Ga naar inhoud

Wilbert

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ach de interne "voorraad" kan je natuurlijk ook zien als preppen, is ook een soort van storage, en eentje die binnen de EDC valt en voor enkele weken van energie kan voorzien. Zolang je maar genoeg kan blijven drinken, vitaminepilletje erbij voor wat extra's :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou precies ! Dat dacht ik ook, een overgewicht is natuurlijk niet gezond, ik heb zelf een BMI van 19 en dat is behoorlijk gezond, maar in tijden van nood met weinig eten blijft er van mij al snel niet veel over, dus als prepper mag je volgens mij best wat reserves hebben. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ipv een onzinnige BMI-berekening uitvoeren op de PC zou een vetmeting en cholesterol-meting zinvoller zijn

 

Ik ben echt niet de gezondste.

Ik rook, drink (met mate), werk veel in de nacht afwisselend met dag en dan kan datzelfde werk nou ook nog eens geestelijk en lichamelijk soms zwaar zijn.

Ik zal geen honderd worden, maar 95 is ook goed als dat betekent dat ik heb geleefd en met volle teugen genoten heb zo lang dat kan!

 

Voor de rest:

Ga eens wat vaker naar buiten als je denkt dat je beter wilt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

6?

Ik ken er drie,Flight, Fight, Freeze, en eventueel Faint maar die valt onder Freeze.

Welke zijn de anderen?

de 6 zijn

 

fight

flight

freeze

faint

fright

flag

 

Er waren vroeger 3 groepen maar die zijn uitgebreid naar 6

Er is een verschil tussen blokkeren of bevriezen en flauwvallen.

 

flag is het opgeven, denk aan de witte vlag tonen

 

dit zijn de 6 groepen maar wil niet zeggen dat het gelijk verdeeld is en het een kan het gevolg van het andere zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wie schakelt en gebruikt de paniek op een nuttige manier. Mike tyson was in uitzinnige paniek voor iedere wedstrijd.. We weten allemaal hoe zijn gevechten in zn prime tijd afliepen.

 

Dat was zijn manier om adrenaline op te wekken. Perfect mogelijk maar zelden controleerbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Zag vandaag de opening video van deze post. Ik dacht, laat ik het maar weer eens naar boven halen.

 

The 8 Biggest Mistakes Preppers Make

Ik ben het globaal eens met de strekking van dit nuchtere verhaal, maar ik vind niet dat wapens onderdeel hoeven zijn van prepping. In deze video worden acht belangrijke prepper-fouten besproken:

Hyper-focus on a specific survival-hobby.

Outsourcing your food storage.

Outsourcing your survival kit.

Lone wolf.

Shelter, water, food. Not food, water, shelter.

Not carrying your EDC everyday.

Having no plan.

No training.

 

Video

 

http://thedailyprep.com/most-common-mistakes-preppers-make/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind alleen het shelter, water, food gedoe een beetje vaag.

Als je in een noodsituatie zit is je gezond verstand het beste. Onderdak? Ja als het echt noodweer is, prima.

Maar met droog en heet weer? Water.

En heb je dat genoeg en het weer doet niet lelijk? Voedsel.

Het ligt echt aan het moment, wat is nú belangrijk, de rest volgt wel.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind alleen het shelter, water, food gedoe een beetje vaag.

Als je in een noodsituatie zit is je gezond verstand het beste. Onderdak? Ja als het echt noodweer is, prima.

Maar met droog en heet weer? Water.

En heb je dat genoeg en het weer doet niet lelijk? Voedsel.

Het ligt echt aan het moment, wat is nú belangrijk, de rest volgt wel.

 

 

Shelter staat altijd prioriteit, je kledij is op bepaalde momenten eerste laag bescherming tegen de elementen.

 

Met een shelter heb je tevens meer kans om vuur te maken om je spullen laten drogen, water verzamelen, voedsel wegbergen (ingraven).

maar het belangrijkste in noodsituatie is slapen en rusten met een minimum warmteverlies of opname van het lichaam...

 

Denk aan de 333 regel.

 

3 uur tegen blootstelling extreme elementen

3 dagen zonder water

3 weken zonder eten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee wat mijn BMI is

Ik ben 1.75 en weeg 90kg

 

Mijn conditie is niet super maar daar geef ik niet zo veel om , ik vind kracht belangrijker .

 

Dus na 2 kilometer fietsen heb jij een half uur nodig om weer op adem te komen ? :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk aan de 333 regel.

 

3 uur tegen blootstelling extreme elementen

3 dagen zonder water

3 weken zonder eten..

Het was toch:

  • 3 minuten zonder lucht
  • 3 dagen zonder water
  • 3 weken zonder eten

 

......ik heb zooooooo'n verschrikkelijke hekel aan fietsen .......

Hahaha, dan kunnen we elkaar een hand geven: ik had er als kind echt een schijthekel aan en was blij toen ik eenmaal 16 werd. :D

Ik liep nog liever naar school dan dat ik de fiets moest nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was toch:
  • 3 minuten zonder lucht
  • 3 dagen zonder water
  • 3 weken zonder eten

 

 

aha nog een prepperfout ;)

 

De meer volledige lijst van de vuistregel van 3.

