zijn. Helemaal in combinatie met dat dubbelpits petroleumstel.

 

Het extra brandstofpompje dat ik had en nu gebruik voor de water jerrycans is een uitkomst. De eerste 10-15 liter doe je met het pompje, daarna is ie licht genoeg om te hanteren en te gieten. Zo voorkom je dat je je een breuk tilt en in een echte situatie wil je jezelf natuurlijk zo min mogelijk inspannen om kalorieen te sparen en niet te veel te zweten waardoor je weer meer moet gaan wassen en drinken.

 

Ook noodles gemaakt vandaag. Ik houd ervan om het te laten koken tot het water op is, dus ik maak er geen noodle soep van zoals op het pakje staat. Is natuurlijk minder handig want 't kost weer meer brandstof maar 't is een test dus.. Nu is 't normaal op gas al opletten, want op het moment dat 't water weg is brand het ook direct aan. En goed. Nu met 't petroleum stel ging 't op het eind wel hard. Gelukkig heb ik van m'n moeder twee metalen holle schijven ge-erft die je onder een pan kan leggen om 't minder hard te laten gaan. Ik gebruik ze wel eens als ik iets moet laten sudderen en zelfs het laagste vlammetje nog te hard gaat. Geen idee hoe zo'n ding heet maar daarmee is 't me gelukt.

 

Plaat.jpg.ffb34f1caabb24ae7e8701249a04b34b.jpg

 

Noodles.jpg.1260315ed356f2096826199d32009375.jpg

 

Bij een van de petroleumstellen mist inderdaad (of is kapot) het metalen ding waar de pan op moet. Ik heb 't nog maar het is zo doorgeroest dat ik er niets op durf te zetten. En hij heeft 2 lonten en is ook iets wijder dus ik kan er geen van de twee andere voor 'lenen'. Ik post hieronder een foto. Als iemand 't heeft zou dat geweldig zijn. Zoals de meeste van jullie ondertussen weten ben ik een IT nerd en nogal onhandig met alles dat geen toetsenbord en muis heeft :( Dus ik ben hard aan het werk om handiger te worden (zie m'n alcohol brander projectje). Ik zou waarschijnlijk wel iets kunnen verzinnen met wat metalen buisjes, of een stuk stevig dik gaas dat ik op de juiste grootte knip maar als iemand iets heeft dat past, graag!

 

@Stuudje dank voor de link voor de lonten. Ik zal volgende week even wat bestellen. Wat betreft afval denk ik niet dat 't deze week veel verschil maakt. Ik zal wat minder plastic verpakkingen hebben en wat meer lege blikken. En ik heb natuurlijk een paar honderd liter minder water geloosd door maar 1 maal per dag door te trekken.

 

Petro-stel.jpg.14d2d8cec16e49c903570b49f7ec9c9d.jpg

 

Ik heb ook weer een nieuw mini projectje bedacht. Een paar weken terug zag ik bij de Lidl een blister vol met kleine glazen buisjes met smaakstofjes om mee te koken. Nu gebruik ik dat niet maar de prepper in mij dacht 'mmm. Glazen buisjes... Daar kunnen we vast iets mee'. Dus meegenomen en in een leeg doosje gedaan zo lang. Nu heb ik bedacht om ze leeg te maken, goed schoon te koken en te laten drogen. Dan vullen met peper, zout, paprika, kerrie etc... Heb ik een mini-kruidenrekje om mee te nemen in een rugtas :)

Denk dat ik daar morgen eens mee begin, toch geen wasdag. Dan print ik 'als ik weer stroom heb' kleine labeltjes en plak ze erop en presto.

 

Buisjes.jpg.a9a8f02f9b47db61e9846a3118723b57.jpg

 

Zag ook de prepshop promo op het forum via m'n telefoon net. Zal zo nog even een pm sturen voor de bon. Heb ik er al 2, dus tijd om m'n verlanglijst in de bestelling te gaan doen.

