Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Communicator

Spaargeld boven � 100.000 officieel niet meer veilig

Recommended Posts

De Europese Unie heeft de bail-in procedure bij een bankfaling officieel goedgekeurd. Met 570 voor en slechts 88 tegen, werd het Single Resolution Mechanism – beter bekend als de Europese Bankunie – officieel aanvaard als de oplossing wanneer een bank in financiële problemen geraakt. Dit betekent dat uw spaargeld boven € 100.000 nu ieder moment in gevaar kan zijn. - Beurs.com

Officiele Bron

• Leuk 1

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Oud nieuws, je geld (alle geld) bij banken is niet meer veilig sinds dat men het zo aangepast heeft dat je als spaarder eigenlijk BELEGT in een bank wanneer je daar je geld parkeert.

Deze post delen

Ok, stel dan dat je je spaargeld niet op een bank hebt staan maar in je eigen kluis hebt en ze weten dat. Komen ze dan aankloppen?

Deze post delen

Koop eens wat edelmetaal, leg wat geld onder je matras.

Met dat ton is wat beters te doen.

En bestolen wordt je dagelijks via de inflatie. (men denkt dat er te weinig is door afwijkende statistieken)

Deze post delen

Ok, stel dan dat je je spaargeld niet op een bank hebt staan maar in je eigen kluis hebt en ze weten dat. Komen ze dan aankloppen?

Waarom zou men denken dat je veel geld in huis hebt? Beetje logisch nadenken.

Deze post delen

Waarom zou men denken dat je veel geld in huis hebt? Beetje logisch nadenken.

Stel ik heb veel geld op de bank, ik neem dat op en haal het in huis maar ik koop niks. Tuurlijk, ik zou dan met cash betalen maar dat wordt boven bepaalde bedragen geregistreerd, hebben veel winkels niet meer en sommige dingen (auto's) komen op je naam te staan etc... Ze komen kijken en ik heb er geen spullen voor gekocht dan moet 't ergens gebleven zijn. Beste zou denk ik zijn het om te zetten in gouden en/of zilveren munten als je een ernstige bank-crisis ziet aankomen en die te verbergen. Ook aangezien als de crash echt doorzet dat geld dat je dan hebt ook plee papier geworden is.

Maar goed, dat was de vraag niet. Ik snap je punt, maar ga er (for the sake of argument) even vanuit dat ze 't weten (hoe en waarom maakt niet uit).

Hebben ze dan nog steeds 't recht om het af te romen ook al staat het niet op een bank.

De vraag is hoever dat recht gaat. Is dus eigenlijk meer een vraag over de bevoegdheden van die instanties die dan 'de bank gaan redden'.

Deze post delen

Als je geld NIET op een bank staat, heeft er buiten jij niemand recht op. Lees je wat in, het is niet moeilijk.

Puur hypothtisch net als jouw vraag, heb jij wel meer dan 100k op de bank?

Zo ja, dan heb je geld genoeg om je goed (te laten) te informeren, zo niet, wat maakt het dan uit?

Deze post delen

Als je geld NIET op een bank staat, heeft er buiten jij niemand recht op. Lees je wat in, het is niet moeilijk.

Puur hypothtisch net als jouw vraag, heb jij wel meer dan 100k op de bank?

Zo ja, dan heb je geld genoeg om je goed (te laten) te informeren, zo niet, wat maakt het dan uit?

Nee, zo rijk ben ik niet helaas. Of gelukkig maar, is maar hoe je 't bekijkt. Heb wel wat cash, zilveren munten en een klein beetje goud in een kluis hier maar komt niet in de buurt van zoveel geld. Aan de andere kant kan dat snel op gaan lopen als er een serieuse crisis komt. En ik vertrouw de overheid voor geen meter.

