Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Peanut lighter


phaelin

Aanbevolen berichten

Peanut lighter, mini aansteker op benzine

 

Ik heb 'm getest met zippo brandstof, normale (loodvrij) benzine en met lampenolie.

 

Tussen de tests door 48 uur opengeschroefd laten liggen zodat alles zoveel mogelijk kon verdampen. Met zippo brandstof (eerste test) ging ie na 3 keer proberen aan. Na 'm een half uurtje dicht te hebben laten liggen kreeg ik 't niet meer aan de gang. Tijdje blijven proberen, ik schat dat ie op de 100 keer proberen ongeveer 1 keer aangaat. Geprobeerd om 'm even aan te steken met een normale zippo om te kijken of de brandstof door het lontje wilde trekken maar mocht niet baten.

 

Het is een gadget, leuk als het zou werken maar zelfs dan niet echt nuttig, maar het werkt niet. Je kunt er naar mijn mening niet op vertrouwen. Een gewone zippo is gewoon betrouwbaar en laat me nooit in de steek. Moet je 'm voor langere tijd gevuld opslaan dan kun je verdamping tegengaan met een stukje rubber om de sluitingsrand (dik elastiek of een stukje binnenband ingesmeerd met olie). Dit is elders ook hier op het forum te vinden, maar ik weet even niet waar. Ik heb altijd een zippo in de rugtas met een klein roestvrijstaal flesje zippo brandstof erbij (bij de action). Heeft tot nu to altijd prima gewerkt. Ik heb de peanut geprobeerd omdat 't mooi aan een sleutelhanger zou kunnen.

 

Maar, ik blijf gewoon vertrouwen op m'n normale zippo, waterbestendige lucifers of m'n firesteel.

 

Edit: Ik zie dat dit in Reviews had gemoeten. Kan iemand 't verplaatsen? Dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@phaelin ik heb niet de officiele peanut lighter maar een clone gemaakt door True Utilities. Je ervaringen lijken wat op die van mij. Toen ik het ding open maakte bleek er een erg kort lontje in te zitten. Ik heb er een langere lont van een zippo in gedaan (niet volledige nieuw lengte want de lont was al wat ouder) en wat extra watten uit een oude zippo en sindsdien doet ie het als een tierelier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmm. Ik kan 'ns gaan mieren om te kijken of het met een nieuwere lont beter gaat maar ik ga er (dom van mij) min of meer vanuit dat een product zal werken als je 't besteld.

 

Als het betrouwbaar zou gaan werken, verdient 't en plaatsje aan m'n tas via een mini carabiner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij gaat wel nagenoeg altijd in één keer aan.

Wat ik ook wel fijn vind is dat de brandstof niet verdampt door het rubberen ringetje. Vorig jaar juni gevuld en af en toe test ik hem, doet het nog steeds momenteel.

Wat ik wel een nadeel vind is dat er een raar, heel dun vuursteentje in zit, die je dus niet kan vervangen door een zippo vuursteentje oid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vuursteentje is van het zelfde formaat als die van een wegwerp aansteker haal er één uit elkaar en je hebt je vuursteentje en met wat geluk ook een volger en een nieuwe veer (afhankelijk van type aansteker natuurlijk)

 

hamster

 

Die van mij gaat wel nagenoeg altijd in één keer aan.

Wat ik ook wel fijn vind is dat de brandstof niet verdampt door het rubberen ringetje. Vorig jaar juni gevuld en af en toe test ik hem, doet het nog steeds momenteel.

Wat ik wel een nadeel vind is dat er een raar, heel dun vuursteentje in zit, die je dus niet kan vervangen door een zippo vuursteentje oid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peanut lighter, mini aansteker op benzine

 

Ik heb 'm getest met zippo brandstof, normale (loodvrij) benzine en met lampenolie.