 

Was 't weer voor vandaag, misschien kan ik de verleiding niet weerstaan om later vanavond nog even op het forum te kijken maar ik probeer me te beheersen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig heb ik van m'n moeder twee metalen holle schijven ge-erft die je onder een pan kan leggen om 't minder hard te laten gaan. Ik gebruik ze wel eens als ik iets moet laten sudderen en zelfs het laagste vlammetje nog te hard gaat. Geen idee hoe zo'n ding heet maar daarmee is 't me gelukt.

 

Plaat.jpg.ffb34f1caabb24ae7e8701249a04b34b.jpg

Tssss, je hebt het woord bijna...bijna...Het is...Sudderplaatje!

 

Wat is de afmeting van het rooster op je petroleumstel? Middendoor gemeten zeg maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnenkant van de buitenste rand heeft een diameter van 21 cm. 20.5 centimeter roostertje zou passen.

 

En een sudderplaatje. Grappig. Ik heb vroeger thuis heel wat vel achtergelaten op die dingen als er weer eens iemand vergeten was het gas uit te draaien onder 't ding. Auw...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas, ik kan niet naar de SC, conflicteert met andere afspraken. Moet daar bij een volgende keer echt m'n agenda even voor leegmaken. En als ik langer dan 1 dag wil blijven een tent kopen enzo. Of ik moet een auto huren en daarin pitten voor een nachtje.

 

Kun je 'm opsturen? Vergoed ik uiteraard de verzendkosten. Je hebt m'n adres. Zou mooi zijn, volgende week even lonten bestellen, de andere twee petro stelletjes testen en dan kunnen ze de berging in. Ze zijn niet doorgeroest, heb ik al met water getest, en daarna droog gemaakt met een fohn, dus ze zullen het ongetwijfeld doen maar ik wil 't even zien voordat ik ze opberg :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buurman komt net met een probleem naar me toe, z'n printer doet 't niet. Was best lastig op te lossen maar het was te doen. Ik zag een aantal oude laptops en pc's in een krat staan (hij brengt oude apparatuur voor mensen die dat niet kunnen naar de geschikte stortplaats ,maar haalt daarvoor wel even het koper en ander waardevol materiaal eruit). Niet echt legaal maar hij valt mij niet lastig en met het huidige economische climaat... Who can blame him?

 

Ik zie een laptopje dat op die van mij lijkt en zeg 'ik fix jouw print probleem als ik de accu van dat laptopje mee mag nemen.' Vond ie prima dus m'n laptopje draait nu onder de nieuwe accu die 3/4de vol bleek te zijn :)

 

Eindelijk eens iets dat voor mij ook een mazzeltje is. Meestal is 't andersom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zojuist zo'n 2 liter water uit die fontein gehaald die in de buurt van mij zit. Ik laat de flesjes en potjes even staan tot morgen en dan zal ik eens kijken welke zuiveringsmethode wat doet. Zuiveringstabletten versus Sawyer min of meer. En er is natuurlijk nog koken. Wat best reeel is want het water waar ik mee terug kwam ziet er bijzonder helder uit om te te beginnen. Ik zal morgen wat tests doen (kijken hoe 't eruit ziet voor en na en een smaaktest)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedtijd, veel te laat geworden maar morgen kan ik uitslapen dus... Oh wel...

 

Morgen even kijken voor de waterzuiveringsmethodes. Hoewel, het water dat ik uit de fontein heb gehaald ziet er gewoon heel helder uit. Maar ik zal de tests doen zoals ik me die had voorgesteld.

 

Goede nacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is 1 mei. Een vakantiedag en het electriciteitsbedrijf heeft besloten vandaag werkzaamheden uit te voeren. We moeten toch overuren schrijven nietwaar?

Dus, ik doe even mee met het hele gezin. Een uurtje of 10 gelukkig maar. Kijken hoe lang het duurt voordat de kinderen om het zwembad smeken. Het is zo'n 36 graden buiten :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is 1 mei. Een vakantiedag en het electriciteitsbedrijf heeft besloten vandaag werkzaamheden uit te voeren. We moeten toch overuren schrijven nietwaar?

Dus, ik doe even mee met het hele gezin. Een uurtje of 10 gelukkig maar. Kijken hoe lang het duurt voordat de kinderen om het zwembad smeken. Het is zo'n 36 graden buiten :(

 

Da's warm. Ik heb 't niet snel koud in de winter maar wel snel te warm in de zomer. 20 graden is voor mij prima maar veel meer hoeft van mij niet.

