Ga naar inhoud
GENEGEERD

Spa Blauw/ Spa Rood


Mojoh

Aanbevolen berichten

Ik lees bij jullie allemaal dat jullie water inslaan, spa blauw zeg maar, maar kan je ook spa rood inslaan of is dat niet zo goed om dan weer je voedsel mee te bereiden?

De reden dat ik dit vraag is omdat er in ons gezin heel veel spa rood gedronken word en eigenlijk nooit spa blauw. Dit dan in verband met het rouleren van de flessen?

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ok dat bedoel ik ook niet te zeggen. Je kan het gewoon gebruiken. Zou ik overigens niet zo snel doen. Spa is duur. Bronwater is overigens helemaal niet zo goed water.

Wat in Nederland uit de kraan komt is gewoon veel goedkoper en vele malen beter dan bronwater. De eisen die Nederland stelt aan drinkwater liggen veel hoger dan dat waaraan bronwater moet voldoen. Mensen die op de Veluwe wonen mogen zich feliciteren met het beste drinkwater ter wereld maar ook het ander Nederlandse water behoort tot de top van de wereld.

Mensen die in de provincie Utrecht Sourcy drinken drinken de basis van hun drinkwater, maar betalen daar dan meer voor.

Mensen die in nederland bronwater kopen omdat het beter zou zijn, maken zichzelf wat wijs. Als opslag voor nood vanwege de manier waarop het gebotteld is is een ander verhaal. Daar heb ik standaard ook een voorraad van. maar als het even kan drink ik kraanwater. Koud met een schijfje citroen in een kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het drinkwater in Noorwegen smaakt toch echt beter dan dat het op de Veluwe doet. Uiteraard is dat persoonlijk en zegt het niet alles over de kwaliteit. Door ruimtegebrek zie ik er persoonlijk tegen op om water in te slaan. Momenteel gebruik ik een kan met een koolstoffilter om het kraanwater te reinigen. Voor mijn huis ligt een (brak) natuurmuur, waar geen watersport, zwemmen beoefent wordt. Kan ik in een noodgeval niet daar water uit nemen, koken en filteren? Persoonlijk zie ik het sowieso niet snel gebeuren dat de leidingwater toevoer gestopt of vergiftigd wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Smaak is inderdaad geen graadmeter voor de kwaliteit van het water. De omstandigheden wanneer je water drinkt kan al bepalend zijn voor hoe lekker iets is. wel eens heerlijke wijn uit een vakantieland meegenomen en thuis geproefd? Dik kans dat het tegen viel.

Maar kraanwater in Nederland reinigen is echt niet nodig.. Zout en brak-water zijn niet geschikt om door een normaal waterfilter te doen. er bestaan wel methoden om zoutwater zoet te maken maar die vragen nog al wat energie. Omgekeerde osmose of destillatie is een methodiek. Volgens mij kan je ook verdampen en laten condenseren. Je kookt het water dan niet. Maar het is niet echt een snelle methode om voldoende water te krijgen. Het kan wel op zonnekracht

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gemiddelde Nederlander gebruikt ongeveer 120 liter per dag! Maar dat kan veel minder zijn in een crisissituatie. Meer dan 100 liter hiervan hoeft helemaal geen drinkwater kwaliteit te zijn.

Ik gebruik ongeveer 3 tot 5 liter drinkwater per dag. Dat is voor voedselbereiding, koffie en de afwas. Het overige water is niet van drinkwater kwaliteit.

Je kan inderdaad een systeem maken om water op te slaan. Hou er dan wel rekening mee dat er geen contact mag zijn tussen het leidingwater en jouw opslag. De vulleiding moet boven het maximaal peil staan dat het water kan bereiken. een stortbak van een toilet heeft dit ook. een vlotter sluit de kraan af voordat het water bij de leiding komt. Mocht daar iets mee mis gaan dan is er een overloop die zorgt dat het water niet verder stijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
ik heb op mijn boot nog ongeopende spa blauw flessen staan met een datum 2010, dit kan ik dus negeren en gewoon drinken?

