Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en je opgegeven geboortedatum en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Mandy Lifeboats

Het einde van de olie (?)

Recommended Posts

Vanavond in KRO Brandpunt een potentieel boeiend onderwerp.

http://brandpunt.incontxt.nl/seizoenen/2014/afleveringen/27-04-2014/fragmenten/het-einde-van-de-olie

Deze uitzending is te zien op 27 april 2014 om 22:35 uur op Nederland 2.

Zet je schrap voor een nieuwe wereldwijde crisis. Net nu we voorzichtig uit de recessie opkrabbelen, voorspelt de Brit Jeremy Legget een ingrijpende oliecrisis. Ergens in 2015 kan het al zover zijn: olie wordt ineens onbetaalbaar. Paniek op de financiële markten, onze olieverslaafde maatschappij komt tot stilstand. Deze waarschuwing komt niet van zomaar iemand. Leggett is een vooraanstaand ondernemer, oud-hoogleraar, een adviseur die al dertig jaar in de oliewereld meedraait. Henk van der Aa over wat er gebeurt als de olie op raakt.

Peak Oil dus, al is de veelgemaakte denkfout dat de olie dan opeens op is, ook hier aanwezig. De olie is niet op, er is nog een hele hoop; het wordt alleen steeds lastiger en duurder om 't uit de grond te halen en DAT is nou precies het probleem. Die zwarte smurrie wordt daardoor makkelijk 10x zo duur als nu. Benzine wordt onbetaalbaar en waarschijnlijk nemen overheden de olie die er nog gewonnen wordt, in beslag voor hun eigen doeleinden.

En weet je, ik denk eigenlijk dat 't nog goed voor de mensheid zou zijn ook. Tuurlijk zal 't een tijdje flinke ellende opleveren, maar noodzaak is de moeder van alle vooruitgang. We moeten van onze massale olieverslaving af zien te komen.

• Leuk 1

Onze olieverslaving is inderdaad treurig Enki. Ik ben vooral benieuwd naar hoe ze omgaan met inzicht in de gevolgen zo op prime time NL televisie. Blijft het weer het bekende rondje financiele markten etc. of nu eens het dagelijks leven van de gemiddelde mens?

Mja inderdaad. Het zou mooi zijn als er ook eens wat meer aandacht komt voor 't idee achter Transition Towns (dorpen/steden waar steeds meer mensen zich beseffen dat we weer veel meer lokaal moeten handelen en het oliegebruik drastisch verminderen). Maar dat zal vast nog niet, helaas :)

Deze man zegt dan ook niet dat de olie ineens op is, hij zegt het wordt ineens onbetaalbaar.

En dat is even wat anders.

Ken zijn gedachte niet maar het kan bv zijn:

Als het duidelijk wordt dat we over het hoogte punt, van de olie productie, heen zijn.

En de olie exporterende landen vertrouwen het fiat niet meer en willen dus goud...

En dan zijn er nog wat speculanten die even gaan gokken.

Dan is een paar weken of maanden genoeg om je shtf te hebben...

K a n s

Goede timing zeg!!

Kamp meldde dat tot begin 2015 niet zal worden geboord naar schaliegas/olie....... LINK

Erg handig... eerst zorgen we straks voor schaarste, vervolgens heeft Kamp de oplossing... Schaliegas en -olie.. Ja, ik zie het helemaal zitten.. Top hoor, onafhankelijk van Russisch gas, onafhankelijk van olie uit het midden oosten..

En we hebben genoeg.. LINK

Alleen de prijs is erg hoog... vooral voor onze kinderen, een verziekt milieu en een verziekte bodem, verziekt drinkwater... kankerverwekkende stoffen.... Willen we die prijs betalen?

Lees verder over schaliegas en de gevolgen voor de omgeving... LINK

Voor de leestijgers... het Rathenau rapport in PDF "samen winnen" LINK

Peak cheap oil is al gepasseerd, waarom denk je dat we in deze economische shit terecht zijn gekomen ?

