Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Experiment] Data versturen over radiofrequenties


Communicator

Aanbevolen berichten

Ik heb al tijden een bepaald doel voor ogen: Data versturen via een zend radio. ongeacht wat het is... een foto, een map met documenten, een .exe bestand, zip... maakt niet uit.

 

Sinds gisteren zijn ik en mijn maatje weer een stap dichterbij gekomen!

Door gebruik te maken van base64 codering, hebben we de mogelijkheid gecreëerd om binaire code om te zetten naar ASCII. en ASCII kan weer verstuurd worden door protocollen als MTTY of PSK.

Nadeel hiervan is dat de gecreëerde ASCII tekst... nogal veel is.... dus voor een bestand van 1Mb ben je 40 minuten aan het zenden... wat natuurlijk weer funest is mocht er een storing optreden tijdens deze bestandsoverdracht...

 

Maargoed... we zijn weer een stapje dichterbij het doel.

 

Volgende stap word foutcorrectie...

 

Het idee wat we hierbij hebben is dat we de ASCII in blokken opdelen, en elk blok 3 keer versturen. De ontvangst software kan hierbij dan een vergelijkende controle uitvoeren over deze drie blokken, en zo de foutmarge reduceren.

 

Onze testopzet liet trouwens wel te wensen over, want ik beschik hier niet over apparatuur die digitale verbindingen toelaat met de ether. Dit losten we op door gebruik te maken van 2 PMR portos, en hun microfoon bij de speakers te houden van de pc...

 

Laat ik het er op houden... het werkt.. maar kan veel beter!

 

In mijn speurtocht op internet omtrent data over radio, kwam ik soortgelijke projecten tegen, en al reeds bestaande systemen. Zo bestaat er ook TCP/IP over HAM, ofwel: Hinternet.

Dit systeem bestaat al enige decennia, en er is zelfs een ip-range voor apart gehouden. (internet adressen speciaal voor zendamateurs om te experimenteren).

 

Hier wil ik nog het mijne van weten en hoop binnenkort uitgenodigd te worden door een zendamateur om dit systeem in werking te zien. Hopelijk kunnen we dit systeem omtoveren tot gebruik op de 11 meter band, of in elk geval een legale band voor amateurs zonder licentie.

 

Het volgende wat ik tegenkwam was SSTV

Met dit systeem kun je, gebruikmakend van verschillende protocollen, plaatjes versturen via de lucht. Meestal zijn dit een soort van SKIP kaarten, (QSO kaarten) met een callsign en een locatie er op vermeldt:

 

iss_sstv_1012.jpg

Zelfs vanuit de ISS werken ze er mee!

 

En natuurlijk het, denk ik, wel bekendste fenomeen: Packet radio...

ware het niet dat je voor packet, ook een modem nodig hebt die voor full-duplex communicatie zorgt ( 2weg communicatie). Nu is dat allemaal niet schrikbarend duur, maar dat is niet het gene waar ik naar op zoek ben.

 

Het feit dat ik d.m.v. mijn porto's zonder extra kabels en toeters al data kan oversturen word ik erg blij van. Dat dit nog stevige verbeteringen nodig heeft... dat maakt het experimenteren nou juist zo leuk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

In plaats van ieder blok drie keer te sturen, zou je beter van ieder blok de CRC kunnen berekenen, die in een lijstje zetten en daarvan weer de CRC bereken en dat lijstje met CRC doorsturen.

Vervolgens, zodra dat lijstje goed is doorgekomen, wat berekend kan worden met behulp van die CRC's, beginnen met de blokken.

Ieder blok kan vervolgens na afloop gecontroleerd worden en foute blokken opnieuw aangevraagd.

 

Alternatief is ieder blok met bijbehorende CRC doorsturen en te wachten op bevestiging alvorens verder te gaan met het volgende blok.

Nadeel is dat je frequent moet wisselen tussen zenden en ontvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In plaats van ieder blok drie keer te sturen, zou je beter van ieder blok de CRC kunnen berekenen, die in een lijstje zetten en daarvan weer de CRC bereken en dat lijstje met CRC doorsturen.

Vervolgens, zodra dat lijstje goed is doorgekomen, wat berekend kan worden met behulp van die CRC's, beginnen met de blokken.

Ieder blok kan vervolgens na afloop gecontroleerd worden en foute blokken opnieuw aangevraagd.

 

Alternatief is ieder blok met bijbehorende CRC doorsturen en te wachten op bevestiging alvorens verder te gaan met het volgende blok.

Nadeel is dat je frequent moet wisselen tussen zenden en ontvangen.

 

precies, dan heb je full-duplex communicatie nodig.

Dat zou inderdaad het mooiste zijn, maar dat is niet onze uitgangspunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Communicator: Mag aangenomen worden dat er met spraak wel teruggecommuniceerd kan worden?

 

Zo ja, dan zou je alsnog met blokken en bijbehorende CRCs kunnen werken, en na afloop van de volledige transmissie de ontbrekende blokken kunnen communiceren.

