Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Log in om dit te volgen  
lewieke

Gelijkenissen tussen de problemen in Vlaanderen en Nederland.

Recommended Posts

Kijk, en dat is niet persoonlijk bedoeld hoor, maar als Vlaming op een Nederlands forum ben je altijd een beetje de lul. De Nederlander vindt de politieke toestanden in het Belgenland altijd een beetje vermakelijk en begrijpt eigenlijk niet zo goed waar het om gaat. Niet dat ik jullie onderschat hoor, maar echt doordringen doet het niet.

Als je als Vlaming ook nog eens een apart bestuur wil, los van onze Waalse tegenhangers én durft te beweren dat je een nationalist bent, dan zijn vergelijkingen met de jaren dertig nooit uit ver uit de lucht. Op dit forum -wat ik overigens koester en op prijs weet te stellen- werd ik door en paar onverlaten zelfs een paar keer keihard op de tenen getrapt door mensen die duidelijk bewezen dat ze niets -maar dan ook geen jota- van Vlaanderen en de Vlaamse volksaard begrijpen. Natuurlijk mag iedereen een mening hebben, alleen zou het wel fijn zijn om die ook een beetje te kunnen staven met argumenten.

Nu mag je -wat mij betreft- denken wat je wil. Ondanks het feit dat ik een vorig voorstander ben van zelfstandig bestuur voor Vlaanderen zonder inmening van onze anderstalige buren en zonder onze ingevoerde koning - een overblijfsel uit het ancien régime, kreeg ik dat eigenlijk nog nooit fatsoenlijk uitgelegd aan een Nederlander. Ten eerste omdat ik meestal de kans niet krijg om een genuanceerd beeld te scheppen en verder omdat een Nederlander niet weet wat er leeft in Vlaanderen en maar niet schijnt te begrijpen dat nationalisme niet per sé een vies woord hoeft te zijn.

Nu vond ik toch wel in de krant een fantastisch stukje, geschreven door een NEDERLANDER die misschien niet alle nuances begrijpt maar die minstens een poging doet om te begrijpen wat nu precies het probleem is tussen Vlaanderen en Walloni¨¨e. Die Nederlander is ook nog niet eens de eerste de beste maar de politiek redacteur van de Volkskrant. Iemand waarvan je toch verwacht dat hij een beetje nuanceert.

http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opinie/article/detail/1853068/2014/04/15/Ik-zou-het-leiderschap-liever-aan-Bart-de-Wever-dan-aan-Guy-Verhofstadt-overlaten.dhtml

Nu zegt Martin Sommer toch wel een paar dingen die de Vlaming raken tot in zijn ziel. Hij schrijft het zo mooi dat ik het toch even wil aanhalen en je zal merken dat onze problemen net dezelfde zijn als wat jullie nu meemaken met Europa, met dat verschil dat wij die problemen met Europa er ook nog eens bovenop krijgen en bijgevolg dubbel benadeeld worden :

- Geldoverdrachten van noord naar zuid ja, mits we er ook nog wat over te vertellen mogen hebben. De overal bewonderde Angela Merkel vindt precies hetzelfde. Solidariteit in ruil voor soliditeit, heet dat.

- 'Wat is een natie'. Iedereen mag meedoen, maar wederkerigheid hoort erbij.

- Onze Nederlandse klachten over Europa zijn vergelijkbaar met die in Vlaanderen over het Belgische federalisme, dat niemand begrijpt maar dat in de kern de status quo altijd in stand houdt. Ondoorzichtig bestuur, gebrek aan steun onder de bevolking, geen gezamenlijke publieke opinie, een meerderheid die zich niet gehoord weet.

- Wat ik wel weet is dat leiderschap verantwoord vormgeven aan de volkswil is.

Kijk, als je als buitenlander (zo omschrijf ik deze Nederlander voor de gelegenheid) zo haarscherp de problemen in Vlaanderen kan analyseren, dan moet je gewoon een eredoctoraat aan een van onze universiteiten krijgen. De essentie van Vlaanderen heeft die vent zo eventjes in één artikel neergepend. Mocht ik 'm ooit ontmoeten, dan krijgt hij van mij een pint. Een echte Vlaamse, geen koeienzeik van Heineken.

• Leuk 1

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!
Kijk, en dat is niet persoonlijk bedoeld hoor, maar als Vlaming op een Nederlands forum ben je altijd een beetje de lul. De Nederlander vindt de politieke toestanden in het Belgenland altijd een beetje vermakelijk en begrijpt eigenlijk niet zo goed waar het om gaat. Niet dat ik jullie onderschat hoor, maar echt doordringen doet het niet.

