Ga naar inhoud
GENEGEERD

De financiele berenklem (waar we allemaal inzitten)

Kans
 Share

Recommended Posts

We leven in een sociaal stelsel wat enorm veel vangnetten en zekerheid biedt.

Wat er ook gebeurt, zo wordt ons vertelt, we mogen met een redelijke zekerheid verwachten dat er ook voor ons een vangnet is en zal zijn.

We betalen daar met zijn allen ook fors voor; alle sociale lasten, voor ons pensioen, AOW, ziektenkosten enz., worden netjes betaald.

Dit systeem draaid nu al ruim 60 jaar goed en is eigenlijk alleen maar beter geworden.

Helaas betekent dit ook dat de hoeveelheden geld die erin omgaan gigantisch is geworden, met als bijeffect dat er inefficientie is ontstaan maar net zo goed misbruik, bewust of onkunde, en een risico is ontstaan.

Dit risico hangt samen met het shtf scenario wat we hier wel eens bespreken.

En dat shtf scenario hoeft niet eens zo heel extreem te zijn: een beurscrash en veel van die geldpotjes zullen hard getroffen worden.

Maar dat is eigenlijk nog een risico wat te verwachten is, wie denkt er serieus dat het altijd alleen maar beter zal gaan met de beurs?

Het andere risico, waarvan dat risico dan wel kleiner is maar de impact wel groter, is als overheden die potjes gaan gebruiken, lees misbruiken, om hun macht, onder het mom van het redden van het systeem natuurlijk, nog even in stand te houden.

En dit is geen fictief verhaal, in de landen waar het nog slechter gaat dan bij ons zijn dit soort zaken al lang gebeurt.

En als het geen directe confiscatie is dan verzinnen ze wel constructies om die potjes te dwingen staatsschuld op te kopen, dit gaat dus gebeuren in bv Japan en Amerika, maar net zo goed in Europa, waar dat nog niet al gebeurt is !

De overheid heeft een hoofddoel: zichzelf in stand houden, daarna komen er wat andere zaken en ergens achteraan is er nog zoiets als 'burgers' om rekening mee te houden, en dat rekening houden is dan in eerste instantie "hoe kunnen we die burger maximaal laten betalen aan die staat" en daarna pas " hoe kunnen we die burgers helpen".

Natuurlijk staat dit in geen enkel verkiezingsprogramma, net zo min als de bank u nooit spontaan voor rekent wat u uiteindelijk betaald voor uw hypotheek!

Het andere effect van een systeem dat ruim 60 jaar goed draaid is dat we het als vanzelfsprekend gaan aannemen.

En laat juist daar nu een enorm risico zitten.

Wie spaart er nu nog?

Wie heeft langdurige buffers?

Ikzelf ben pas enkele jaren bewust van het het risico dat dit systeem wel eens onhoudbaar kan zijn en nog recenter overtuigd geraakt dat het niet houdbaar IS en dat wij deze omslag gaan meemaken...

En dan ben ik nog iemand die maar een lening heeft, die voor mijn huis, en niet voor wie weet wat voor een luxezaken zoals auto, en tegenwoordig is zelfs lenen voor een wasmachine, verwarmingsketel, of de minder duidelijk vormen van lenen; het op afbetaling of huren van dit soort zaken, normaal geworden.

Het probleem is natuurlijk dat je uiteindelijk meer betaald voor dit soort zaken en blijkbaar hebben mensen dat er voorover, enkel en alleen om NU over die zaken te beschikken ipv er eerst voor te sparen.

Dit vooruit halen van welvaart is iets waar de huidige welvaartslanden meesters in zijn geworden.

Allles wordt betaald door ervoor te lenen, en onze overhied is daar ook een voorbeeld van!

Het gevolg is dat we met zijn allen in de financiele berenklem zitten.

We gaan ervan uit dat het systeem blijft draaien.

Dat pensioenen en AOW betaald blijven worden.

En als die al betaald blijven worden, we gaan er ook nog vanuit dat we enige koopkracht overhouden!

De hele bestaande schuldproblematiek heeft maar enkele mogelijke oplossingen:

Die van de eewige groei en vertrouwen in fiat geld

Die van een lange periode waarin we het met VEEL minder welvaart zullen moeten doen.

Die van een nieuwe wereldoorlog of shtf scenario.