 

----------------------------------------------------------

 

Dag 4

 

Vanmorgen toen de zon m'n keuken binnenscheen zag ik dat er inmiddels een beste laag roet op het rooster van het petroleumstelzat, en ook in het stel zelf en op de onderkant van de grote pan.

Deur open gezet en de hele handel met een klein beetje water en ammonium schoon gemaakt. Ik weet niet hoe link 't is als er veel roet (vooral op de onderkant van het rooster zat het zo'n 2 mm dik) op komt dus maar beter een beetje bijhouden. Bovendien smeer je 't overal aan als je het rooster hebt aangeraakt en roet is bijzonder lastig te verwijderen van sommige oppervlakken heb ik gemerkt.

 

Water gehaald dus gisteravond. Verassend helder uit die fontein zie ik nu het licht is. Straks eens even testen met de sawyer, en met een zuiveringstablet. Kijken of er wat smaak betreft daarna veel verschil is en hoe het zowieso smaakt.

 

Nu eerst eens even met een borstel over m'n meubels en daarna goed swifferen. Niet kunnen stofzuigen is met 2 verharende katten best lastig. Rustig dagje verder vandaag. Geen was, nog een beetje afwas van gister maar ik spaar eerst wat meer op. Er is nog water in de emmer over dus de stortbak is ok.

 

Ik had eigenlijk verwacht dat geen elektriciteit hebben het ergste zou zijn voor m'n 'geluksgevoel' bij gebrek aan een betere term maar dat valt erg mee. Geen gas heb ik eigenlijk helemaal geen last van, alleen koken duurt iets langer, en je kunt niet even lekker douchen maar dat went ook erg snel.

 

Geen water is toch wel het lastigst. Heb al tig keer uit gewoonte aan een kraan gedraait om even snel de wasbak schoon te spoelen of zoiets en als er dan niks uit komt moet je toch weer naar een jerrycan, flesje vullen en 't daarmee een beetje schoonmaken. Mocht er een keer echt voor langere tijd geen water uit de kraan komen dan zal ik moeten leren accepteren dat de handel wat viezer gaat worden omdat er gewoonweg geen water te verspillen valt.

 

Ik heb redelijk wat batterijen geprept maar ik heb in deze eerste vier dagen nog maar 4 aaa batterijen moeten vervangen. Dat gaat in een echte noodsituatie iets meer worden omdat er dan een radio zal zijn op batterijen die vaker aan staat voor het nieuws. Dat luister ik nu via de iPhone die het via de wifi oppikt maar wifi heb je dan natuurlijk niet, laat staan een internet stream voor radio 1.

 

Een belangrijk ding dat deze test natuurlijk mist is de controle die ik nog steeds heb. Ik weet dat ik in geval van nood de handel gewoon weer aan kan zetten. Als je die controle niet hebt, en ook niet weet wanneer de situatie over zal zijn, ben je een stuk machtelozer en ook sneller ongerust kan ik me voorstellen. Vooral als 's avonds de zon ondergaat en er ook geen straatlantaarns, lichten in andere huizen etc.. branden. Ik doe nu wel expres m'n gordijnen allemaal dicht als het donker is om licht van buiten te blokkeren maarja, het blijft een test.

 

Later als 't lukt wat foto's van het water gebeuren. Nu dus eerst even schoonmaken wat betreft kattenharen en even nadenken en werken over m'n mini kruidenrekje :)

Extra accu voor de laptop is een leuke meevaller, nu kan ik iets langer op internet de laatste 2 dagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@phaelin

Tip voor makelijk katten haren te verwijderen......

http://www.telsell.com/nl-NL/Zoeken/default.aspx?q=roller

 

Deze rollers zijn echt super. Wel prijzig maar ze gaan een leven lang mee. De roller is plakkerig en de haren/pluisjes en andere rommel blijft eraan plakken. Gewoon over je bank/stoel enz rollen en daarna afspoelen met water en hij is weer klaar voor gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@phaelin

Tip voor makelijk katten haren te verwijderen......

http://www.telsell.com/nl-NL/Zoeken/default.aspx?q=roller

 

Deze rollers zijn echt super. Wel prijzig maar ze gaan een leven lang mee. De roller is plakkerig en de haren/pluisjes en andere rommel blijft eraan plakken. Gewoon over je bank/stoel enz rollen en daarna afspoelen met water en hij is weer klaar voor gebruik.