 

Klopt ik kom net het volgende stukje tegen http://www.nrcnext.nl/blog/2011/06/20/next-question-hoe-lang-is-water-houdbaar/

 

citaat uit dit stukje:

 

Onaangebroken flessen mineraalwater blijven veel langer goed. “Spa Blauw heeft eigenlijk geen houdbaarheidsdatum”, zegt woordvoerder Jean-Benoît Schrans van Spa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt ik kom net het volgende stukje tegen http://www.nrcnext.nl/blog/2011/06/20/next-question-hoe-lang-is-water-houdbaar/

 

citaat uit dit stukje:

 

Onaangebroken flessen mineraalwater blijven veel langer goed. “Spa Blauw heeft eigenlijk geen houdbaarheidsdatum”, zegt woordvoerder Jean-Benoît Schrans van Spa

 

Top top top! Wat een goeie, waardevolle post/link!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Ik ben het helemaal met Dr. Prepper eens, dat Lieverhetzekere hierboven met een heel waardevolle post is gekomen over de houdbaarheid van drinkwater. Maar het stuk vraagt wel om commentaar. Helaas zijn er bijna geen goede journalisten meer. De overdreven opmerking van de voorlichter van het waterleidingbedrijf dat drinkwater een dagvers product is, wordt meteen voor zoete koek geslikt. Waar zijn de onderzoeksresultaten van een onafhankelijk laboratorium die bevestigen, dat drinkwater dat een klein beetje schoon wordt bewaard, slechts een dag houdbaar is? Ik heb drinkwater dat ongekoeld bewaard wordt na weken nog gedronken, zonder enige nadelige gevolgen. Zo'n waterleidingbedrijf is alleen maar bang voor schadeclaims. Ze denken uitsluitend aan zichzelf en totaal niet aan preppers belangen. Preppen is zo wie zo gelul. Daarom wordt het ook de hoogste tijd om een goeie preppers vereniging op te richten, die als hij tzt wat groter wordt, eigen laboratorium onderzoek kan doen naar de echte houdbaarheid van producten. Er is ook een groot milieu belang en een groot financieel belang van consumenten bij het bieden van tegenwicht aan het totaal ongefundeerde en overdreven THT datum gedoe. Ook hier staat alleen het belang van producenten centraal, die via een slag in de lucht korte THT datum, zo snel mogelijk van hun productaansprakelijkheid af willen.

 

De preppers vereniging kan ook een keurmerk toekennen aan lang houdbare producten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het helemaal met Dr. Prepper eens, dat Lieverhetzekere hierboven met een heel waardevolle post is gekomen over de houdbaarheid van drinkwater. Maar het stuk vraagt wel om commentaar. Helaas zijn er bijna geen goede journalisten meer. De overdreven opmerking van de voorlichter van het waterleidingbedrijf dat drinkwater een dagvers product is, wordt meteen voor zoete koek geslikt. Waar zijn de onderzoeksresultaten van een onafhankelijk laboratorium die bevestigen, dat drinkwater dat een klein beetje schoon wordt bewaard, slechts een dag houdbaar is? Ik heb drinkwater dat ongekoeld bewaard wordt na weken nog gedronken, zonder enige nadelige gevolgen. Zo'n waterleidingbedrijf is alleen maar bang voor schadeclaims. Ze denken uitsluitend aan zichzelf en totaal niet aan preppers belangen. Preppen is zo wie zo gelul. Daarom wordt het ook de hoogste tijd om een goeie preppers vereniging op te richten, die als hij tzt wat groter wordt, eigen laboratorium onderzoek kan doen naar de echte houdbaarheid van producten. Er is ook een groot milieu belang en een groot financieel belang van consumenten bij het bieden van tegenwicht aan het totaal ongefundeerde en overdreven THT datum gedoe. Ook hier staat alleen het belang van producenten centraal, die via een slag in de lucht korte THT datum, zo snel mogelijk van hun productaansprakelijkheid af willen.

