Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Gezocht] Timmerman


phaelin

Aanbevolen berichten

Ik wil eigenlijk een verlaagd plafond in m'n slaapkamer om preps op te slaan. Scheelt ruimte in m'n flat en 't valt niet zo op. Maar dan moet het waarschijnlijk wat sterker zijn dan je gemiddelde verlaagd plafond. Ik heb geen verstand van timmeren (kan een plank aan de muur hangen, that's it). Dus: hebben we een timmerman onder ons die dat zou kunnen zonder m'n opsec in gevaar te brengen?

 

De kamer is ongeveer 4,5 bij 4,5 meter. Aan het plafond hangt nu alleen een simpel plafond lampje dus da's wel weer op te lossen. Zou zelfs zonder kunnen, ik heb er ook een staande led lamp in. Er zitten wel wat verwarmingsbuizen dicht tegen het plafond aan dus daar zou dan omheen gewerkt moeten worden of iets dergelijks. Gewoon simpel grenen (qua kleur) hout zou prima zijn. Met een paar schuif luiken zodat 't niet opvalt dat het een opslagruimte is. En het is een huurflat. Ik ga 't niet aanvragen, want dat is niet nodig. Zolang het maar eenvoudig weer zonder al teveel sporen verwijderbaar is. Ben toch niet van plan hier weg te gaan, of ik moet niet meer de trap op kunnen of de loterij winnen ;)

 

Maar ik heb dus geen idee wat dat zou gaan kosten qua arbeid en materiaalkosten. En het zou ook mooi zijn als ik er iets van opsteek qua klussen :)

 

Heeft iemand een idee wat dat zou gaan kosten? Zodat ik kan kijken of het financieel haalbaar is op het ogenblik. :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hoeveel ruimte in hoogte denk je nodig te hebben voor je preps en hoeveel ruimte heb je nog over ten aanziens van de wettelijke minimumhoogte (geen idee wat het voor nederland is)

 

Aangezien je niet echt mag aanwerken op de muren omdat het verwijderbaar moet zijn zou ik opteren voor eventueel kasten te verhogen en daar een verbinding mee maken en een soort van verval rekenen voor bv een lichtbak en werken met een rooster zodat het net een ventilatieschacht lijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel ruimte in hoogte denk je nodig te hebben voor je preps en hoeveel ruimte heb je nog over ten aanziens van de wettelijke minimumhoogte (geen idee wat het voor nederland is)

 

Aangezien je niet echt mag aanwerken op de muren omdat het verwijderbaar moet zijn zou ik opteren voor eventueel kasten te verhogen en daar een verbinding mee maken en een soort van verval rekenen voor bv een lichtbak en werken met een rooster zodat het net een ventilatieschacht lijkt.

 

Centimeter of 25-30 zou al heel wat zijn. Verder heb ik geen idee. Ik zal dat moeten opzoeken. Er staat 1 kast in, maar die is daarvoor te laag. Verder staat er alleen een bed, een nachtkastje en een boel meuk waaronder m'n luchtbuksen aangezien het de enige kamer is waar ik een deur in heb. Heb de rest van de deuren eruit gehaald op die van de badkamer na. Het plafond in de hal, de keuken en de badkamer is al verlaagd (daar lopen de ventilatie pijpen en CV spul doorheen) met zo'n 28 centimeter schat ik zo. Maar da's zo'n systeem plafond gebeuren met van die 'fiber' plafond platen waar ik niet teveel zwaars op durf te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@phaelin, hoe hoog is je huidige plafond in de slaapkamer? Heb je verder al eens gedacht aan een ander bed? Dus een boxspring-achtig iets maken waar je spullen onder kunt zetten als je het matras optilt zou misschien ook kunnen.

 

Verder is 4,5 bij 4,5 al een behoorlijke overspanning dus zou je met dik hout moeten werken. Alles is te doen natuurlijk maar ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien je het boven het plafont wilt opslaan ga ik er vanuit dat alleen opslag is, is het dan niet gemakkenlijker en goedkoper om gewoon een voorzetwand te maken van een halve meter diep?

Gezien de grote van de kamer gaat dat en als je van muur tot muur en vloer tot plafond een wand maakt en er dan je bed voor zet zal niemand vermoeden dat het een kast is. En als je met hout werkt hoef je naadjes ook niet weg te werken. En zelfs als je de kast maar 15 cm diep maakt, kan je in 1 rij diep meer dan 12 m2 blikken kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@phaelin

Met dikke balken van minstens rond de 10 cm dik kom je al een heel eind.

