Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Gevraagd] Advies mbt militaire kaart


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, ik zit met een vraagje. Ik heb de kans om een Militaire kaart te kopen van mijn woonplaats en de omgeving er om heen. de verkoper heeft mij verteld dat de kaart waarschijnlijk 5 jaar oud is.

 

Nu vraag mij af:

1. is dat een goede koop?

2. staat er zoveel meer op dan een gewone landkaart van mijn woonplaats?

3. is 5 jaar oud, niet te oud??

4. hoeveel is zo een kaart ongeveer waard?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Hoi allemaal, ik zit met een vraagje. Ik heb de kans om een Militaire kaart te kopen van mijn woonplaats en de omgeving er om heen. de verkoper heeft mij verteld dat de kaart waarschijnlijk 5 jaar oud is.

 

Nu vraag mij af:

1. is dat een goede koop?

2. staat er zoveel meer op dan een gewone landkaart van mijn woonplaats?

3. is 5 jaar oud, niet te oud??

4. hoeveel is zo een kaart ongeveer waard?

 

De vragen die ik heb:

- is er veel nieuwbouw of snelwegen in de buurt aangelegd ?

- hoeveel moet die kaart kosten ?

 

Een militaire kaart is gedetailleerd denk ik.

Maar ook bij het kadaster kun je terecht voor detailkaarten: http://www.kadaster.nl/web/artikel/productartikel/Topografische-kaart.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb laatst een set stafkaarten 'ergens' gedownload. Zijn enorm gedetailieerd maar geen idee hoe oud deze kaarten zijn. De kaarten zijn opgedeeld in stukken en in .JPG formaat. Deze zijn in principe ook makkelijk uit te printen maar je kunt ze ook op je e-reader/mobieltje/tablet bekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha ik vraag antwoorden en krijg meer vragen. grapjassen.

 

nou ik kreeg net een mail, de kaart was van 2002. dus al 12 jaar oud. te oud voor mijn gear.

waarom ik er interesse in had? nou het leek mij dat een militaire map meer details zou hebben bijvoorbeeld van bospaden en dergelijke. Mogelijke aanvulbronnen voor water? Aangezien men nog wel eens oefeningen doen in twente zou het een goede aanwinst zijn geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb laatst een set stafkaarten 'ergens' gedownload. Zijn enorm gedetailieerd maar geen idee hoe oud deze kaarten zijn. De kaarten zijn opgedeeld in stukken en in .JPG formaat. Deze zijn in principe ook makkelijk uit te printen maar je kunt ze ook op je e-reader/mobieltje/tablet bekijken.

 

Staan hier ook bunkers op aangegeven? (als deze in het gebied van de kaart voorkomen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Recente Militaire topografischekaarten zijn moeilijk om te bemachtigen.Derhalve ook duur.Mogen ook niet vrijgegeven worden!!!

Volgens mij pas na 10 Jaar?

Het is ook strafbaar deze recente kaarten te bezitten !!!Gaan vaak via achterdeurtjes eruit en komen zo toch bij de burger.

 

Wat ook handig is zijn die luchtfoto atlassenhttp://www.12provincien.nl/kaarten-en-atlassen,48.html,die heb je van alle gebieden in Nederland.Enigste nadeel Zware dikke fotoboeken.Maar detail genoeg.

Dit is weliswaar heel wat anders dan jij bedoeld ,maar toch.Ik heb er verschillende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik nu niet begrijp , waarom wil iemand een kaart aan schaffen van de directe omgeving van zijn huis ? Dat is nu de enge plek dat ik op mijn duim ken .

daar heb ik nu echt geen kaart voor nodig .

Die vraag zat ook in mijn opmerking/vraag of hij de route niet kende naar zijn BOL drie kilometer verderop.

 

Overigens heb ik wel een kaart van mijn omgeving, met wat eigen dingen daarop aangetekend. Onder andere de stukken die onderlopen als de dijk bij de Rijn doorbreekt, en dus ook welke stukken veilig zijn. Ik woon dan zelf wel veilig maar in deze omgeving zijn twee overstroomgebieden en een soort veilig deel daartussen. Verder staan er wat nare gebouwen in de buurt op die kaart die gevaarlijke stoffen in zich hebben. Dat soort dingen zet ik op mijn kaart, deels omdat ik denk dat ik alles niet helemaal paraat heb als ik snelsnel moet vertrekken als ik moet vertrekken. Of wanneer ik door drukte van mensen (die in paniek zijn) toch een andere route neem om hen te ontlopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat soort kaarten van je eigen omgeving vind ik juist enorm interessant, zeker van het bos om Nunspeet en dat door je jaren en eeuwen heen.

Vooral het verschil in vegetatie, gebruik en de ligging van wegen en bebouwing is fascinerend !!

 

[ATTACH=CONFIG]9424[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]9425[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Historische kaarten, ja, boeiend!

Zo vind ik de historische tolwegen en grintwegen interessant. Zo'n beetje de snelwegen van vroeger, bestaande uit drie lagen grint. Vaak heeft een plaats dan ook nog steeds een Grintweg of Grintstraat en/of een Tolhuislaan. In die tijd werd er ook al subsidie gegeven om die wegen te maken! En er werd tol geheven. Op de tolweg hier vlakbij waren er op korte afstand vier tolhefpunten, bizar want daardoor dus te duur voor de mensen om te gebruiken. Ook toen overspeelde de gemeente zijn hand door de burger te hoog te belasten. Leuk he, geschiedenis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...