Voor mij is het eerste scenario niet realistisch.

Het tweede scenario zou kunnen, als we dit zouden accepteren, want dat zal heel hard werken betekenen in combinatie met veel minder welvaart.

Het laatste scenario is een bewezen en helaas een waarschijnlijke uitkomst.

Welke van de laatste twee scenarios het ook gaat worden, je zult met een gerede zekerheid kunnen aannemen dat er nauwelijks potjes beschikbaar zullen zijn die voor u zullen zorgen.

En helaas heeft de meerderheid niet gespaard en van die minderheid heef een nog veel kleiner deel buiten het systeem gespaard.

En juist het buiten het systeem sparen zal een van de weinige redelijke zekerheden zijn op financieel gebied.

Kijk voor de voorbeelden maar naar Griekenland, Cyprus enz enz.

En maak je geen illusie die landen zijn nog maar heel beperkt met het als tweede genoemde scenario bezig!

Nog steeds wordt daar enorm veel geld ingepompt en dus geleent met het iedee dat de groei weer terug zal komen, om vervolgens met die groei de schulden te kunnen afbetalen...

En dat is wat we nu wereldwijd met zijn allen aan het doen zijn!

Maar mocht dat dus fout gaan, dan komen we pas, als we geluk hebben, in dat tweede scenario fullforce terecht.

En als we pech hebben in het laatste scenario.

Dit is nog de tijd om te gaan minderen en te gaan oppotten.

Mocht het door een wonder niet klappen dan heb je een leuke cent om iets leuks mee te doen.

Mocht het wel fout gaan dan ben je in iedergeval de eerste harde klappen voor.

Prep ze,

K a n s

• Leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dat is ook de reden dat de belastingdienst en overheid er zo op gericht zijn om 'zwart' spaargeld in belastingparadijzen te vinden en te belasten. Geld wat ze niet kunnen zien kunnen ze namelijk ook niet afpakken, en dat mag natuurlijk niet. Aangezien we in Nederland belasting betalen over spaargeld over een fictieve rente van 4% (terwijl de rente rond de 1% schommelt) snap ik best dat mensen geld in het buitenland stallen om hier geen belasting over te hoeven betalen. Ik heb zelf gelukkig geen spaargeld, deels zit dit in voorraden waar je wel iets aan hebt tijdens een SHTF en waar in elk geval (nog) geen belasting over betaald hoeft te worden.

Het is jammer dat overheden zulke gedrochten zijn geworden, een land besturen kan echt wel veeeel goedkoper, met veel minder mensen ook. Dat haal je er helaas met een crisis niet uit, daarvoor zal alles moeten omvallen om daarna helemaal opnieuw te gaan beginnen.

Link naar reactie

@Kans, ik liep vorige week met het idee een nieuw draadje aan te maken vanuit een iets ander oogpunt, maar wel met betrekking tot dezelfde berenklem waarin we momenteel zitten. Ik wilde jullie mening horen wat je zou doen als je zou kunnen ontsnappen uit het huidige systeem. Zou je je spulletjes oppakken en naar betere oorden vertrekken? De boel, de boel laten en je eigen weg inslaan? Of zou je in NL blijven en doorgaan met het leven wat je nu hebt? Klinkt een beetje als vluchtgedrag of het zoeken naar een alternatief leven misschien.

Achterliggende gedachte.

In veel landen is het NL zo dat wanneer je de sleutels van je huis inlevert bij de bank, dat je van de hypotheeklast af bent (wel ben je het huis kwijt). In Spanje staat een hypotheek bijv. ook op het onroerend goed en daarom moet je oppassen als je en huis koopt dat er geen oude schuld op zit. Als de bank een inbeslagname heeft gedaan, dan zullen ze ook proberen het geld terug te verdienen bij de volgende koper onder het mom van speciale transactiekosten of iets dergelijks. Maar dat terzijde.

Ik denk nl. dan veel mensen een ander leven\systeem zouden willen, maar er door de berenklem nooit aan toe zullen komen.

Link naar reactie

Om te antwoorden op een paar van de vragen.

Ik meen te beschikken over en behoorlijk buffer. Die kwam tot stand door keihard werken. We leven al sinds ons huwelijk behoorlijk zuinig en denken goed na over onze uitgaven. Een deel werd ondergebracht in vastgoed, aandelen, PM.