 

Tussen de tests door 48 uur opengeschroefd laten liggen zodat alles zoveel mogelijk kon verdampen. Met zippo brandstof (eerste test) ging ie na 3 keer proberen aan. Na 'm een half uurtje dicht te hebben laten liggen kreeg ik 't niet meer aan de gang. Tijdje blijven proberen, ik schat dat ie op de 100 keer proberen ongeveer 1 keer aangaat. Geprobeerd om 'm even aan te steken met een normale zippo om te kijken of de brandstof door het lontje wilde trekken maar mocht niet baten.

 

Het is een gadget, leuk als het zou werken maar zelfs dan niet echt nuttig, maar het werkt niet. Je kunt er naar mijn mening niet op vertrouwen. Een gewone zippo is gewoon betrouwbaar en laat me nooit in de steek. Moet je 'm voor langere tijd gevuld opslaan dan kun je verdamping tegengaan met een stukje rubber om de sluitingsrand (dik elastiek of een stukje binnenband ingesmeerd met olie). Dit is elders ook hier op het forum te vinden, maar ik weet even niet waar. Ik heb altijd een zippo in de rugtas met een klein roestvrijstaal flesje zippo brandstof erbij (bij de action). Heeft tot nu to altijd prima gewerkt. Ik heb de peanut geprobeerd omdat 't mooi aan een sleutelhanger zou kunnen.

 

Maar, ik blijf gewoon vertrouwen op m'n normale zippo, waterbestendige lucifers of m'n firesteel.

 

Edit: Ik zie dat dit in Reviews had gemoeten. Kan iemand 't verplaatsen? Dank.

 

Wat jammer dat hij het zo slecht doet. Ik heb op een feitelijk defect na niet eerder zo'n ervaring gehoord of gelezen.

 

Zelf gebruik ik heb al jaren, alleen met benzine of zippo vloeistof dat wel, maar doet het nog steeds. Soms 2 of 3 keer proberen, dat klopt het is ook maar een heel klein vuursteentje. Dus dat herken ik wel.

 

 

Stuur mij een mail, je hebt tenslotte garantie als een product niet doet wat hij beloofd toch... Stuur ik een nieuwe op, zal hem vast voor je testen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@phaelin ik heb niet de officiele peanut lighter maar een clone gemaakt door True Utilities. Je ervaringen lijken wat op die van mij. Toen ik het ding open maakte bleek er een erg kort lontje in te zitten. Ik heb er een langere lont van een zippo in gedaan (niet volledige nieuw lengte want de lont was al wat ouder) en wat extra watten uit een oude zippo en sindsdien doet ie het als een tierelier.

 

Wat jammer dat deze van true utilities het niet lekker deed, sta op het punt de huidige te vervangen voor die van hun.

 

Dilemma: de huidige kan ik niet meer aankomen... en als deze het niet goed doen...iemand een alternatief?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jammer dat hij het zo slecht doet. Ik heb op een feitelijk defect na niet eerder zo'n ervaring gehoord of gelezen.

 

Zelf gebruik ik heb al jaren, alleen met benzine of zippo vloeistof dat wel, maar doet het nog steeds. Soms 2 of 3 keer proberen, dat klopt het is ook maar een heel klein vuursteentje. Dus dat herken ik wel.

 

 

Stuur mij een mail, je hebt tenslotte garantie als een product niet doet wat hij beloofd toch... Stuur ik een nieuwe op, zal hem vast voor je testen ;)

 

Is goed, zal ik straks ff doen. Ik had er eerlijk gezegd niet zo heel veel van verwacht qua 'survival waarde', het is natuurlijk gewoon een coole gadget voor aan de sleutelhanger. Maar het zou leuk zijn als ie 't deed. Ik heb 'm er waarschijnlijk bijbesteld om aan de prijs voor de mondkapjes te komen :p (Hollanders...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jammer dat deze van true utilities het niet lekker deed, sta op het punt de huidige te vervangen voor die van hun.

 

Dilemma: de huidige kan ik niet meer aankomen... en als deze het niet goed doen...iemand een alternatief?

