Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mes maken van een vijl


chrisprep

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Zoo @Peerke die is goed kapot...

 

Jep. Die is echt stuk.

 

Aangezien die SOG Recondo's gewilde verzamelobjecten zijn (zeker de gecoate Tini-versie) ligt die van mij mooi opgeborgen.

 

Of die van mij te koop is ? Nee, helaas. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let wel op met het mes af laten koelen in de olie. Als het mes echt nog heet is en je gooit hem in de olie pas dan op voor vlammen en hete spetters.

@JohnVonSchutz en let hoe je het mes in de olie laat zakken ! rechtop staand want als je het lemmet horizontaal (dus plat ) in het olie bad

laat zakken kan het krom trekken (dit hoeft niet te gebeuren maar het kan wel ) en er voor zorgen

dat je olie bak groot genoeg is (genoeg massa om te koelen )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi mes...Mooi leder ook.

Ik begin vandaag aan mijn 2de mes.

Komt van een steek-ring sleutel van 1'' 1/2 en is heel erg goed materiaal...

Hoef je niet te gloeien en temperen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
@Wafels ik heb ergens gelezen dat ze de olie eerst voorverwarmen met een stuk gloeiend staal om krom trekken te voorkomen klopt dit ?

 

Je kan de olie eerst beetje voorwarmen..dan spettert die niet zo hard en zijn de vlammen niet zo hoog..maar het moet niet natuurlijk...Ik verwarm olie nooit voor en lukt perfect en zonder krom trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@idefix een lemmet wordt verticaal en rechtop in de olie ondergedompeld dat geeft de minste kans op krom trekken

wat betreft je vraag over de hoek voor een skandi , die is 22 graden (per kant ) (het ligt ergens tussen de 15 en 25 graden afhankelijk van dikte en soort staal ,

maar veelal gebruikt men 22 graden ) dus je kan zelf de hoogte berekenen voor je vijl ''jig'' (hoe langer je vijllengte en geleiding hoe nauwkeuriger je de hoek kunt maken )

hier is een aardige link over zo'n mes van een vijl te maken

http://www.instructables.com/id/From-File-to-Knife-with-simple-tools/?ALLSTEPS

en nog een link over je jig (is goed duidelijk

http://www.britishblades.com/forums/showthread.php?83801-filing-grinding-jig

gr will

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@idefix ik heb vandaag voor het eerst de keukenmessen geslepen, en ik zoek de hoek op gevoel. Beeld jezelf in dat je het bovenste laagje van de steen af wilt "scheren" dan zit je al een heel eind in de richting. Wat ik gedaan heb om het gevoel voor de goeie hoek te krijgen is een soort schans vouwen van papier waarvan schuine kant 15 graden (in jou geval 22) op de onderkant staat. Uitgetekend op papier, uitgeknipt, en in elkaar gevouwen. Moet je niet tijdens het slijpen gebruiken maar het werkt perfect om de goede hoek te voelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels thanks voor de link ik ga me een jig bouwen :)

@Jorisb dat hoek voelen doe ik ook met het slijpen van mijn messen op de wetsteen , het ging mij meer om een bevel te maken die skandi was ,aangezien ik heel graag me eigen mes wil gaan maken en die moet skandi zijn onder andere voor het gemak van het onderhoud en de scherpte , mijn eerste mes was een puuko uit finland en sindsdien ben ik skandi hooked :).

 

bedankt voor de informatie mensen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow, super mooi mes, misschien een project om ook een keer te proberen, of is dit erg moeilijk? En hoe slijp je die beginvorm eruit?

 

Dit is vrij simpel hoor...als je een beetje overweg kan met een slijptol .

Ik gebruik er een diameter 115 mm.

Je tekent jouw ontwerp op papier en knipt dit voorzichtig uit.

Dit zet je over met een stift op het metaal.

Je hebt de vorm. Dan ga je heel voorzichtig slijpen maar nog niet de juiste vorm; Dit slijpen doe ik met schijfjes van 0,9 mm dik. Dit zijn heel erg dunne snijschijfjes waar je heel erg precies met kan werken.

Nadien slijp ik de vorm uit met diverse schuurschijfjes tot de gewenste vorm is bereikt;

Gebruik je staal zoals ik (hardox) moet je wel opletten en in kleine stukjes gaan slijpen om het staal niet te veel op te warmen om ontharding te vermijden.

Nadien kan je ook je mes voor het harden naar gewenste vorm gaan afvijlen. Als je nog geen ervaring hebt in metaalbewerking is het zeker aan te raden te oefenen op een stukje oud metaal.

Bij verkeerde handeling kan een slijptol erg gevaarlijk zijn...en nooit loshangende mouwen!!!! meedraaien gaat heel erg snel en voor je het weet zit de slijptol in de mouw gedraaid tot aan de nek...

In mijn beginjaren (25 jaar geleden ) voorgehad en veel geluk gehad..kom dit tegen met grote slijptol en verhaaltje is uit..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier al een tijdje een stuk metaal liggen, de vorm van het mes heb ik er op gezet. Ik heb de spullen om het mes mooi af te werken, alleen niet de apparatuur om de grove vorm uit het metaal te krijgen:eek:. Dat wordt wachten tot we op bezoek gaan bij vrienden waar ik een slijptol kan lenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat @tom666 zegt voorzichtig zijn met slijptollen :D zeker bij die dunne slijpschijfjes , altijd de steen het werk laten doen ,dus nooit hard duwen of zo

en zeker bij deze dunne schijfjes ervoor zorgen dat je geen zijdelinkse druk erop zet want ze breken zo . daar in tegen ze werken prachtig :cool: @tom666 wat ik ook wel doe als ik het staal koud wil houden is het werkstuk onder een flauwe hoek in een bankschroef of klem plaatsen (dus buiten )en er een petfles met water

aan de hoge kant er boven hangen waar een klein gaatje in zit zodat er een heel weinig water over loopt ,maar ook gewoon een natte doek aan beide zijde naast de slijplijn

rond wikkelen helpt behoorlijk goed en zoals je zegt kleine stukjes slijpen .

 

Dit is hier nog niet ter sprake gekomen , maar , wat veiligheid betreft voor degene hier die ook weleens zo iets willen maken

Gebruik deugdelijk materiaal en gereedschap .en je gezond verstand :rolleyes:

Werk op je gemak en secuur (haast nekt je altijd op wat voor manier dan ook .).

Gebruik veiligheidsmaterialen als een veiligheidsbril , handschoenen en stevige schoenen goede verlichting etc

houd je werkbank schoon

( je staat er versteld van hoeveel energie er vrijkomt als een steen met ruim 10.000 rpm breekt en wegvliegt dit is geen speelgoed en dat geldt ook

voor een boormachine , als een boortje per ongeluk afbreekt kan dit ook wegvliegen

Dit hierboven is dan wel niet on topic maar ik vind wel dat jullie er even goed over nadenken :rolleyes: en ik spreek uit ervaring :o ik ben net als tom666

al erg lang een hobbiest en heb best wel eens een ongelukje gehad ,gelukkig hooguit met een paar hechtingen of hechtpleisters ervan af gekomen en

gewoon door even niet na te denken of onoplettendheid .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik nog noemen.. om een doorslijp schijfje niet te gebruiken als afslijp schijfje en andersom, de stukken van het gebruikte schijfje kunnen afbreken en projectielen worden.

Zeer gevaarlijk !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...