 

Want, zelfs als je drie keer hetzelfde blok verstuurd, kan het best drie keer fout doorkomen.

Ook met CRCs kan het fout doorkomen, maar de kans wordt heel klein dat het pakket fout is en de bijbehorende CRC ook, maar dat die klopt als je hem gaat berekenen op basis van het pakket.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Communicator

 

Leuk experiment!! Ik ben daar in een ver verleden ook eens mee bezig geweest maar het probleem is eigenlijk dat het niet is toegestaan om data te verzenden via de legale 11 meter band. (tenminste dat was toen de wet, geen idee of dat nog zo is)

Ook met slow scan tv heb ik ervaring. Was leuk om beelden te verzenden. Later ook nog eens een oude telex aangesloten gehad, was ook machtig mooi om te zien wat er nog verzonden werd via de telex/ether. Wij maakten gebruik van zx-80 heette dat computertje geloof ik. Later Commodore 64 ervoor gebruikt. Ik weet nog wel dat wij zelf de apperatuur ervoor moesten bouwen, want dat was niet zomaar te koop.

 

Inmiddels is dat voor mij al zo'n 30 a 35 jaar geleden allemaal. Had toen nog een mooie President Grant en een Sommerkamp basisbak draaien. Mijn eerste bak was overigens een samdo 700, yep de spetterbak hahaha. Later kwamen de MARC bakkies. Hycom 4000 (22 kanalen 0,5 watt) voor in de auto en een Skyline basisbak voor thuis. Woonde toen in Hoogvliet en kon leuk bijverdienen met het opschroeven/repareren van de bakkies. Kwam laatst toevallig nog een zelf ontworpen rogerbeep tegen in een doos met meuk op zolder. Was echt een mega gave tijd. Nachtenlang dx-en op de ssb en slap ouwehoeren op de marc kanalen. LOL

 

Maar goed, ik ga dit topic volgen want ben best wel benieuwd wat je er allemaal van gaat maken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

shtf hier in Lemmer. blikseminslag in de woonwijk. brand in de stroomkast. stroomuitval, internet doorgefikt enz. bericht nu via tablet met 4G

ondertussen loopt het riool ook over.

 

Verstuurd vanaf mijn GT-P5220 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

apperatuur hier in huis wel, had toevallig net alles losgekoppeld omdat het zo tekeer ging. modem van ziggo komt wel brandlucht uit. denk dat het wel even gaat duren voor ik weer internet heb. grrrrrr. rotweer

 

Verstuurd vanaf mijn GT-P5220 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

apperatuur hier in huis wel, had toevallig net alles losgekoppeld omdat het zo tekeer ging. modem van ziggo komt wel brandlucht uit. denk dat het wel even gaat duren voor ik weer internet heb. grrrrrr. rotweer

 

Verstuurd vanaf mijn GT-P5220 met Tapatalk

 

Sterkte, de stroom zal snel weer terug zijn, dan nog een nieuw modem van Ziggo krijgen. (Gelukkig betere klantenservice dan de beruchte verhalen van vroeger)

 

Niet Verstuurd vanaf mijn Samsung E1170 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie op de onweer radar dat er een nieuwe bui die waar ie nu is redelijk actief lijkt hierheen komt. Als dat zo door gaat over een uurtje ook maar m'n spul ontpluggen voor 't eerst in 2 jaar. Gelukkig heb ik nu per apparaatsetje (pc, monitors, soundsystem etc..) 1 verlengsnoer. Dus ik trek 8 stekkers uit het contact (plus de modem) en wacht af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry voor het off topic gaan.

hier is een woning uitgfikt, gelukkig geen gewonden. ziggo komt maandag langs met nieuw modem. waarschijnlijk is de centrale kast van ziggo geraakt door bliksem. komt nog meer onweer aan dus idd alle stekkers eruit is verstandig.

 

Verstuurd vanaf mijn GT-P5220 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let op dat als je de boel uit 't stopcontact trekt, dat je ook de telefoon stekker er uit trekt; je coax kabels van de kabeltv er uit haalt en eigenlijk ook de coax van eventuele schotelantenne en/of andere antenne's. Alleen de stroom stekkers er uit is lang niet altijd genoeg! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed nieuws hier. Zigo was hier in de straat bezig om de kast te vervangen, dus ik ben er even heen gelopen. Bleek de monteur nieuwe modems in zijn bus te hebben liggen. Dus meteen even geregeld. Ziggo gebeld voor een activatie code en alles werkt weer.

We hebben erg veel geluk gehad hier. Doordat ik op tijd alle stekkers eruit getrokken had, hebben wij geen schade. De overbuurman heeft alles kapot. tv, computers zelfs het koffie apparaat is stuk.