Een financieel systeem gebouwd op permanente economische groei (parabolisch dan nog) en een eindige fysieke planeet. Even nog wat meer geld er tegen aansmijten, waardoor fracking, diepzee-olie, teerzanden winbaar zijn. Nog wat meer de rekening naar de toekomst verschuiven (de jeugd zal er ons dankbaar voor zijn :(), en hoe langer ze dit volhouden, hoe steiler de afgrond aan de andere zijde zal zijn. Totdat de EROEI onder de 1 gaat, en dan is het verhaal afgelopen. Ook al zitten er nog miljarden vaten in de grond.

En zo kan Malthus, ettelijke honderden jaren later nog gelijk krijgen :)

Jij kan je misschien nog wel verplaatsen op je fiets, maar die landbouwer die zijn honderden hectare moet zien om te ploegen met of zonder onbetaalbare mazout zal de rekening moeten doorschuiven naar de consument. (ofwel schaarste, ofwel fors duurder voedsel)

Goede timing zeg!!
Politiek gezien inderdaad een meesterzet. Begin 2015 gaat er veel zorg over naar de gemeenten en daar zal veel veel en heel veel misgaan. Het nieuws zal dan vol zitten met berichten over de zorg zodat berichten over schaliegas opstarten behoorlijk wegvallen. Perfecte timing inderdaad.

Jep, ik voorzie dan ook een goede tijd voor de fokkers van paarden, zowel voor vervoer als echte werkpaarden, als de olieschaarste eenmaal echt goed doorbreekt.

Mooi zeg @Stuudje dat maakt het beeld duidelijker.. bedankt voor de aanvulling..

Even op zoek naar de bouwtekeningen van de houtgasgenerator... die zullen we nodig hebben... Ergens op het forum huist die discussie.. (fronst en zoekt op het forum)

Jep, ik voorzie dan ook een goede tijd voor de fokkers van paarden, zowel voor vervoer als echte werkpaarden, als de olieschaarste eenmaal echt goed doorbreekt.
Yep, dat zie je op Cuba ook. Paardentaxi's, paarden op het land. Paardentrammetjes. Paardenvervoer. Werkpaarden.

Wat dat betreft kan men veel opsteken van Cuba, hoe ze zich gered hebben en nog redden.

Inderaad ook iets wat wel interessant is om eens te bouwen!

Toch maar eens wat meer onderzoek naar doen en als d'r wat geld is eens even met de smid even verderop babbellen.

Paardekracht en houtvergassers zijn mooie dromen.

De huidige welvaart in combi met de bevolkingsomvang is dan toch echt niet houdbaar !

( en niet maar een klein beetje niet houdbaar )

K a n s

Naja, hier in Zweden hebben heel veel mensen nog paarden, ik weet hier binnen een paar km al minstens 6 paarden te vinden, zo even snel uit m'n hoofd. Geiten, schapen en kippen zijn hier ook nog heel gewoon.

De houtvergasser is uiteraard niet zo gewoon, maar 't zou me niet verbazen als er nog een paar rondzwerven van WW2, er waren er hier toen genoeg die met auto's op houtgas rondreden.

Daarbij hebben we dus nog gewoon een ouderwetse smid in 't dorp, dus als ik een goed en betaalbaar ontwerp heb voor een houtvergasser dan wil ik toch eens met 'm gaan praten! :)

Dat het een flinke stap terug is in onze welvaart ben ik 't mee eens, maar ik denk dat die stap onvermijdelijk is. We leven massaal boven onze stand en slopen de natuur daardoor. Laat de zonne-energie technologie maar eens een hele stevige boost krijgen, daarmee kunnen we al een heel stuk van onze olieverslaving afdekken. Lang niet alles, maar als de vraag naar olie afneemt dalen de prijzen ook weer een beetje...