Als je als Vlaming ook nog eens een apart bestuur wil, los van onze Waalse tegenhangers én durft te beweren dat je een nationalist bent, dan zijn vergelijkingen met de jaren dertig nooit uit ver uit de lucht. Op dit forum -wat ik overigens koester en op prijs weet te stellen- werd ik door en paar onverlaten zelfs een paar keer keihard op de tenen getrapt door mensen die duidelijk bewezen dat ze niets -maar dan ook geen jota- van Vlaanderen en de Vlaamse volksaard begrijpen. Natuurlijk mag iedereen een mening hebben, alleen zou het wel fijn zijn om die ook een beetje te kunnen staven met argumenten.

Nu mag je -wat mij betreft- denken wat je wil. Ondanks het feit dat ik een vorig voorstander ben van zelfstandig bestuur voor Vlaanderen zonder inmening van onze anderstalige buren en zonder onze ingevoerde koning - een overblijfsel uit het ancien régime, kreeg ik dat eigenlijk nog nooit fatsoenlijk uitgelegd aan een Nederlander. Ten eerste omdat ik meestal de kans niet krijg om een genuanceerd beeld te scheppen en verder omdat een Nederlander niet weet wat er leeft in Vlaanderen en maar niet schijnt te begrijpen dat nationalisme niet per sé een vies woord hoeft te zijn.

Nu vond ik toch wel in de krant een fantastisch stukje, geschreven door een NEDERLANDER die misschien niet alle nuances begrijpt maar die minstens een poging doet om te begrijpen wat nu precies het probleem is tussen Vlaanderen en Walloni¨¨e. Die Nederlander is ook nog niet eens de eerste de beste maar de politiek redacteur van de Volkskrant. Iemand waarvan je toch verwacht dat hij een beetje nuanceert.

http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opinie/article/detail/1853068/2014/04/15/Ik-zou-het-leiderschap-liever-aan-Bart-de-Wever-dan-aan-Guy-Verhofstadt-overlaten.dhtml

Nu zegt Martin Sommer toch wel een paar dingen die de Vlaming raken tot in zijn ziel. Hij schrijft het zo mooi dat ik het toch even wil aanhalen en je zal merken dat onze problemen net dezelfde zijn als wat jullie nu meemaken met Europa, met dat verschil dat wij die problemen met Europa er ook nog eens bovenop krijgen en bijgevolg dubbel benadeeld worden :

- Geldoverdrachten van noord naar zuid ja, mits we er ook nog wat over te vertellen mogen hebben. De overal bewonderde Angela Merkel vindt precies hetzelfde. Solidariteit in ruil voor soliditeit, heet dat.

- Onze Nederlandse klachten over Europa zijn vergelijkbaar met die in Vlaanderen over het Belgische federalisme, dat niemand begrijpt maar dat in de kern de status quo altijd in stand houdt. Ondoorzichtig bestuur, gebrek aan steun onder de bevolking, geen gezamenlijke publieke opinie, een meerderheid die zich niet gehoord weet.

Kijk, als je als buitenlander (zo omschrijf ik deze Nederlander voor de gelegenheid) zo haarscherp de problemen in Vlaanderen kan analyseren, dan moet je gewoon een eredoctoraat aan een van onze universiteiten krijgen. De essentie van Vlaanderen heeft die vent zo eventjes in één artikel neergepend. Mocht ik 'm ooit ontmoeten, dan krijgt hij van mij een pint. Een echte Vlaamse, geen koeienzeik van Heineken.

Interessante materie waarvoor dank.

Greener (die nu een heerlijk Heineken biertje gaat nemen)

Deze post delen

@lewieke ik geloof niet dat er heel veel verschillen zitten tussen een NL, BE (Vlaming) en een DU. De culturen verschillen niet zo veel van elkaar. De één drinks Heineken, de ander Jupiler en de ander weer Warsteiner maar het blijft allemaal pils. Ik geloof dan ook dat er maar weinig NL zullen zijn de het heel erg vinden als deze landen zouden samen gaan. Dat is wat anders dan een Federatie met landen waar je weinig mee hebt, zoals in het zuiden en oosten van EU. Hun cultuur verschilt enorm van de onze.

