Ga naar inhoud
GENEGEERD

Motor-riksha als Bug Out Verhicle (BUV)


Tom

Aanbevolen berichten

Al vaak op TV gezien of op vakantie de motor-riksha. Het transportmiddel voor de kleine beurs in India en Pakistan en meer landen in Azie.

 

Maar nu ook te koop in NL voor E 3300 of leasen voor 63 euro per maand.

En een laadvermogen van 500 KG en een topsnelheid van 75 km per uur.

 

 

 

De verkoper is deze

http://www.scootermarktplaats.com/pages/utility-vehicles/cargo-200.php

 

Je kunt er ook andere BOV achtige voertuigen kopen, maar nu bespreken we de Motor-Riksha. .

 

 

Voordelen

 

- Goedkoop (3300 euro, maar gaat denk ik wel 20 jaar of langer mee)

Dus erg lage afschrijving (ongeveer 15 euro per maand afschrijving)

 

- Goed te onderhouden en zuinig in brandstof 200cc motor en laag eigen gewicht 300kg

 

- kleine ruimte nodig, eventueel onder een zeil te verstoppen op je erf of kleine garage.

 

- Met windscherm en huif voor een kleine meerprijs.

 

-Door compacte maat kun je overal tussendoor, zelfs een bospad kan vaak wel.

 

En in een afgesloten ruimte al volop uit te rusten als een soort reuzen-BOB. (ook zitplaatsen mogelijk, al mag dat volgens de regels nu niet).

 

[ATTACH=CONFIG]9512[/ATTACH]

 

De brandstof is benzine, kan niet vinden of het een 2Takt is of 4 Takt. als het 2 Takt met olietankje is, kan er weinig aan stuk dus geen kleppen ellende.

Een 2 Takt heeft mijn voorkeur i.v.m. de levensduur. Mijn oude brommers van 40 en 50 jaar rijden als een zonnetje met hun 40 jaar oude 2 Takt motor, is niet kapot te krijgen met de juist mengsmering. (zelf mengen of moderner een olietankje die zelf mengt, denk dat het deze ook is).

 

Denk toch dat het een viertakt is, dus wel zuiniger en kleppen stellen is ook wel te doen.

http://www.alibaba.com/product-detail/small-gasoline-three-wheel-cargo-bike_1300083715.html

 

Maar ook gewoon te gebruiken als transportmiddel in de stad of ergens in de rimboe, met een losse lier kun je de Riksha zo weer los trekken uit een modderpad. gewicht 310 Kilogram dus met een paar man duwen en weer rijden.

 

Dus voor een klein maand bedrag (63 euro) al mobiel en een 500 kilometer per dag kun je toch wel afleggen op een asfaltweg (tijdens een SHTF mocht je op reis moeten).

Wel verzekeren als je de motor op naam zet, anders volgt er automatisch een boete die flink kan oplopen.

 

De rijbewijs eis staat hier; http://www.scootermarktplaats.com/pages/wet-en-regels.php

 

Ik vind het een leuk en handig ding en voor een klein budget toch mobiel voor lange tijd, ik schat de levensduur bij goed onderhoud op een jaar of 20 maar als je er zuinig op bent wel veel langer.

 

Deze Motor Riksha is eigenlijk de Azië variant van de Italiaanse Vespa Ape (Bij) die weer duurder is, maar wel een brommer variant kent de Vespa Ape 50

http://preppers.nl/forum/threads/5781-Vespa-Piaggio-Ape-als-BOV-(zuinig-en-handig)

 

Erg leuk spul, zeer geschikt voor de kleine beurs.

 

 

Technische gegevens;

 

Afmetingen (LxBxH): 3250 mm * 1210 mm * 1350 mmvzd. wielen: 2090 mm

 

Gewicht: 310 kg

 

Max. belasting: 500 kg

 

Maximum snelheid: 75 km / h

 

Max vermogen: 10.5kw/8000r/min

 

Max draaimoment: 12.5Nm/7500r/min ± 325r/min

 

Maten: breedte 115 cm - Lengte: 170 cm - Hoogte: 50 cm

 

banden voor: 5.00-12, stalen schijf

 

achterwielen: 5.00-12, stalen schijf

 

Motor, l: 162FMJ

 

Cilinder 1 cilinder, 4-takt, luchtgekoeld

 

Verplaatsing: 198 ccm Bodemvrijheid: 160 mm

 

10.5kw/8000r/min

 

Aandrijving: Cardanas

 

Starten: Elektrisch, voet (kickstart)

 

Remmen: Trommel

 

Brandstof: Euro 95

 

tankinhoud: 12.5L

 

http://www.xextreme.cz/?107,cz_riksha-moto-cargo-200

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Lijkt een handig ding, en je kunt er waarschijnlijk beter dan met een auto verstopte wegen mee navigeren. Maar offroad zal ie 't niet ver doen. Of wel? En ik zou zeker een andere kleur kiezen maar dat had je zelf ook al bedacht ;)

 

En 't ziet er niet erg aerodynamisch uit, hoeveel km/liter denk je te halen als er 200-400 kg meuk in zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het geld lijkt het me in eerste instantie een prima ding, maar off road gaat alles snel stuk vrees ik. Bovendien had de motor wel iets groter gekund, net als de tankinhoud want beladen kom je er niet ver mee. Met een topsnelheid van 75km per uur ben je bovendien een gevaar op de weg als je dat al haalt beladen. Het gewicht is 310 kg dus met berijder ongeveer 400kg. Dan heb je maar 100kg wat je kunt laden.

 

Het is goedkoop, maar typisch het gevalletje van NET NIET volgens mij.:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...