Ons volledige elektraverbruik wordt nu al gedekt door eigen PV panelen. Natuurlijk hebben we in de winter wat te weinig en in de zomer meer over maar er zijn ook nog mogelijkheden om te besparen. Waarom zou je als het vriest een vrieskast laten draaien op elektriciteit ? Met een beetje moeite los je dat op. Eventueel door gewoon water buiten te laten bevriezen en te gebruiken om de vriezer koel te houden.

Ook leuk/interessant om te onderzoeken hoe men dat voor de koelkast deed.

In Sonsbeekpark Arnhem heb je de vrieskelder, ijshuis, ondergronds en nog te bezoeken ook geloof ik...daar werd ijs bewaard wat uitgehakt werd uit de vijvers. Grote brokken ijs.

Die brokken hielden elkaar koel daar onder de grond en konden dus lange tijd bewaard worden. En zo kon men zomers ijs kopen voor de koele kast.

Ik ben zelf mijn vriezer aan het leegeten om eens goed te testen wat het voor mij betekent zonder koelkast en vriezer te leven.

Ik zal wat vaker vers eten moeten halen of iets snel op moeten maken denk ik. Vlees, als ik dat al eet, meteen bereiden en restjes meteen wecken.Voor bewaardingen de koelste plek in huis opzoeken of in de tuin ondergronds een opslag maken, heb ik ook al ergens gezien.

Ik ben benieuwd, lijkt me weer eens een leuke test.

Ons volledige elektraverbruik wordt nu al gedekt door eigen PV panelen. Natuurlijk hebben we in de winter wat te weinig en in de zomer meer over maar er zijn ook nog mogelijkheden om te besparen. Waarom zou je als het vriest een vrieskast laten draaien op elektriciteit ? Met een beetje moeite los je dat op. Eventueel door gewoon water buiten te laten bevriezen en te gebruiken om de vriezer koel te houden.

Mja, net zoals hoe ik hier 's winters m'n diepvriezer schoonmaak; de inhoud leg ik gewoon buiten in de tuin, met -20 is dat geen enkel probleem.

Zo zou ik natuurlijk ook gewoon een grote ongeisoleerde kast kunnen maken buiten, die ik 's winters als diepvriezer kan gebruiken. Is nog niet eens zo'n gek idee eigenlijk...

Ik heb zelf al een tijdje 3 ampere meters op m'n binnenkomende stroom aansluiting aangesloten, hierdoor kan ik op de 3 fases precies zien wat ik gebruik. Werkt erg motiverend om te gaan zoeken wat nou continue die halve ampere staat te vreten en om zo uiteindelijk m'n continue verbruik met ruim 3 ampere te verminderen. Van 8000 kWh per jaar naar 5000 gegaan en volgens mij daalt 't nog steeds. Bewust worden van onnodig verbruik is stiekem nog leuk ook en daarnaast bespaart 't gewoon geld! :)

Om m'n eigen gebruik hier met zonnepanelen af te kunnen dekken wordt zo dus ook steeds realistischer.

Yep, dat zie je op Cuba ook. Paardentaxi's, paarden op het land. Paardentrammetjes. Paardenvervoer. Werkpaarden.

Wat dat betreft kan men veel opsteken van Cuba, hoe ze zich gered hebben en nog redden.

Wat dat aangaat hebben we al die kennis en vaardigheden hier ook gehad maar die zijn door de jaren heen verloren gegaan. Echte vakmensen die handwerk doen, hebben we hier bijna niet meer. Hooguit een klein groepje wat zijn vaardigheden laat zien op braderieen en markten.

Overigens is de enige reden dat er nog geen echte alternatieven zijn voor olie, de macht van de oliemaatschappijen. Die houden alles tegen wat ook maar even een bedreiging kan vormen voor hun olie. De kennis is er al jaren, maar er wordt geen gebruik van gemaakt.

Maar als de olie zo duur wordt, dan is elektriciteit en brandstoffen echt niet het grootste probleem. Zoek maar eens naar welke producten er tegenwoordig gemaakt worden van die olie ;-)

Sluipverbruikers tackelen IS ook leuk.

