Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Koopeenkoe.nl


Simurgh

Aanbevolen berichten

Koop-een-koe.png.59a18b4338cc2ca8a5e6cd1ab73110f3.png

 

 

Naar aanleiding van het draadje koop een koe, heb ik een bestelling gedaan.

 

De site belooft 7.2 kilo voor een prijs van 99.95 euro. Dus 13.88 euro per kilo.

 

De hele filosofie ga ik niet bespreken, het filmje spreekt boedelen.

 

 

En nog eentje over de lieve koetjes zelf:

 

 

Mijn gedachte:

Mooi verhaal wat mij betreft. En zeker een enorme stap vooruit ten opzicht van het soms ronduit smakeloze vlees uit de supermarkt. En tegelijk niet de hoofdprijs welke je betaald bij een goede ambachtelijke slager.

Ik ben heel benieuwd naar hoe het gewicht zal zijn, wat voor vlees er in zit en hoe de smaak is natuurlijk.

 

De bestelling.

 

Het bestel proces is heel eenvoudig. De koe die op dit moment verdeelt word onder de kopers staat op dat moment op de site. Zodra deze verkocht is komt de volgende koe. Als je besteld hebt krijg je een email met hoe het proces verder zal verlopen met nog wat informatie over de koe waar je vlees straks vandaan komt.

 

Zelf heb ik mijn bestelling op 23 maart gedaan en kwam vandaag 19 april binnen. Dit komt door het slachten, rijpen van het vlees en het verwerken en versturen.

 

De verzending en bezorging

 

20140418_121659_resized.jpg.c10c5d6b0e8641395444d50c025930aa.jpg

Het vlees komt in een koelbox van polyethyleen (piepschuim) met twee koelblokken er in, het vlees was 3 graden celsius bij aankomst.

Deze verpakking is natuurlijk niet heel milieubewust, maar persoonlijk ben ik er blij mee omdat ik er als prepper veel mee kan. Hij kan met wat extra bekleding fungeren als een geweldige hooikist bijvoorbeeld. Of bijvoorbeeld om mijn kaas niet te snel te laten afkoelen tijdens het persen er van.

 

Er zit nog een begeleiden schrijven bij met daarin de verklaring waarom het vlees minder rood is als je gewent bent uit de supermarkt.

 

20140418_135304_resized.jpg.c16f0cc2113a0bd602c202a96bcfd74f.jpg

 

De inhoud

 

20140418_135227_resized.jpg.51f398a2d5a34242edd134a7554014fe.jpg

  • Runder gehakt 5 verpakkingen totaal 1.334 gram
  • Runder worst 3 verpakkingen totaal 0.781 gram
  • Runder entrecote/Ribeye 2 verpakkingen totaal 0.616 gram
  • Runder biefstuk 1 verpakking totaal 0.310 gram
  • Runder biefstukpuntjes 1 verpakking totaal 0.280 gram
  • Runder tartar 2 verpakkingen totaal 0.500 gram
  • Runder rosbief 1 verpakking totaal 0.256 gram
  • Runder hamburgers 4 verpakkingen totaal 0.991 gram
  • Runder minute steaks 2 verpakkingen totaal 0.464 gram
  • Runder tournedos 1 verpakkingen totaal 0.216 gram
  • Runder stooflappen 3 verpakkingen totaal 0.916 gram
  • Runder poulet 1 verpakking totaal 0.233 gram
  • Runder gehakt 2 verpakkingen totaal 0.615 gram

 

Een totaal van 7.512 kilo, hier zit nog verpakkingsplastic bij, zeg 10 gram per zakje voor 280 gram plastic, blijft er over:

 

7,232 kilo vlees!

 

Op ieder stukje vlees zit een etiket met informatie over de herkomst:

20140418_135550_resized.jpg.165e73c072933d1371decbb28c418e34.jpg

 

Tot slot

 

Ja nu is natuurlijk de vraag hoe smaakt het... Tja het is net binnen, ik weet het nog niet. Maar daar kom ik natuurlijk nog wel op terug.

Tot nu toe ben ik heel erg te spreken over het gehele proces, als de smaak goed is ga ik mijn bulk rundvlees voortaan hier kopen. Natuurlijk laat ik dat hier nog even weten!

 

Update

 

Vanavond de eerste worsten op... heerlijk rustig in de pan, geen gespetter, verkleurd mooi. En het smaakt vol en lekker.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ha, goed zo!!

Ontwijk de supermarkt, op weg naar eerlijker en beter (lees niet vergiftigd met kleur geur en smaakstoffen) eten.

