Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Video] Als gasflessen ontploffen tijdens vervoer


Tom

Aanbevolen berichten

Een paar gasflessen in de BOV is het wel zo ongeveer wat we bij ons hebben, maar het zijn wel brandbommen bij een ongeval.

in de onderstaande video zie je de gevolgen, weliswaar van een vrachtje gasflessen maar zo ongeveer ziet het eruit als ze ontploffen.

Ik denk doordat de gaskraan eraf breekt en dan met vuur de ontploffing volgt.

En let op de metalen scherven die rondvliegen.

 

 

Deze beelden dateren van vorig jaar maar zijn zo spectaculair dat we (HLN) ze u niet wilden onthouden. Ze werden in Rusland gedraaid met een dashcam en tonen hoe het met een (kleine) vrachtwagen die gasflessen vervoert goed fout kan lopen als het tot een botsing komt. Vrijwel meteen na de klap is er een ontploffing en ontstaat er brand. De chauffeur kan gelukkig nipt uit het wrak ontsnappen. Wat volgt is de ene explosie na de andere en brokstukken die in het rond vliegen. HLN

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik zie een vrachtwagentje wat veel te hard rijdt, en waar de gasflessen los in de achterbak worden vervoerd.

Na de botsing vallen de cylinders op de kop, waardoor de kraan afbreekt en brandbaar gas vrijkomt en door vonken of warmte ontbrandt.

 

Hier worden cylinders vol in kratten vervoerd en deugdelijk vastgezet, in verband met ADR (vervoer van gevaarlijke stoffen per weg).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel, niet helemaal akkoord. Ik zag onlangs een leverancier die flessen propaan in een benzinestation naar beneden gooide van boven op zijn vrachtwagen. Het waren de kleine blauwe flessen van 10 kg/20l. Ze landden op het beton.

 

Daarnaast zie ik nog altijd geregeld in garages doorgezaagde 'olietonnen'. Enig idee wat er gebeurt als je een slijptol tegen een olievat zet waarin 1 eetlepel benzine zit ? Dan krijg je de ideale verhouding zuurstof/benzinedamp in combinatie met een vonk. Er van uitgaand dat 1 l benzine ongeveer 10 kwh (=10000wh) aan energie bevat, dan bevat 1 eetlepel 15 ml) (10000kwh/1000*15)= 150 wh, of de energie die nodig is om een kleine auto met een verbruik van 6l/100 km 250 meter te verplaatsen.Dodelijk dus. Dat gebeurt op vandaag nog altijd. Qua risico vergelijkbaar. @Peerke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel, niet helemaal akkoord. Ik zag onlangs een leverancier die flessen propaan in een benzinestation naar beneden gooide van boven op zijn vrachtwagen. Het waren de kleine blauwe flessen van 10 kg/20l. Ze landden op het beton.

 

Daar was het vervoer misschien goed, maar de handelingen erg fout Te lui of te laks of geen vorkheftruck beschikbaar.

 

Off topic: Ik heb 8 jaar gevaarlijke lading en andere ladingsinspecties uitgevoerd en een hele hoop ellende met omgevallen en/of beschadigde, danwel lekkende verpakkingen gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die dingen gaan er soms ook als een ongeleide raket vandoor. O_o Wist niet dat dat kon.

 

Mijn pa was eens op KSLA te Amsterdam, alwaar iemand een cylinder op de kop liep vallen. Deze ging met een hoop gesis door de ramen om een paar 100 meter verder in het Ij terecht te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Peerke:

Dus: als de flessen in een rek hadden gezeten hadden ze niet op straat gevallen en had de lading de botsing overleefd. (!)

Er was geen gas vrijgekomen.

Hoogstens was de voorzijde in brand gevlogen en die had wellicht, bij niet voldoende ingrijpen, de flessen kunnen doen ploffen.

(?)

 

Tamelijk verwijtbaar dit derhalve.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...