 

3 seconden om een beslissing te maken en te reageren in een noodsituatie (brand, aardbeving,... )

3 minuten zonder zuurstof

3 uur aan extreme blootstelling klimaat (hitte en koude)

3 dagen zonder water

3 weken zonder voedsel

3 maanden zonder mentale bezigheid (food fo brain)

3 jaar zonder sociaal contact.

 

Afhankelijk van mentale instelling en training kunnen deze peilstokken variëren, als bv iemand gewond is en zich z'n adem 3 minuten moet inhouden (bv ontsnappen uit auto onder water zal veel minder kansen hebben)

Link naar reactie
Delen op andere sites

......ik heb zooooooo'n verschrikkelijke hekel aan fietsen ....... ik prep wel brandstof en goeie schoenen ......tijdens tshtf wordt het wel 'het nieuwe rijden' anders moet ik wel heel veel brandstof preppen :p

 

Als het kan, pak ik de auto, maar grote kans dat ik niet de enige ben met dat idee, dus verwacht de ergste files van je leven als niet het leger/overheden de boel de wegen al hebben dicht gegooid, want die zitten in een crisistijd niet te wachten op een volksverhuizing. Anders zijn er wellicht bendes die makkelijke prooi ruiken als hele hordes met hun hebben en houwen op stap gaan.

 

Dan wordt het toch echt de fiets over kleine binnenpaadjes en daarna lopen, van mijn part kruipen.

 

En-En-En, des te meer opties, des te meer kansen in zo'n geval. :)

 

Auto met aanhanger met heel veel spulletjes en voer, fiets erop, INCH bag klaar en op het lijf de meest cruciale zaken, denk aan mes, waterfilter, ponchotarp, etc.

Je moet er toch niet aan denken dat je onverhoopt moet vluchten van je auto en dan echt al je spullen kwijt bent? In zo'n geval zou ik al blij zijn als ik m'n INCH bag kan meenemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Shelter staat altijd prioriteit, je kledij is op bepaalde momenten eerste laag bescherming tegen de elementen.

 

Met een shelter heb je tevens meer kans om vuur te maken om je spullen laten drogen, water verzamelen, voedsel wegbergen (ingraven).

maar het belangrijkste in noodsituatie is slapen en rusten met een minimum warmteverlies of opname van het lichaam...

 

Denk aan de 333 regel.

 

3 uur tegen blootstelling extreme elementen

3 dagen zonder water

3 weken zonder eten..

En het ABCDE.

 

Allereerste hulp.

Bivak.

Conserveren (Van warmte. Vuur).

Drinken.

Eten.

 

 

.............

als bv iemand gewond is en zich z'n adem 3 minuten moet inhouden (bv ontsnappen uit auto onder water zal veel minder kansen hebben)

Rokers. :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 3 minuten zonder zuurstof gaat niet om bewust je adem 3 minuten inhouden, dat kan een normaal mens namelijk simpelweg niet zomaar.

 

Onvoorbereid (dus zegmaar nu ter plekke stoppen met ademen, zonder eerst flink in te ademen oid!) mag je blij zijn als je de 20 seconden haalt, 30 is al uitzonderlijk. Met wat simpele ademtechnieken kan je het makkelijk een minuut volhouden, met flink wat oefening 2 minuten, maar 3 lukt je niet zonder zeer goede technieken en heel veel oefenen.

 

Met de juiste technieken en oefenen kan je 't overigens een stuk langer volhouden; het record is 22 minuten! ( http://en.wikipedia.org/wiki/Stig_Severinsen )

 

Maar, terugkomend op de "3 minuten zonder zuurstof" uit het lijstje van 3, dat gaat er om dat je hersenen normaal zo'n 3 minuten zonder zuurstof kunnen voordat er hersenschade optreedt. Dit wordt langer als je onderkoeld bent (zoals ze in Alaska zeggen, "You ain't dead until you're warm and dead.". Dit is voornamelijk van belang als iemand verdrinkt, onder 't ijs schuift, in een brandend gebouw zonder zuurstof zit e.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En het ABCDE.

 

Allereerste hulp.

Bivak.

Conserveren (Van warmte. Vuur).

Drinken.

Eten.

 

Rokers. :rolleyes:

 

 

het abcde is geen gemiddelde vuistregel want met een overstroming moet je niet bivakkeren.

 

er zijn nog van die ezelbruggetjes bij noodsituatie

 

STOP

 

Stop and sit down (knieën ter hoogte van hart brengen om kalm te worden)

Think.

Observe and Orientation

Make a Plan (Stay or go)

 

Betreft de rokers ik ken enkele duikers die roken die makkelijk de 3-4 minuten halen, maar dat halveert als je hartslag naar boven gaat als je moet bewegen (zwemmen, iets optillen, ...)

 

Het ging initieel ook niet over die 3 minuten lucht maar dat een shelter als prio altijd een goede keuze is. Heb je een poncho of tarp en touw bij moet je geen tal van takken gaan vlechten en een bladerdak maken in de hoop het waterdicht is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...