Ga naar inhoud
GENEGEERD

Canned Water (Ingeblikt water) 30 jr houdbaar.


TEQ-Prep

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 2 weken later...
Sommige plekken in Zuid Limburg is water toch wat lastiger. Het grondwater zit daar erg diep. Dieper dan 8 meter, dus met een normale pomp niet meer op te pompen. De aarde werkt op die plekken ook niet mee. Op een meter diepte zit zeer zware grond waar je een schop op breekt. Je kan daar zo een aantal kilometer van bereikbaar water vandaan zitten.

 

?? Dat wil ik toch betwisten...

 

Zuid-Limburg is JUIST de omgeving met het meeste grondwater van Nederland.

Tevens met het hoogste peil. En het makkelijkst bereikbaar.

 

De grond bestaat hier voornamelijk uit klei (ipv zand) wat de eigenschap heeft

water vast te houden. Op sommige plaatsen komt het zelfs aan de oppervlakte.

En er zijn zowaar natuurlijke bronnen.

 

Het is ook niet voor niets dat hier altijd alles als eerste overstroomt :)

 

Tevens zijn hier ook veel waterwingebieden (drinkwater uit grondwater) waar

grondwaterbescherming van kracht is.

 

Edit : Zie ook http://www.ikl-limburg.nl/dossier-kleine-landschapselementen.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt wat je zei...maar ik zei Sommige plekken dat is iets anders dan in Zuid Limburg.

 

In Zuid Limburg kan het namelijk behoorlijk verschillen waar je zit. het is heel goed dat je daar achter in je tuintje een bron slaat maar er zijn ook plekken waar het grondwater zich op 20 tot 50 mtr onder het maaiveld bevind.

Het gebied tussen Venlo, Venray en Blitterswijck geldt in de VWL vanaf 4 februari 2005 een stand-still voor onttrekkingen ten behoeve van beregening of bevloeiing met grondwater dat dieper dan N.A.P. + 5 m wordt onttrokken. Dit komt op de meeste plaatsen overeen met een diepte van 15-20 m beneden maaiveld

aan de Belgische kant van Maastricht Wolder Campagne St. Pieter zit het grondwater zeer diep Je kan er geen pomp slaan. Dit heeft niet alleen een natuurlijke oorzaak. De ENCI is daar de laatste jaren zwaar debet aan

 

Jekerdal (dal)

Ga naar: navigatie, zoeken

Watermolen tussen Kanne en Maastricht

Grenskantoor Neercanne

 

Het Jekerdal is een natuurgebied en het stroomgebied van het riviertje de Jeker in de gemeente Maastricht. Het dal wordt begrensd door de Sint-Pietersberg (Plateau van Caestert) aan de oostzijde en de Cannerberg aan de westzijde. Langs de Jeker liggen diverse oude watermolens, zoals de molen van Nekum. Aan het zuidelijke uiteinde ligt Château Neercanne en aan de andere kant van de grens in België het plaatsje Kanne.

 

In het Jekerdal zijn twee Nederlandse wijngaarden gelegen, Hoeve Nekum en de Apostelhoeve.

Het dal heeft ernstig te lijden onder verdroging, als gevolg van een daling van het grondwaterpeil. Dit werd enerzijds door de aanleg van het Albertkanaal veroorzaakt en is de laatste jaren versterkt door de dieptewinning van mergel in de nabijgelegen groeve van de ENCI, die voor deze dieptewinning zeer veel grondwater wegpompt naar de rivier de Maas.

Het Jekerdal is bijzonder mooi gelegen. Het biedt een on-Nederlandse aanblik en trekt daardoor veel wandelaars, fietsers vanuit Maastricht, maar ook toeristen.

 

Het verzuipen ieder jaar in zuid Limburg en dan hebben we het over Itteren en Borgharen heeft niets van doen met het grondwater maar met het feit dat deze plaatsen in de uiterwaarden gebieden liggen van de Maas. Daar moet je ook niet gaan bouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast anoniem
kijk ... daar heb ik iets aan .... dankje ;)

 

iemand ervaring met drinken van bronwater uit pak met ver ver ver verlopen datum ?

 

Ik heb ooit een flesje spa blauw geopend waar niet eens een datum opstond

het betrof een glazen fles met kroonkurk van 25 cl

Het moet minimaal 10 jaar oud geweest zijn. (kan ook makkelijk 15 jaar zijn geweest)

Het was wel donker opgeslagen (dus geen fotosynthese mogelijk)

 

Ik heb het uit nieuwsgierigheid opgemaakt en ervan gedronken

Er was helemaal niks mis mee, maar het idee dat het bedorven zou kunnen zijn was voldoende om het na 1 slok weg te gooien

Nu zou ik het compleet hebben leeggedronken.

Als het goed ruikt en goed proeft is er naar mijn idee niks aan de hand

 

Ik heb geen idee wat het effect zou zijn van een kunststof fles

karton is denk ik wel link.

