Ga naar inhoud
GENEGEERD

Energie opslaan met mechanische batterij. (water op hoogte)


Tanfana

Aanbevolen berichten

@Overlever Ik heb 12 zonnepanelen op het dak. Dagelijks gebruiken we ongeveer 6Kw. Vandaag was het bewolkt en hebben we 12 Kw opgehaald. Van die 6Kw die we vandaag aan het net hebben geleverd kan ik dus aardig wat water naar boven pompen als ik je goed begrijp.

 

Je hebt wel gelijk dat het oogsten van de waterenergie met bovenstaande pomp niet rendabel is. Ik ben benieuwd of er betere turbines zijn voor huishoudelijk gebruik. Ik heb ook geen idee hoeveel energie de koelkast, vriezer en cv gebruiken. Je hebt ook gelijk dat een ton (1000 liter) water wat weinig is. Maar dat past bij ons op zolder. Als er schuine vaten bestaan dan past er vast wel meer op zolder. Dan moet er natuurlijk wel rekening gehouden worden met de sterkte van de constructie van het huis.

 

Mijn bezwaar tegen het opslaan van energie in accu's is dat het duur is, gevaarlijk en milieu onvriendelijk. Daarom wil ik geen accu-pak in huis.

 

Ik hoop door zo met jullie te brainstormen tot een goed uitvoerbaar plan te komen. Of tot de conclusie te komen dat het nu nog niet rendabel is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Tanfana als je het over die grootte van energie opslag hebt dan is misschien een vliegwiel (http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegwiel ) een optie

ik weet niet of er zoiets in de handel is voor die grootte van energie ?? tegenwoordig maakt men al wel gebruik van magneten als lagering met zeer weinig verliezen

maar je zal toch weer een energie omzetting moeten hebben van mechanische energie naar elektriciteit en dat is toch weer verlies .

Tevens een vliegwiel van die grootte dat moet een veilige opstelling zijn/hebben , maar de opslag is wel schoner als accu's

Een hele mooie energie opslag is wel die van zonnewarmte waarbij je onder de grond in een geisoleerde put bijvoorbeeld stenen doet en deze vooral in de zomermaanden

opwarmt om het dan in de wintermaanden als warmte weer te gebruiken , gewoon omdat hier geen energie omzetting nodig is .

maar met elektriciteit zit je altijd met je omzetting factor .

Tanfana wat betreft het energie verbruik net als van een vriezer , dat is afhankelijk van het type , een kist die van boven opengaat waarbij de koude lucht dus in de vriezer blijft) heeft in principe een hoger rendement als een tafelmodel vriezer want als je die open doet vlat als het ware de koude lucht eruit .Ook hoe je hem gebruikt doe je je vriezer vaak open of niet , waar staat hij in huis ?? Wat is je verlichting ?? Mijn vriend heeft ook

zonnecollectoren op zijn dak en een accu opstelling in zijn garage maar hij heeft zijn hele huisverlichting omgebouwd op LED verlichting

ook dat scheelt .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in Hongarije is terugleveren aan het net geen optie. Daar krijg je bijna niks voor. Dus ben ik erg geïnteresseerd in alles wat er hier wordt geschreven. Als het voor de doe-het-zelver maar te doen is.

Ik zou heel graag off the grid gaan. Electra is mijn laatste verplichte verbinding met de buitenwereld hier.

Te veel geproduceerde energie omzetten in warmte in de winter is een mogelijkheid, maar verder ben ik er in ieder geval nog niet uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als alternatief zou je aan luchtdruk kunnen denken. http://www.mt.nl/413/65378/trends/gecomprimeerde-lucht-als-batterij.html

Zit uiteraard ook verlies in maar met redelijk eenvoudige middelen zou dit te doen moeten zijn.

 

Ik meen dat ze op schiphol weleens weleens hebben gereden op lucht (misschien nog wel) http://nl.wikipedia.org/wiki/Air_Car

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik binnenkort maar begin om het verbruik van de vriezer en koelkast op te meten.

 

Een vliegwiel klinkt spannend. Maar ik woon in een gewoon jaren 70 rijtjes huis. We hebben zelfs geen garage. Ik denk dat het energie in wateropslag project nog een tijdje de ijskast in gaat :p.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn bescheiden mening is dat dit een heel leuk idee is maar dat het voor 'jan-met-de-pet' niet rendabel is.

Er van uit gaande dat energie niet verloren gaat en je dus net zoveel energie moet gebruiken voor de hoeveelheid die je wilt opwekken is dit principe alleen nuttig als je de benodigde energie gratis kan krijgen.

Je kan de energie gebruiken die de pompen van het waterbedrijf verbruiken om de waterdruk in je huis te realiseren. Om die energie om te zetten heb je wel een bepaalde 'flow' nodig. je kan dus maar een gedeelte van de waterdruk omzetten in energie en de rest van het water 'druppelt' uit je kraan.

Je kan overtollige zonne-energie gebruiken om water naar een bepaalde hoogte te pompen en zo potentiële energie op te slaan in een tank. Maar zoals hiervoor al is voorgerekend kan je een 6W led-verlichting (vergelijkbaar met een 40W gloeilampje nl 400 lumen) ongeveer een half uur laten branden op een IBCtank van 1000 liter op 1 meter hoogte (1000 l op 1 meter = 9810joule = 9810W/s. 9810/6W = 1635 sec of 27,25 minuten). Dit natuurlijk alleen als je 100% rendement hebt om dit om te zetten.

 

Zolang je geen stuwdam met miljarden liters water tot je beschikking hebt zou ik dit idee maar laten varen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...