 

Ziet er handig uit. Ik heb zo'n klein rood borsteltje, eigenlijk voor je kleding bedoeld. Maar m'n meubels zijn ook vrij glad van stof ik heb eigenlijk niet zoveel pluizigs in huis. Behalve de katten zelf :)

Met 't borsteltje gaat het prima en normaal gesproken zuig ik 't dan gewoon op. Heb een draaiborstel voor de kleedjes in huis en de ene kamer waar vloerbedekking ligt. Nu dus gewoon even swifferen en dan pak ik een strookje duct tape en ruim 't zo op. Van 't weekend kan ik weer zuigen dus...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Water purificatie test:

 

Ik had een anderhalve liter spa fles mee. Wilde iig een liter hebben omdat m'n micropur forte tabletjes 1 per liter zijn. Dus 1 liter in een maatbeker en tabletje erin.

 

Voor:

Micropur-v.jpg.114aa5b457e49e233b1c31df1cd95ad0.jpg

 

Water ruikt niet bijzonder. Hele vage slootwater lucht maar daar moet je echt je best voor doen om 't te ruiken.

 

Na 1 tablet micropur forte voor 1 per liter en 30 minuten wachten en even roeren (weet niet of dat moet maar gewoon even gedaan):

Micropur-n.jpg.8780860aef00cb2274ca827dcb1e5786.jpg

 

Op de foto moeilijk te zien, maar de heel licht groene kleur is minder.

 

 

Dan wat van de rest van het water in een leeg potje gedaan terwijl ik een half uur wacht op de micropur om te werken:

 

Water-voor.jpg.dd602dc954b9d68ba42d11d74cad90a5.jpg

 

Kun je ook goed zien hoe helder het al is van zichzelf. Het is zoals ik al eerder schreef een fontein hier in de buurt. 's Nachts staat ie uit maar overdag is het water constant in beweging. En natuurlijk is het nog niet erg warm geweest, dus dingen als alg hebben nog geen kans gekregen om te gaan groeien waarschijnlijk. Ik zal in de loop van de zomer zo af en toe eens langlopen om te kijken of het zo helder blijft.

 

Water overgegoten in m'n bar-le-duc flesje dat op de sawyer past en weer terug in het potje:

 

Water-na.jpg.ec10d1e7eff2ed3d726ebe0544ddd714.jpg

 

Ook hier weer, helderder geworden.

 

Allebei geproefd, het met de sawyer gefilterde water smaakt gewoon als kraanwater met een klein hintje slootwater smaak.

Het water gepurificeerd met de micropur smaakt enigzins chemisch. Dat zal ongetwijfeld normaal zijn, ik heb die tabletjes nog niet eerder getest dus...

 

Het feit dat het water van zichzelf zo helder is maakt me wel een beetje wantrouwig. Het zou natuurlijk kunnen dat de fontein algenvrij gehouden wordt door middel van een of ander chemisch middeltje. Dus ik heb bij het proeven maar een heel klein slokje genomen. Nu een half uurtje geleden en m'n maag speelt niet op of wat dan ook. Maar ik ga wel eens kijken of ik discreet uit kan vinden wie dat ding beheerd en of er wat in gaat of niet. Zo niet dan is het een uitstekende bron op nog geen vijf minuten lopen. Op ongeveer dezelfde afstand is een grote vijver waaruit we elke jaar de paddentrek hebben. Heel veel padden, dus ik vertrouw dat water wel. Is natuurlijk veel moerassiger en beweegt veel minder dus het zal minder lekker zijn.

