Ga naar inhoud
GENEGEERD

SORM, de Russische NSA

f150
 Share

Recommended Posts

Het afgelopen jaar is er zeer veel gepubliceerd over de methoden van de NSA, waardoor de indruk is gewekt dat alleen de USA de beschikking heeft over zoveel power en intelligence (en zo weinig respect heeft voor privacy en vrijheid).

De Russische wet geeft aan de geheime dienst FSB mandaat om SORM te gebruiken: System for Operative Investigative Activities. Hiermee kunnen email, telefoonverkeer, website bezoek, creditkaart transacties worden getapt, geanalyseerd en worden opgeslagen. SORM is in gebruik sinds 1990. SORM-1 verzamelt telefoonverkeer, zowel mobiel als vast. Aan SORM-2 is internet traffic toegevoegd en SORM-3 slaat alles op, inclusief WIFI gegevens en sociale netwerken.

De wet dwingt providers hieraan mee te werken, om de monitoring tool 'Punkt Upravlenia' aan te sluiten op hun netwerken, en draaien zelfs op voor de kosten daarvan. Er hoeft door de geheime dienst geen verantwoording worden afgelegd van hun activiteiten.

Over dit programma is buitengewoon weinig informatie te vinden online. Snowden maakte volgens zeggen een 'inschattingsfout' toen hij zich recent niet negatief uitliet over de Russische inlichtingendiensten.

Bronnen:

http://www.agentura.ru/english/

http://leaksource.info/2013/10/06/russia-to-monitor-all-communications-at-sochi-winter-olympics-sorm-system-is-prism-on-steroids/

https://csis.org/publication/reference-note-russian-communications-surveillance

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Tja, en zo hebben de Chinesen ongetwijfeld ook hun eigen versie van de NSA.

Dat verplicht aftapbaar zijn is in Nederland overigens al meer dan 10 jaar net zo goed aan de orde en ook daar draai je als telecomprovider op voor de kosten (die niet mals zijn, zo'n kut* apparaat kost meer dan een nieuwe auto). Zie hoofdstuk 13 telecomwet. Dat Nederland weer eens voorop loopt als 't om 't aftappen van haar burgers gaat, zal niemand meer verrassen (mag ik hopen).

* kut : Kwalitatief Uitermate Teleurstellend

Link naar reactie

• 3 weeks later...

De Belgische krant 'De Tijd' kopt vanmorgen 'Moskou hackt de Belgische staat'. Het gaat om de systemen van Buitenlandse Zaken, waarbij er gesproken wordt over 'een groot probleem'. Het gehele Oekraïne dossier is daarbij gekopieerd.

In België maakt men zich vooral druk over de politieke schade voor de huidige regering, maar het uitlekken van vertrouwelijke stukken kan verstrekkende gevolgen hebben. Een paar dagen na het verschijnen van het rapport 'Threat Alert, Ukraine-Russia Global Conflict' van Radware's Emergency Response Team. "The conflict between Ukraine and Russia is a perfect chance for cybercriminals to take advantage of the (often) unattended computers. There are various examples of how the Ukranian and Russian hackers are fighting eachother on the 5th domain." En dat is gebleken, maar het kalf is nu verdronken.

Link naar reactie

De Belgische krant 'De Tijd' kopt vanmorgen 'Moskou hackt de Belgische staat'. Het gaat om de systemen van Buitenlandse Zaken, waarbij er gesproken wordt over 'een groot probleem'. Het gehele Oekraïne dossier is daarbij gekopieerd.

.........

Ik stel me dan altijd de vraag, hoe komt het en waarom verschijnt dit in de media en wie of wat is de bron waardoor dit openbaar wordt?

Als er iets is waar je normaal niets van hoort, is het zulks wel. Verder kan ik me niet goed voorstellen dat men wel de monitoring

heeft om (achteraf) te zien wat men kopieerde, maar niet de tools heeft om het te voorkomen?

Link naar reactie

Ik stel me dan altijd de vraag, hoe komt het en waarom verschijnt dit in de media en wie of wat is de bron waardoor dit openbaar wordt?

Vermoedelijk heeft het uitlekken een politiek doel. Er is niet/nauwelijks geïnvesteerd in security, en dat nemen de veiligheids- en intelligencediensten de regering Di Rupo zeer kwalijk. Dit is dé manier om meer geld te krijgen of de huidige leiders in diskrediet te brengen. Ofwel: andere belangen.

Verder kan ik me niet goed voorstellen dat men wel de monitoring heeft om (achteraf) te zien wat men kopieerde, maar niet de tools heeft om het te voorkomen?

Er zijn mogelijkheden om in te breken en de sporen daarvoor te wissen of te vertroebelen; het is niet altijd te achterhalen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...