Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zorgverzekeraar gaat uitmaken van wie je zorg krijgt?


Raycoupe
 Share

Recommended Posts

Dat willen ze graag, dat je zorgverzekeraar bepaalt waar en bij wie je zorg mag krijgen. :mad:

 

Zorgaanbieders vrezen de nieuwe plannen. Terecht, want ze zullen aan de eisen en grillen van de verzekeraars moeten voldoen om überhaupt zorg te kunnen bieden/werk te hebben. Naast meer gecentraliseerde controle, gaat dit leiden tot kastes onder de verzekerden. De eén met een verzekeraar die last-minute behandelingen boekt en de andere met een eerste klas verzekering.

 

De CU en SGP lagen dwars over dit punt, maar vanavond dus topoverleg met de kopstukken van het kabinet.

 

Ben benieuwd wat het is geworden, maar kennelijk zijn ze eruit. Aan die smoeltjes te zien ziet het er niet goed uit.

Link naar reactie
Share on other sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Niet bezuinigen op de zorgverzekering. Betaal iets meer voor je aanvullend pakket en je krijgt alle extra's en hulp. Zelfs al wil je in het buitenland geholpen worden, wat overigens vaak goedkoper is ook. Basis pakket is basis zorg en dan bepalen zij. Ik heb het al verschillende keren mee gemaakt dat een zorgverzekeraar eerst niet wil meewerken, maar ze raken goede klanten ook niet graag kwijt.

Link naar reactie
Share on other sites

En leuk dat ze alleen de "goedkoopste" medicijnen willen vergoeden. Op zich natuurlijk heel goed! Maar ze vergoeden niet altijd de goedkoopste medicijnen.

Verzekerings- maatschappijen worden nu beïnvloed door de producenten die eerst de apothekers beïnvloede. Ook niet echt eerlijk....

Link naar reactie
Share on other sites

Ik ondervond afgelopen week de ellende al.

 

Ik ben 7 weken geleden met de Champix kuur begonnen om te stoppen met roken.

Champix is een soort 'anti-depressiva' die voor rokers ontwikkeld is om verslavingssymptomen te onderdrukken en de roker te helpen met stoppen met roken.

De kuur duurt 12 weken en moet je afmaken wik je de grootste kans van slagen hebben.

 

Het eerste pakketje (voor 2 weken) koste maar een iets van 15 euro en dat wil ik best zelf betalen.

Het herhaal recept had ik naar mijn apotheek laten sturen. Eenmaal daar bleek dat het niet bij hun vergoed werd. Naar mijn weten was het niet zo duur dus had ik voor 4 weken tabletjes gekocht voor een prijs van 100,- en dat vond ik eigenlijk wel erg veel!! Maar ik wil graag van mijn verslaving af dus misschien kon ik het declareren. Niet dus!

 

Nu bleek het alleen vergoed te worden via een internet apotheek (klinkt al goed...). De huisarts assistente had dit moeten weten want zij zou een formulier in moeten vullen.

Maar goed...voor de laatste weken tabletten gevraagd en ze zou het via die internet apotheek regelen.

 

Nu één week na mijn laatste tablet van week 7 kreeg ik een telefoontje van die internet apotheek om ff de gegevens te checken.

 

Steek die tabletten maar in je R**T

 

Gelukkig gaat het goed en kan ik van die rommel afblijven, maar ik vind dat je medicijnen bij iedere apotheek moet kunnen afhalen.

Link naar reactie
Share on other sites

Het grote probleem met bv dit voorbeeld van Champix is, dat de arts en doktersassistent je niet goed voorlichten. Wat ik niet raar vind als alles zo versnipperd is en per zorgverzekering anders loopt. Maar waarvan ik wel vind dat de patient voorgelicht zou moeten worden. Je moet in de spreekkamer al duidelijk hebben welk medicijn/behandeling je wel vergoed krijgt en dan kan de huisarts eventueel een ander medicijn/behandeling voorschrijven wat wel door de verzekering vergoed wordt. Dat dat voor huisartsen ondoenlijk is snap ik...maar dat geeft wel aan dat dit systeem doorgeschoten is.