 

Ben eigenlijk zelf ook wel benieuwd of er iemand is die met een kartonnen pak water van 5 jaar over de datum kan melden hoe dat er uit ziet als je het in een glas schenkt en hoe het proeft

 

Weet je wat?, ik zet vanavond 1 pak barleduc (2 liter) in mijn kelder en indien mogelijk laat ik het weten op 3 juli 2017

ik zal het in 1 van mijn kunststof kratten plaatsen want anders ben ik bang dat de muizen het pak zullen open knagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je glazen flessen bronwater neemt, deze langdurig bestraalt met ultraviolet licht en dan in het donker bewaart, moet dat vlotjes na 50jr nog drinkbaar zijn denk ik.

 

("Canned" en vacuum getrokken geloof in niet, water kookt nu eenmaal bij vacuum, dus waarschijnlijk gewoon gevuld met stikstof of zo)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast anoniem
Als je glazen flessen bronwater neemt, deze langdurig bestraalt met ultraviolet licht en dan in het donker bewaart, moet dat vlotjes na 50jr nog drinkbaar zijn denk ik.

 

("Canned" en vacuum getrokken geloof in niet, water kookt nu eenmaal bij vacuum, dus waarschijnlijk gewoon gevuld met stikstof of zo)

 

Een prepper moet niet denken maar zeker weten :)

 

Lees het onderstaande stukje over water in de 1e wereldoorlog er eens op na

Is een zeer interessant artikel

 

http://www.wereldoorlog1418.nl/drinkwaterzuivering/index.html

 

 

 

Zover ik het begrepen heb is het bestralen met UV alleen zinvol kort voordat het word geconsumeerd

En heeft het geen zin om na bestraling het 50 jaar op te slaan

Dan kan je het beter onbestraald opslaan en het na 50 jaar behandelen.

 

Ik zelf geloof wel in canned water/food

Ik heb meer vertrouwen in een blikje water wat 20 jaar over de datum is.

Maar ik moet toegeven dat ik het nog niet uit de praktijk kan toetsen

Oudste blikje wat ik heb is nog maar 4 jaar over de datum, en ik wil het pas proeven als het 8 jaar oude is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

@ Martin. WOW! Met dat stuk over water in WOI maak je me super blij. "Prepper in training" staat er dan onder je naam. Moet zijn: "Veldmaarschalk-instructeur prepper".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vrouw kwam vandaag naar mij toe en zei dat ze nog wat flesjes van met spa rood (dus met bubbels) met de houdsbaarheid datum erop van 1/2011 vond in de garage. Ze heeft het water eruit gehaald (zat geen koolzuur meer in) om het flesje te vullen met ons eigen filter water. Toen moest ik meteen aan dit topic denken en vroeg mij af: Kan dit gewoon gedronken worden omdat de bubbels er al wel uit zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

@ Mr. Gold. Dit zijn de echt interessante vragen wat mij betreft. Goede antwoorden zijn alleen lastig te geven. Destijds heb ik persoonlijk aan de directeur van het Provinciaal Waterleiding Bedrijf Noord-Holland gevraagd, hoe lang ik een fles water die ik zelf af vul goed kan houden. Op die vraag is geen eenduidig antwoord te geven. Enerzijds hang het af van hoe schoon je te werk gaat bij het vullen. Het water hoeft maar even langs je vinger te lopen en het is mis. Anderzijds is de vraag aan welke normen je het water wilt laten voldoen. Zelf heb ik veel schoon water opgeslagen, waar ik me verder niet om bekommer. Als ik het nodig heb, dan haal ik het even door de Katadyn en dan is het weer vers. Gezien de minimale verontreiniging vormt het water ook nauwelijks een belasting voor mijn filter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vrouw kwam vandaag naar mij toe en zei dat ze nog wat flesjes van met spa rood (dus met bubbels) met de houdsbaarheid datum erop van 1/2011 vond in de garage. Ze heeft het water eruit gehaald (zat geen koolzuur meer in) om het flesje te vullen met ons eigen filter water. Toen moest ik meteen aan dit topic denken en vroeg mij af: Kan dit gewoon gedronken worden omdat de bubbels er al wel uit zijn?

 

Natuurlijk was dat nog gewoon drinkbaar... al geloof ik wel dat plastics niet het ideale verpakkingsmiddel is om langdurig te bewaren, vaak zijn deze niet inert en

geven ze stoffen af die voor ons niet gezond zijn. Glas geniet mijn voorkeur.

 

Een prepper moet niet denken maar zeker weten :)

 

Lees het onderstaande stukje over water in de 1e wereldoorlog er eens op na

Is een zeer interessant artikel

 

http://www.wereldoorlog1418.nl/drinkwaterzuivering/index.html

 

 

 

Zover ik het begrepen heb is het bestralen met UV alleen zinvol kort voordat het word geconsumeerd

En heeft het geen zin om na bestraling het 50 jaar op te slaan

Dan kan je het beter onbestraald opslaan en het na 50 jaar behandelen.