Dit bijvoorbeeld:

'Na de beurscrash van 1929 nam de behoefte aan krediet sterk af en was de natuurlijke reactie van de bevolking om schulden af te lossen en te sparen. Hierdoor kromp niet alleen de geldhoeveelheid in circulatie, maar ging ook de omloopsnelheid van het geld omlaag. Het gevolg was een deflatie die zorgde voor dalende prijzen en stijgende werkloosheid. Mensen die veiligheid zochten in het verzamelen van fysiek goud werden ervan beschuldigd de crisis te verergeren, omdat hun spaargeld op die manier niet beschikbaar was voor nieuwe leningen of consumptie. De goudprijs begon op de internationale markt te stijgen tot boven de $20,67 per troy ounce, het niveau waarop de Amerikaanse dollar door de Federal Reserve aan goud was gekoppeld.

Om de deflatiespiraal en een run op de Amerikaanse goudreserve te doorbreken besloot president Roosevelt in 1933 om het goud van de Amerikaanse burgers te vorderen, tegen een vergoeding van $20,67 per troy ounce. Na de invordering werd de waarde van de dollar opnieuw vastgezet, op een veel hogere koers van $35 per troy ounce goud. Wie zijn goud netjes had ingeleverd voor papieren claims op goud (dollarbiljetten) zag zijn koopkracht in goud dus met 69% dalen.'

Bron is van hier: http://preppers.nl/2012/06/mag-de-nederlandse-overheid-goud-en-zilver-van-burgers-beslag-nemen/

En een stukje verder:

'Formeel gezien kan de Nederlandse overheid besluiten om goud van haar burgers te nationaliseren, zoals wordt omschreven in artikel 26 van de Noodwet Financieel Verkeer (25 mei 1978). De minister-president heeft volgens deze noodwet de bevoegdheid om in uitzonderlijke situaties gouden munten, goudbaren en onbewerkt goud in te vorderen. Denk hierbij aan een situaties waarbij de Europese muntunie sneuvelt, de financiele markten niet meer normaal kunnen functioneren en/of in Nederland oorlog uitbreekt.'

Is nog nooit gebeurt, en de situatie is nu ook heel anders maar de mogelijkheid is er dus wel. En zolang die er is ga ik er vanuit dat ze 'm ook kunnen gaan inzetten. Een van die zeer onwaarschijnlijke scenario's, dat wel maar er is ook gemakkelijk voor te preppen.

Deze post delen

Nee, zo rijk ben ik niet helaas. Of gelukkig maar, is maar hoe je 't bekijkt. Heb wel wat cash, zilveren munten en een klein beetje goud in een kluis hier maar komt niet in de buurt van zoveel geld. Aan de andere kant kan dat snel op gaan lopen als er een serieuse crisis komt. En ik vertrouw de overheid voor geen meter.

Dus het 'probleem' stelt zich niet.

'Formeel gezien kan de Nederlandse overheid besluiten om goud van haar burgers te nationaliseren, zoals wordt omschreven in artikel 26 van de Noodwet Financieel Verkeer (25 mei 1978). De minister-president heeft volgens deze noodwet de bevoegdheid om in uitzonderlijke situaties gouden munten, goudbaren en onbewerkt goud in te vorderen. Denk hierbij aan een situaties waarbij de Europese muntunie sneuvelt, de financiele markten niet meer normaal kunnen functioneren en/of in Nederland oorlog uitbreekt.'

Is nog nooit gebeurt, en de situatie is nu ook heel anders maar de mogelijkheid is er dus wel. En zolang die er is ga ik er vanuit dat ze 'm ook kunnen gaan inzetten. Een van die zeer onwaarschijnlijke scenario's, dat wel maar er is ook gemakkelijk voor te preppen.

Is in de VS al eens gebeurd, dus het kan gebeuren in NL. Je bent echter compleet van de pot gerukt als je je goud gaat gaan indragen. @lewieke zegt dat hij met zijn PM naar de hoeren gaat en ik geloof hem, dus waarom een ander niet?

Deze post delen

Heerlijk topic.

Natuurlijk is ook je geld onder een ton niet 'veilig'.

Het is gewoon bewezen, Cyprus, dat de EU als het een beetje fout gaat je deposito boven een ton niet veilig is.

Maar maak je geen ilulsie al je andere geld is ook niet veilig, het is gewoon een questie van hoe fout het moet gaan voordat ook de rest bewezen onveilig zal worden.