Ik ben benieuwd naar je ervaring qua smaak, en qua bereiden. Mijn ervaring met vlees van de boer is dat er geen vocht ingespoten is en dus ook anders gedraagt bij het bakken. Ik moest erbij blijven om te voorkomen dat het zou het aanbranden, en ik moest het vuur dus eerder zachter zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk initiatief, omdat het meeste kilo knaller vlees nl. niet eens uit NL komt. Ons goede vlees wordt juist veel geëxporteerd en dan kopen we rotzooi terug omdat we niet meer dan 5 euro de kilo willen betalen (ik doe er zeker ook aan mee:().

 

Een andere vorm wordt ook veelal in Spanje gedaan. Je houdt je eigen dieren en elk jaar laat je enkele dieren slachten door een slager. Hij houdt dan een beetje vlees achter voor het slachten en jij krijgt de rest.

 

PS Mijn schoonmoeder is te koop voor een euro de kilo. Dus voor 70 euro kom je de hele winter door.:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, goed zo!!

Ontwijk de supermarkt, op weg naar eerlijker en beter (lees niet vergiftigd met kleur geur en smaakstoffen) eten.

Ik ben benieuwd naar je ervaring qua smaak, en qua bereiden. Mijn ervaring met vlees van de boer is dat er geen vocht ingespoten is en dus ook anders gedraagt bij het bakken. Ik moest erbij blijven om te voorkomen dat het zou het aanbranden, en ik moest het vuur dus eerder zachter zetten.

 

Echt vlees gaart wat langzamer dan het supermarktspul. De biefstuk moet dus wat langer in de pan blijven liggen.

 

Goede review @Simurgh! Bij het ontbreken van een goede slager (met goed vlees) zou iedereen zo zijn vlees moeten bestellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ie een mooi initiatief van koop een koe.nl , de 3 supermarkten bij mij in de buurt zijn; AH. C1000 en LIDL.

 

Het vlees van de AH is nog het beste tenminste wat smaak betreft.

 

De C1000 slager is een matige jonge erg veel vocht in rundvlees en gehakt. Met de kerstmaaltijd hadden we runderlapjes van de C1000 tijdens het braden werden ze ongeveer de helft kleiner en op een groot uur om het vocht te laten verdampen.

Het gehakt van de C1000 is ook niet vochtvrij krimpt ook aardig weg.

 

En over het vlees van de LIDL ben ik erg ontevreden, het rundergehakt rook de laatste keer naar vis tijdens het braden, denk de chemicaliën.

Als je er gehaktballen van maakt gaan deze LIDL ballen ook erg schuimen, bij het gehakt van de AH is dit nauwelijks het geval.

 

De prijzen ontlopen elkaar niet veel, bij de AH was pas een actie 3x 500 gram voor 8 euro, dus goedkoper als de LIDL.

 

Dus nu hebben we besloten om nog alleen het vlees van de AH te kopen, maar met de nieuwe inzichten koop een koe.nl ook deze koeien eens proberen!

 

(Het is me ook opgevallen dat het vlees in Duitsland gewoon uit de supermarkt veel beter is dan hier, volgens zeggen mogen ze in Duitsland er geen vocht in blazen. En de smaak is veel beter, denk inderdaad dat wij hier in de Nederlandse supermarkten de mindere kwaliteit krijgen). Met de LIDL als vieze slager aan top.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk bij gehakt, en ander vlees eens bij de ingrediënten. Je zou enkel vlees verwachten, maar bv in gehakt zit ook veel andere dingen die niets met gehakt of vlees te maken hebben maar puur dienen om te gewicht op te vullen.

Broodbeleg zoals ham en kipfilet zit ook vol ingrediënten wat niet valt onder vlees of kruiden voor het vlees. Suiker bijvoorbeeld. Absurd.

Maar goed, lees de etiketten, ook van vlees dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mensen in Twente de volgende tip. Bij boerderij Het Groene Spoor zijn ook vleespakketten te koop als er geslacht wordt. Het vlees wordt verpakt in een plastic zakje. Er zit een sticker op met soort vlees en datum er op. De koe,stier of os is biologisch. Ik ben zeer tevreden over het vlees. Meestal doe ik er wel een extra plastic zakje om het vlees voor ik het in de vriezer doe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig heb ik hier 'n poosje geleden ook naar gekeken.

Aangezien ik nogal 'n ander eetpatroon heb en soms 2x in de week vlees eet en dan b.v. 2 weken niet ben ik er nog niet uit. Doe dan wel lang met zo'n pakket, maar als het zo vers is zal het ook wel langer in de vriezer kunnen.