Het is lastig om uit te rekenen hoeveel materiaal je precies nodig hebt, als je niet kan zien hoe en waar het geplaatst moet worden en je niet precies kan aangeven wat de maximum belasting ongeveer zal moeten zijn.

Balken kun je vastzetten met hoekjes aan de muur en de bodemvloer zou ik van multiplex maken.

Aan de onderkant (het aanzicht in de kamer) kun je de afwerking maken zoals jij dat hebben wilt.

Grenen is best duur als afwerkingsmateriaal en ik weet niet precies wat je dat zou moeten gaan kosten.

Het schuifluiksysteem zou ik laten varen. Behoorlijk lastig te maken aan een plafond en waarschijnlijk (ik zeg waarschijnlijk want misschien heeft een andere timmerman een ander idee) gaat dat ten koste van je opslagruimte.

Beter maak je 1 of 2 luiken met scharnieren en een magnetische sluiting. Deze kun je vrijwel geheel onzichtbaar plaatsen en bied in mijn ogen een betere oplossing voor het systeem.

 

Nogmaals, het is lastig om zo even uit de hand een kostenplaatje aan je door te geven aan de hand van je aangegeven informatie en zonder de kamer gezien te hebben, maar ik schat dat je al gauw zo'n 350 tot 400 euro kwijt bent aan balken, hoekjes, multiplex (stevig maar erg duur), schroeven, scharnieren en magneten.

Dat is exclusief afwerkingsmateriaal van grenen (dat komt er dus nog bij), maar wel met een belasting voor vele honderden kilo's (je wilt niet dat de boel naar beneden komt).

Voor een daadwerkelijke offerte zou er een timmerman langs moeten komen.

Helaas door een lastige zwangerschap van mijn vrouw, ben ik zelf de aankomende tijd niet in de gelegenheid om weg te gaan. Anders had ik je graag geholpen tegen kostprijs van diesel.

Hopelijk is er een andere timmerman hier die je kan helpen.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien je het boven het plafont wilt opslaan ga ik er vanuit dat alleen opslag is, is het dan niet gemakkenlijker en goedkoper om gewoon een voorzetwand te maken van een halve meter diep?

Gezien de grote van de kamer gaat dat en als je van muur tot muur en vloer tot plafond een wand maakt en er dan je bed voor zet zal niemand vermoeden dat het een kast is. En als je met hout werkt hoef je naadjes ook niet weg te werken. En zelfs als je de kast maar 15 cm diep maakt, kan je in 1 rij diep meer dan 12 m2 blikken kwijt.

 

Dit is een goedkopere en in mijn ogen een vele betere oplossing. Een verlaagd plafond kan aandacht trekken.

Een goed afgewerkte tussenmuur zal helemaal niet opvallen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2.5m hoog x 4.5m breed x 0.5m diep = 5.625m³ opslag ruimte als je een valse wand van 50cm diep maakt.

Lijkt me veiliger (er kan niets op je hoofd vallen, zelf te maken, goedkoper en simpeler. (En je kan er jezelf eventueel in verbergen, ook misschien handig.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een voordeel aan een wand is dat je veel korter matiaal nodig hebt . Ik lees dat je de trap op moet . Dus het is niet op het gelijkvloers . Ik hoop voor jou ook niet op het zevende want dan wordt het lastig hout van 4,5m naar boven te brengen langs de trap .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een voordeel aan een wand is dat je veel korter matiaal nodig hebt . Ik lees dat je de trap op moet . Dus het is niet op het gelijkvloers . Ik hoop voor jou ook niet op het zevende want dan wordt het lastig hout van 4,5m naar boven te brengen langs de trap .

 

Geert

 

stuk touw en door het raam das net zo makkelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn 35 jaar ervaring in de bouw zowel ruwbouw als afwerking heb ik bijna alles meegemaakt . Zelf dat je uw materiaal niet met een touw door het raam naar boven krijgt .

 

Geert

 

Standaard maten voor houten platen zijn 2.44mtr. bij 1.22mtr Geert.

Dat is in de meeste liften dan wel trappenhuizen nog prima te doen ;)

Of is dat in België anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Standaard maten voor houten platen zijn 2.44mtr. bij 1.22mtr Geert.

Dat is in de meeste liften dan wel trappenhuizen nog prima te doen ;)

Of is dat in België anders?