En ondertussen staan er miljarden op de reserves bij de zorgverzekeraars. Zij maken winst. Als het nu het oude ziekenfonds was ging die winst naar de staatskas, daar had ik wel mee kunnen leven, maar dit systeem klopt in mijn ogen niet.

Link naar reactie
Share on other sites

Als het met de zorg en medicijnen nu goed gaat...maar ook dat is niet zo...volgens mij hoor ik steeds meer bizarre verhalen.

 

Een vriendin kwam laatst bij haar apotheek voor epilepsiemedicijnen. Ze heeft veel klachten, ligt elke maand wel in het ziekenhuis, die medicijnen zijn echt nodig. Ze had een recept voor twee weken medicatie, ze kreeg voor twee dagen mee. De rest moest besteld worden, en de nieuwe bestelling zou over een week binnenkomen.

Link naar reactie
Share on other sites

Ben van de week naar de dokter geweest voor wat klachten, kreeg te horen dat ze me wel konden helpen maar dat de therapie heel duur was en door geen verzekeraar word vergoed.

En dit is niet de eerste keer dat dat gebeurt, blijkbaar heb ik steeds zorg nodig wat niet vergoed word, begin me af te vragen waarom ik eigenlijk nog verzekerd ben, ga eens in de 2 jaar naar de dokter en dan kan ik nog alles zelf betalen.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik bestel mijn spul meestal ook 7-10 dagen voordat het op raakt. Meer dan eens meegemaakt dat het er of niet was, of dat ze een foutje maakten en 't opnieuw moest. Nu heb ik het geluk dat m'n huisarts in hetzelfde gebouw zit als m'n apotheek dus dan is een foutje meestal snel herstelt maar 't gebeurt de laatste tijd wel meer. Ik heb nu uitgelegd waarom ik 't doe dus nu doen ze er ook niet moeilijk meer over.

 

Eigenlijk moet ik nog 's met m'n huisarts praten over een extra 3 maanden of zoiets te krijgen zodat ik een buffer heb. Wordt tenslotte ook aangeraden door de overheid om in 't noodpakket te hebben. Ik heb wel mazzel met m'n huisarts overigens. Hele rustige en aardige kerel. Luistert ook echt naar je en weet precies waar het over gaat als je binnen komt.

Link naar reactie
Share on other sites

Jij hebt mazzel, dat is fijn. Veel mensen niet.

Veel huisartsen en ook apotheken geven recept ook niet mee als je de pillen die voorgeschreven zijn niet op hebt.

In geval van mijn vriendin, die moet nog ingesteld worden op eventueel best werkende medicatie, dus elke keer ander soort pillen...om te kijken wat het beste werkt...dus niks voorraad, of week tevoren kunnen bestellen. Maar zonder gaat het sowieso fout.

Arm kind, ze is doodsbang dat ze een keer in een aanval blijft en doodgaat. Extra stress van geen medicatie meekrijgen omdat de apotheek het even niet heeft, kan niet goed zijn voor haar toestand. Stress wekt immers ook een aanval op. Dáár denkt zo'n apotheek niet goed over na. Maar ja, beleid, regeltjes en zorgverzekering, zijn belangrijker dan af en toe een dode.

Link naar reactie
Share on other sites

Jij hebt mazzel, dat is fijn. Veel mensen niet.

Veel huisartsen en ook apotheken geven recept ook niet mee als je de pillen die voorgeschreven zijn niet op hebt.

In geval van mijn vriendin, die moet nog ingesteld worden op eventueel best werkende medicatie, dus elke keer ander soort pillen...om te kijken wat het beste werkt...dus niks voorraad, of week tevoren kunnen bestellen. Maar zonder gaat het sowieso fout.