 

Leuk om het zo te zien en ziet er idd goed uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koop-een-koe.png.59a18b4338cc2ca8a5e6cd1ab73110f3.png

 

 

Naar aanleiding van het draadje koop een koe, heb ik een bestelling gedaan.

 

De site belooft 7.2 kilo voor een prijs van 99.95 euro. Dus 13.88 euro per kilo.

 

De hele filosofie ga ik niet bespreken, het filmje spreekt boedelen.

 

 

En nog eentje over de lieve koetjes zelf:

 

 

Mijn gedachte:

Mooi verhaal wat mij betreft. En zeker een enorme stap vooruit ten opzicht van het soms ronduit smakeloze vlees uit de supermarkt. En tegelijk niet de hoofdprijs welke je betaald bij een goede ambachtelijke slager.

Ik ben heel benieuwd naar hoe het gewicht zal zijn, wat voor vlees er in zit en hoe de smaak is natuurlijk.

 

De bestelling.

 

Het bestel proces is heel eenvoudig. De koe die op dit moment verdeelt word onder de kopers staat op dat moment op de site. Zodra deze verkocht is komt de volgende koe. Als je besteld hebt krijg je een email met hoe het proces verder zal verlopen met nog wat informatie over de koe waar je vlees straks vandaan komt.

 

Zelf heb ik mijn bestelling op 23 maart gedaan en kwam vandaag 19 april binnen. Dit komt door het slachten, rijpen van het vlees en het verwerken en versturen.

 

De verzending en bezorging

 

20140418_121659_resized.jpg.c10c5d6b0e8641395444d50c025930aa.jpg

Het vlees komt in een koelbox van polyethyleen (piepschuim) met twee koelblokken er in, het vlees was 3 graden celsius bij aankomst.

Deze verpakking is natuurlijk niet heel milieubewust, maar persoonlijk ben ik er blij mee omdat ik er als prepper veel mee kan. Hij kan met wat extra bekleding fungeren als een geweldige hooikist bijvoorbeeld. Of bijvoorbeeld om mijn kaas niet te snel te laten afkoelen tijdens het persen er van.

 

Er zit nog een begeleiden schrijven bij met daarin de verklaring waarom het vlees minder rood is als je gewent bent uit de supermarkt.

 

20140418_135304_resized.jpg.c16f0cc2113a0bd602c202a96bcfd74f.jpg

 

De inhoud

 

20140418_135227_resized.jpg.51f398a2d5a34242edd134a7554014fe.jpg

  • Runder gehakt 5 verpakkingen totaal 1.334 gram
  • Runder worst 3 verpakkingen totaal 0.781 gram
  • Runder entrecote/Ribeye 2 verpakkingen totaal 0.616 gram
  • Runder biefstuk 1 verpakking totaal 0.310 gram
  • Runder biefstukpuntjes 1 verpakking totaal 0.280 gram
  • Runder tartar 2 verpakkingen totaal 0.500 gram
  • Runder rosbief 1 verpakking totaal 0.256 gram
  • Runder hamburgers 4 verpakkingen totaal 0.991 gram
  • Runder minute steaks 2 verpakkingen totaal 0.464 gram
  • Runder tournedos 1 verpakkingen totaal 0.216 gram
  • Runder stooflappen 3 verpakkingen totaal 0.916 gram
  • Runder poulet 1 verpakking totaal 0.233 gram
  • Runder gehakt 2 verpakkingen totaal 0.615 gram

 

Een totaal van 7.512 kilo, hier zit nog verpakkingsplastic bij, zeg 10 gram per zakje voor 280 gram plastic, blijft er over:

 

7,232 kilo vlees!

 

Op ieder stukje vlees zit een etiket met informatie over de herkomst:

20140418_135550_resized.jpg.165e73c072933d1371decbb28c418e34.jpg

 

Tot slot

 

Ja nu is natuurlijk de vraag hoe smaakt het... Tja het is net binnen, ik weet het nog niet. Maar daar kom ik natuurlijk nog wel op terug.

Tot nu toe ben ik heel erg te spreken over het gehele proces, als de smaak goed is ga ik mijn bulk rundvlees voortaan hier kopen. Natuurlijk laat ik dat hier nog even weten!

 

Update

 

Vanavond de eerste worsten op... heerlijk rustig in de pan, geen gespetter, verkleurd mooi. En het smaakt vol en lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig heb ik hier 'n poosje geleden ook naar gekeken.

