Ga naar inhoud
GENEGEERD

Cash in huis?

DQA
 Share

Recommended Posts

Je leest regelmatig de aanbeveling om contanten in huis te hebben ter voorbereiding op een eventuele bankrun. Middelkoop is er een voorstander van. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Zuid-Europese landen, hebben wij Nederlanders het geld liever op de bank dan onder het matras. Ik ben benieuwd naar het inzicht van mijn mede-preppers omtrent het al dan niet hebben van cash in huis.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Banken zijn boeven! Let op jouw geld kan zo een keer weg zijn. Vroeger een keer verhuisd van een stad naar de andere. Mijn geld was zoek geraakt. Dit heeft bijna 14 dagen geduurd. Ik zat toen midden in een verhuizing. Mijn vader is toen in de auto gestapt met een dikke enveloppe zodat ik de zaak kon overbruggen. Ben toen gelijk over gestapt naar een andere bank en zorg sinds die tijd dat ik cash achter de hand hou. Er hoeft maar een puist koppige nerd (hoeft nog niet eens een crimineel of terrorist te zijn) een leuk programmaatje bij interpay of de bak te lanceren en alles is gewoon weg. Klinkt misschien heel onwaarschijnlijk maar ook al is de kans 1:1.000.000 die ene keer komt gewoon een keer. Ze hoeven tegenwoordig geen bom meer te gooien om de zaak plat te krijgen. Verbinding met internet is genoeg.

Link naar reactie

Wat is de reden dat je voor €1000,- gekozen hebt en niet meer (of minder) en in welke biljetten? Een aantal €50 biljetten, maar voornamelijk €20 biljetten lijkt mij verstandig.

Edit: zijn er ook voorstanders van vreemde valuta, zoals Noorse of Zweedse kronen en Zwitserse franken?

Link naar reactie

20 Reasons Why America’s Next Bank Holiday Will Be a Nightmare

The world is on now on the brink of a global credit crisis that could be far worse than the tumultuous events of 2008. The ongoing sovereign debt crisis in the southern reaches of the Eurozone indicate that bank runs in the region will continue, and that more bank closure “holidays” will be declared. Under a bank holiday, virtually all deposits could be frozen and irredeemable for days, weeks, or even months. The key question is: Will this crisis spread to the rest of Europe and then even to the United States? I urge SurvivalBlog readers–particularly those in Europe–to be proactive, to stay “ahead of the power curve.” While the Generally Dumb Public (GDP) wakes up some morning to hear news of a bank holiday, you will have long hence prepared yourself.

http://thecomingdepression.blogspot.nl/

Dit artikel lijkt over de VS te gaan, maar gaat eigenlijk over de eurozone en de bankencrisis die zomaar kan overwaaien. Er vinden momenteel - al dan niet verborgen - bankruns plaats in Griekenland en Spanje. Banken vullen de flappenkasten natuurlijk aan met nieuw kleurpapier, maar dat houdt een keer op. Op een dag gaat zonder verdere aankondiging gewoon de boel op slot. Misschien onder het mom van een hackersaanval of zoiets als een algehele storing. Als pinautomaten en banken geen geld meer geven, kun je het maar beter in huis hebben. De 1.000 cash die wij in huis hebben, zou dan wel eens veel te weinig kunnen zijn. Hoe dan ook, hou rekening met bovenstaand scenario.

Ter herinnering hier de bankrun op de Northern Rock bank in 2007 in Engeland:

Link naar reactie

Die 1.000 euro bestaat uit diversen soorten biljetten: 50, 20, 10 en 5. Het bedrag is gekozen omdat we daarmee enkele weken (misschien wel een maand) kunnen overbruggen als het gaat om boodschappen, tanken en andere dagelijkse zaken.

Pompstations en winkels doen ook alles via de bank.

Die kunnen dus niet meer inkopen, en dan is binnen no-time alles leeg.

Link naar reactie

Nou, ik vind het al link om erover te praten...paranoÏd?

ok, op het moment dat veel mensen zeggen: ik zet mijn geld niet meer op de bank, dan weten de boeven dat bv 1/3 van de bevolking geld in huis heeft...het inbraakrisico wordt dan groter.

Nederland is een land met veel huizen en weinig afstanden.

De weerbaarheid van de gemiddeld nederlander is naar mijn mening slecht gesteld.

Als het vanzelfsprekend wordt dat men geld in huis heeft, worden veel mensen makkelijk prooien....

In frankrijk hebben mensen wat in huis..soms flinke bedragen..

Maar de mensen worden vaker afgelegen, hebben jachtgeweren, alarminstallatie, netwerk.....en luiken.

Link naar reactie

Nou, ik vind het al link om erover te praten...paranoÏd? ok, op het moment dat veel mensen zeggen: ik zet mijn geld niet meer op de bank, dan weten de boeven dat bv 1/3 van de bevolking geld in huis heeft...het inbraakrisico wordt dan groter.

Kom kom, wij preppers behoren tot 1 of minder dan 1% van de bevolking. Bovendien zijn bewustzijn, beveiliging en verdediging ook redelijk op orde. Ik zou als inbreker niet graag bij een prepper naar binnen gaan, want daar staat de honkbalknuppel klaar naast het nachtkastje - tenminste, bij ons wel. (En al helemaal niet bij Blanky, want die sjambokt een inbreker zo een andere postcodezone in :p).