De problemen tussen Vlaanderen en Wallonië begrijp ik ook nog wel omdat ik vaak naar de Vlaamse TV kijk en jullie regels en wetten zijn zo ongelijk. En zo ook jullie koningshuis wat nog erger is dan in NL. Of dat we alles 100% begrijpen, dat denk ik niet omdat BE heel veel andere regels en besturen hebben. Dat geeft ook niet want zo heeft ieder land zijn eigen politieke ellende. Het maken van grappen over en weer vind ik zelf wel leuk overigens, maar dat gebeurt in NL ook tussen bijv. een Hollander en een Limburger. De Limburgers noemen we dan ook de reserve Belgen.:p

Voor mij mogen er meer Vlamingen op het forum komen, mits ze iets met preppen hebben natuurlijk. Dat schept een nog betere band dan een paar grensposten.:D

De persoon die het stukje geschreven heeft is een behoorlijke journalist met goede naam.

• Leuk 1

Deze post delen

Er is zo een fundamenteel verschil in het gedachtegoed van de oude Waalse EN Vlaamse garde (en dat zijn de mannen die nu in de politiek zitten) dat dit nooit goed kan samengaan.

Belgie is ook het land van de compromissen, met als gevolg dat geen der beide kanten ooit ECHT tevreden is. Er wordt letterlijk en figuurlijke een andere taal gesproken.

Deze post delen

@lewieke ik geloof niet dat er heel veel verschillen zitten tussen een NL, BE (Vlaming) en een DU. De culturen verschillen niet zo veel van elkaar. De één drinks Heineken, de ander Jupiler en de ander weer Warsteiner maar het blijft allemaal pils. Ik geloof dan ook dat er maar weinig NL zullen zijn de het heel erg vinden als deze landen zouden samen gaan. Dat is wat anders dan een Federatie met landen waar je weinig mee hebt, zoals in het zuiden en oosten van EU. Hun cultuur verschilt enorm van de onze.

De problemen tussen Vlaanderen en Wallonië begrijp ik ook nog wel omdat ik vaak naar de Vlaamse TV kijk en jullie regels en wetten zijn zo ongelijk. En zo ook jullie koningshuis wat nog erger is dan in NL. Of dat we alles 100% begrijpen, dat denk ik niet omdat BE heel veel andere regels en besturen hebben. Dat geeft ook niet want zo heeft ieder land zijn eigen politieke ellende. Het maken van grappen over en weer vind ik zelf wel leuk overigens, maar dat gebeurt in NL ook tussen bijv. een Hollander en een Limburger. De Limburgers noemen we dan ook de reserve Belgen.:p

Voor mij mogen er meer Vlamingen op het forum komen, mits ze iets met preppen hebben natuurlijk. Dat schept een nog betere band dan een paar grensposten.:D

De persoon die het stukje geschreven heeft is een behoorlijke journalist met goede naam.

Dat van die Heineken is een grapje, dat had je vast wel door. Ik drink het ook wel eens. Nadat ik drie dagen in de woestijn heb rondgezworven en de keuze heb tussen sterven door uitdroging of Heineken.

Deze post delen

Jammer dat je het weer eens niet kan laten wat sneren richting Nederlanders uit te delen...

Maar het blijft wel grappig dat Vlaamse Calimero denken, in de woorden van Bart de Wever uit hetzelfde linkje:

Vlamingen zijn altijd ondergeschikt geweest aan een andere macht. Men kan zich niet voorstellen op eigen benen te staan en klampt zich nu aan Europa vast.

Deze post delen

Jammer dat je het weer eens niet kan laten wat sneren richting Nederlanders uit te delen...

Maar het blijft wel grappig dat Vlaamse Calimero denken, in de woorden van Bart de Wever uit hetzelfde linkje:

Eén sneer. Iedereen heeft al lang door dat het vriendschappelijk en grappig bedoeld is en het slaat niet eens op de Nederlander maar op een bierproducent. Of dacht je dat hij jullie wil opvoeden of zo ? Het gaat hem om de centen jongen, niets meer, niets minder. Breng volgende keer ook een kratje relativeringsvermogen mee als je inkopen gaat doen. En hou op met janken, dat staat niet voor zo'n grote vent.

Deze post delen

Eén sneer. Iedereen heeft al lang door dat het vriendschappelijk en grappig bedoeld is en het slaat niet eens op de Nederlander maar op een bierproducent. Of dacht je dat hij jullie wil opvoeden of zo ? Het gaat hem om de centen jongen, niets meer, niets minder. Breng volgende keer ook een kratje relativeringsvermogen mee als je inkopen gaat doen.

Ik doelde eigenlijk meer op de eerste allinea's.

