Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Kleding voor extreme koude is volgens mij nodig in een bug out bag. Dat is nodig voor een onverwachte evacuatie bij vorst en voor winterkamperen in een noodsituatie en voor overnachten in onverwarmde gebouwen bij vorst.

 

Het is belangrijk dat winterkleding en winterschoeisel goed ventileren, zodat waterdamp van zweet kan ontsnappen. Ook mag het niet te strak zitten, zodat de bloedsomloop niet wordt belemmerd.

 

http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/forums/thread_display.html?forum_thread_id=83689

http://www.xdcam-user.com/northern-lights-expeditions-to-norway/arctic-clothing-guide/

http://www.coolantarctica.com/Antarctica%20fact%20file/science/clothing_in_antarctica.htm

http://www.livestrong.com/article/184168-about-extreme-cold-weather-clothing/

http://www.motherearthnews.com/diy/make-your-own-cold-weather-clothing.aspx#axzz2zK6ChQyG

http://www.spri.cam.ac.uk/events/sciencefestival/2007/keepingwarm.pdfhttp://arctickingdom.com/documents/gear/PolarClothingPackages-Email.pdf

 

north-pole-earth-day1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Helemaal akkoord. Het enige waar ik een probleem mee heb is dat je kledij koopt voor één enkel doel. Ik geloof meer in laagjes. Tot nog toe werkt dat in ons klimaat prima ondanks het feit dat ik elke dag met de fiets naar het werk ga, ook in de winter. Als je niet buiten slaapt dan hoeft zo'n polar pak niet. Tot pakweg -10 kreeg je het met gewone kledij wel geregeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een jas met bijhorende broek met borststuk . Het is volledig wind dicht . De mouwen en broekspijpen zijn voorzien van afdichtingen en sluiten aan gelijk een duikerspak . Het is dubbel gevoerd waarvan een deel uitneembaar is . Met bijhorende handschoenen . Alleen laarzen heb ik nog niet .

20140419_120720.jpg.5119bb1734bb83cab8478efab5e00f5a.jpg

 

Het is ook in camouflage kleuren met riet motief . Ik gebruik het voor de eenden jacht .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laagjes, ik geloof in laagjes! Zeker in dit Nederlandse klimaat.....

 

Thermo kleding, een trainingsbroek voor de nacht, hemd, t-shirt, kooltrui, fleechejasje, winddichte jas met capuchon, warme muts, sjaal om de nek, sjaal om de onderrug (probeer maar eens. Je zult verbaasd zijn hoeveel extra warmte je ermee krijgt), hiking sokken en handschoenen.

 

Met laagjes kun je goed je warmte reguleren. Met een te dikke pooljas in Nederland kun je als je gaat zweten je jas wel uitdoen, maar zal je lichaam al snel onderkoeld raken omdat je van het ene uiterste naar het andere uiterste gaat.

Een pooljas is dan ook best lekker als je van het ene huis naar een ander warm huis gaat, maar zul je een paar dagen buiten moeten zien te overleven zal je moeten werken met een systeem waarop je lichaam goed kan blijven functioneren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal akkoord. Het enige waar ik een probleem mee heb is dat je kledij koopt voor één enkel doel. Ik geloof meer in laagjes. Tot nog toe werkt dat in ons klimaat prima ondanks het feit dat ik elke dag met de fiets naar het werk ga, ook in de winter. Als je niet buiten slaapt dan hoeft zo'n polar pak niet. Tot pakweg -10 kreeg je het met gewone kledij wel geregeld.
Door een grootschalige of persoonlijke ramp kun je een tijdje dakloos worden of geen geld hebben om stookkosten te betalen. Kleding voor extreem koud weer bestaat ook in mijn voorstel uit verschillende laagjes in de vorm van losse kledingstukken, die je elk eenvoudig kunt weglaten. Als je gaat zweten, kun je een deel van je kleding in je rugzak stoppen of erop vastbinden.

 

Een bug out bag met dergelijke kleding voor extreem koud weer maakt je meer voorbereid om te overnachten bij vorst. Bijvoorbeeld in een zelfgemaakte hut van takken en dode bladeren, in een zelfgegraven kuil, of in een onverwarmde schuur, onder een brug, of in een half ingestort huis, enzovoort. Bovendien is het dan volgens mij minder nodig om een slaapzak en volwaardige tent mee te nemen.

 

Tijdens een rampsituatie moet je vermoedelijk ook langdurig activiteiten doen, waarbij je niet intensief beweegt, zoals koken, kleding naaien, gewonden verzorgen, radioberichten beluisteren, overleggen, ruilhandel drijven, plannen bedenken, survival-boek lezen, wachten, reparaties uitvoeren, enzovoort. En dan kun je onderkoeld raken krijgen als het vriest. De beste manier om dat te ervaren is kamperen in de sneeuw.

 

De consequentie van dergelijke warme kleding in je bug out bag, is dat er dan minder gewicht overblijft voor zwaarder gereedschap. Dat zou je daarom kunnen beperken tot een multitool plus een opvouwbaar takkenzaagje.