 

Ik had niet genoeg water meer over om ook nog wat te koken dus die test bewaren we voor een andere keer. Evenals het filteren met de twee emmers met koolstof, zand, grind etc.. methode. Ik heb daar al wel een doosje horrengaas voor bij de action meegenomen maar om te beginnen nog geen emmers voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag 5

 

Tja, niet zoveel meer te vertellen eigenlijk. Ik ben aan het meeste wel gewent, er begint een beetje routine te komen. Water opzetten voor de koffie of soep als ik wakker wordt, Andere pan op het vuur om wat water op te warmen om me mee te wassen. Tandenpoetsen, warmer geworden water uit de pan halen met een maatbeker, mezelf wassen, soep maken, ontbijten. Dan is 't water echt heet geworden dus de afwas van gister en het ontbijt doen.

 

Gisteravond even op een exotac survival candle water gekookt voor een mok thee met honing. Ging vrij snel nog. Zopas even een review over de kaars geschreven op de prepshop.

Vandaag kwam ook m'n laatste bestelling van de prepshop binnen. De twee medische kitjes die ik nog wilde, wat exotac kaarsen, m'n gorilla lijm en m'n strike anywhere lucifers. De wakawaka was er helaas niet dus dat wordt een nalevering, maar ik kreeg er een gratis sporkje bij. Die gaat nog net in de EDC :)

 

In 't het echt zou er waarschijnlijk wat tijd besteed moeten worden aan meer water halen en dat zuiveren voor gebruik.

Wc moet ff goed schoongemaakt worden. Zou ik kunnen doen in een uurtje met wat extra warm water en eventueel geimproviseerd schoonmaakmiddel. Baking soda en eventueel wat azijn of zo.

Maar morgen mag alles weer dus dan doe ik dat op m'n gewoonlijke manier.

Morgen ook de jerrycans allemaal leegmaken en weer vullen, toch weer tijd om te verversen. En ook even goed stofzuigen.

 

Ik heb in 5 dagen ongeveer een halve liter ethanol, 2 liter petroleum (lampolie), 8 aaaa batterijen, 30 gewone waxinelampjes en 6 gouda 8 uur waxinelichtjes gebruikt. Zo'n 45 liter water (!!) maar veel daarvan was in dag 1 en 2, ben inmiddels een stuk efficienter geworden. Ik schat 't gebruik nu in op zo'n 5 liter per dag gemiddeld. Zal in een echte situatie nog wel omlaag gaan want dan weet je zoals ik al eerder schreef niet wanneer 't water weer aangaat dus word je vanzelf voorzichtiger.

Petroleum zou ook minder kunnen. Ik zou voor twee dagen rijst met bonen kunnen koken, als het winter is nog wel meer want dan kan ik 't buiten bij een lagere temperatuur langer goedhouden en koud eten.

 

Dus, veel geleerd, over hoeveel je gebruikt in het echt, en over mezelf ook.

Wat ik al wist nog eens bevestigd gezien. M'n kennis schiet te kort. Ik moet aan het werk met allerlei skills dus ik ga maar eens een lijstje maken en aan het werk. Maar van 't weekend ga ik eerst even gewoon van m'n internet genieten en m'n series kijken die ik gemist heb.

 

Heb ook nog even snel geleerd gisteravond dat je een roetvlekje uit een tapijt ook met baking soda weg kunt krijgen. Aleen is dat plekje van het tapijt nu schoner dan de rest dus ik zal aan het stoomreinigen moeten :(

 

Nu dus aan het werk met kennis en skills, voorraad aanpassen naar aanleiding van de ervaringen van deze 5 dagen. Aanstaande winter doe ik de test opnieuw (level 2) :p

 

In ieder geval, sucessvolle test voor zover. Kom maar op met alle (hopelijk opbouwende) kritiek en aandachtspuntjes, ik denk niet dat ik nog veel meer tegen ga komen vandaag. Eigenlijk zou zo'n test een maand moeten duren, maar met de huidige spanningen in Europa houd ik m'n voorraad liever op peil ipv het te gaan gebruiken in een langere test.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit even snel te kijken op de site voor de lonten voor de petroleumstellen.

 

http://www.olielampen.nl/brandstof.html

 

Kan die roet gekomen zijn doordat ik lamenpenolie in het stel gebruikt heb ipv zuivere petroleum. En volgens deze beschrijving kan ik dan in m'n stormlantaarns ook beter zuivere petroleum mikken. Die zijn immers ook regelbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...