Het deel cash dat overblijft en dat momenteel op rekening staat wil ik gaan aanwenden voor het afbetalen van mijn openstaande schuld. Hierdoor word ik weer een stukje onafhankelijk, verhoogt ons maandelijks besteedbaar inkomen (door het wegvallen van de maandlast), en verminderen we ons tegoed op de bank. Op deze manier hopen we een confiscatie, extra heffing, devaluatie voor te zijn.

Ik begrijp overigens niet dat je niet kan sparen. Hoe doe je dat ? Wij komen rond met ongeveer 1500€ à 1800€ in de maand, lasten van hypotheek niet inbegrepen. We leven er goed van, we beschikken over alle mogelijke apparatuur, gaan op reis en doen ons niets tekort. We houden van ons gezamelijk inkomen ruim 30% over. En dat ondanks 2 kinderen die school lopen.

Ik kan niets opnoemen waaraan het ons ontbreekt. Al moet het gezegd dat we geen uitgebreid filmaanbod hebben, met prepaid telefoonkaarten werken, verwarmen met hout, zelf brood bakken, veel fietsen, kledij kopen in de solden, dingen zo veel mogelijk herstellen, kwalitatief degelijke apparatuur aanschaffen, we weinig gas verbruiken, regenwater gebruiken, zelf stroom produceren en een groententuintje hebben.

Link naar reactie

@iewieke

ik moet voor mijn werk (helaas) vaak bij faillisementen aanwezig zijn en de paniek die je daar ziet.....

in nl duurt het 4 weken eer je de faillisementsuitkering ontvangt van het uwv en ze doen bijna niet aan voorschotten

veel mensen kunnen die 4 weken niet overbruggen, die kunnen dan niet tanken, boodschappen doen etc

die heb ik dan huilend bij me staan met serieuze paniek en dan heb ik het echt niet over 1 a 2 mensen maar op een groep van 200 zijn het er meestal zo'n 50

dus er zijn echt grote groepen mensen die niet sparen blijkbaar en van salaris naar salaris leven

Link naar reactie

dus er zijn echt grote groepen mensen die niet sparen blijkbaar
Of al door hun spaargeld heen zijn, feitelijk te lang doorgaan hun bedrijf te redden.

Je hebt gelijk, het UWV doet niet aan voorschotten, maar deze mensen kunnen wel bijzondere bijstand/overbruggingsbijstand in hun gemeente aanvragen, mét voorschot.

Link naar reactie

@ stuudje

in sommige gevallen wel, maar de gemeentes worden daar steeds strenger in en verkopen ook wel eens nee en dan ben je toch echt op jezelf aangewezen

wat is daar het probleem van? zijn al teveel mee eters in onze samenleving als je het mij vraagt

dit mag rustig stukken strengen

Link naar reactie

@12gauge

wat mij betreft geen probleem, want als je eenmaal gaat beginnen met voorschotten, maak je ook een start van het "ene gat dichten met het andere "

want dat voorschot moet ook weer worden terugbetaald.

alleen stuudje schreef heel overtuigend o maar die mensen kunnen bij de gemeente terecht en ik wilde alleen even duidelijk maken dat dat lang niet altijd zo is.

in de meeste gevallen moeten de mensen die 4 weken zelf te zien overbruggen en dat vind ik persoonlijk heel normaal en prima

alleen op mijn werk kom ik dus vaak mensen tegen die daar niet op zijn voorbereid

en dat wordt vanuit mijn professionele rol verwacht dat ik daar empatisch mee omga, ook al kan ik niks aan de situatie veranderen ( en denk ik prive het mijne ervan)

ps1 we moeten niet vergeten dat er genoeg mensen zijn in nederland die ondanks dat ze werken per maand maar zon 1000 a 1100 euro netto verdienen en dan is sparen best lastig

ps2 we moeten niet vergeten dat sommige mensen al 15 !! jaar op de nullijn zitten en nee dat is geen tikfoutje

ik sprak last een docent middelbaar onderwijs en die heeft al vanaf 1998 hetzelfde brutoloon ( hij is al wat ouder dus geen periodiek meer)

het begon al bij kabinet bakellende en elk kabinet zegt ooh het is maar van een paar jaar en dan komt er weer een nieuw kabinet die het standaard rondje bezuinigingen ( defensie, onderwijs etc) doet en voor je het weet ben je 15 jaar verder.....