Link naar reactie

Natuurlijk heb je cash in huis.

Als het niet al te gek is tanken en eventueel nog kort houdbare dingen kopen, al was het maar om de rest de indruk te geven dat jij ook in paniek bent:D

Verder zou je alles al op orde moeten hebben.

Als het echt uit de hand loopt dan blijf je binnen, je gaat toch niet je leven op het spel zetten terwijl de niet preppers met bloeddoorlopen ogen de laatste vakken van de suppermarkt leeg plunderen?

Wat kan dat laatste hapje eten nog uithalen op jou mooie voorraad:cool:

Ik zie die cash meer voor het geval dat om welke reden dan ook de pinautomaten/banken neit meer willen draaien.

Dan kan ik nog enigzins normaal functioneren.

Een aantal weken lijkt me voldoende daarna, waarschijlijk eerder, loopt alles kompleet vast...

Link naar reactie

Mooi omschreven.

Hetzelfde geldt voor goud toch ? Zolang je er waarde in ziet, zit het erin.

Met het grote verschil dat de Euro fiduciair geld is, dus zonder intrinsieke waarde, terwijl er van goud maar een 3,5 olympische zwembaden vol zijn. Meer niet en dat zal ook niet snel toenemen. Vandaar dat goud haar waarde altijd heeft behouden en fiduciaire geldsystemen elke vier decennia instorten.

Link naar reactie

Mooi omschreven.

Hetzelfde geldt voor goud toch ? Zolang je er waarde in ziet, zit het erin.

Goud is een edelmetaal en heeft zeer specifieke eigenschappen die de meeste andere metalen niet hebben. Heb je bijvoorbeeld wel eens goud zien roesten? Dat bedoel ik.

Gecombineerd met het feit dat goud in beperkte mate aanwezig is op de aarde zal het altijd een zekere waarde behouden.

Link naar reactie

Goud is een edelmetaal en heeft zeer specifieke eigenschappen die de meeste andere metalen niet hebben. Heb je bijvoorbeeld wel eens goud zien roesten? Dat bedoel ik.

Gecombineerd met het feit dat goud in beperkte mate aanwezig is op de aarde zal het altijd een zekere waarde behouden.

De belangrijkste redenen om goud te kiezen als materiaal voor geld heeft te maken met vier aspecten: houdbaarheid, deelbaarheid, draagbaarheid en schaarste. Uitleg daarover op http://preppers.nl/achtergronden/goud/

Link naar reactie

Tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik er vaak aan denk even wat extra op te nemen en thuis te bewaren, maar in de waan van de dag vergeet ik het toch vaak weer. Bang voor inbrekers ben ik niet wanneer het er eenmaal is. Zoals gezegd, inbreken bij een prepper kan onhandig zijn :rolleyes: Maar boven alles heb ik een heerlijke lobbes van een hond rondlopen die in alles bijt dat niet bekent is. Kan lastig zijn, heeft voordelen ;)

Link naar reactie

Rodin

Kom kom, wij preppers behoren tot 1 of minder dan 1% van de bevolking. Bovendien zijn bewustzijn, beveiliging en verdediging ook redelijk op orde. Ik zou als inbreker niet graag bij een prepper naar binnen gaan, want daar staat de honkbalknuppel klaar naast het nachtkastje - tenminste, bij ons wel

Ok, ik heb een leuk verhaal: gistereen kwam ik een jongetje van 8 tegen die een ware prepper mentaliteit had...en het kwam niet van zijn ouders, die waren een stelletje onbenullen op het gebied..

Het jongetje ( wou ik gelijk adopteren )vertelde mij welke windkrachten hoorden bij de knmi kleuren-code waarschuwingen. Hij vertelde zijn zusje van 5 dat zij met code oranje niet alleen mocht fietsen van hem. En dat hij weg van de ramen moest als het alarm ging. En dat hij wist hoe hij 20 km in wat en ook richtingen kon fietsen, inclusief routen. En hij een moestuin begonnen was in zijn zandbak met alleen eetbaar dingen ( zoń blauwe schelp ). En dat hij zijn spaargeld in zijn spaarpot hield omdat hij gelezen had dat banken niet te vertrouwen waren.

Een gewoon inbreker ben ik ook niet bang van...de laatste dat ik tegenkwam ( om oo.30 in mijn tuin ) schok zich zo rot dat ie sprong over de 2 meter hoog hek en ging volledig door zijn enkel.

Ik was eigenlijk zo pissig ( net uit mijn slaap en op automatisch piloot ) dat mijn hond gelijk in zijn maand ging toen hij mij hoorde ,staart tussen de benen,zonder mij naar buiten te vergezellen...arme beest, hond van @@##. Maar tja, met een sis afgelopen.

Wat ik bedoelde is dat Ik meer bang ben voor georganiseerde gewapende misdaad. Daarom heb ik zoiets..als men het doet, wat logisch lijkt, dan gewoon voor zichzelf houden.

Link naar reactie

Je zou als je geld in huis hebt toch ook kunnen overwegen om een alarm instalatie te nemen, zo duur is dat tegenwoordig niet meer.

klopt

200 euro heb je een systeempje met een stuk of 7 sensors

camera systemen die je zo op de tv kan aansluiten kosten ook ongeveer zoiets

werkt prima

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...