Ga naar inhoud
GENEGEERD

Walther 440SS mes


phaelin

Aanbevolen berichten

Heb 't mes een jaar of twee geleden gekocht, en voornamelijk gebruikt om verpakkingen mee open te maken en paracord mee door te snijden.

 

Heeft nu al een 'nickje' in 't snijvlak en veel braampjes. Niet erg duurzaam dus imho. Heb 'm geslepen met m'n falkniven dc4 steentje en nu doet ie 't weer goed, maar ik verbaas me er wel een beetje over dat een merk als Walther 't zo kort volhoudt.

 

walther-mes.jpg.f5d8607c90edb494730f281d9e76e60f.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@phaelin:

 

Als er staat 440SS, is dit waarschijnlijk 440A staal, met een hardheid van HRc 56. Zacht staal dus, naar mijn mening. Snel bot.

 

Ik heb hem ook gezien, maar er vanaf gezien. Er is beter onder de zon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snel bot, gemakkelijk te scherpen, niet duur. Je krijgt waar je voor betaalt. Voor jouw toepassing toch goed bruikbaar?

 

Waar, maar ik heb er ook een multitool van, dus ik zit nu te denken of ik die niet moet gaan vervangen voor een betere (leatherman oid).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou kunnen, heb niet zoveel verstand van staalsoorten. Ik houdt 't maar weer bij m'n oude vertrouwde merk. Spiderco.

 

Het merk maakt niet uit, de staalsoort wel. Spyderco heeft ook Chinees 8Cr13MoV en andere in productie. 8Cr13MoV is niet mijn voorkeur. Sorry.

Ik hou het op Aus8, ATS34 of VG10.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het merk maakt niet uit, de staalsoort wel. Spyderco heeft ook Chinees 8Cr13MoV en andere in productie. 8Cr13MoV is niet mijn voorkeur. Sorry.

Ik hou het op Aus8, ATS34 of VG10.

 

Ik heb altijd begrepen dat 8Cr13MoV behoorlijk vergelijkbaar is met AUS8 en in diezelfde lijn met 440C.

Ik heb een spyderco tenacious ( 8Cr13MoV) en een SOG flash 2 (AUS8) en ik merk weinig verschil?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, twee vraagjes dan: Wat is een goede multitool? Leatherman? Of zijn er goedkopere alternatieven die ook goed zijn?

 

En wat is een goede staalsoort voor messen? Ik heb alleen spiderco's uit Japan, op eentje na.

 

Vraag je eerst af waarvoor je een multitool wilt gebruiken, pas dan valt antwoord te geven op je vraag. Leatherman is uiteraard goed, sommige SOG en Gerber ook.

Wil je een kleine, medium, grote multitool? Wil je het mes daarvan als een primair mes gebruiken of als secundair? Wil je met de tang priegelwerk doen of spijkers kunnen door knijpen enz enz.

 

Voor een introductie om je keus te bepalen voor een MT (hoop dat je Engels goed is):

 

https://www.youtube.com/watch?v=JSmgwFmwrdQ

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag je eerst af waarvoor je een multitool wilt gebruiken, pas dan valt antwoord te geven op je vraag. Leatherman is uiteraard goed, sommige SOG en Gerber ook.

Wil je een kleine, medium, grote multitool? Wil je het mes daarvan als een primair mes gebruiken of als secundair? Wil je met de tang priegelwerk doen of spijkers kunnen door knijpen enz enz.

 

Voor een introductie om je keus te bepalen voor een MT (hoop dat je Engels goed is):

 

https://www.youtube.com/watch?v=JSmgwFmwrdQ

 

Dank. M'n Engels is prima, beter dan m'n Nederlands soms. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd begrepen dat 8Cr13MoV behoorlijk vergelijkbaar is met AUS8 en in diezelfde lijn met 440C.

Ik heb een spyderco tenacious ( 8Cr13MoV) en een SOG flash 2 (AUS8) en ik merk weinig verschil?

 

Hier een goede lijst met uitleg :-) http://apg2k.hegewisch.net/blade_steel.html

Was van plan de Schrade Extreme Survival f10 en f26 te kopen die zijn ook van 8Cr13MoV, ben je er goed over te spreken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb 't mes een jaar of twee geleden gekocht, en voornamelijk gebruikt om verpakkingen mee open te maken en paracord mee door te snijden.

 

Heeft nu al een 'nickje' in 't snijvlak en veel braampjes. Niet erg duurzaam dus imho. Heb 'm geslepen met m'n falkniven dc4 steentje en nu doet ie 't weer goed, maar ik verbaas me er wel een beetje over dat een merk als Walther 't zo kort volhoudt.

Heb de vergissing gemaakt om ook een 2tal jaar geleden hetzelfde mes te kopen, maar met tanto-blad.

Veel te zwaar, te dunne linerlock, staal is 440A en niet veel waard, kortom, een miskoop.

Was toen een 25 euro en ik kan je zeggen dat je voor 25 euro veel betere messen kan kopen dan dit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

yep is 440 Stainless Steel, laten liggen dus.

Ik vind 1095 High Carbon Steel wel fijn, niet te hard om te slijpen en blijft aardig lang scherp.