Aangezien ik nogal 'n ander eetpatroon heb en soms 2x in de week vlees eet en dan b.v. 2 weken niet ben ik er nog niet uit. Doe dan wel lang met zo'n pakket, maar als het zo vers is zal het ook wel langer in de vriezer kunnen.

 

Leuk om het zo te zien en ziet er idd goed uit.

 

Volgens de verpakking, zie ook de foto een jaar houdbaar in de vriezer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Simurgh je hebt in het lijstje van de inhoud 2x rundergehakt staan. Verder een mooie review, ik had het topic gemist blijkbaar want ik kende dit nog niet. Mooi systeem ook, volgens mij krijg je het niet veel verser hier in Nederland. Even sparen maar ik ga dit zeker (hoop ik) dit jaar ook eens bestellen. Alleen de foto's al ziet er beter uit dan wat in de winkels ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de verpakking, zie ook de foto een jaar houdbaar in de vriezer.

 

Bijna al het vlees kun je 1 jaar in de vriezer bewaren, uiteraard een goed vriezer -18 of zoiets

 

Ben benieuwd naar het gehakt, kun je met het braden op de geur letten? Ruikt het goed en lekker naar vlees?

http://www.scientanova.com/2004/07/05/426-wanneer-is-vlees-nou-bedorven/

 

Ik weet van een slager dat er rotte partijen vriesvlees zijn die wel 5 tot 10 jaar in de vrieshuizen heeft gelegen, gemengd wordt met gewoon vlees om zo de oude vries voorraad te verkopen. Vooral varkenslapjes stinken dan de pan uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna al het vlees kun je 1 jaar in de vriezer bewaren, uiteraard een goed vriezer -18 of zoiets

 

Ben benieuwd naar het gehakt, kun je met het braden op de geur letten? Ruikt het goed en lekker naar vlees?

http://www.scientanova.com/2004/07/05/426-wanneer-is-vlees-nou-bedorven/

 

Ik weet van een slager dat er rotte partijen vriesvlees zijn die wel 5 tot 10 jaar in de vrieshuizen heeft gelegen, gemengd wordt met gewoon vlees om zo de oude vries voorraad te verkopen. Vooral varkenslapjes stinken dan de pan uit.

 

Het gaat hier wel om vlees waarvan de koe 2,5 week geleden nog heerlijk in de wei rond liep, hij word pas geslacht op het moment dat hij geheel verkocht is, verser word het niet tenzij je zelf de koe gaat slachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna al het vlees kun je 1 jaar in de vriezer bewaren, uiteraard een goed vriezer -18 of zoiets

 

Ben benieuwd naar het gehakt, kun je met het braden op de geur letten? Ruikt het goed en lekker naar vlees?

http://www.scientanova.com/2004/07/05/426-wanneer-is-vlees-nou-bedorven/

 

Ik weet van een slager dat er rotte partijen vriesvlees zijn die wel 5 tot 10 jaar in de vrieshuizen heeft gelegen, gemengd wordt met gewoon vlees om zo de oude vries voorraad te verkopen. Vooral varkenslapjes stinken dan de pan uit.

 

Van die geur, dat klopt helemaal.

Goed gehakt in de pan gooien en het begint naar biefstuk te ruiken.

 

Bij 'echt' vlees moet je ook niet opkijken van een verkleuring hier en daar. Mijn slager verkoopt nog steeds ossenhaas die echt helemaal bruin is, een paar oudjes weigert het anders te eten. Dat heet gerijpt en is prima eetbaar, niets mis mee. Juist knalrood komt door chemische toevoegingen die de oxidatie stoppen. Je snapt dat er in vlees nog wat bloed zit en dat oxideert met de zuurstof naar de kleur bruin. Bij hele stukken vlees (niet gehakt) geen enkel probleem, het gebeurt al na een dag of twee en dan is het echt nog niet bedorven, dat vertelt je neus je wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlees wordt vaak gekleurd omdat iemand ooit bedacht had dat mooi rood vlees beter voor het oog is. En zien eten doet eten. De middelen die destijds gebruikt werden toen mijn vader slachter was, zijn inmiddels verboden in NL. In BE mocht het nog wel een tijdje gebruikt worden.

 

Geef mij maar vlees zonder toevoegingen, dan maar donkerder van kleur. Het gaat om de smaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Crowbutching_fenomeen_in_Belgie

 

Crowdbutching is het nieuwste fenomeen in België: het samen kopen, delen, slachten en eten van een koe. Naar Nederlands voorbeeld, zegt een van de Belgische initiatiefnemers David De Keyser, die uit een vleesverwerkende familie komt.