 

Ook is er met zulke warme kleding in je BOB vermoedelijk geen gewicht meer over voor minder cruciale survival-producten zoals een verrekijkertje, kampeerbrander, tweede campingpannetje, portofoon, grote hoeveelheid reservebatterijen, dik zeil, enzovoort. En paracord kun je daarbij vervangen door veel lichter kunststof koord van 2 mm dik. En een zware rugzak van 3 kilo kun je daarbij vervangen door een dunnere 75 liter rugzak van anderhalve kilo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik ga voor laagjes. Ik heb zelf een 3 in 1 parka en die bevalt prima. De binnenjas kun je eruit ritsen en is een winddichte fleeche jas die ook in het voorjaar nog goed te gebruiken is. Zowel de binnenjas als de buitenjas heeft aan de zijkant ventilatie ritsen die goed van pas komen (ook in de winter) als je met een rugtas in tempo aan het lopen bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, een meerlagen systeem is het beste.Zie je ook aan de meeste Defensie spullen.

 

Een kennis van mij heeft laatst ook een mooi item besteld http://www.militaria4you.com/paginas/artikel-details.php?id=3598

Via je hoofd gaat de meeste warmte verloren ??

Heb het al gezien en in de handen gehad.Ga dit binnenkort zelf ook bestellen:oZeer degelijk gemaakt en waterdicht.Door het Tunnel effect hou je de warmte binnen.Wel ga ik dat witte Nepbont Vervangen door een andere soort.

Ik vind het trouwens een koopje voor dit product.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die vind ik ook goed. Ik heb ook sokken van Woolpower, die hebben ook lange sokken en dat vinden mijn kuiten ook wel fijn.

Sowieso vind ik de Woolpowerproducten erg fijn als het echt koud is. Voor gewone koude vind ik merino prima.

Het fijne van wol, van zowel Woolpower als de merino, is dat het (bijna) niet gaat stinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, een meerlagen systeem is het beste.Zie je ook aan de meeste Defensie spullen.

 

Een kennis van mij heeft laatst ook een mooi item bested http://www.militaria4you.com/paginas/artikel-details.php?id=3598

Via je hoofd gaat de meeste warmte verloren ??

Heb het al gezien en in de handen gehad.Zeer degelijk gemaakt en waterdicht.Door het Tunnel effect hou je de warmte binnen.Wel ga ik dat witte Nepbont Vervangen door een andere soort.

Ik vind het trouwens een koopje voor dit product.

 

Ik heb laatst in een veiling het bijpassende masker gekocht maar hij is voor mij iets te klein en heb geen zin het elastiek aan te passen, mocht je naar de SC komen dan kan ik hem wel meenemen voor je.

 

extremecoldmask.jpg.e361d3e59f9fafde36dc480cb0279993.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb laatst in een veiling het bijpassende masker gekocht maar hij is voor mij iets te klein en heb geen zin het elastiek aan te passen, mocht je naar de SC komen dan kan ik hem wel meenemen voor je.

 

extremecoldmask.jpg.e361d3e59f9fafde36dc480cb0279993.jpg

 

Naar aanleiding van wat Denk je dat dat bij die Capuchon hoort ?Heb al op de site gekeken van Militaria4youhttp://www.militaria4you.com/paginas/artikel-details.php?id=4355 maar zie geen aanwijzing.

Natuurlijk kan het wel gecombineerd worden.Maar dan moet het toch wel echt extreme zijn.

 

Wat vraag je ervoor(Incl verzendK)Ze kosten nieuw 7,95 bij(zie Link)

 

PM mij maar als je wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lagen, vanwege de mogelijkheid van regulatie.

Want: Zweten is uit den boze!

Zweten = vochtverlies. Een nono!

 

Bovendien kan zweten veroorzaken dat je kleding klam wordt, en in het ergste geval bevriest.

In ieder geval zal het ten koste gaan van de isolerende werking van je kleding.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lagen, vanwege de mogelijkheid van regulatie.

Want: Zweten is uit den boze!

Zweten = vochtverlies. Een nono!

 

Bovendien kan zweten veroorzaken dat je kleding klam wordt, en in het ergste geval bevriest.

In ieder geval zal het ten koste gaan van de isolerende werking van je kleding.

 

dat is het grootste voordeel van wol ookal is het drijfnat, het is warmer dan de meeste synthetische stoffen die nat zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aye! Tot 40% vochtopname, zonder verlies van isolatie! Dan heb je wat!

 

brandvertragend (dat kun je niet zeggen van de meeste polyester kleren

wol is een uitermate duurzaam product, schapen blijven immers wol geven (en vlees en melk)

wol ademt

wollen kleding kun je heel goed en onzichtbaar repareren

 

wol is wel zwaarder dan hightech spul maar eigenlijk niet te verslaan

 

owja en je kunt het zelf produceren

dat gaat je niet lukken met high tech spul haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

brandvertragend (dat kun je niet zeggen van de meeste polyester kleren

wol is een uitermate duurzaam product, schapen blijven immers wol geven (en vlees en melk)

wol ademt

wollen kleding kun je heel goed en onzichtbaar repareren

 

wol is wel zwaarder dan hightech spul maar eigenlijk niet te verslaan

 

owja en je kunt het zelf produceren

dat gaat je niet lukken met high tech spul haha

:) Dit draait uit op een ode aan wol. Maar wel terecht!!

1 Minpuntje, als het brand, ga er niet met je neus boven hangen.

Bij de verbranding van wol komt blauwzuur vrij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...