Ga naar inhoud
GENEGEERD

Oude en biologische groenten


yoeri

Aanbevolen berichten

beste allen ,

 

ben op zoek naar oude ( vergeten) groenten-rassen.

liefst in zaden , ook meer moderne groenten en kruiden zijn welkom , wel indien mogelijk in biologische zaden.

 

oik probeer zoveel mogelijk het steriel zaad te mijden.

 

 

ook tips voor biologisch tuinieren zijn welkom.

heb tot een 6 tal jaar geleden nog een biologische tuin gehad en gezien de stijgende prijs zoek ik hier terug mee te beginnen.

 

ook ben ik op zoek naar aardappelvervangende (oude) groenten type aardpeer en pastinaak ; reden : aardappels kan ik hier bijna niet kweken , onmiddellijk last van de coloradokever...

 

 

alvast bedankt voor elke tip

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
beste allen ,

 

ben op zoek naar oude ( vergeten) groenten-rassen.

liefst in zaden , ook meer moderne groenten en kruiden zijn welkom , wel indien mogelijk in biologische zaden.

 

oik probeer zoveel mogelijk het steriel zaad te mijden.

 

 

ook tips voor biologisch tuinieren zijn welkom.

heb tot een 6 tal jaar geleden nog een biologische tuin gehad en gezien de stijgende prijs zoek ik hier terug mee te beginnen.

 

ook ben ik op zoek naar aardappelvervangende (oude) groenten type aardpeer en pastinaak ; reden : aardappels kan ik hier bijna niet kweken , onmiddellijk last van de coloradokever...

 

 

alvast bedankt voor elke tip

 

Een van de grootste leveranciers in Vlaanderen. Voor pakweg 50€ ben je eigenaar van alle 24 soorten van oude en vergeten rassen. Excuus voor de ranzige naam van het bedrijf.

http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/browse/groenten/oude-gewassen-vergeten-groenten

Link naar reactie
Delen op andere sites

verwonderd me dat het vlaams zaadhuis er zoveel heeft...

moet ik eens naar zien dan

 

andere leveranciers zijn steeds welkom

http://www.tuinadvies.be/shop/rubriek.php?rid=56&sid=14

 

Wil je goedkoop aankopen, en je woont in Vlaanderen, wordt dan lid van 'tuinhier' het vroegere Volkstuin. Dan kan je tegen een prikje (gesubsidieerd door de overheid) zaden kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 1 maand later...
Gast Heksenboot
dat je er zaad van kan kweken :)

anders is het f1 zaad , dit is behandeld tegen veel ziektes - maar is ook steriel...

 

Wat heb je al gevonden in de tussentijd, yoeri?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb de hoop zaad bij vlaams zaadhuis besteld, die staan de tuin te sieren nu.

verder ook lokaal een paar mensen die nog oude rassen staan hadden en me er wel wat zaad van hebben bezorgd. (oa labbonen soorten)

 

ik kijk ook nog steeds rond, hoe meer ik er vind hoe liever.

 

we hebben ook bataat in vervanging van aardappelen ( kunnen we hier door de kever niet telen) en een mooie eetbare bloem ( naam ff kwijt helaas)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
ik heb de hoop zaad bij vlaams zaadhuis besteld, die staan de tuin te sieren nu.

verder ook lokaal een paar mensen die nog oude rassen staan hadden en me er wel wat zaad van hebben bezorgd. (oa labbonen soorten)

 

ik kijk ook nog steeds rond, hoe meer ik er vind hoe liever.

 

we hebben ook bataat in vervanging van aardappelen ( kunnen we hier door de kever niet telen) en een mooie eetbare bloem ( naam ff kwijt helaas)

 

Gaaf!

Ben benieuwd. Kan je wat foto's plaatsen, altijd leuk? :)

 

(ook handig als je af en toe @ gebruikt, zet die voor iemand zijn precies gespelde forumnaam, zonder spatie, dan krijgt diegene een berichtje. Werkt ook met Quote, zoals je ziet :p )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaadveredeling is niet per definitie verkeerd hoor. Veel van die oude groenten zijn best gevoelig voor ziekten, terwijl dat er bij de nieuwere groenten is uitgeselecteerd. Een goed plan om te planten helpt overigens wel. Dit is wel leuke info:

http://www.landelijkegilden.be/Schooltuin/Het-ideale-maatje/Planten-beschermen-en-versterken-(februari-2009)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...