Dat belegen grapje (Pavlov?) over bier schaar ik niet eens onder een sneer maar meer onder Calimero, beetje afgunst dat zelfs in de biermarkt Nederland succesvoller is dan België. :p

*Naar de appie gaat om een blik relativeringsvermogen te scoren*

• Leuk 1

Deze post delen

Eén sneer. Iedereen heeft al lang door dat het vriendschappelijk en grappig bedoeld is en het slaat niet eens op de Nederlander maar op een bierproducent. Of dacht je dat hij jullie wil opvoeden of zo ? Het gaat hem om de centen jongen, niets meer, niets minder. Breng volgende keer ook een kratje relativeringsvermogen mee als je inkopen gaat doen. En hou op met janken, dat staat niet voor zo'n grote vent.

Nederlanders zijn ook een trots volk en derhalve dus ook trots op één van hun grootste biermerken ter wereld evenals dj's, kaas, molens enz.

We zijn dus net Vlamingen...

Greener

• Leuk 1

Deze post delen

En hou op met janken, dat staat niet voor zo'n grote vent.

Echt een zinvolle edit dit. :)

Weet je wat het is @lewieke , dat je fier bent op je land begrijp ik en vind ik helemaal prima, maar houdt het daar dan ook bij. Je kan het ook uitdragen door de positieve punten van Vlaanderen te noemen ipv je af te zetten tegen alles wat niet Vlaams is. Denk dat je boodschap dan net iets beter overkomt en je dan, door mij iig, wel serieus genomen wordt.

Maar jij als leraar weet dat natuurlijk allemaal al, conclusie.....?

• Leuk 1

Deze post delen

Al voor de invoering van de euro riep ik dat het te snel ging. We hadden in mijn ogen meer waarde moeten hechten aan de Benelux, en meer samenwerking moeten aan gaan met Duitsland en de Scandinavische landen. Zo'n euro had een kans gehad. Maar helaas, alleen de meerderheid van de Nederlanders begrrep mij, en stemde tegen bij het referendum over de Europese grondwet, maar Bakellende en Bos wilden niet luisteren!

Deze post delen

Al voor de invoering van de euro riep ik dat het te snel ging. We hadden in mijn ogen meer waarde moeten hechten aan de Benelux, en meer samenwerking moeten aan gaan met Duitsland en de Scandinavische landen. Zo'n euro had een kans gehad. Maar helaas, alleen de meerderheid van de Nederlanders begrrep mij, en stemde tegen bij het referendum over de Europese grondwet, maar Bakellende en Bos wilden niet luisteren!

Ben zelf ook altijd al een voorstander geweest van zo'n N-Europees samenwerkingsverband. Wordt dan wel een soort groot germaans rijk zonder Engeland maar qua (monetaire) cultuur en economie passen we prima bij elkaar.

Dat gaat alleen nooit gebeuren omdat de rest dan bang is om door Duitsland overvleugeld te worden maar eerlijk gezegd heb ik dat zelf liever dan in de huidige situatie met zowel Duitsland als Frankrijk die het nooit eens worden waardoor er altijd een kansloos en compleet inefficient compromis uit komt qua Europese economische politiek.

Deze post delen

Ben zelf niet een echte bier drinker en Heineken ben ik zeker geen fan van. Daarnaast is er een groot verschil tussen bier en pils, maar dat in een andere discussie.

Bij deze trakteer ik al mijn Vlaamse preppers vrienden die naar de SC in Nunspeet komen op een heerlijk Hollands biertje. Ik heb gehoord dat er een stuk of 20 Vlamingen komen, dus dat wordt 1 flesje Heineken en 20 rietjes.:p

• Leuk 2

Deze post delen

Nederlanders zijn ook een trots volk en derhalve dus ook trots op één van hun grootste biermerken ter wereld evenals dj's, kaas, molens enz.

We zijn dus net Vlamingen...

Greener

dan noem je geloof ik zon beetje nog de dingen op waar je trots op kunt zijn.

er zijn steeds minder dingen om trots op te zijn

en wat @lewieke al zei, roep je iets als onafhankelijkheid/trots op nederland dan word je al snel gezien als racist ofzo

nu heb ik het er wel eens met duitsers over, maar die moeten toch een stuk meer slikken als wij door het "verleden"

daarom word er nogal snel dingen aan europa overgelaten omdat ze zich nog steeds schuldig moeten voelen schijnbaar

als je als duitser zegt dat je er trots op bent om duitser te zijn (niks mis mee) word je heel raar aangekeken (alsof je je staalhelm en mauser vergeten bent thuis te laten)