De overheid en banken hebben zelfs een aantal manieren om dat te bewerkstelligen:

Confiscatie

Inflatie ( ja dat gebeurt nu dus al maar overheden/banken weten dat dmv propanganda en truckjes goed te praten)

Belastingen ( hopelijk ook geen nieuws ?)

Of bv. doordat de overheden gewoon kunnen besluiten dat hun 'garantie' niet gestand kan worden en als dat zou kunnen zou door het bijdrukken weer die inflatie je parten gaan spelen.

En zo kan ik ze nog wel tips geven waar ze tot nu toe niet aan gedacht hebben :rolleyes:

Maar goed het is dus gewoon de vraag of je denkt dat de economische ellende voorbij is of dat die nog moet beginnen ?

Als je denkt dat het beter wordt dan hoef je niks te doen.

Als je denkt dat het nog slechter zal worden dan kun je hier op site wel wat tips vinden.

Prep ze,

K a n s

Deze post delen

Dit bijvoorbeeld:

'Na de beurscrash van 1929 nam de behoefte aan krediet sterk af en was de natuurlijke reactie van de bevolking om schulden af te lossen en te sparen. Hierdoor kromp niet alleen de geldhoeveelheid in circulatie, maar ging ook de omloopsnelheid van het geld omlaag. Het gevolg was een deflatie die zorgde voor dalende prijzen en stijgende werkloosheid. Mensen die veiligheid zochten in het verzamelen van fysiek goud werden ervan beschuldigd de crisis te verergeren, omdat hun spaargeld op die manier niet beschikbaar was voor nieuwe leningen of consumptie. De goudprijs begon op de internationale markt te stijgen tot boven de $20,67 per troy ounce, het niveau waarop de Amerikaanse dollar door de Federal Reserve aan goud was gekoppeld.

Om de deflatiespiraal en een run op de Amerikaanse goudreserve te doorbreken besloot president Roosevelt in 1933 om het goud van de Amerikaanse burgers te vorderen, tegen een vergoeding van $20,67 per troy ounce. Na de invordering werd de waarde van de dollar opnieuw vastgezet, op een veel hogere koers van $35 per troy ounce goud. Wie zijn goud netjes had ingeleverd voor papieren claims op goud (dollarbiljetten) zag zijn koopkracht in goud dus met 69% dalen.'

Bron is van hier: http://preppers.nl/2012/06/mag-de-nederlandse-overheid-goud-en-zilver-van-burgers-beslag-nemen/

En een stukje verder:

dus als je edel metaal gaat halen doe dat dan in persoon

ja dus iets duurder omdat je in de buurt haalt ivm vervoer

of je moet wat verder rijden en iets meer in een keer halen om je brandstof dr uit te halen

vooral via internet kopen mocht er echt echt een crackdown op PM in prive handen komen denk maar rustig dat het verkoop bestand dan in beslag genomen word

gewoon cash persoonlijk halen dus

Deze post delen

Spaargeld BOVEN de 100. 000?? tjonge jonge over wie hebben we het dan? Ik heb geloof ik 30 ct op de bank, pffff gelukkig geen probleem dus! :D

Deze post delen

Vanwege de actualiteit van het thema zal ik een eerdere post herhalen:

Geld spreiden over meerdere rekeningen heeft maar betrekkelijk nut; je spreidt risico, maar bij een crash van meedere banken, telt het totaal. De Nederlandse Bank heeft een folder online staan over de depositogarantie:

[ATTACH=CONFIG]9620[/ATTACH]

Pagina 4:

Welk bedrag wordt door het depositogarantiestelsel gedekt?

Het depositogarantiestelsel garandeert de tegoeden op de meeste betaal- en spaarrekeningen tot een maximum van EUR 100.000. Dit maximumbedrag geldt per (rechts)persoon per vergunninghoudende bank (zie paragraaf 2), ongeacht het aantal rekeningen dat u hebt.

Dit betekent dat wanneer u meerdere rekeningen hebt, de maximale dekking geldt voor het totale saldo.

