Ga naar inhoud
GENEGEERD

Afsluitdijk dicht a.s. vrijdag

Fryslan boppe
 Share

Recommended Posts

Even een waarschuwing voordat je misschien uren in de file komt te staan en je je noodvoorraad in de auto moet gaan aanbreken (en wie weet als de actie fout loopt moet overnachten in je auto :p ); er komt een protestactie waarbij een schip tussen de sluizen voor anker zal gaan a.s. vrijdag tussen 15:00-16:00 waardoor de Afsluitdijk (A7) volledig afgesloten zal zijn.

Ik heb al geregeld op het werk dat ik die middag vrij ben en dus voor de drukte weer thuis :D

http://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/nederland/2014/april/afsluitdijk-dicht-door-protestactie

• Leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Volgens mij is de groene energie het punt niet naar het aanzicht van deze windmolens. Er zijn ook wel betere plaatsen te bedenken dan het IJsselmeer en dat is nog los van het feit dat het voor redelijk wat overlast kan zorgen.

Sent from my Windows Phone 8X by HTC using Tapatalk

Link naar reactie

Ik snap dat niet dat mensen protesteren tegen groene energie.

Het ligt er maar wat je 'groene energie' noemt.

In sommige landen, Frankrijk bijvoorbeeld , wordt kernenergie als 'groene energie' gezien, omdat er minder CO2 bij vrijkomt.

Daarom kan ik het mij wel voorstellen dat mensen tegen 'groene energie' zijn.

Maar waarschijnlijk weet de massa dit niet en protesteren ze gewoon tegen groene energie omdat de windmolens hun uitzicht verpesten

Link naar reactie

Ik snap dat niet dat mensen protesteren tegen groene energie.

Ik wel, ze zijn lelijk en maken een hoop herrie.

Maar het allerbelangrijkste is dat met de huidige energieprijzen, die dingen zichzelf nóóit terugverdienen.

M.a.w. ze kosten meer als dat ze opleveren.

De enige reden dat dit van de grond komt is desinformatie, beleid gekoppeld aan desinformatie, en een verschrikkelijk grote slok subsidie.

(In Belgie gaan energiebedrijven windmolens afbreken omdat de subsidie ingetrokken wordt)

Link naar reactie

Wat ik enige tijd geleden eens een of andere professor in een programnma hoorde vertellen, dat windenergie feitelijk geen enkele bijdrage aan het energieprobleem levert, aangezien de windafhankelijkheid ervoor zorgt dat de reguliere centrales gewoon moeten blijven werken. Immers, als de wind wegvalt of een windmolen is buiten gebruik (en dat komt nogal eens voor) moet de conventionele centrale leveren. Enne een centrale stilleggen en weer opstarten kost simpelweg teveel tijd en geld en dus blijven ze op volle kracht doordraaien.

Een dergelijke paradox schijnt ook met zonneenergie te bestaan, want de hoeveelheid elektrisch die nodig is om de silliciumschijven te produceren schint meer te zijn dan de energie die ze ooit op kunnen wekken tijdens de levensduur. Slechts de subsidies maken dat ze nog profijtelijk geproduceerd kunnen worden. Aldus een andere professor ooit in een krantenartikel.

Overigens, wat betreft de actie, het doel geloof ik wel maar het zal niets uitmaken voor het wel of niet komen van de apparaten. Ik hoorde trouwens iets over een actie van brugwachters a.s. vrijdag. Laten ze geen schepen in hun sluizen.....

Link naar reactie

@hhpp;

natuurlijk zal groene energie niet zo groen zijn als vele mensen denken (die houden geen rekening met het productie proces)

daarin tegen zitten we nu als mensheid in een leercurve omdat we weten dat bepaalde voorraden eindig zijn (olie/gas)

we zijn nu bezig met de omschakeling (ja vrij laat maar goed)

deze leercurve kost tijd en is misschien niet ideaal maar niks doen werkt ook niet

• Leuk 1
Link naar reactie

Ik wel, ze zijn lelijk en maken een hoop herrie.

Maar het allerbelangrijkste is dat met de huidige energieprijzen, die dingen zichzelf nóóit terugverdienen.

M.a.w. ze kosten meer als dat ze opleveren.

De enige reden dat dit van de grond komt is desinformatie, beleid gekoppeld aan desinformatie, en een verschrikkelijk grote slok subsidie.

(In Belgie gaan energiebedrijven windmolens afbreken omdat de subsidie ingetrokken wordt)

Een kolencentrale is zeker een mooi aanzicht? Ik vind windmolens juist altijd imposant, zou er zelf wel 1 willen als ik er plek voor had. Het eeuwige gedoe over rendement en terugverdientijd dat boeit mij niet zo. Om te innoveren en nieuwere betere windmolens te krijgen zul je deze stappen ook door moeten, als ze nu afgebroken worden word er ook niet in geïnvesteerd en zal het nooit rendabel worden. Zelfde met zonnepanelen, die waren in het begin ook duurder dan wat ze ooit zouden opbrengen, maar men ontwikkelt door en door, net zolang tot het wel lukt. En dat is wat ze met windmolens nu ook moeten doen, investeren en innoveren, stapje voor stapje.

Voor wat betreft de horizon vervuiling, we zijn nota bene in Nederland, dit hele land had niet eens in de huidige vorm kunnen bestaan zonder windmolens dus moeten we trots zijn op windmolens. En dat lawaai word vanzelf minder, stapje voor stapje zullen ze stiller worden tot niemand ze meer kan horen.

