Ga naar inhoud
GENEGEERD

Rusland en bug-in vraag


lonewalker

Aanbevolen berichten

Beste preppers.

 

ik heb een vraag en dat is..

 

Mocht er een oorlog komen met rusland.

zal er dan ook minder voedsel in de super liggen ofzo?

word er minder geexporteerd of minder geimporteerd?

benzine zal duur worden neem ik aan?

 

welke dingen kan ik voornamelijk verwachten mocht er oorlog komen?

en welke dingen is het best om in huis te hebben voor zo iets?

 

 

ik ben namelijk nog bezig met het plannen. maar de beelde op tv internet en kranten maken me ongerust.

 

sorry als deze vraag misschien in het verkeerde forum is.

 

alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@lonewalker

Het antwoord hierop is zowel lastig te geven, als ook eenvoudig. Feitelijk weet je nooit precies wat er gaat gebeuren, op welke wijze en in welk tempo.

Daarom hebben veel mensen hier dan ook een bepaalde basis geprept. Dat is m.i dan ook wel het minimale wat je zult moeten hebben. Er is voldoende info op het forum over wat dat in zou moeten houden, maar voor een paar weken voedsel, water en mogelijk een waterfilter is een goed begin. Natuurlijk is dat verre van toereikend bij een langdurig conflict,maar ik denk dat er hier niet veel mensen zijn die voor jaren voorraad hebben.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DickBerts

@lonewalker. Ik ben het helemaal met Frank eens. We weten meer niet dan wel. Maar de kans dat een oorlog met Rusland een mega economische crisis zal veroorzaken met gesloten banken en gesloten winkels lijkt me erg groot. Sterker nog, ik denk eigenlijk dat de VS financieel aan het instorten zijn en dat de politieke elite daar een oorlog aan het organiseren is (de CIA begon te kloten in Ukraine), om daar de ineenstorting op af te kunnen schuiven, zodat ze zelf niet de schuld krijgen. Dus stel je eens voor dat je een hele tijd niks kunt kopen, wat zou je dan in huis willen hebben? Mijn boek "Hoe overleef ik een crisis" zie onder Dick Berts op bol.com is ook door veel bibliotheken aangekocht, dan kost het je niks. Ik ben een ouwe ervaren prepper, maar beslist ook niet meer dan dat. Als je er niet uit komt, mag je me ook rustig per pm vragen stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DickBerts

@lonewalker En morgen even op de vrijmarkt kijken of je nog een mooi Putin oliestelletje kunt krijgen. Die doen het ook nog als de gaskraan dichtgedraaid wordt. Zorg dat hij minimaal 2 pitten heeft (die lonten kun je nog kopen). Let op dat er geen barsten in het rooster zitten, dat het draaimechanisme om de lonten hoog en laag te zetten nog goed werkt en dat er geen roestgat in de petroleumbak zit. Meer kan er niet aan stuk.

 

http://1.bp.blogspot.com/_g60bonWFFcg/Sr0GJTaIqjI/AAAAAAAABfk/63RmnzmtHsA/s320/Original+Haller.jpg

 

En stuur Putin even een foto van je oliestelletje;

 

http://eng.letters.kremlin.ru/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste preppers.

 

ik heb een vraag en dat is..

 

Mocht er een oorlog komen met rusland.

zal er dan ook minder voedsel in de super liggen ofzo?

word er minder geexporteerd of minder geimporteerd?

benzine zal duur worden neem ik aan?

 

welke dingen kan ik voornamelijk verwachten mocht er oorlog komen?

en welke dingen is het best om in huis te hebben voor zo iets?

 

 

ik ben namelijk nog bezig met het plannen. maar de beelde op tv internet en kranten maken me ongerust.

 

sorry als deze vraag misschien in het verkeerde forum is.

 

alvast bedankt

 

Wat ik zo kan bedenken:

 

Ja, benzine en andere energiebronnen worden dan duurder want er komt minder olie en gas uit Rusland hiernaartoe. Dat betekend dat vervoer van levensmiddelen duurder of zelfs onmogelijk word. Dus lege schappen etc.. Als een supermarkt niet meer bevoorraad wordt duurt het zo'n 24-36 uur voordat alles op is daar. De export van bijvoorbeeld brandstof en levensmiddel zal waarschijnlijk stoppen omdat we het zelf nodig hebben. Import hetzelfde, omdat omringende landen er net zo over denken. Mij vind je in ieder geval niet in een supermarkt in zo'n situatie. Daarvoor heb ik immers geprept, zodat ik niet hoef te vechten voor een laatste blikje fruitcocktail.