Ook zal er geen verrekening worden gemaakt met schulden:

Ik heb een tegoed en een schuld, worden die met elkaar verrekend?

Voor het depositogarantiestelsel telt alleen uw tegoed bij de bank, uw schuld wordt hierin niet meegenomen.

Dit laatste kan ook grote gevolgen hebben voor opgebouwde tegoeden van spaarhypotheken. Het tegoed valt onder de depositogarantie, maar dus ook met de 100K limiet.

En dan de achilleshiel van de depositogarantie:

Wie betaalt het depositogarantiestelsel?

De Nederlandse banken betalen het deposito garantiestelsel, niet DNB of de Nederlandse Staat.

Nu mis ik de kennis om te bepalen hoeveel er in dat 'potje' zit, maar het is de vraag of failliete bank(en) nog zulke garantiestelsels hebben. Wie zegt dat er genoeg middelen aanwezig zijn op het deposito? Pas vanaf 2015 moeten banken vooraf een bijdrage storten..

De wettekst over de depositogarantie is vrij lang en ingewikkeld; ik kon daar niet zo makkelijk eventuele ontbindende voorwaarden in ontdekken. @Floesh , @Rothbard ?

Deze post delen

Ze bedoelen een garantie van €100k per bank en dus zie je (terecht) veel mensen hun gelden spreiden over meerdere banken.

In de (bank)wandelgangen heb ik weleens gehoord dat elke Rabo hoofdvestiging van een rayon met statutaire zetel, vanwege haar juridische structuur, geldt als aparte instelling/rechtspersoon.

Dus gelden over meerdere Rabo hoofdvestigingen (rayons) verspreiden gebeurt ook, maar of dat stand houdt durf ik niet te zeggen en zou er persoonlijk niet op gokken.

Sowieso raad ik minstens twee banken aan omdat je minder afhankelijk bent van storingen en maximale opnamelimieten.

Dat gezegd hebbende, het depositogarantiestelsel is een schijngarantie. De banken onderling hebben niet eens genoeg geld om een relatief kleine bank als bijvoorbeeld Van Lanschot te kunnen "redden".

En als de grootbanken hierdoor in problemen komen dan zal de overheid en daarmee de belastingbetaler, ECB, EFSF met geld over de balk moeten komen. Uiteindelijk zal er geld moeten worden geprint en dat tast de koopkracht van deze euro's aan, derhalve noem ik het een schijngarantie.

Mijn advies, reduceer je blootstelling aan dit financiële systeem zoveel als mogelijk en open indien mogelijk een bankrekening buiten de EU/Eurozone. Voor diegene met veel geld, verschuif je fiat vermogen naar harde assets zoals edelmetaal, landbouwgrond en (internationaal) onroerend goed.

Deze post delen

Voor diegene met veel geld, verschuif je fiat vermogen naar harde assets zoals edelmetaal, landbouwgrond en (internationaal) onroerend goed.

Waarom zouden alleen mensen met VEEL geld zich moeten beschermen ?

Dus gewoon allemaal doen!

K a n s

Deze post delen

Waarom zouden alleen mensen met VEEL geld zich moeten beschermen ?

Dus gewoon allemaal doen!

K a n s

Dat bedoel ik uiteraard ook, alleen mensen met weinig geld kunnen geen landbouwgrond en onroerend goed kopen en echt vermogende mensen zoeken internationaal "veilige havens" voor zover die er nog zijn.

Deze post delen

Ter aanvulling, nu deze (concept) wet is aangenomen is het een kwestie van tijd voor we een verlaging van het garantiebedrag kunnen verwachten.

Achter de schermen zijn ze al aan het berekenen wat voor hun de "ideale" verhouding is tussen het minimale garantiebedrag en het starten van bankrun (zoals ik op Biflatie in een gastartikel geschreven heb: Cyprus is een testcase).

En zodra het garantiebedrag is verlaagt en niet voldoende blijkt dan krijg je een "eenmalige" spaarderstax zoals het IMF voorstelt.