 

Even een nuance aanbrengen voor de True Utilities: hij deed het best aardig maar met langere lont en wat meer absorptie materiaal doet hij het beter, met name wanneer het brandstof niveau wat lager wordt.

Wel vind ik de o-ring van de TU wat fragiel overkomen. Vergeet ook niet dat, net als bij een Zippo, wanneer je de aansteker te vol gooit hij moeilijker aan gaat doordat of de lont te nat is of doordat er teveel dampen rond de lont aanwezig zijn waardoor er geen zuurstof bij komt. Even wachten lost dit dan meestal op. Bestel anders eens een TU peanut lighter en volg je eigen ervaringen.

 

P.S.: voordeel van de TU is ook dat er een zippo vuursteentje in past, in tegenstelling tot de peanut lighter, tenminste ik geloof dat @Raycoupe dat een tijdje terug aan gaf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vuursteentje is van het zelfde formaat als die van een wegwerp aansteker haal er één uit elkaar en je hebt je vuursteentje en met wat geluk ook een volger en een nieuwe veer (afhankelijk van type aansteker natuurlijk)

 

hamster

 

Ik heb het nog even opgemeten. Het vuursteentje is 1,2 mm dik in mijn penautlighter.

Dergelijke dunne flints heb ik nog nooit elders gezien. Zippo flints zijn meer dan een millimeter dikker, die uit Bic's nog dikker.

 

Er blijken dus meerdere fabrikanten te bestaan van de peanutlighter?

Op de mijn peanutlighter (uit de prephshop) staat geen merk, alleen op de binnenhuls een code: 33L528

 

Nog steeds doet hij het op de eerste vulling van juni 2013, dus dat is al 10 maanden!

Het vlammetje begint kleiner te worden, dus hij begint op te raken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zippo heeft zelf ook zo'n peanut versie maar daar betaal je wel 25 euro voor,

 

Ik heb de peanutligter van de prepshop, gewoon de lont een beetje uitgestrokken en beetje open gepluisd met m'n multitool, dat is het enige wat ik eraan heb gedaan.

 

1 keer gevuld, is bijna een jaar oud en doet het nog steeds.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het schijnt aan verschillende reviews en comments op youtube een kwestie van mazzel te zijn (wat ik zelden heb) of je een goeie of een niet werkende krijgt. Zowel van die van de prepshop als van TU of nog anderen.

@Simurgh , Heb je een pm gestuurd met wie ik ben. Wellicht heb ik meer mazzel met een ander :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het schijnt aan verschillende reviews en comments op youtube een kwestie van mazzel te zijn (wat ik zelden heb) of je een goeie of een niet werkende krijgt. Zowel van die van de prepshop als van TU of nog anderen.

@Simurgh , Heb je een pm gestuurd met wie ik ben. Wellicht heb ik meer mazzel met een ander :)

 

Soms heb je pecht dat kan, maar niet bij de Prepshop! Daar krijg je een nieuwe.

 

Hier is alvast een sneakpeak:

 

https://www.youtube.com/watch?v=QZFyALnWWCM

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zippo heeft zelf ook zo'n peanut versie maar daar betaal je wel 25 euro voor,

 

Ik heb de peanutligter van de prepshop, gewoon de lont een beetje uitgestrokken en beetje open gepluisd met m'n multitool, dat is het enige wat ik eraan heb gedaan.

 

1 keer gevuld, is bijna een jaar oud en doet het nog steeds.

 

Alles van Zippo is reteduur, puur om dat het merk erop staat. De kosten om een goede benzine aansteker/handwarmer/peanutlighter te maken zijn erg laag. Er zal ook wel prut te krijgen te zijn, maar je hoeft echt geen Zippo prijzen te betalen om iets goeds in huis te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuwe peanutje is binnen. Deze doet 't inderdaad prima. Leuke gadget voor aan de sleutelbos. Dank aan de prepshop voor de goede service weer :)

 

Ik zal binnenkort een uitgebreidere en aangepaste review schrijven en 'm posten op de prepshop site en op die andere review site.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...