Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Ik neem de vrijheid om van onderstaande post een nieuw topic te maken.

Niet verwonderlijk raakt het een beetje ondersneeuwt.

Toch zie ik Tsjernobyl al langere tijd als een steeds groter wordend gevaar.

Zolang de nieuwe koepel nog niet af is, zou er zo maar weer een nieuwe ramp kunnen gebeuren.

Nu al hoor ik de opmerking: "Het is maar stof, wat dan nog?". Simpel, wind, windrichting en windsnelheid.

Het is niet de eerste keer dat Tsjernobyl een 'lange adem' had.

Uit het topic: Oekraïne - Foute boel! (alleen berichtgeving!)

Iets waar ik me al wat langer zorgen over maak:

Chernobyl cap could be casualty of Ukraine crisis

"Ukraine's political and economic meltdown could spell doom - or at least delay - for a containment dome being built over Chernobyl.

Construction of the coated steel, climate-controlled sarcophagus was begun in 2010 to cover the site of the infamous 1986 meltdown, scene of the worst nuclear accident in history. But finishing the $2.1 billion project requires money and, likely, stability from the Ukraine government and international backers. Planned in sections comprised of two 300-foot-high arches that will span the site and then be walled on the sides, the project will never be completed by the original goal of 2015, officials acknowledge.

“Delay of the project should end immediately."

- Roksolana Stojko-Lozynskyj, of the Ukranian Congress Committee

And given Ukraine's economic and political crisis, it's anyone's guess when the project, designed to last at least 100 years, will ever be completed. Called the New Safe Confinement Arch project, it is funded by Ukraine and the European Bank for Reconstruction and Development. But Ukraine is broke, and donor nations may be leery of investing amid political instability."

Voor diegenen die niet goed op de hoogte zijn van het nog steeds bestaande gevaar genaamd Tsjernobyl:

New Dangers Arise at Chernobyl

“Chernobyl is still one of the most dangerous nuclear facilities in the world,” Arthur Denisnko, energy expert at the National Ecological Centre of Ukraine told IPS. “The existing confinement is unstable and was built 25* years ago in a rush. If the structure collapses, radioactive dust would be released.”

*Artikel uit 2011. "25 years ago" is nu dus 28 jaar geleden.

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Wat moet die koepel eigenlijk doen? Ja straling tegen houden maar hoe werkt dat ding dan? Bij topgear kwam die koepel laatst in beeld hij was zeker nog niet af. Het leek trouwens meer op een arc dan een koepel. Maar dat gaf je zelf al aan in jou text. Waar kan ik wat meer info hierover vinden?

Deze post delen

Wat moet die koepel eigenlijk doen? Ja straling tegen houden maar hoe werkt dat ding dan? Bij topgear kwam die koepel laatst in beeld hij was zeker nog niet af. Het leek trouwens meer op een arc dan een koepel. Maar dat gaf je zelf al aan in jou text. Waar kan ik wat meer info hierover vinden?

Het gaat niet zozeer om het tegenhouden van de straling, maar om het tegenhouden van zwaar radioactieve stofdeeltjes.

Het deksel van het reactorvat ligt te wiebelen op het zwaar beschadigde reactorvat.

De hele hal van Unit 4 ligt vol zwaar radioactief stof.

De koepel die toentertijd in de haast gebouwd is, heeft veel scheuren en gaten.

Als dat deksel, met een gewicht van zo'n 1000 ton naar beneden komt, geeft dat een aardige stofwolk.

Als dan ook nog de wind tegenzit, maw. als het hard waait, ontsnapt die stofwolk naar wie weet waar.

Daarnaast kan ook de huidige koepel het begeven. Ook dan ontstaat er een stofwolk, vol zwaar radioactieve deeltjes.

Een ander probleem is dat de inhoud van het reactorvat door de vloer naar de onderliggende 'kelder' is gevloeid.

Door de grote hitte van de meltdown heeft de radioactieve inhoud zich weliswaar vermengt met de diverse materialen waaruit het geheel was opgebouwd.

En daardoor is (gelukkig) de temperatuur afgenomen. Maar omdat de radioactiviteit nog steeds schrikbarend hoog is,

en de boel nog steeds vol puin ligt, kan niemand echt dicht bij dat zooitje samengesmolten massa komen.

En is het dus onduidelijk wat nu de precieze toestand, of de temperatuur is.

Stel nu dat er (hemel)water bijkomt, als de temperatuur nog te hoog is, dan kan er een hoog radioactieve stoomwolk ontstaan.

Drie goede redenen om er nogal wat kapitaal, en mankracht tegenaan te gooien.

Hier nog een linkje naar FAQ betreffende Tsjernobyl.