Wat ik enige tijd geleden eens een of andere professor in een programnma hoorde vertellen, dat windenergie feitelijk geen enkele bijdrage aan het energieprobleem levert, aangezien de windafhankelijkheid ervoor zorgt dat de reguliere centrales gewoon moeten blijven werken. Immers, als de wind wegvalt of een windmolen is buiten gebruik (en dat komt nogal eens voor) moet de conventionele centrale leveren. Enne een centrale stilleggen en weer opstarten kost simpelweg teveel tijd en geld en dus blijven ze op volle kracht doordraaien.

Een dergelijke paradox schijnt ook met zonneenergie te bestaan, want de hoeveelheid elektrisch die nodig is om de silliciumschijven te produceren schint meer te zijn dan de energie die ze ooit op kunnen wekken tijdens de levensduur. Slechts de subsidies maken dat ze nog profijtelijk geproduceerd kunnen worden. Aldus een andere professor ooit in een krantenartikel.

Overigens, wat betreft de actie, het doel geloof ik wel maar het zal niets uitmaken voor het wel of niet komen van de apparaten. Ik hoorde trouwens iets over een actie van brugwachters a.s. vrijdag. Laten ze geen schepen in hun sluizen.....

Ook dat probleem lost zichzelf uiteindelijk op wanneer er accu's of een andere vorm van opslag beschikbaar komt die het hele net kan voeden. Ook hier geld weer dat er flink geïnnoveerd moet worden, iets wat gelukkig gebeurt (dankzij de smartphone industrie). Uiteindelijk zou het moeten kunnen om het hele systeem te laten voeden vanuit opgeslagen energie, die constant word bijgevuld door wind en zonne-energie. De hoeveelheid zonne-energie alleen al die elke dag de aarde bereikt is zoveel malen meer dan we ooit nodig zullen hebben, we hebben daar letterlijk maar een fractie van nodig.

Link naar reactie

Zet hem in jouw tuin dan... :) maar even serieus...

Als je daar woont of verblijft heb je er best wel last van hoor. Het ging niet om 5 windmolens natuurlijk en het is een veel bezocht recreatie gebied, waar veel mensen ook komen voor hun rust.

Een andere lokatie, en dat zijn er best veel in nl moet dan ook zeker mogelijk zijn, geen idee waarom doe lokatie is gekozen ook?

Sent from my Windows Phone 8X by HTC using Tapatalk

Link naar reactie

Shell en de energiereuzen zitten allemaal in een consortium wat windmolens plaatst, vaak nog met EU subsidie, dus door ons meegefinancierd.

Windenergie heeft een heel slecht rendement, maar ze blijven gewoon dure molens neerzetten. Dan kunnen ze natuurlijk het onderhoud blijven doen en blijven ze grote speler voor het eerst volgende project (want ooit gaat natuurlijk olie, gas en kolen op). We zijn erg dom bezig want we hebben ZOOOOOVEEEEEL water in ons land, wat veel meer rendement oplevert en 1000X sterker is dan lucht. Bovendien zie je daar weinig van in het landschap en qua geluid merk je het ook niet.

Link naar reactie

Het punt is volgens mij dat het windmolenpark in het IJsselmeer echt giga groot gaat worden, Sommige websites hebben het zelfs over 50 vierkante kilometers. Het probleem is echter dat je allerlei wervende teksten hierover kunt vinden op het web, maar geen concrete plannen, met een kaartje wat duidelijk kan maken waarover we het hebben. Die onduidelijkheid maakt dat mensen zich verzetten.

En zo'n windmolenpark betekent dan ook 50 km2 waar je niet meer kan/mag varen, en daar zullen toch ook wel sommige mensen een probleem mee hebben.

Link naar reactie

Hier wat info:

http://www.grootsneek.nl/102991/don-quichot-legt-verkeer-afsluitdijk-plat/

Het beoogde 6 km brede windpark is getekend bij de Afsluitdijk, 6 km uit het Makkumer strand en 8 km de kust in zuidelijke richting volgend. Een oppervlakte van bijna 50 vierkante kilometer waarin nu al gesproken wordt over 100 molens met een tiphoogte van 180 meter.

Link naar reactie

De actie is een half uur eerder gestopt, het verkeer rijdt inmiddels ook gewoon weer door.

Ik ben wel even wezen kijken, ik was toch in de buurt. Wilde dit momentje 'ramptoerist' niet missen ;)

Er stond rond 15:20 zo'n 5km aan de kant van Friesland. Wat er op de afsluitdijk zelf stond kon ik niet zien vanuit de auto.

Veel kinderen die in de berm aan het spelen waren, mensen die een praatje met mekaar maakten langs de auto en honden die uitgelaten werden op de snelweg. Ach, het was gelukkig mooi weer zullen we maar denken.

Link naar reactie

Dit is zo fout dat het weer grappig is:

Duitse windmolens draaien op diesel

"Een ezel stoot zich in het gemeen geen tweemaal aan dezelfde steen. Het is te hopen dat de Nederlandse ezel van de Duitse ezel zal leren, zodat ons de overeenkomstige miljardenverliezen bespaard blijven. Maar er zijn vooralsnog geen aanwijzingen dat het de beleidskringen alhier lukt zich te bevrijden van hun obsessief-compulsieve cognitieve dissonantie."

Juist...helaas vrees ik dat op diezelfde Duitse manier inderdaad hier ook een kapitaal verspild wordt.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...