Ga naar inhoud
GENEGEERD

De Grote Portofoon Test 25-04-2014


Communicator

Aanbevolen berichten

Na zorgvuldige planning en grondig overleg was het gisteren dan zo ver! @Prepping76, @jan001, @SMSP en Ik hebben al ons apparatuur bij elkaar verzameld en zijn op pad gegaan.

 

Voor de test hebben we het volgende apparatuur gebruikt:

 

Basiskamp

Portofoons

- 5Watt (2 meter 144MHz / 70cm PMR/LPD) Wouxun KG-UV6D - standaard antenne - lange antenne - draadantenne

- 4Watt (70cm PMR) Midland G10 -standaard antenne

- 5Watt (70cm PMR) Baofeng BF-888S - standaard antenne

- 4Watt (11 meter 27Mc) Midland Alan 42 - standaard antenne - basis antenne

 

Mobiele zend ontvanger

- 32Watt (11 meter 27mc) President Lincoln - Thunderstick Basis antenne

- 4Watt (11 meter 27mc) Danita 640 - Wilson 1000 magneetvoet antenne (auto)

 

Mobiele Team

Portofoons

- 5Watt (2 meter 144MHz / 70cm PMR/LPD) Wouxun KG-UV6D - lange antenne - draadantenne

- 5Watt (70cm PMR) Baofeng BF-888S - lange antenne

- 5Watt (70cm PMR) Pofeng UV-82L - lange antenne

- 4Watt (11 meter 27Mc) Midland Alan 42 - lange antenne - draadantenne

 

Mobiele zend ontvanger

- 10Watt (11 meter 27mc) KPO hr2800 - Little Will Magneetvoet antenne

+ 100W versterker

 

Omstreeks 19:30 kwamen we bij de eerste locatie aan alwaar SMSP en ik het basiskamp zouden gaan bemannen. Alle handen werden uit de mouwen gestoken en al gauw stond de 27mc basis antenne in de lucht te prijken. We hebben er gelijk een extra touw aan gespannen waar we de draad antenne voor de 2meter en 70cm porto's (LPD/PMR) aan vast hebben gemaakt..

 

2014-04-25-20.05.25.jpg.f0a5167286298ff2d3d45af43eab9f19.jpg

De basis antenne voor 27Mc (bakkie)

 

2014-04-25-20.05.39.jpg.4cdae74da5a082e76eb5c518a0e4bffb.jpg

De draad antenne voor de 2m/70cm

 

De plannen werden nog eenmaal doorgenomen waarna Prepping76 en Jan001 zich verplaatste naar de eerste 1km test site. Logischerwijze gelden hier voor alle porto's positieve signalen. Bij de 2 Km viel er ook nog geen significant verschil te merken. bij de 3 Km kwamen de eerste afvallers; de Alan 42 27mc porto met standaard antenne liet het afweten. Daarna heeft het mobiele team er een verlengde antenne opgeschroefd en er kwam weer een signaal binnen, maar niet overtuigend.

De 27mc porto is daarna nog tot 5Km afstand getest in combinatie met de basis setup. Ook de draadantenne voor deze band werkte niet goed samen met de basis antenne.

 

Als we op het basiskamp ook een 27mc draadantenne hadden gehad, zou dit zeker tot veel betere resultaten hebben geleidt. Maar dat antwoord moeten we helaas nog even schuldig blijven.

 

Bij de 5 Km bleven de 2 meter en de PMR/LPD porto's nog over, maar ook hier moesten we de standaard antennes gaan vervangen voor de grotere varianten. Dit leidde tot een middelmatig resultaat. Zowel de basis als het mobiele team is vanaf dit punt overgeschakeld op de draad antenne.

 

op 7,5 Km ging het signaal op de 70cm(PMR) ook verslechteren, terwijl het op de 2 meter nog kraakhelder door kwam.

 

op de 10 Km bleef enkel nog de 2 meter over, maar wederom met een kraakhelder ontvangst.

 

De laatste test pakten we gelijk rigoureus aan en het mobiele team verplaatste zich zo'n 25Km van de basis af. Ook hier was de communicatie zeker nog 85% van kwaliteit!

 

Inmiddels was het 23:45 en hielden we het voor gezien. We hebben alle resultaten binnen die we wensten en kunnen met gepaste trots de volledige lijst aan jullie presenteren!

 

vpp-portotest.png.17520cc3bcd021f4bce41ed48dc08dfd.png

 

De weersomstandigheden waren lekker Nederlands, dus gemiddeld. Er was geen sprake van bovengemiddelde condities waardoor we kunnen concluderen dat de uitkomst van deze test ook gemiddeld van aard zijn. Dit houd in dat afhankelijk van de omstandigheden de uitkomst kan verbeteren of verslechteren.

 

De tests van 1km t/m 10km hebben plaatsgevonden in een bosrijk gebied met hier en daar bebouwing.

de 25Km test is de meest extreme geweest waarbij de stad Breda tussenbeide lag.