Voor verdere info, en bronnen van het bovenstaande, moet ik je toch vragen om zelf te gaan zoeken op het Internet.

Het is laat, ik ben moe, en ik zit niet achter de PC met de juiste bookmarks.

Wellicht kom ik daar later nog eens mee.

Deze post delen

In 1986 zijn we massaal voorgelogen over de gevolgen van Chernobyl. Ik heb ooit een aantal krantenknipsels gepost op dit forum waar we met de kennis van nu van weten dat het grove leugens zijn. Het kan jullie niet ontgaan zijn dat in de nabije omgeving van de centrale op dit moment een massale bosbrand woedt wat zeer grote gevolgen kan hebben.

We horen in het Westen sussende woorden. Vandaag meldt de Telegraaf dat de nieuwe sarcofaag in 2017 gereed is. Nu.nl weet te melden dat een Russische minister het 'een serieus probleem' noemt. Zonder te noemen wat dat probleem is, en het als een schampere opmerking van een onbetrouwbare Rus op Facebook weg te zetten.

De Belgen doen het niet beter. De Morgen komt met een copy/paste tekstje zoals die op nu.nl. Idem voor HNL.

Vandaag de dag lijkt Russian Today betrouwbaarder dan onze journalistiek. Daar wordt vermeld dat de nucleair expert John H. Large het volgende zegt:

Brush fires and forest fires were the greatest concern in terms of the means by which you can disperse a secondary radiological impact from the original dissipation that occurred in 1986.

He says the high temperatures and volumes of smoke produced in a forest fire can take contaminants hundreds of kilometers away from the exclusion zone: "Radiation really doesn't respect any international boundaries."

En - zoals bekend: "Internal radiation from inhalation - in other words, if you inhale something radioactive and it gets inside you - is very much more dangerous than just the background radiation that comes off the ground," volgens Christopher Busby van het European Committee on Radiation Risks. Dezelfde Busby die deze week schreef: "Some of the materials that were contaminating that area would ahve been incorporated into the woods. In other words, they land on the ground in 1986 and they get absorbed into the trees and all the biosphere. And when it burns, they just become re-suspended. It's like Chernobyl all over again. All of that material that fell on the ground will now be burned up into the air and will become available for people to breathe."

Bronnen:

http://rt.com/news/254193-chernobyl-fire-radiation-spread/

http://rt.com/news/253897-chernobyl-fires-rage-ukraine/

http://rt.com/op-edge/254397-chernobyl-fire-radioactive-danger/

• Leuk 1

Deze post delen

Bah. Ik wist wel dat dit radioactieve muisje nog een staart had.

Maar vanuit deze hoek had ik het zo 123 niet verwacht.

Bosbrand. Wel logisch.

Dat wordt dus de wind in de gaten houden, de komende tijd.

Ik zie op http://europa.buienradar.nl/verwachting/wind dat Scandinavië al wat zou kunnen krijgen.

Evenals Zuidoost Oekraïne.

Deze post delen

Oekrainse inspecteurs hebben vastgesteld dat de radioactiviteit rondom de kerncentrale vele malen hoger ligt door de bosbranden rondom het gehele complex.

Dit is de tweede grote brand in enkele maanden tijd. Volgens lokale brandweer is alles onder controle, nu maar hopen dat dat echt de waarheid is.

Deze post delen

@MyronPrps ik zag de video net ook voorbijkomen van RT ja...lekkere Cs137 dus.. Hopelijk blijft de wind hier een tijdje ff uit t zuidwesten waaien!

Net ff gekeken...Zaterdag krijgen we de hele dag oostenwind en regen..Hmm. Niet echt fijn. Als die troep daar namelijk in de atmosfeer komt dan valt t met de regen weer naar beneden.

Deze post delen

@MyronPrps ik zag de video net ook voorbijkomen van RT ja...lekkere Cs137 dus.. Hopelijk blijft de wind hier een tijdje ff uit t zuidwesten waaien!

Net ff gekeken...Zaterdag krijgen we de hele dag oostenwind en regen..Hmm. Niet echt fijn. Als die troep daar namelijk in de atmosfeer komt dan valt t met de regen weer naar beneden.

Nu maar hopen dat die troep eerst ergens anders neervalt.

Deze post delen

Ikzelf denk het niet. Het is een hele eind naar Nederland, toendertijd vloog er 9ton radioactief materiaal de lucht in. En toen was het minimaal maar in Nederland.

Deze post delen

Nu maar hopen dat die troep eerst ergens anders neervalt.

Waar dan?

Op België, Duitsland, Zweden, Frankrijk, of Moskou?

Is de straling dan minder?

Deze post delen

Waar dan?

Op België, Duitsland, Zweden, Frankrijk, of Moskou?

Is de straling dan minder?

