Ga naar inhoud
GENEGEERD

insectenplaag in de zomer?


Gast

Aanbevolen berichten

insectenplaag in de zomer?

Het is een insectenrijk voorjaar. Als gevolg van de hoge temperaturen zijn de eerste eikenprocessierupsen al tevoorschijn gekomen.

Er zitten al volop takluizen in de coniferen en bladkevertjes hebben uitgestrekte heidegronden bezet. Andere insecten die nu in groten getale voorkomen in gazons en tuinen zijn de larven van de weidelangpootmug en de koollangpootmug. Uit de eitjes die nu gelegd worden, komen in augustus de nieuwe langpootmuggen. Dat belooft wat!

http://www.telegraaf.nl/watuzegt/22499199/__Last_van_vroege_insecten___.html

 

Ik heb hier ook moeten constateren dat ik meer dan andere jaren last heb van insecten en ongedierte. De laatste weken word mijn tuintje veelvuldig bezocht door een enorme hoeveelheid spinnen. Zo'n beetje alles zit onder de spinnenraggen. Vooral de coniferen zijn geliefd blijkbaar want die zijn helemaal wit.

 

Iemand een idee wat ik hiertegen kan doen naast het wegvangen en elders uitzetten van de spinnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
dit had je 3 maanden terug al kunnen weten ;)

aangezien het nauwelijks gevroren heeft is er bijna niks dood gevroren in de winter

zachte winter => veel klein spul

harde winter => weinig klein spul

Klopt, ik was er al bang voor maar dat het zo erg zou worden, dat had ik niet voorzien.

maar ja, nu nog uitvogelen wat ertegen te doen is...................

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit had je 3 maanden terug al kunnen weten ;)

aangezien het nauwelijks gevroren heeft is er bijna niks dood gevroren in de winter

zachte winter => veel klein spul

harde winter => weinig klein spul

 

Mij is ooit verteld dat een natte, zachte winter meer sterfte onder insecten e.d. kan veroorzaken door verschimmeling van eitjes en larves. Of het waar is kan ik niet beoordelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

echt nat is het ook niet geweest hoor ;)

 

Ik reageerde niet zozeer op deze winter maar meer in het algemeen. Hoewel mijn paardenwei behoorlijk nat is geweest in de periode december tm februari. Maar mijn geheugen laat me in de steek en ik neem zondermeer aan dat we geen natte winter hebben gehad :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt proberen om een vogelhuisje neer te zetten met lekker voer voor vogeltjes. Vogeltjes eten ook spinnen. Gaat niet werken als je ook katten hebt natuurlijk :)

 

vogelhuisje hoog hangen ;) doet me er aan herinneren dat zou ik nog gaan doen vandaag

twelfie gaat zn vogelhuisjes ophangen nu haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt proberen om een vogelhuisje neer te zetten met lekker voer voor vogeltjes. Vogeltjes eten ook spinnen. Gaat niet werken als je ook katten hebt natuurlijk :)

Ik heb hier al een 5 tal vogelhuisjes hangen, maar de ik denk dat de spinnen te groot zijn voor de vogels. Zijn echt enorme spinnen bij. En ja, een kat hebben we ook maar die komt alleen buiten aan een riempje. (is een huiskat) Ze vindt het overigens wel erg leuk om naar de vogels te kijken, maar opeten staan wij hier niet toe ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doodmaken kan natuurlijk altijd, maar ik geloof niet dat dat de bedoeling is van @phtvs

Inderdaad, ik laat deze diertjes liever leven. Maar als het niet ander kan, tja dan moet het maar.........

 

Bestaan er eigenlijk spinnen vallen? waar je de spinnen mee weg kan vangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou je spinnen doden ? Het zijn mega nuttige dieren, ze consumeren insecten, maar brengen (naar mijn weten toch) voor de rest geen schade aan gewassen.

En zo met je gezicht onbedoeld door een spinnenweb lopen en daarna dat beestje ergens achter je oren voelen kriebelen heeft toch ook zijn charmes :p ?

 

Is het niet eerder een gevolg als een oorzaak ? Doordat er zo massaal veel insecten zijn door de zachte winter, is er meer voedsel beschikbaar voor spinnen, en zijn er dus ook meer spinnen.

 

Dit lijkt mij een veel groter probleem : de aziatische fruitvlieg, heeft de winter ook massaal overleefd door de zachte winter, heeft de nare eigenschap van zijn eitjes in fruit te leggen dat nog niet rijp is en nog aan de bomen en struiken hangt. En maakt daardoor de oogst al onbruikbaar nog voor je de kans hebt gekregen om hem te kweken.

 

http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Economie/article/detail/1842311/2014/04/04/Aziatische-fruitvlieg-bedreigt-Limburgse-fruitsector.dhtml

 

 

Zo zie je maar, elke medaille heeft twee zijden, een zachte winter, vinden de meeste mensen wel aangenaam. Weinig stookkosten, en weinig gas nodig, zeker op het moment dat de Russen zo een beetje dreigen met de kraan dicht te draaien.

Krijgen we dit weer, met het gevolg dat de voedselprijzen weer lekker zullen stijgen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, bekijk het zo: veel last van muggen zul je voorlopig ook niet krijgen :)

 

garfieldspider.jpg.1ccf84f8214823cb899046846616391b.jpg

Nou ik denk dat dat erg gaat tegenvallen. Wij zitten hier tegen de polder aan met heel veel sloten. Ieder jaar heel veel muggen en sinds 2 jaar ook tijgermuggen. Normale muggen steken, tijgermuggen jagen gewoon op je. Zodra ze je doorhebben komen ze op je af en steken ze je zo vaak als ze maar kunnen. Er is maar weinig wat helpt tegen die muggen. DEET werkt in ieder geval niet en ook citroensap en de bekende stick van het kruitvat, werken niet.

 

Gelukkig vinden ze mijn vrouw lekkerder dan mij LOL

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je vraag niet helemaal, @IsaBo van je huid afwassen, je doet het er juist op om de muggen weg te houden, net als DEET en andere muggenspray.

Bij mij jeukt het niet. Dat zegt niets of het bij een ander wel jeukt natuurlijk.

Wel ben ik erg jeukgevoelig, om die reden haal ik mijn armen en benen regelmatig door de brandnetels. Zo laat ik mijn lijf wennen aan meer histamine, waardoor jeukklachten als minder lastig ervaren worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je vraag niet helemaal, @IsaBo van je huid afwassen, je doet het er juist op om de muggen weg te houden, net als DEET en andere muggenspray.

Bij mij jeukt het niet. Dat zegt niets of het bij een ander wel jeukt natuurlijk.

Ik dacht dat omdat het badolie/douchegel-achtig is dat het de bedoeling is het af te wassen. Vandaar mijn vraag. Ik ben niet zo heel thuis in dit soort dingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...