Arm kind, ze is doodsbang dat ze een keer in een aanval blijft en doodgaat. Extra stress van geen medicatie meekrijgen omdat de apotheek het even niet heeft, kan niet goed zijn voor haar toestand. Stress wekt immers ook een aanval op. Dáár denkt zo'n apotheek niet goed over na. Maar ja, beleid, regeltjes en zorgverzekering, zijn belangrijker dan af en toe een dode.

 

Waardeloos. Als ze eenmaal iets heeft dat goed werkt, kan ze dan wat smokkelen? Als ze 't niet elke dag nodig heeft... Of is het iets dat een bepaalde waarde in haar bloedspiegel moet behouden en moet ze 't elke dag echt nemen? Mijn spul is meest 'zo nodig' dus ook al heb ik wat over dan doe ik dat in m'n rouleer voorraadje. Zo heb ik ondertussen voor 10 dagen in m'n BoB zitten.

Link naar reactie
Share on other sites

Vorige week was ik met een cliënte mee naar haar huisarts. Hij wilde haar doorverwijzen naar een psychiater voor onderzoek. Voor de zekerheid heb ik maar met haar zorgverzekering gebeld en wat bleek? Er was met de betreffende instelling geen contract afgesloten. Nu is ze naar het ziekenhuis doorgestuurd maar als ik niet gebeld had had ze een flinke rekening gekregen samen met haar eigen risico. Zelf kon ze het niet aan. Veel te verward en gestrest om zich hier mee bezig te houden. Het is de zwakke, de zieke, de te goed van vertrouwen zijnde mens die de dupe is van dit zorgsysteem.

@phaelin Mijn bètablokkers en sumatriptan bestel ik een maand voordat het op is (krijg steeds voor drie maanden mee). Dan heb ik dus voor 4 maanden in huis. Hiervan leg ik meestal 1 maand opzij. Na drie maanden had ik zo een reserve van drie maanden. Apotheek noch huisarts hebben iets in de gaten.

Link naar reactie
Share on other sites

Gast DickBerts
Vorige week was ik met een cliënte mee naar haar huisarts. Hij wilde haar doorverwijzen naar een psychiater voor onderzoek. Voor de zekerheid heb ik maar met haar zorgverzekering gebeld en wat bleek? Er was met de betreffende instelling geen contract afgesloten. Nu is ze naar het ziekenhuis doorgestuurd maar als ik niet gebeld had had ze een flinke rekening gekregen samen met haar eigen risico. Zelf kon ze het niet aan. Veel te verward en gestrest om zich hier mee bezig te houden. Het is de zwakke, de zieke, de te goed van vertrouwen zijnde mens die de dupe is van dit zogsysteem.

 

Een enorm belangrijke opmerking die Isabo hier maakt. Het zorgsysteem houdt totaal geen rekening meer met de categorie mensen waarvoor zij is bedoeld; de zieke kwetsbare mens. Het zoveelste teken dat deze maatschappij in zijn nadagen aan asocialiteit ten onder gaat.

 

Het systeem is zo ingewikkeld geworden, dat zelfs de zorgverzekeraars het niet meer begrijpen. Maar maak je -met je minimum inkomen- een kleine fout, dan ga je financieel gestrekt. Het is tegenwoordig ook van belang, om goed op de geldigheid van verwijsbrieven naar de specialist te letten. Ik kreeg van CZ schriftelijk te horen, dat mijn verwijsbrief in een bepaalde situatie niet langer dan een jaar geldig was. Zelf in de regelgeving gedoken en ja hoor ze zaten fout. Uitgebreide excuusbrief gekregen (CZ is in een draken categorie beslist nog niet de rottigste maatschappij). Maar onderhand blijkt dat ze het zelf dus ook niet meer weten. Heel dringend advies; communiceer altijd schriftelijk met verzekeraars en bewaar je emails of brieven. De verzekeraars zelf willen het liefste alles via de telefoon afhandelen. Dat kost het minste en jij staat bewijsrechtelijk met lege handen als je bijvoorbeeld een verkeerd antwoord hebt gekregen.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...