 

Het zou zelfs zo ver kunnen komen dat er helemaal geen benzine meer beschikbaar is voor burgers. Dat alles naar het leger en de hulpdiensten gerouteerd wordt.

 

Als wij direct in oorlog komen met Rusland, wat nog onwaarschijnlijk lijkt, dan kunnen er ook strategische bombardementen uitgevoerd worden in Nederland. Je kunt zelf wel bedenken wat voor gevolgen dat zal hebben.

 

Lege schappen en geen brandstof leiden tot rellen, plunderingen en opstanden, waarop weer gereageerd wordt met avondklokken.

 

Ik doe ook een bugin omdat ik nergens anders heb om heen te gaan dus ik prep vooral voor dit soort situaties.

 

Je moet in huis hebben: Water (drinkwater 3l per persoon per dag, en dan nog het water dat je nodig hebt om het eten te maken, te wassen, jezelf te wassen etc...) Je toilet doorspoelen word luxe.

Ik woon alleen en heb net over de 220l schoon water in voorraad en heb 3 soorten filters plus een aantal zuiveringstabletten om tot 1.500.000 liter te kunnen filteren.

 

houdbaar voedsel (zonder koeling), een manier om 't voedsel te bereiden. Verder licht, dus kaarsen, zaklampen, kampeerlantaarns, olielampen etc. (ik heb bijna 700 8 uur waxinelichtjes geprept), een radio om als internet en tv het niet meer doet toch nog informatie te kunnen ontvangen. Liefst een op batterijen plus eentje met een dynamo. Als je er maar eentje hebt zou ik voor de opwindbare gaan.

 

Warmte, het is nu zomer aan het worden maar als het langer duurt wordt het ook weer een keer koud. Dus een petroleum kachel (onafhankelijk van 220 netstroom) of iets dergelijks en dekens (Ik heb een zibro petroleum kachel met zo'n 60 liter brandstof klaarstaan. Als de dingen zo door gaan ga ik proberen de hoeveelheid brandstof tenminste te verdubbelen.

 

Zaken voor hygiene, toiletpapier, zeep, ontsmettingsmiddel. En natuurlijk een ruime hoeveelheid eerste hulp spullen (en kennis) aangezien je niet even naar een dokter kunt.

 

Verder wil je natuurlijk het beetje dat je hebt behouden dus dingen verzinnen om je huis te kunnen verdedigen tegen insluipers en/of plunderaars. Hier moet je zelf over nadenken want... Forumregels.

 

Enige tip die ik je daaromtrent kan geven is kook zoveel mogelijk binnen op een manier dat de geur niet naar buiten komt. En als je nog licht hebt, sluit zoveel mogelijk gordijnen zodat je van buiten niet opvalt. Als er overmatig geplundert wordt gooi dan wat oud spul naar buiten en desnoods een paar eigen niet essentiele ramen in zodat je huis eruit ziet alsof het al aan de beurt is geweest. Ben je helemaal alleen in huis, zou het handig zijn om er tenminste 1 persoon die je volledig vertrouwt bij te halen. Zo kun je om de beurt slapen.

 

Dat is een beetje het 'worst case scenario'. Wat ik verwacht zo het er nu uitziet is voornamelijk een economische klap waardoor veel dingen of niet meer verkrijgbaar zijn of veel duurder worden. Ook dat kan sociale onrust en zelfs rellen veroorzaken met allerlei onderbrekingingen in dienstverlening als gevolg. Langere wachtijd voor een ambulance bijvoorbeeld en op de politie zou ik al helemaal niet meer rekenen in zo'n geval.

 

Verder kan ik aanraden om het boek en de posts van @DickBerts te lezen, daar staat bijna alles wat je weten wilt in. Of stuur 'm een pm dan is ie vast wel zo vriendelijk je naar de juiste informatiebronnen te verwijzen.

 

@Communicator host een aantal prep documenten (in de signature van z'n berichten staat de link) ik zou zeggen download deze en als je geen backup stroomvoorziening hebt voor een laptop print ze uit. Ik weet niet of daar de documenten van die UK site die we laatst tegenkwamen bij zitten. Documenten als 'when there is no doctor' enzo. Ik heb ze allemaal gedownload maar heb geen hostingservice dus je zou even moeten kijken of die daarbij zitten of niet.

 

Ik heb inmiddels rond de 14,5Gb aan prepper documenten verzameld en op diverse plekken bewaard. Gewone computer, mini laptop, smartphone, Losse MicroSD card en op een USB drive in m'n kluis.

