Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wie bepalen het nieuws in Nederland?

Kungfufox
 Share

Recommended Posts

Ik kwam vandaag een kleine infographic tegen met de tekst 'Realize -> Real Eyes -> Real lies'

axNARzL_460s_v2.jpg.fe1d8e2df9b492cba6767be5449fa764.jpg

Nieuwsgierig dat ik ben ga ik natuurlijk gelijk even googelen en wat ik vond wou ik graag ff met jullie delen in een wat aangepast en samengevat format:

Wereldwijd zijn er ongeveer vijf tot tien mediacorporaties die de toon zetten. De vijf grootste corporaties zijn Bertelsmann (Sony is onderdeel), Time Warner, Disney, Viacom en Rupert Murdoch’s News Corporation.

Hoe zit het in Nederland zal je dan denken?

- RTL 4, 5, 6, 7, 8, 24 en radio 538 behoren tot de RTL-Group, eigendom van de Duitse mediacorporatie Bertelsmann privé-bezit van de familie Mohn.

- Net5, Veronica en SBS6 vallen onder het Duitse ProSiebenSat.1 Media.AG, na de RTL-Group de tweede mediagigant van Europa.

- De Nederlandse kranten hebben vrijwel allemaal geruime tijd geleden hun onafhankelijkheid en eigen identiteit verloren. De dagbladen: Algemeen Dagblad, Trouw, NRC, Volkskrant en het Parool zijn in handen van één schatrijke Belgische familie.

- Het ANP is het Nederlandse persbureau dat nagenoeg alle media in ons land van nieuws voorziet: omroepen, kranten, tijdschriften, websites, instellingen en overheden in binnen en buitenland. Op hun beurt reproduceren deze media, inclusief de ‘kwaliteitskranten’, dit nieuws zonder vragen. Het ANP, zo is Nederlanders ingeprent, staat immers voor objectiviteit en betrouwbaarheid. In de oorlog werkte het ANP samen met het nazi-regime en stond het bekend als ‘Adolfs Nieuwe Papegaai.’

Sinds begin 2004 is het ANP overigens niet langer een stichting maar een NV, grotendeels eigendom van investeringsmaatschappij NPM Capital welke onderdeel is van SHV holding. De Steenkool en Handels Vereniging is het grootste familiebedrijf in Nederland en in bezit van de familie Fentener van Vlissingen, een der machtigste en rijkste geslachten in Nederland. Het ANP werd daarmee dus een privé-onderneming.

Meer te lezen in uitgebreid format: http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=M6&s=M64&ss=P1018&l=NL

• Leuk 2
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Neem daar ook nog maar wat alternatieve sites in mee om de mensen op 'n nog groter dwaalspoor te brengen.

Goed nieuws hè!?....:(

Maar zo zou het wel moeten zijn, mensen kunnen alle informatie krijgen en zullen dan zelf moeten filteren en oordelen en handelen.

Perfect? Nee, maar nog altijd VEEL beter dan al de schifting gaan maken bij het aanbod door natuurlijk een beperkte club.....

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

.............., mensen kunnen alle informatie krijgen en zullen dan zelf moeten filteren en oordelen en handelen.

..............

Waardoor mensen weer gestimuleerd worden om zelf na te denken. Hoe gaat dat ook alweer eens?

Ehr ...., 1 hersenhelft + 1 hersenhelft = 1 compleet stel hersenen.

Link naar reactie

Waardoor mensen weer gestimuleerd worden om zelf na te denken. Hoe gaat dat ook alweer eens?

Ehr ...., 1 hersenhelft + 1 hersenhelft = 1 compleet stel hersenen.

:cool: :rolleyes:

Geef mij maar 1/2 goud plus 1/2 goud = 1 goud.

Dat biedt volgens mij meer zekerheid dan 1 compleet stel hersenen.

( ik kan je hier wat posts laten zien)......

:cool: :rolleyes:

K a n s

• Leuk 1
Link naar reactie

Kent Cooper, directeur van de Associated Press waar hij 41 jaar werkte, schrijft in zijn autobiografie ‘Barriers Down’ (1942) hoe de Rothschild familie een aandeel heeft gekocht in de belangrijkste persagentschappen, waaronder Reuters.

Big surprise hier dat de grootste schoften op aarde (de rothchild familie) erbij betrokken is. Geeft goed weer hoe "betrouwbaar" ons nieuws is.

Link naar reactie

• 2 weeks later...

Er was eens een docu over het nieuws en hoe men het nieuws brengt en erop reageert.

Soms wordt er een bericht in de lucht geschoten, dan gaan anderen er weer op reageren (zo maken ze nieuws over nieuws). Vervolgens komen er zgn. deskundigen die er verstand van schijnen te hebben. Overigens is een deskundige geen beschermde titel waar je voor geleerd hoeft te hebben, want iedere boerenlul kan zich deskundig noemen op een bepaald gebied. Deskundigen gaan er verder op door speculeren. Vervolgens komen er nieuwe feiten die aangeven dat het verhaal eigenlijk anders in elkaar steekt en je bent weer terig bij af.

We moeten ons afvragen of dat wel nieuws genoemd mag worden.:confused:

Link naar reactie

Gast DickBerts

Ga jij ook betalen om belazerd te worden? Steeds meer gevestigde media komen als spreekbuis van de gevestigde orde onder druk te staan. Het aantal abonnnees van kranten neemt permanent af. Enkele oorzaken daarvan zijn, dat kranten achter de feiten aanlopen, nauwelijks meer echte journalisten in dienst hebben, alleen nog wat ANP berichten overschrijven, niks meer aan onderzoeksjournalistiek doen en vooral niet in aanvaring willen komen met het verwerpelijke systeem waarvan ze deel uitmaken. En wat verzinnen ze nu? De bagger, de belazerij achter een betaalmuur plaatsen. Ha, ha, een snellere manier om zelfmoord te plegen is er niet. Maar in hun onmetelijke arrogantie hebben de gevestigde media dat niet eens door. Eigenlijk wil ik een schadevergoeding van ze ontvangen, als ik me laat indoctrineren met hun leugens. http://www.zerohedge.com daar zou ik voor willen betalen! Steengoeie lui! Maar gratis!

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3644287/2014/04/29/Ook-NRC-gaat-betaalde-nieuwssite-beginnen.dhtml

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...