Deze spaarderstax zal verkocht worden aan het grote publiek als eenmalig (zodat er geen bankrun ontstaat), maar is net zoals de huidige crisistax van 16% extra belasting voor inkomens boven de €150k al niet meer eenmalig gebleken.

Kortom, reduceer je financiële blootstelling aan dit systeem zoveel als mogelijk.

Ik spaar bijvoorbeeld niet meer in Euro's maar alleen nog in goud en zilver en bewaar dit buiten het bancaire systeem (voor zover ik weet valt een bankkluisje namelijk in de boedel).

NB. in tegenstelling tot een Bankspaarhypotheek valt de (oudere) spaarhypotheek met een verzekeringspolis NIET onder het Depositogarantiestelsel

Deze post delen

Ter aanvulling, nu deze (concept) wet is aangenomen is het een kwestie van tijd voor we een verlaging van het garantiebedrag kunnen verwachten.

Achter de schermen zijn ze al aan het berekenen wat voor hun de "ideale" verhouding is tussen het minimale garantiebedrag en het starten van bankrun (zoals ik op Biflatie in een gastartikel geschreven heb: Cyprus is een testcase).

En zodra het garantiebedrag is verlaagt en niet voldoende blijkt dan krijg je een "eenmalige" spaarderstax zoals het IMF voorstelt.

Deze spaarderstax zal verkocht worden aan het grote publiek als eenmalig (zodat er geen bankrun ontstaat), maar is net zoals de huidige crisistax van 16% extra belasting voor inkomens boven de €150k al niet meer eenmalig gebleken.

Kortom, reduceer je financiële blootstelling aan dit systeem zoveel als mogelijk.

Ik spaar bijvoorbeeld niet meer in Euro's maar alleen nog in goud en zilver en bewaar dit buiten het bancaire systeem (voor zover ik weet valt een bankkluisje namelijk in de boedel).

NB. in tegenstelling tot een Bankspaarhypotheek valt de (oudere) spaarhypotheek met een verzekeringspolis NIET onder het Depositogarantiestelsel

Toch maar opletten met dat bankkluisje. http://www.gewoon-nieuws.nl/2014/04/eu-wil-inzage-van-de-inhoud-van-uw-bankkluis/

Er bestaan geen zekerheden meer. En nu even duidelijk : ER BESTAAN GEEN ZEKERHEDEN MEER. GEEN ENKELE.

Maak je niet ongerust. Ook ik worstel daar mee.

Deze post delen

Toch maar opletten met dat bankkluisje. http://www.gewoon-nieuws.nl/2014/04/eu-wil-inzage-van-de-inhoud-van-uw-bankkluis/

Er bestaan geen zekerheden meer. En nu even duidelijk : ER BESTAAN GEEN ZEKERHEDEN MEER. GEEN ENKELE.

Maak je niet ongerust. Ook ik worstel daar mee.

Sjongejonge het is toch ook een schande he! (Al verbaasd het me niks, hence I prep)

Deze post delen

Dat bedoel ik uiteraard ook, alleen mensen met weinig geld kunnen geen landbouwgrond en onroerend goed kopen en echt vermogende mensen zoeken internationaal "veilige havens" voor zover die er nog zijn.

uhm je kan met minder geld dan "steenrijk" ook investeren in grond, het zullen alleen geen duizend hectare zijn.

dit kan ook in het buitenland als je dat wilt, heb je gelijk een BOL of je hutje op de hei voor je vakantie

Deze post delen

Kent men in Belgie het fenomeen 1 april?

Jazeker :D

Afgaande op de bron: http://www.mmnews.de/index.php/wirtschaft/17680-eu-schliess lijkt dat inderdaad een grapje.

Ik denk echter dat we met ons allen groen gaan lachen, wanneer ze met zulks echt gaan afkomen.

Deze aap (Ronald Hendrickx) die graag copy paste gebruikt zonder iets te checken, schrijft het ook al: https://www.beurs.com/2014/04/09/europa-wil-ongevraagd-in-uw-bankkluis-neuzen/43799

Onderaan schrijft ie wel een leuke note, dat gelukkig wel.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...