Ga naar inhoud
GENEGEERD

[FAIL] Esbit brander met bbq aanmaakblokjes...


Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van een overnachting in het bos kwam ik op een lumineus idee!

 

Ik had zo'n 3 liter water bij me, voor eten en drinken, en warmde dat op met een esbitbrander en bijbehorende esbit blokjes... Werkt goed hoor! niks mis mee...

Alleen de prijs van zo'n doosje esbitblokjes kan best oplopen als je ziet dat je met 1 overnachting meer dan 10 blokjes gebruikt (20 in een doosje).

 

Toen schoot mij te binnen; hmm, die aanmaak blokjes die ik altijd gebruik voor de bbq, is dat wat?

Ik dus tijdens de boodschappen een extra doosje meegenomen om te testen...

 

brandertje uit mn rugtas gepakt en hop, de tuin in...

Resultaat:

esbitbrander-aanmaakblokje.gif

 

- Stinkt als Pernis (R'dam)

- walmt als een ouwe dieseltruck...

- 6 minuten op een blokje van 1,5cmx1,5cm

 

+ Brand als een gek!

 

Conclusie... het werkt...

*kuch kuch proest roggel*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Lijkt mij niet gezond die walm ;-)

 

Maar wel bedankt voor het testen, heb ook van die witte aanmaakblokjes in huis, maar ga ze dus nu alleen maar gebruiken om een vuurtje aan te maken!

(kudo's geven, lukt even niet. die houd je tegoed van me)

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu gebruik ik zelf ook altijd die papieren dingen maar ik heb laatst uit de schuur van mn opa (al 10 jaar overleden ongeveer)

een open verpakking van die witte dingen gehad, die al zeker 15 jaar open heeft gelegen omdat mijn opa al zolang niet in dat schuurtje is geweest

en ze deden het als nieuw terwijl ik verwachte dat het brandbare erin misschien verdampt had kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je brandstof hebt waar je pan van onder de roet komt, moet je de pan van tevoren licht insmeren met groene zeep (aan de onderkant natuurlijk, niet erin. duh). Schijnt een stuk makkelijker schoon te krijgen te zijn dan. Heb 't nog niet uitgeprobeerd maar heb 't nu al van meer mensen gehoort dus...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Esbitbrandertjes gebruiken waar ze voor gemaakt zijn @Communicator. Om Esbit blokjes te verbranden :p

 

Ik vind ze ook wel handig. Ook geschikt als firestarter. Esbit rookt niet en stinkt nauwelijks, terwijl er toch wel wat warmte vanaf komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee helemaal niet @Raycoupe, ik heb nog eens stuk of 12 pakjes over van mijn oefeningen. En daarbij was ik diegene die in de stress schoot vanwege een collega die daadwerkelijk zijn uitrusting probeerde te verkopen. Dat is iets anders :)

 

Heb ik het omgedraaid in m'n geheugen... :o

Die ander hebben we niet meer terug gezien waarschijnlijk.

 

Ach ja, ik kocht vroeger ook nooit printerpapier, 90% van wat ik thuis afdrukte was toch voor 't werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wj hadden deze tabletten toen ik in dienst zat:

trioxane : http://www.dumpstore.nl/index.php?main_page=product_info&products_id=2445

 

Werken ook prima als esbit vervanger.

 

zag een trioxane test onlangs , je hebt 2 tabletten nodig in de plaats van 1 van esbit om een bepaalde hoeveelheid water te koken. Trioxane brand wel schoner en ruikt minder dan esbit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zag een trioxane test onlangs , je hebt 2 tabletten nodig in de plaats van 1 van esbit om een bepaalde hoeveelheid water te koken. Trioxane brand wel schoner en ruikt minder dan esbit.

 

Je hebt 2 formaten esbit. die kleine tabletten van esbit, daar heb je er ook meer dan 1 van nodig om water aan de kook te krijgen. Met die grotere lukt het miscshien wel met 1 tablet maar die zijn een stuk duurder nog en er zitten er minder in een doosje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt 2 formaten esbit. die kleine tabletten van esbit, daar heb je er ook meer dan 1 van nodig om water aan de kook te krijgen. Met die grotere lukt het miscshien wel met 1 tablet maar die zijn een stuk duurder nog en er zitten er minder in een doosje.

 

Dit is de review die ik heb gezien, gaat om 15grams tabletten.

 

[video=youtube_share;3_KOx_8cQYA]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...