 

Ik ga vanaf morgen ook beginnen met de belangrijkste daarvan uit te draaien en in een map te doen zodat ik ze nog steeds heb mochten ze zo gek worden ergens een nuke in de atmosfeer te gooien met als gevolg een EMP zodat al die informatiedragers 't niet meer doen.

 

Hoop dat dit helpt. Als er nog dingen zijn die na gedegen onderzoek (met andere woorden denk na en bedenk voor jezelf wat je doen kan) onduidelijk zijn kun je me een pm sturen.

 

Veel geluk.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht er een oorlog komen met rusland.

zal er dan ook minder voedsel in de super liggen ofzo?

word er minder geexporteerd of minder geimporteerd?

benzine zal duur worden neem ik aan?

 

welke dingen kan ik voornamelijk verwachten mocht er oorlog komen?

en welke dingen is het best om in huis te hebben voor zo iets?

 

ik ben namelijk nog bezig met het plannen. maar de beelde op tv internet en kranten maken me ongerust.

Niemand weet met zekerheid hoe de toekomst eruit zal zien, maar op basis van de huidige ontwikkelingen is een oorlog tussen Nederland en Rusland in de komende jaren volgens mij klein. De huidige spanningen tussen Rusland en de NAVO zijn niet te vergelijken met de spanningen tijdens de koude oorlog.

 

Rusland heeft sinds de jaren tachtig enorm moeten inleveren qua invloedssfeer, dus het is niet onbegrijpelijk dat ze daarvan nu iets terug probeert te krijgen via Oekraïne. En de VS heeft zich in Irak en Afghanistan nog veel grootschaliger laten gelden, met steun van Nederland. Daarbij speelde ook eigenbelang.

 

Er is bij militaire acties altijd wat dreigende taal van internationale opponenten, maar dat betekent helemaal niet, dat er oorlog ontstaat tussen Rusland en de NAVO.

 

Als je poolkleding plus bijbehorende warme onderkleding in huis hebt, kun je zo nodig een paar jaar lang zonder verwarming. En zorg dat je je voedselvoorraad zo kiest, dat je die niet hoeft te koken.

 

Het is altijd verstandig om jezelf een paar weken te kunnen redden zonder bevoorrading en nutsvoorzieningen. Maar probeer hevige en langdurige ongerustheid, stress en angst te voorkomen, want die kunnen je lichamelijk en psychische ernstig ziek maken.

 

http://preppers.nl/forum/threads/9252-Het-risico-van-obsessief-preppen

 

http://preppers.nl/forum/threads/9458-Winterkleding?highlight=winterkleding

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow! top andwoorden hier! precies wat ik wilde weten. ik ben nog 26 en woon bij me ouders en zus. die geloven niet zo in preppen. maar ik vind dat een gewaarschuwd mens voor 2 telt natuurlijk, ik dacht zelf ook eigelijk de ramen op te meten en een kompleet bouwpaket neer te leggen voor nood baricade! het gaat er gewoon om een paar weken te kunnen doorleven zodat je niet opeens staat van wow der is niks meer... en nu :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow! top andwoorden hier! precies wat ik wilde weten. ik ben nog 26 en woon bij me ouders en zus. die geloven niet zo in preppen. maar ik vind dat een gewaarschuwd mens voor 2 telt natuurlijk, ik dacht zelf ook eigelijk de ramen op te meten en een kompleet bouwpaket neer te leggen voor nood baricade! het gaat er gewoon om een paar weken te kunnen doorleven zodat je niet opeens staat van wow der is niks meer... en nu :p
Het opslaan van houtplaten in het huis van je ouders is een heel ingrijpende maatregel, waar de meest ouders bezwaar tegen zullen maken. En als een groep mensen met het juiste gereedschap beslist binnen zou willen komen, kun je dat toch moeilijk tegen houden.

 

Het lijkt me zinvoller als je eerst een goede en kleine EDC (every day carry) samenstelt, in een etui dat in een jaszak past, plus een GHB (get home bag) van ongeveer 6 liter met daarin een mini-survival kit.

 

Vervolgens kun je eventueel een BOB (bug out bag) maken van 75 liter en 15 kilo, mits daarvoor plaats is in het huis van je ouders, en mits ze dat goed vinden. Het lezen van websites over "disaster preparedness" neemt geen ruimte in beslag en is nuttiger dan het opslaan van stapels grote houtplaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar ik vind dat een gewaarschuwd mens voor 2 telt natuurlijk

 

Het opslaan van houtplaten in het huis van je ouders is een heel ingrijpende maatregel, waar de meest ouders bezwaar tegen zullen maken.