„Het succes in Nederland bracht ons op een idee. Daar moet ook vraag naar zijn in België.” En dat bleek ook zo. De eerste verkoopcijfers in België zijn boven verwachting. Daar kan zijn Nederlandse evenknie Yvo van Rijen over meepraten. Sinds hij in januari van start ging, heeft hij al 120 koeien verkocht.

Het draait volgens Van Rijen en De Keyser om de wens van de consument te willen weten waar zijn vlees vandaan komt. „Ik probeerde een keer gehakt uit de supermarkt te traceren, het lukte me gewoon niet.” De recente schandalen met vlees helpen ook niet mee aan het imago van de vleesindustrie. Die is bovendien ook meer en meer veranderd „van een ambacht in een industrie waar het respect voor het dier verloren is gegaan”, aldus De Keyser. Ook Van Rijen ziet dit. „Het gaat allang niet meer om het dier.” Daar wilden ze verandering in brengen.

 

Hoe werkt het? Via de websites kunnen consumenten een deel van een koe kopen. Als de hele koe is gekocht, wordt het dier geslacht en wordt ieder deel als een vleespakket aan huis geleverd. Er gaan circa 30 tot 35 pakketten uit een koe. Omdat de koe pas 'verdeeld' wordt als ze volledig is verkocht, is er geen verspilling van vlees en worden dieren niet onnodig geslacht, stellen de ondernemers.

Beiden garanderen dat de koeien met respect worden behandeld en geslacht. Bij de verwerking van het vlees worden geen conserveringsmiddelen gebruikt. Elk vleespakket is gelijk, dus niemand krijgt 'de slechte delen' van het dier. Orgaanvlees zoals de tong of de lever is apart te bestellen. Willen klanten met eigen ogen controleren hoe de dieren worden behandeld, dan kan er een kijkje worden genomen op de boerderij waar de dieren rondlopen.

Nederlandse vleespakketten zijn 99,95 euro en zijn 7,2 kilo zwaar, Belgische vleespakketten kosten 132,95 euro en wegen 10 kilo. Volgens de ondernemers zeker goedkoper dan de prijs per kilo die je bij een gewone slager of in de supermarkt betaalt. „En dit is puur vlees, rechtstreeks van het veld op het bord.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nadat ik aan de hand van dit forumbericht enthousiast was geworden over koopeenkoe.nl heb ik eigenlijk meteen besteld. Achtergrond is dat we onze vleesconsumptie aan het verminderen zijn en als we vlees kopen dat van voormalig vrolijke beestjes moet komen (lees biologisch, scharrel, drie sterren). Bovendien heb ik het idee (terecht of onterecht) dat veel zogenaamd biologisch supermarktvlees enkel dit label krijgt omdat het voer biologisch is en er anders wordt omgegaan met medicijnen, maar dat er verder niet veel is veranderd in de keten van de stal naar de klant qua diervriendelijkheid etc.

 

Gisteren is ons stuk koe in porties binnengekomen. Je wordt goed op de hoogte gehouden middels mailtjes en alle porties zijn vacuüm gesealed en verpakt in de eerder genoemde witte piepschuim doos met losse koelelementen. 1 verpakking was lek, maar dat is iets wat kan gebeuren.

 

Vandaag gaan we de entrecotes/rib eyes met vrienden proeven, we hopen de komende twee, drie maanden geen vlees meer te hoeven kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Update

 

Vanavond de eerste worsten op... heerlijk rustig in de pan, geen gespetter, verkleurd mooi. En het smaakt vol en lekker.

 

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een update @Simurgh :) Ik neem niet aan dat je nog steeds enkel alleen de worstjes gegeten hebt, dus ben ik benieuwd naar hoe jouw ervaringen zijn met de andere stukken vlees.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een update @Simurgh :) Ik neem niet aan dat je nog steeds enkel alleen de worstjes gegeten hebt, dus ben ik benieuwd naar hoe jouw ervaringen zijn met de andere stukken vlees.

 

U roept wij draaien?

 

Niets uitgebreid, geen foto's. Wat wel.

 

Stuk voor stuk de leukste stukjes vlees die ik gegeten heb. Zelfs het bakken is makkelijk, geen gespetter, mooie kleuring. Mooie gaaring.

 

Kortom: betaalbaar, verantwoord, makkelijker en ontzettend lekker!

 

Ik ben een echte fan! Ik hoop dat ze ook andere dieren gaan verkopen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...