 

Ik zelf geloof wel in canned water/food

Ik heb meer vertrouwen in een blikje water wat 20 jaar over de datum is.

Maar ik moet toegeven dat ik het nog niet uit de praktijk kan toetsen

Oudste blikje wat ik heb is nog maar 4 jaar over de datum, en ik wil het pas proeven als het 8 jaar oude is.

 

Gelijk heb je, vandaar dat ik poste dat ik het dacht ;)

Inderdaad interessant artikel, thanks.

Klopt dat je het best voor consumptie bestraalt, maar dan kan je het misschien niet omdat je geen UV lamp meer ter beschikking hebt.

Mijn redenering was: Doodstralen wat er NU in zit, dan is er minder om van te vertrekken qua bacterie enzo dan wanneer je het niet bestraalt.

 

In principe als het goed gesteriliseerd is vlak voordat het ingeblikt werd, is een blikje uitermate lang houdbaar...

De inhoud ziet er soms niet meer uit, maar het is nog steeds voedzaam en niet giftig. Tijdens een documentaire nog gehoord

van iemand die een ingeblikte kip uit een 20 jaar oud blikje gegeten had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast anoniem
... Tijdens een documentaire nog gehoord

van iemand die een ingeblikte kip uit een 20 jaar oud blikje gegeten had.

 

 

Ik denk dat je deze bedoeld

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/manchester/4693520.stm

 

Ging om kip uit blik van 50 jaar oud

 

Als iets in blik slecht is geworden staat het blik bol

Zo niet, dan is het de vraag of het normaal ruikt als je het openmaakt

Zo ja, dan is het (naar mijn idee) veilig te consumeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Oppervlakte water: Filteren en koken

Regenwater: opvangen en koken

Je hebt er dus meer aan om te investeren in een methode om water te filteren en koken. Met een grote voorraad water ben je gebonden aan de locatie van die voorraad. En in een crisis situatie wil je niet gebonden zijn aan een locatie. Met kennis van zaken en wat eenvoudige hulpmiddelen kan je bijna overal drinkwater maken.

 

Groet

Loek

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rothbard

 

Ik heb niet zo veel vertrouwen in microfilters. Koolstof filters drogen uit. Papieren filters lopen dicht. Het functioneren is niet met het bloten oog te zien. De vuile kant van het filter word een verzamelplaats van pathogenen. De filterhouders kunnen breken of beschadigen en dan zijn ze onbruikbaar. Die filter zijn handig voor mensen die trektochten maken door onbewoond gebied om vervolgens weer terug te keren naar de bewoonde wereld. Dat zijn kampeermiddelen.

 

Ik geef er de voorkeur aan om het water te filteren door textiel om het grove vuil er uit te halen. Vervolgens veilig maken door te koken. Brandstof is geen probleem. Hout en gras zijn overal.

 

Groet

Loek

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok even serieus, je hebt daar een goed punt in OBL. Het ligt een beetje eraan waar je woont hoe makkelijk het te filteren water verkrijgbaar is. Het zal toevallig maar in de droge periode gebeuren. die kans is overigens het grootst. Op sommige plekken in Nederland kan water halen toch nog wel een hele onderneming worden als je geen regenwater of iets dergelijks hebt opgeslagen.

Ik heb mijn water huishouding wel voor elkaar. ik kom ten alle tijden aan water in ruime hoeveelheden. ik heb een paar flessen op voorraad liggen voor als ik te lui ben.

wat ik zei over wijn en bier zit echter ook wat in. in de middeleeuwen was water drinken altijd link. Bier en Wijn echter niet.

Voor €33,- heb je ongeveer 33000 liter drinkwater uit de kraan.

 

waar ik woon zijn redelijk veel bleekjes te vinden ookk ligt er een kanaal op een kilometer afstand van ons huis

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Is water dan eigenlijk niet onbeperkt houdbaar? Als je nu water oppompt uit de grond (waar het ook al X - aantal jaren inzit) ga je het sowieso moeten filteren en/of koken.

Wanneer je nu water opslaat in glazen flessen en voor gebruik nog even kookt zou het toch perfect moeten te gebruiken zijn, ongeacht of het nu 1 jaar of 100 jaar in die fles zit.

Uiteraard onder voorwaarde dat de stop op de fles blijft en afgeschermd van zonlicht (algvorming, ik weet niet of het mogelijk is)?

Plastic flessen zou ik niet gebruiken want je merkt het al aan de smaak wanneer je bv. een fles water in de auto hebt liggen in de zomer en het water wordt enkele dagen na elkaar warm overdag en 's nachts weer afkoelt, begint het een heel onsmakelijke zurige bijsmaak te krijgen.

Heeft er iemand ervaring met DEGELIJKE waterfilters? Want toch blijkbaar wel veel rommel op de markt ook (Made in China vertrouw ik voor geen haar, toch niet wanneer mijn leven er zou kunnen van afhangen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...