Zijn niet roestvrij natuurlijk, maar het is makkelijker aan het eind van de dag er een druppel olie overheen wrijven dan hem elke dag te moeten slijpen :-p

 

En waarom 440 laten liggen? En waarom is 1095 wel fijn? Harding van beide soorten is van cruciaal belang! Een goede staalsoort (440 en/of 1095) met een bagger slechte harding is kansloos. Een "matige" staalsoort met een goede harding is nog vele malen beter dan andersom.....

 

Waar haal je deze wijsheid vandaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En waarom 440 laten liggen? En waarom is 1095 wel fijn? Harding van beide soorten is van cruciaal belang! Een goede staalsoort (440 en/of 1095) met een bagger slechte harding is kansloos. Een "matige" staalsoort met een goede harding is nog vele malen beter dan andersom.....

 

Waar haal je deze wijsheid vandaan?

 

Ik hebt het hier over 2 totaal verschillende staal soorten, met 2 verschillende kwaliteiten.

Niet over de manier waarop het mes gemaakt is, ben het met je eens als je een mes maakt en het niet goed doet maakt de staalsoort ook niet uit, dan blijft het een rot mes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En waarom 440 laten liggen? En waarom is 1095 wel fijn? Harding van beide soorten is van cruciaal belang! Een goede staalsoort (440 en/of 1095) met een bagger slechte harding is kansloos. Een "matige" staalsoort met een goede harding is nog vele malen beter dan andersom.....

 

Waar haal je deze wijsheid vandaan?

Als je 2 soorten staal vergelijkt vind ik het wel logisch dat je uit gaat van 2 correct geharde soorten, anders heeft vergelijken geen enkele zin.

En van de 440 soorten is 440C een goede staalsoort zondermeer, ik heb het hier al eens vernoemd, maar 440C was 20 jaar geleden een superstaal.

Alleen horen de mensen graag nieuwe namen en als iets meer dan 2 jaar oud is lijkt het al afgedaan te hebben, iets wat uiteraard absoluut niets met de staalsoort zelf te maken heeft, maar meer met staalsnobisme... Als het tegenwoordig geen s110v of m390 is haalt men al zijn neus op voor het staal^^, beetje absurd natuurlijk.

Persoonlijk hanteer ik als 'bodem' 8cr13MoV of AUS8, beiden meer dan voldoende voor de gewone dagelijkse toepassingen...

Ik heb ook vele andere staalsoorten, maar besef dat de winst tegenover beide voorgaande stalen zeker niet wereldschokkend is (terwijl de prijs dat soms wel is ;))

Link naar reactie
Delen op andere sites

En waarom 440 laten liggen? En waarom is 1095 wel fijn? Harding van beide soorten is van cruciaal belang! Een goede staalsoort (440 en/of 1095) met een bagger slechte harding is kansloos. Een "matige" staalsoort met een goede harding is nog vele malen beter dan andersom.....

 

Waar haal je deze wijsheid vandaan?

 

omdat 34k7ia9 staal veel geiler klinkt dan een simpel 440c mesje natuurlijk

het is natuurlijk wel heel erg modieus om een of ander hip nieuw staaltje te hebben als mes

ik kan me herinneren dat jij ooit zei dat je vermoede dat vixtorinox gewoon RVS als staal gebruikt

maar dat doen ze prima toch?

geef mij maar een beproefd concept/staalsoort, dan weet je zeker dat hij het blijft doen

@phaelin waarom valt het je tegen voor een walther? ik geloof dat het vooral een kwestie is van een verkeerd mes kiezen,

tuurlijk het ziet er leuk/stoer/tactical uit maar voor zulk geld moet je ook geen wonderen verwachten

daarbij heb ik het vermoeden dat ze messen maken omdat het kan als extra ofzo want walthers hoofdinkomen komt van lucht en vuurwapens af

dit geld trouwens voor meerdere vuwa producenten die ook messen hebben maar die lang niet aan de kwaliteit van hun vuwa's tippen (winchester/remington etc)

 

nu ben ik geen spyderco hater, maar ruim 100+ euro's neer te leggen voor een folder met maar een functie heb ik nog nooit begrepen?

wat is de meerwaarde van een spyderco tegenover bv een simpele SAK?

Link naar reactie
Delen op andere sites

omdat 34k7ia9 staal veel geiler klinkt dan een simpel 440c mesje natuurlijk

het is natuurlijk wel heel erg modieus om een of ander hip nieuw staaltje te hebben als mes

ik kan me herinneren dat jij ooit zei dat je vermoede dat vixtorinox gewoon RVS als staal gebruikt

maar dat doen ze prima toch?

geef mij maar een beproefd concept/staalsoort, dan weet je zeker dat hij het blijft doen

@phaelin waarom valt het je tegen voor een walther? ik geloof dat het vooral een kwestie is van een verkeerd mes kiezen,

tuurlijk het ziet er leuk/stoer/tactical uit maar voor zulk geld moet je ook geen wonderen verwachten

daarbij heb ik het vermoeden dat ze messen maken omdat het kan als extra ofzo want walthers hoofdinkomen komt van lucht en vuurwapens af

dit geld trouwens voor meerdere vuwa producenten die ook messen hebben maar die lang niet aan de kwaliteit van hun vuwa's tippen (winchester/remington etc)

 

nu ben ik geen spyderco hater, maar ruim 100+ euro's neer te leggen voor een folder met maar een functie heb ik nog nooit begrepen?

wat is de meerwaarde van een spyderco tegenover bv een simpele SAK?

 

Dezelfde reden waarom mensen het woordje 'turbo' achteraan hun auto plakken :D :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...