Zo staat hier de bel meestal uit, die verbruikte continu wat stroom. Een mechanische bel of trekbel doet het net zo goed.

Zet geen zoden aan de dijk, maar juist al die kleine beetjes bij elkaar weer wel. Het ventilatie/afzuigsysteem in huis hier wordt deze maand vervangen door een die minder energie verbruikt én stiller is. Scheelt ook weer want die staat ook continu aan tenzij je via de meterkast de stroom eraf haalt.

Op alle stopcontacten zit een tussenstekker waarmee ik alles uit kan zetten. Mijn doel is onder de 1000kWh per jaar te komen. Gaat lukken, het gaat al jaren gestaag naar beneden door steeds oplettender te worden.

Mooi @lewieke is dat met of zonder koppeling met het elektriciteitsnetwerk?

Momenteel is dat een systeem met koppeling. Dat betekent ook dat mijn productie wegvalt als er geen netkoppeling meer is, uit veiligheidsoogpunt is dat zo geregeld. Technisch is het mogelijk om dat te wijzigen. Daar zijn een paar manieren voor. Momenteel beschik ik over 18 panelen van 240 Wpiek per stuk. Binnenkort bouw ik mijn cv ketel om zodat het warm water met elektriciteit geproduceerd wordt. Daarna maak ik werk van een (zelfbouw) zonneboiler. Dit zou me ook in de winter warm water van minimaal 50° moeten garanderen. Binnenkort werk ik verder aan dit project.

Mja, net zoals hoe ik hier 's winters m'n diepvriezer schoonmaak; de inhoud leg ik gewoon buiten in de tuin, met -20 is dat geen enkel probleem.

Zo zou ik natuurlijk ook gewoon een grote ongeisoleerde kast kunnen maken buiten, die ik 's winters als diepvriezer kan gebruiken. Is nog niet eens zo'n gek idee eigenlijk...

Ik heb zelf al een tijdje 3 ampere meters op m'n binnenkomende stroom aansluiting aangesloten, hierdoor kan ik op de 3 fases precies zien wat ik gebruik. Werkt erg motiverend om te gaan zoeken wat nou continue die halve ampere staat te vreten en om zo uiteindelijk m'n continue verbruik met ruim 3 ampere te verminderen. Van 8000 kWh per jaar naar 5000 gegaan en volgens mij daalt 't nog steeds. Bewust worden van onnodig verbruik is stiekem nog leuk ook en daarnaast bespaart 't gewoon geld! :)

Om m'n eigen gebruik hier met zonnepanelen af te kunnen dekken wordt zo dus ook steeds realistischer.

Dan heb je nog een hele weg te gaan. Wij zijn met een gezin van 4, voorzien van alle modern comfort (wasmachine, droogtrommel, koelkast, microgolf, broodmachine, snijmachines, elektrisch gereedschap, oven, ....) er in geslaagd ons verbruik te laten dalen tot pakweg 3000 kwh per jaar. Om ons te veel geproduceerde stroom op te krijgen moest ik dit jaar gebruik maken van olieradiatoren (waardoor ik gas bespaar) om de 1500 kwh die we te veel produceren op te krijgen.

Maar als de olie zo duur wordt, dan is elektriciteit en brandstoffen echt niet het grootste probleem. Zoek maar eens naar welke producten er tegenwoordig gemaakt worden van die olie ;-)
Jah, ik weet het.

Vandaar mijn voorkeur voor natuurlijke materialen en mechanische apparaten. Houten tafel, rieten stoel, handklopper, draaizeef, draai-koffiemolen, mattenklopper en veger ipv stofzuiger en ouderwetse grijsgewolkte pannen en pannenlappen om me niet te verbranden aan de handvatten...wollen of katoenen maillot ipv panty's, wol of katoenen trui ipv fleece.

Ik heb nog net geen houten tandenborstel, omdat ik die belachelijk duur vind. Wel kan ik zelf afwasborstels maken zoals oma dat vroeger deed van restjes stof. Niet geleerd van mijn oma maar in een museum.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...