 

Een straat verderop zijn twee huizen in brand gevlogen, gelukkig geen slachtoffers, de bewoners waren van beide huizen niet thuis. Daarnaast zit een deel van Lemmer zonder stroom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@phtvs: Dat is mazzel hebben en gezond verstand heeft je ook een hoop leed bespaard. :)

 

Twee woningen in de fik, dat is echt minder lollig voor de betrokkenen.

yep heb het erg met die mensen te doen. Zijn een paar dagen weg en komen thuis, en hebben niets meer. Veel spullen afgefikt en de rest water en roet schade.

 

Ik moet eerlijk zegggen dat dit de eerste keer was dat ik besloten heb om alle stekkers eruit te trekken. Maar was ook de heftigste onweersbui die ik ooit heb meegemaakt. Gewoon eng zo harde knallen. De ramen en deuren stonden te trillen en autoalarmen die afgingen, stroomuitval. Spooky.

Dan nog 2 dames in huis die normaal al bang zijn voor onweer, maar dit was echt heel erg. Maar ja, we zijn er goed doorheen gekomen.

En wat een service van ziggo, helemaal top!

 

Morgen even bij de overbuurman wat spullen afgeven, heb nog een pc, koffieapparaat en een tv staan, is die ook weer wat geholpen. Hebben zonet even een bak koffie gedronken hier (met een tia maria voor de schrik :p) De buurvrouw stond het op het balkon toen de bliksem insloeg. Was erg geschrokken, maar ook dom bezig dus.......

 

Maar goed, ik ga weer off-topic in dit draadje, misschien dat een mod morgen deze berichten kan verwijderen? Dank iedereen voor de lieve berichtjes!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

yep heb het erg met die mensen te doen. Zijn een paar dagen weg en komen thuis, en hebben niets meer. Veel spullen afgefikt en de rest water en roet schade.

 

Ik moet eerlijk zegggen dat dit de eerste keer was dat ik besloten heb om alle stekkers eruit te trekken. Maar was ook de heftigste onweersbui die ik ooit heb meegemaakt. Gewoon eng zo harde knallen. De ramen en deuren stonden te trillen en autoalarmen die afgingen, stroomuitval. Spooky.

Dan nog 2 dames in huis die normaal al bang zijn voor onweer, maar dit was echt heel erg. Maar ja, we zijn er goed doorheen gekomen.

En wat een service van ziggo, helemaal top!

 

Morgen even bij de overbuurman wat spullen afgeven, heb nog een pc, koffieapparaat en een tv staan, is die ook weer wat geholpen. Hebben zonet even een bak koffie gedronken hier (met een tia maria voor de schrik :p) De buurvrouw stond het op het balkon toen de bliksem insloeg. Was erg geschrokken, maar ook dom bezig dus.......

 

Maar goed, ik ga weer off-topic in dit draadje, misschien dat een mod morgen deze berichten kan verwijderen? Dank iedereen voor de lieve berichtjes!!

 

Goed dat je je buurman kan helpen en gelukkig is het avontuur weer voorbij.

 

@Communicator had al aangegeven dat hij morgen dit even gaat opschonen en het in een nieuw draadje gooit... Volgende keer gewoon zelf even een draadje starten, maar ja, zo zie je maar weer, in geval van calamiteiten denk je aan dat soort dingen niet! Ik denk dat hij je het wel vergeeft. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je je buurman kan helpen en gelukkig is het avontuur weer voorbij.

 

@Communicator had al aangegeven dat hij morgen dit even gaat opschonen en het in een nieuw draadje gooit... Volgende keer gewoon zelf even een draadje starten, maar ja, zo zie je maar weer, in geval van calamiteiten denk je aan dat soort dingen niet! Ik denk dat hij je het wel vergeeft. :)

Dat hoop ik dan maar hahahaha

 

Dat ik dit draadje koos was eigenlijk omdat mijn tablet bijna leeg was (accu) en ik snel even iets wilde posten. Geen idee hoe en of ik nieuwe draadjes kan maken in tapatalk.. Dit was het eerste draadje wat ik tegenkwam dus vandaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hoop ik dan maar hahahaha

 

Dat ik dit draadje koos was eigenlijk omdat mijn tablet bijna leeg was (accu) en ik snel even iets wilde posten. Geen idee hoe en of ik nieuwe draadjes kan maken in tapatalk.. Dit was het eerste draadje wat ik tegenkwam dus vandaar.

 

Hij heeft al een draadje voor het onweer geopend: http://preppers.nl/forum/threads/9515-slow-chat-tijdens-het-slechte-weer

Laten we daar verder offtopic gaan, bespaard hem weer werk morgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een leuk Experiment, dat moet vast te doen zijn, zelf bouw ik grote wifi antennes voor intranet mocht het internet verdwijnen, ik denk niet dat er zoveel verschil in radio vs. wifi antennes zit?

De bedoeling is er mailservers op te runnen, en er hele websites over te kopiëren.

Ook zijn we met andere preppers bezig een zo'n volledig mogelijke website te maken met allerlei informatie die van pas zou kunnen komen tijdens een shtf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...