 

De maten van platen zijn in België vereenvoudigd 250×125 op een paar uitzonderingen na . En zo een plaat krijg je onmogelijk in een vier personen lift . Langs een kwartwentel trap of rechte steek trap moet dit nog lukken maar eenmaal de trap 2 maal of meer draaid mag je het vergeten .

 

Geert

ps. Van trappen weet ik nu echt alles . Een kleine 18000 trappen geplaatst in mijn loopbaan .

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Is op de 1ste verdieping. 1 trap dus :) zo'n wand is misschien een veel beter idee. Ga ik eens over nadenken. Dank!

 

Ik zou de wand dan wel iets dieper maken dan 50cm dan je er een beetje in kunt bewegen. Als je voor een wand kiest dan zou ik ook gipsplaat gebruiken, dat is maar 60cm breed standaard. Brandveilig ook en makkelijk te verwerken.

 

Dus wandje zetten met rachels, gipsplaten er tegenaan. en laten stuken. Grote spiegel kopen bij de IKEA en achter de spiegel je ingang naar de geheime ruimte maken. In de ruimte zelf kun je tegen de zijwanden een kast plaatsen van 60 breed aan beide kanten en waar je wilt nog planken. Dan kun je heel wat voorraad kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in het gangetje van mijn recreatie blokhut een verlaagd plafond met een luikje gemaakt. Als je heel goed kijkt dan zie je wel een luikje, maar het is heel handig er spulletjes neer te zetten of wat gereedschap.

 

Ik zou graag wat pixies van @phaelin willen zien voor, tijdens en na de bouw van het wandje. Het lijkt me een prima oplossing voor meerdere preppers die wat spullen willen wegzetten.

@Mandy Lifeboats, behangen kan inderdaad ook. Als je van dat glasvliesbehang neemt, dan kun je dat zelf nog verven ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het al eens eerder aangehaald. Je kan beter het bed verhogen, als zijnde hoogslaper met luikjes ervoor. Als je er een grote sprei over heen legt, is het net alsof het een hoog boxspringbed is.

Maar 2x0,90x1= 1,8 kubieke meter. Als je dit bij een tweepersoonsbed doet van 1.40 zit je al op 2.8 kubieke meter. Samen met een voorzetwandje kan je heel wat spullen uit het zicht zetten zonder dat het opvalt.

Ik zou zeker geen overspanning doen van 4,5 meter, want dat betekent dat je buiten balken van min. 10cm bij 4cm ook de montage aan de wanden zodanig moet maken dat het hele spul niet naar beneden komt.

Dan heb je het over speciale u profielen om balken te monteren. Verder moeten je wanden dan niet van gips zijn, anders komt het alsnog naar beneden.

Ik heb ooit eens 'vroegah' meegemaakt dat iemand iets van zijn zelfgemaakte vliering af moest halen. Het is niet leuk om een volledige vliering naar beneden te zien komen met spullen en toenmalige schoonpa.

 

Succes met je project. Greetz Holy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik ben er nog niet uit. Bed verhogen klinkt ook goed. Plus, er moet ook geld voor zijn dus nadat ik eruit ben wat het wordt (of een ander bed of een valse muur) moet ik gaan uitvogelen wat 't gaat kosten.

Daar komt bij dat ik aan m'n eigen skills moet gaan werken ook dus ik wil voordat ik wat doe eerst handig genoeg zijn zodat ik in ieder geval mee kan helpen en niet alleen dingen loop aan te geven. Op die manier leer ik er veel meer van ook.

 

Ik ga volgende week eerst bij de 2de hands winkel op zoek naar een kast om een en ander dat nu in dozen zit beter op te kunnen bergen. Die kast moet dan ook aangepast worden zodat ie op slot kan (voor de katten) dus dat wordt m'n eerste knutsel projectje. Daarna wil ik deze zomer m'n regenton project gaan doen. Is waarschijnlijk zo gebeurt als je weet wat je doet, maar voor mij is dat een hele onderneming :p En meer water heeft meer prioriteit dan betere opslag van spul dat ik al heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@phaelin welke provincie kom je vandaan? Als het in de buurt is & je helpt zelf mee met klussen dan kunnen we het vast voor een prikkie klaren deze klus;)

 

Ik heb zelf 2 maal een valse wand geplaatst, afgewerkt met glasvezel behang en een deur achter een spiegel, hierdoor valt het totaal niet op dat er een valse wand in de kamer is geplaatst..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...