 


Sfeer foto's van de porto test

 

2014-04-25-21.18.56.jpg.1001dd070e6534a495e2c95f7af86957.jpg

Mooie rustige plek, met nieuwsgierige toeschouwers

 

2014-04-25-21.09.29.jpg.edd08f853707571c06ba1dc60281b6ab.jpg

Terwijl wij zaten te wachten op de volgende verbinding, konden we genieten van de ondergaande zon. Een prachtig uitzicht!

 

2014-04-25-20.05.02.jpg.0bf65a9aaa4a55d1480aa6fbfa30221b.jpg

Samen met SMSP bemanden wij de basis post. Natuurlijk onder het genot van een vers gezet bakkie Thee :)

 

IMG-20140426-WA0000.jpg.f9ff3da2fd6d980a05054947f29a27f6.jpg

Prepping76 gebruikte een slingshot om de spandraden over een hoge tak te schieten. Dit werkte naar eigen zeggen prima!

 

IMG-20140426-WA0001.jpg.1cd7c4d5d4a305a2b6ff736277b87cb9.jpg

Zo hing de draadantenne op een mooie hoogte

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dat is een mooie test.

 

Ik heb ook al heel wat getest.

Bij dit soort verbindingen is zicht tussen de antennes de grootste factor.

Als beide antennes elkaar kunnen zien, dus geen bomen, gebouwen, enz, er tussen dan kun je ver komen.

Boven de 10-20 km komt dan de aardkromming om de hoek kijken en moet je dus een antenne, een of beide, op hoogte gaan brengen.

 

Bedankt voor alle moeite en het delen van al jullie bevindingen.

 

Prep ze,

K a n s

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

IMG-20140426-WA0005.jpg.87a672ae9b3ffe36a2ca55331e4f8adf.jpg

Communicator in actie!

 

IMG-20140426-WA0008.jpg.9a1251ba915a6e76b888652721e51614.jpg

Erg druk in de weer met 4 verschillende communicatie middelen... Ja, de telefoon deed ook mee

 

IMG-20140426-WA0002.jpg.497d349a043cd2d635cafcfbad355eef.jpg

Telkens wisselen van antenne wat bij de draadantenne vrij lastig is, gezien je de porto moet ronddraaien ipv de antennedraad

 

IMG-20140426-WA0006.jpg.5d36d6e01757a99786afa20ba1cf8c08.jpg

Hoofdzakelijk gebruik gemaakt van tactisch rood hoofd licht. Hele fijne kleur en voldoende licht om mee te werken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Ik heb de foto's van mijn tweede post weer aangepast... op één of andere manier lijken die foto's telkens op mysterieuze wijze te verdwijnen.

 

Zijn er nog vragen omtrent deze porto test?

 

Mooie test, leuk spul ook (al heb ik er helemaal geen verstand van, en behalve mijn mobiel geen communicatie apparatuur nog). Enige wat mij opviel is dat je naast de tabel met resultaten logo hebt van de VPP waar je bij het woord provinciale de N vergeten bent :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
Gast ghostwhiper

@duinkonijn waarom niet?

Er wordt vaker de vraag gesteld over welke porto of bak heeft hoeveel bereik.

Dit laat in een simpele spreadsheet zien wat je ongeveer kan verwachten op de verschillende banden icm mobiele setups.

 

Tijdens shtf kan communicatie systemen een cruciale rol spelen zowel voor onderlinge groep communicatie voor bijvoorbeeld verdediging of nieuwsgaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zeker met je eens dat communicatiemiddelen en het juiste gebruik hiervan essentieel kan zijn. Keuze van de juiste communicatiemiddelen ligt mijns inziens ook erg aan de behoefte van de gebruiker. Omdat het functioneel bereik erg afhankelijk is van omgeving, condities, gebruikte antennes en mogelijke storingen in het spectrum bij bepaalde optredende probleemsituaties lijkt mij een simpel overzicht van een enkele test niet het juiste uitgangspunt voor een verantwoorde keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me wel vinden in de opmerkingen van @duinkonijn. Een test in een rechte lijn is haast niet te doen wegens allerhande obstakels en terrein. Ik voerde een paar jaar geleden een test uit waarbij ik met een standaard en 4 watt PMR portofoon heb getest. Ik heb toen rondjes rond het huis gereden. Steeds een wat groter rondje gereden en gekeken hoe het zenden en ontvangen ging getest. Uit die test bleekt dat ik met de standaard PMR bijvoorbeeld op 3,7 km in zuidelijke richting vanaf huis geen bereik meer had terwijl ik in zuidwestelijke richting na 4,8 kilometer wel weer bereik had. Het is dus altijd maar de gok of je over grotere afstanden een goede verbinding op kan zetten.

 

Onderstaand nog maar even een copy paste van die test, het tabelletje is wat rommelig maar geeft een goed beeld. Ik ben dus eerst van huis weg gereden, dan zie je op een gegeven moment een punt dat de modulatie wegvalt en later weer terug komt, dan ben ik dus op de terugweg naar huis:

 

Zoals de Engelsen mooi zeggen "the proof of the pudding is in the eating". Een veldtest dus.