 

De preppers vereniging kan ook een keurmerk toekennen aan lang houdbare producten.

 

 

Bedankt voor de feedback & helemaal mee eens. Onafhankelijk nieuws is vandaag de dag erg ver te zoeken. Zeker als je uitgaat van de producten zelf. Wat leuk is ter lering en vermaak zijn de uitzendingen van Keuringsdienst van Waarde.

 

Daarom maar verder gezocht naar een onafhankelijke autoriteit die zich richt op de keuring van voedsel/drink waren. Bij de USA/FDA ik de volgende quote tegen.

 

What is the shelf life for bottled water?

Bottled water is considered to have an indefinite safety shelf life if it is produced in accordance with CGMP and quality standard regulations and is stored in an unopened, properly sealed container. Therefore, FDA does not require an expiration date for bottled water. However, long-term storage of bottled water may result in aesthetic defects, such as off-odor and taste. Bottlers may voluntarily put expiration dates on their labels.

 

omdat SPA in de USA overal wordt verkocht ga ik er vanuit dat het aan de GMP eisen voldoet.

 

bron: http://www.fda.gov/Food/FoodSafety/Product-SpecificInformation/BottledWaterCarbonatedSoftDrinks/ucm077079.htm

 

wel is het verstandig om je water op te slaan uit de buurt van chemicaliën en benzine bijvoorbeeld. Omdat de sommige gassen wel door plastic kunnen doordringen en zo ook in het water terecht kunnen komen.

 

bron : universiteit Cornell http://waterquality.cce.cornell.edu/bottled.htm#faq

 

ook is er een risico op contaminanten bij PET flessen. Dit lijkt me nog het meest zorgelijke :) een quote van de Nederlandse Voedsel en Waren autoriteit.

 

Sindsdien komen bij de Voedsel en Waren Autoriteit wel eens klachten binnen over geur- en smaakafwijking van frisdrank en water in hervulbare PET flessen. Eén van de voor de hand liggende oorzaken van deze geur- of smaakafwijking ligt bij de consument zelf, die de flessen voor allerlei huishoudelijke doelen gebruikt (bewaren wasverzachter, thinner, bestrijdingsmiddelen, urine(:confused:) alvorens deze weer in te leveren.

 

bron: http://www.vwa.nl/actueel/bestanden/bestand/29950

 

Ik hoop nog meer onafhankelijke organisaties te vinden die het oneindig bewaren van flessen water veilig vinden. Al met al denk ik bewaren tot het nodig is en dan alsnog filteren! Dan weet je het zeker :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees bij jullie allemaal dat jullie water inslaan, spa blauw zeg maar, maar kan je ook spa rood inslaan of is dat niet zo goed om dan weer je voedsel mee te bereiden?

De reden dat ik dit vraag is omdat er in ons gezin heel veel spa rood gedronken word en eigenlijk nooit spa blauw. Dit dan in verband met het rouleren van de flessen?

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op weet.

 

Als in je gezin veel spa rood gedronken wordt is het sowieso handig om een flinke voorraad op te slaan en wekelijkse te rouleren (first in, first out). Wellicht gaat de prik eraf naar een jaar of langer, maar dankzij dat roulatie systeem en een goede voorraad kun je ieg even vooruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dick Berts Bedankt voor het compliment ik probeer mijn steentje bij te dragen. En een junior prepper ben ik zeker gezien het feit ik net ben begonnen. Maar wel met het enthousiasme van een Bear Grylls ;)

 

Eindelijk ook eens wat ander nieuws dan 'je moet wekelijks je water verversen maar ik drink wel slootwater nadat ik m'n voorraad kraanwater weggegooid heb', dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...