 

Ingrijpend, vooral als je ineens het dubbele aantal mensen daar hebt wonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow! top andwoorden hier! precies wat ik wilde weten. ik ben nog 26 en woon bij me ouders en zus. die geloven niet zo in preppen. maar ik vind dat een gewaarschuwd mens voor 2 telt natuurlijk, ik dacht zelf ook eigelijk de ramen op te meten en een kompleet bouwpaket neer te leggen voor nood baricade! het gaat er gewoon om een paar weken te kunnen doorleven zodat je niet opeens staat van wow der is niks meer... en nu :p

 

Hallo @lonewalker,

Ik lees dat je zus en ouders niet geloven in preppen.

Als je het hier onder staande filmpje laat zien, dan denken ze er misschien anders over.

Met vriendelijke groet, Popeye.

 

filmpje is gemaakt door Communicator en ook terug te vinden op de wiki pagina

Link naar reactie
Delen op andere sites

Warmte, het is nu zomer aan het worden maar als het langer duurt wordt het ook weer een keer koud. Dus een petroleum kachel (onafhankelijk van 220 netstroom) of iets dergelijks en dekens (Ik heb een zibro petroleum kachel met zo'n 60 liter brandstof klaarstaan. Als de dingen zo door gaan ga ik proberen de hoeveelheid brandstof tenminste te verdubbelen.

 

 

wat ik me altijd afvraag he, wat ga je doen als je olie op is?

zelf olie maken valt ook tegen volgens mij?

wat gaan jullie doen als je olie op is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ik me altijd afvraag he, wat ga je doen als je olie op is?

zelf olie maken valt ook tegen volgens mij?

wat gaan jullie doen als je olie op is?

 

Warme kleren aantrekken. ;)

 

Jammer genoeg heeft niet iedereen de optie om een rookkanaal aan te leggen voor een houtkachel.

 

Zit wel te denken aan een soort frontierstove, waarvan je het rookkanaal door 't bovenraampje naar buiten zou kunnen leiden.

 

frontier-stove-portable-outdoor-wood-burner_1226.jpg.0f76d4db47574a7b7830d687748c0b25.jpg

 

Groot nadeel is natuurlijk wel dat de onvermijdelijke rook nogal aandacht trekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Warme kleren aantrekken. ;)

 

Jammer genoeg heeft niet iedereen de optie om een rookkanaal aan te leggen voor een houtkachel.

 

Zit wel te denken aan een soort frontierstove, waarvan je het rookkanaal door 't bovenraampje naar buiten zou kunnen leiden.

 

Groot nadeel is natuurlijk wel dat de onvermijdelijke rook nogal aandacht trekt.

 

bij mij komt er in de winter bijna geen rook uit de kachel

goed warm stoken

erg droog hout gebruiken

goed warm BLIJVEN stoken

stoken naar het vermogen van je kachel

geen rotzooi erin gooien

 

dan heb je bijna geen rook

vooral bij het eerste half uur heb je veel rook

omdat je kachel + pijp dan nog niet op temperatuur is

 

al zou ik voor het geld van zon zibro kachel + brandstof (dat is al snel een 400 euro ofzo?) een kachel laten plaatsen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij mij komt er in de winter bijna geen rook uit de kachel

goed warm stoken

erg droog hout gebruiken

goed warm BLIJVEN stoken

stoken naar het vermogen van je kachel

geen rotzooi erin gooien

 

dan heb je bijna geen rook

vooral bij het eerste half uur heb je veel rook

omdat je kachel + pijp dan nog niet op temperatuur is

 

al zou ik voor het geld van zon zibro kachel + brandstof (dat is al snel een 400 euro ofzo?) een kachel laten plaatsen ;)

 

Ik heb al vijf petroleumkacheltjes gekocht (en twee weer doorverkocht) en de duurste was 20 euro. Het lont kost in NL net zoveel, dat is relatief duur hier.

 

Een houtkachel kun je ook wel super goedkoop scoren, maar een rookkanaal is duur en een groot probleem, als je in een huurhuis woont.

Ook hout moet je bij elkaar sjacheren, want in de handel gruwelijk duur.

 

Het hangt gewoon van je mogelijkheden af en je woonsituatie. Jij hebt op dat vlak het mooi voor elkaar, maar iemand in een flatje in de randstad heeft die mogelijkheden niet.

 

Een petroleumkachel preppen is echter bijna altijd mogelijk. Elke liter petroleum/lampenolie is ongeveer vier uur warmte en koken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...