 

Omdat ik de MT-5050 wat mooier vond, en er geen steekhoudende argumenten zijn gegeven voor de H-520, heb ik die vandaag aangeschaft. Ik heb hem netjes uitgeklaard, en ben samen met een Team Tecom 508 op pad gegaan.

 

Het principe was simpel. Een memorecorder met stemactivatie bij het basisstation. GPS mee en rijden maar. Steeds uitstappen en type porto en afstand noemen.

 

Ik ben in een cirkel van 8,2 kilometer van huis geweest. Beide porto's kunnen door de squelch breken op die afstand. Bij de Team valt echter 5 kilometer de modulatie weg. De Intek gaat nog even door. Bij 7,5 kilometer is de modulatie nog aardig verstaanbaar. Tot 6,5 kilometer is de modulatie zeer helder te noemen.

 

Tot een ruime 2,5 kilometer doet de Intek het ook in de auto prima en dat verbaast me wel een beetje. De Team is vanuit de auto pas op 1 kilometer weer te verstaan. Vanaf 2,5 kilometer reed ik al weer echt in de bebouwing waarbij ook erg smalle straatjes voorkwamen.

 

De 10 kilometer heb ik dus niet gehaald, maar 5 kilometer lijkt echt geen probleem te zijn. Zelfs de Team redt dat prima. Ik ben benieuwd wat een wat langere antenne op de Intek nog aan winst kan bieden.

 

De thuisantenne stond niet optimaal op een vishengel, net een beetje boven de nok van het dak uit. Het is een zelfbouw kwart golf met 4 radialen. De gebruikte kabel is 6 meter aircom plus. Ik denk dat met een goede basisantenne het resultaat ook nog wel wat beter kan, omdat er nu een aparte acoustiek in het geluid zit wat er niet zou moeten zijn. Ik hoor het ook niet op de porto's onderling, dus ik denk dat er iets niet helemaal goed zit aan de antenne.

 

Binnenkort nog maar wat verder knutselen, maar voor nu ben ik niet ontevreden.

 

Onderstaand nog even het staatje. De eerste kolom geeft steeds de afstand aan. Daarnaast de oriëntatie ten opzichte van het basisstation. Als er ergens een 0 staat, dan was er geen sprake van verstaanbare modulatie. De Intek gaf bijvoorbeeld bij 8 kilometer nog wel wat modulatie, maar ik begreep het alleen omdat ik wist wat er gezegd was.

 

Team            Intek   
1   w            1   w
2   w            2   w
3   w            3   w
4   w            4   w
0                 5,9   w
4,8   zw       4,8   zw
0                 6,4   w
0                 7   zw
0                5,8   zw
0                6,7   z
0                7   z
0                7,5   z
0                0   
0                0   
0                6,1   z
5,2   z        5,2   z
4,5   z        4,5   z
0                3,7   z
2,8   z        2,8   z
2   z            2   z

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
@FKAGB @Communicator Ik kom net deze tegen: een licentievrije Heider Pro5 met 15 km (open terrein) bereik ... Is dat wat?

 

pro-1b.jpg.e8b05d0ebfa9c707c0963f6ec3d2c84a.jpg

 

Ja en nee. Leuke porto maar die 15 kilometer is zwaar overdreven. Misschien als het een lege vlakte betreft maar anders ga je dat niet redden. Ik had deze website al eens bekeken en vind het veel gescheer en weinig wol. Dit lijkt mee een voorgeprogrammeerde Baofeng UV3-r of onder welke naam het toestel nog meer op de markt is. Feit blijft dat je met PMR gebonden bent aan 500 milliwatt en dan kun je wel cellulaire signaalontvangst claimen maar als het signaal je nooit bereikt kun je het niet ontvangen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik 't meeste bereik voor mijn euro's wil ga ik dan heden ten dage nog steeds voor de Wouxun KG-UV6D? (met lagere antenne en draadantenne)

Of zijn er nu alternatieven te overwegen?

Ligt eraan hoeveel euro's je te besteden hebt natuurlijk. Maar inderdaad de UVD6 is nog steeds wel veruit favoriet bij mij. Maar er zijn via Ebay zo veel van dit soort dingen te krijgen. De Baofeng 888 voor 15 euro kan al een goed alternatief zijn als je maar weinig te besteden hebt of niet veel opties hoeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper
@FKAGB @Communicator Ik kom net deze tegen: een licentievrije Heider Pro5 met 15 km (open terrein) bereik ... Is dat wat?

 

pro-1b.jpg.e8b05d0ebfa9c707c0963f6ec3d2c84a.jpg

 

Gewoon net als alle andere pmr portos 500 mW vermogen naar software geregeld en is aan te passen met een beetje solderen en dan met de computer te verbinden.

Is niets anders dan een uv3-r van binnen alleen een ander eind trapje en het programmeer pootje is niet aangesloten.

 

Daarnaast wil ik even kwijt dat die niet gebruikt mag worden in Nederland omdat de antenne demontabel is. (worden er standaard 2 meegeleverd)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...