Ga naar inhoud
GENEGEERD

Langzwaard vechten bestaat nog? Ja!


DeltaFox

Aanbevolen berichten

Lang zwaard vechten bestaat dat nog ? Nee.

 

Tegenwoordig heeft men kalasjnikov, handgranaten en raketwerpers. Allen uit de voormalige Oostbloklanden.

 

Maar er zijn wel mensen die "ter leering ende vermaack' meestal in de zomermaanden bij festivals en kasteel(ruïnes) in binnen en buitenland met de lans of zwaard, vechtscenes nadoen.

Je kan dan ook een spoed cursus maliënkolder vlechten volgen.

Daarnaast heb je nog de klassieke vechtsporten uit het oosten waar men ook met zwaarden rondzwaaid.

 

Dit is in mijn ogen iets anders dan werkelijk vechten zoals je waarschijnlijk bedoeld. Met een pseudo katana rondzwaaien in een klasruimte of grasveld is iets anders dan daadwerkelijk gebruiken.

Daar heb je ook de juiste mindsetting voor nodig.

 

Langzwaardvechten als in vechtsport bestaat zeer zeker wel!:D

 

Zwaardjevechten bij kastelen/ruïnes noemen we ook wel reenactment. Dat staat imho los van HEMA-Alliance. Al zullen er vast wel enkele leden zijn die laten zien hoe het wél moet tov Hollywood. Mensen zweren nu eenmaal bij de films die ze zien ->Referentiekaders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ah ok Ctm. Ik reageerde van wat ik mij nog kon herinneren. Thnx.

@-geanonimiseerd- volgens mij heb jij dit topic nog niet helemaal doorgelezen. Het gaat hier niet over larp of reenactment, maar over de ontdekking dat er nogsteeds langzwaard beoefend word en zelfs een sport is.

 

Als ik het filmpje en de daaraan gelinkte van changing the mindset bekijk en met name de posities die men inneemt etc. dan is dit gewoon schermen met een zwaard. Tot en met de Plié gebogen benen positie.

 

(mod)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het filmpje en de daaraan gelinkte van changing the mindset bekijk en met name de posities die men inneemt etc. dan is dit gewoon schermen met een zwaard. Tot en met de Plié gebogen benen positie.

 

En als het over "zwaard uit schedel" trekken gaat lijkt het me niet over sport te gaan. Of zwaard op de rug dragen in veilig gebied.

 

Zwaard op rug heeft te maken met historische feiten tov filmmythes die als heilige waarheid worden verkondigd.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het lijkt mij een mooie sport. Volgens een kennis van mij die er naar geïnformeerd heeft loop je wel het risico om je vingers te breken ondanks handbeschermer. Dat liet hem en mij wel twijfelen... @-geanonimiseerd- kijk dan ook naar de andere filmpjes of youtube - Longsword petterson of champignonship of iets dergelijks.

Het is net schermen maar dan met 2 handen en heel erg lomp ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het lijkt mij een mooie sport. Volgens een kennis van mij die er naar geïnformeerd heeft loop je wel het risico om je vingers te breken ondanks handbeschermer. Dat liet hem en mij wel twijfelen... @-geanonimiseerd- kijk dan ook naar de andere filmpjes of youtube - Longsword petterson of champignonship of iets dergelijks.

Het is net schermen maar dan met 2 handen en heel erg lomp ��

 

Het IS schermen XD. De huidige schermtechnieken die je op TV ziet zijn hier afkomstig van;)

 

Lomp weet ik niet :p, het verschilt denk ik ook per techniek en wat je op dat moment vast hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...