Deze post delen

Gast IsaBo

Trots op Nederland omdat wij onder de zeespiegel wonen JA, absoluut. Maar trots op dj's? En Lewieke heeft gelijk over Heineken. Niet drinkbaar. Ik krijg er in ieder geval maagpijn van. @lewieke Mijn mening over België is deze. Als de onvrede tussen twee taalgroepen zo groot is dat als ik in franstalig-belgië op vakantie ben ik persé frans moet spreken omdat ze zogenaamd geen nederlands verstaan gewoon vanwege de haat tussen beide groepen, dan wordt het tijd uit elkaar te gaan. Als het zo is dat de ene groep de andere benadeeld alleen vanwege de taal, dan wordt het tijd uit elkaar te gaan. Als het zo is dat belangrijke zaken blijven liggen vanwege de ruzie, dan wordt het tijd uit elkaar te gaan. Dat vind ik van België maar ook van Spanje,Ierland of de Koerden die notabene in drie landen wonen.

Dit wil niet zeggen dat ik nationalisme nuttig vindt. Maar soms is de mens te klein om groot te denken.

Deze post delen

Trots op Nederland omdat wij onder de zeespiegel wonen JA, absoluut. Maar trots op dj's? En Lewieke heeft gelijk over Heineken. Niet drinkbaar. Ik krijg er in ieder geval maagpijn van. @lewieke Mijn mening over België is deze. Als de onvrede tussen twee taalgroepen zo groot is dat als ik in franstalig-belgië op vakantie ben ik persé frans moet spreken omdat ze zogenaamd geen nederlands verstaan gewoon vanwege de haat tussen beide groepen, dan wordt het tijd uit elkaar te gaan. Als het zo is dat de ene groep de andere benadeeld alleen vanwege de taal, dan wordt het tijd uit elkaar te gaan. Als het zo is dat belangrijke zaken blijven liggen vanwege de ruzie, dan wordt het tijd uit elkaar te gaan. Dat vind ik van België maar ook van Spanje,Ierland of de Koerden die notabene in drie landen wonen.

Dit wil niet zeggen dat ik nationalisme nuttig vindt. Maar soms is de mens te klein om groot te denken.

Ben je ook trots op het feit dat wij, de Nederlanders, niet eens voor onze dijken zorgen?

En dj's en dergelijke waren wat voorbeelden, ik ben daar niet echt trots op.

Ik ben wel trots op ons koude kikkerlandje ondanks dat al mijn voorouders hier niet eens vandaan kwamen.

Greener

Deze post delen

Kijk, ondanks het feit dat de meerderheid van de Vlamingen vandaag een onafhankelijk(er) Vlaanderen willen, eventueel in een confederatie, waarom niet, zijn we niet tégen de Walen. Het feit dat we ergens voor zijn betekent niet dat we tégen een andere bevolkingsgroep zijn.

We zijn wel tegen misbruik, onredelijke belastingen, ongelijke behandeling en verschillende regels in eenzelfde land. Dat is wat wij nu meemaken. Ik kan je garanderen dat ik de andere kant van het land bijzonder op prijs stel, dat ik de Walen best wel fijne mensen vind en bovendien beheers ik het Frans tot in de puntjes. Ik onderhoud er zelfs warme contacten en heb er vrienden. De discussies bestaan enkel dankzij de politici. Moet het zo moeilijk zijn ? Laat elk landsgedeelte zijn eigen boontjes doppen en organiseer uit praktisch oogpunt een aantal dingen samen. Ik denk daarbij aan defensie, luchthavens, waterbevoorrading, energieproductie, ... .

Vandaag is er één bevolkingsgroep die systematisch de andere onderhoudt. Ik kan tientallen voorbeelden geven maar ik beperk me tot enkele : Er staan 40x meer flitscamera's in Vlaanderen dan in Walloni¨¨e. De bekeuringen worden gestort in een nationale pot die wordt verdeed. Werklozen in Vlaanderen worden van de werklozensteun geschopt en verplicht jobs aan te nemen, ook onder hun niveau, de andere kant doet dat niet.De medische (over)consumptie ligt aan de andere kant véél hoger dan in Vlaanderen, zo zijn er nog talloze voorbeelden. Niet te verwonderen dat we zelfbestuur willen.

Deze post delen

Gast IsaBo
Niet te verwonderen dat we zelfbestuur willen.

Dan zijn we het toch eens. :)

Edit: toch even een aanvulling: Dezelfde verschillen zie je waarschijnlijk in Nederland tussen zeg Drenthe en Holland.

Deze post delen

Dan zijn we het toch eens. :)

Absoluut. Alleen het stukje over onvrede klopte naar mijn gevoel niet helemaal. Vlamingen zijn niet tegen Walen. We zijn tegen het feit dat we moéten samen besturen en een te verschillende visie hebben.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...