Zolang het maar niet hier is.

Natuurlijk het liefste helemaal niet maar als het ergens moet niet hier.

Deze post delen

Ik vind een Nederlands leven net zoveel waard als een Duits leven.

Als iedereen zou denken "ikke eerst" dan kunnen we de mensheid wel afschrijven.

Helaas steken veel mensen zo in elkaar.

Deze post delen

Ik vind een Nederlands leven net zoveel waard als een Duits leven.

Als iedereen zou denken "ikke eerst" dan kunnen we de mensheid wel afschrijven.

Helaas steken veel mensen zo in elkaar.

Dan prep jij zeker ook om bij de eerst volgende shtf alles weg te geven? Bij mij is het zonder enige twijfel ik eerst zeker weten. Ik heb veel liever dat een onschuldige duitser binnenkort in de grond ligt dan mijn bloed eigen moeder. Vind dat ook niet zo heel gek, het is natuurlijk wel heel populair om te zeggen dat iedereen evenveel waard is maar daar ben ik het absoluut niet mee eens.

Deze post delen

Familie begrijp ik.

Maar jou leven is in mijn ogen niets meer of minder waard dan een Spaans leven.

Deze post delen

Familie begrijp ik.

Heb alsnog liever dat een Spanjaard overlijd dan een Nederlander, maar ja ben ook iets meer vaderlandlievend dan de gemiddelde forumgebruiker.

Deze post delen

Familie begrijp ik.

Als jij en @MyronPrps vrienden waren geweest was zijn leven meer waard geweest. Dat is ook gewoon normaal want we kennen een waarde toe aan mensen. Zo steekt onze soort nou eenmaal in elkaar, is geen schande.

Ik begrijp jullie beide gedachtes wel, jullie hebben beide een punt.

Deze post delen

Ikzelf denk het niet. Het is een hele eind naar Nederland, toendertijd vloog er 9ton radioactief materiaal de lucht in. En toen was het minimaal maar in Nederland.

Zaterdag toch gewoon maar ff niet onbedekt in de regen gaan staan, mocht die vallen.

Deze post delen

Heb alsnog liever dat een Spanjaard overlijd dan een Nederlander, maar ja ben ook iets meer vaderlandlievend dan de gemiddelde forumgebruiker.

Dat moet toch kunnen.

Ik heb dat niet, ieder mensenleven is evenveel waard.

En dan maakt de woonplaats niet uit.

En als ik eerlijk ben, ik ben niet echt een fan van het Nederlandse schapenvolk wat nog een koning aanbid.

Dus ik ben zeker niet trots op mijn afkomst.

Gelukkig behoort het Nederlandse volk niet tot mijn familie;)

Deze post delen

Ik hoor het mijn prof van scheikunde nog zo zeggen dat hij op het dak van het universiteitsgebouw was gaan staan met zijn geigerteller toen hij gehoord had van de ramp in Tsjernobyl.

Hij heeft toen zelf gezegd dat hij maar snel terug naar beneden is gekomen, en die geigerteller heeft opgeborgen omdat hij niet goed werd van hij mat.

Niet dat je er veel kan aan doen of veranderen...

Deze post delen

Ik hoor het mijn prof van scheikunde nog zo zeggen dat hij op het dak van het universiteitsgebouw was gaan staan met zijn geigerteller toen hij gehoord had van de ramp in Tsjernobyl.

Hij heeft toen zelf gezegd dat hij maar snel terug naar beneden is gekomen, en die geigerteller heeft opgeborgen omdat hij niet goed werd van wij mat.

Niet dat je er veel kan aan doen of veranderen...

Het enge aan radioactiviteit vind ik dat je er niet zo heel erg veel aan kunt doen.

Komt ook omdat ik er niet zo erg veel vanaf weet maar de andere dingen zijn meer "grijpbaar"

Deze post delen

Het enge aan radioactiviteit vind ik dat je er niet zo heel erg veel aan kunt doen.

Komt ook omdat ik er niet zo erg veel vanaf weet maar de andere dingen zijn meer "grijpbaar"

Of je er nu veel van weet of niet, je weet dat je het niet ziet, niet ruikt, niet voelt,..

Maar je weet wel dat je er aan kapot gaat, bij hoge dosis vrij snel, bij lagere dosis duurt het wat langer.

Of je nu al die elementen met hun halfwaardetijd kan benoemen of niet, doet geen afbraak aan de schadelijkheid ervan.

En dat maakt het inderdaad eng. Het is iets waar je redelijk machteloos tegen staat, ook al kruip je in een schuilkelder om een nucleaire oorlog te overleven, ooit zal je er moeten uitkomen. En dan wordt je nog altijd geconfronteerd me die radio-activiteit.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...