Link naar reactie

Ik wilde jullie mening horen wat je zou doen als je zou kunnen ontsnappen uit het huidige systeem. Zou je je spulletjes oppakken en naar betere oorden vertrekken? De boel, de boel laten en je eigen weg inslaan? Of zou je in NL blijven en doorgaan met het leven wat je nu hebt? Klinkt een beetje als vluchtgedrag of het zoeken naar een alternatief leven misschien.

Als ik de kans zou krijgen, was ik gelijk vertrokken. Het beeld dat ik voor ogen heb (klein stukje land, bescheiden huisje er op voor het gezin en verder liefst compleet voorzien in eigen onderhoud) kan hier in Nederland niet, tenzij je een flinke bak geld misschien hebt maar die heb ik niet. Nu kan je hier alleen met kleine stapjes vooruit, moestuintje, zonnepaneeltje, regenwater opvang etc maar je zult altijd (of meestal) vastzitten aan bepaalde 'vaste lasten' zelfs al gebruik je niks. En jezelf laten ontkoppelen van bijv het riool of stroom mag niet eens, dan is het huis wettelijk niet meer geschikt om te wonen, ondanks dat je al die dingen prima zelf kunt regelen...

Link naar reactie

Als ik de kans zou krijgen, was ik gelijk vertrokken. Het beeld dat ik voor ogen heb (klein stukje land, bescheiden huisje er op voor het gezin en verder liefst compleet voorzien in eigen onderhoud) kan hier in Nederland niet, tenzij je een flinke bak geld misschien hebt maar die heb ik niet. Nu kan je hier alleen met kleine stapjes vooruit, moestuintje, zonnepaneeltje, regenwater opvang etc maar je zult altijd (of meestal) vastzitten aan bepaalde 'vaste lasten' zelfs al gebruik je niks. En jezelf laten ontkoppelen van bijv het riool of stroom mag niet eens, dan is het huis wettelijk niet meer geschikt om te wonen, ondanks dat je al die dingen prima zelf kunt regelen...

waar staat dat dat je een stroom aansluiting moet hebben? heb ff een rondje google gedaan maar kan zo niks vinden

Link naar reactie

waar staat dat dat je een stroom aansluiting moet hebben? heb ff een rondje google gedaan maar kan zo niks vinden

Ok die misschien niet dan :) maar er zijn in Nederland zo achterlijk veel regels dat het niet eens leuk meer is (zie http://www.onlinebouwbesluit.nl/ ). Een toilet bijv moeten vanuit de woonkamer minstens 2 deuren tussen zitten...Meer dan 6 kamers? dan moet er een 2e toilet in... allemaal onzin dingen waardoor je niet eens een huis kunt inrichten zoals je zelf zou willen.

Het figuurlijke hutje op de hei is in Nederland niet mogelijk in elk geval.

Link naar reactie

Mee eens, je zit vast aan het systeem hier. In Spanje komen de meeste mensen die ik ken rond van 5-600 euro in de maand (enkelen zelfs van 400). Dat is het inkomen wat ik voor ogen heb als ik naar Spanje vertrek. Dat zal ik moeten proberen te vergaren met wat "boeren", de (vogeltjes) papegaaienhandel die ik aan het opzetten ben en nog wat nader te bepalen inkomsten. Ik denk momenteel ook aan te leren Imkeren of een klein handelszaakje of misschien wel iets van kamperen op het platteland. Het verschil met NL is dat je die 5-600€ netto hebt in Spanje. Ik betaal momenteel ongeveer 18 euro belasting per jaar in Spanje voor en boerderij van 13 hectare. Het zal misschien iets meer worden als ik echt ga boeren, maar bij lage inkomsten in Spanje betaal je ook maar weinig belasting.

Daarnaast geef ik @lewieke ook gelijk dat de meeste mensen die voldoende verdienen weinig of niets sparen. Ook @Loesje1980 heeft gelijk, veel mensen komen nog nauwelijks rond.

Toen mijn bedrijf op volle toeren draaide hebben we verzuimd om nog meer te sparen\bewaren. Dat komt deels omdat wij veel hebben gegeven, maar ook door ervan te leven. Het geld kon niet op en toen dachten we dat we altijd zo zouden kunnen blijven leven. Uiteraard had ik wel een buffer van een paar jaar, maar dat gaat snel op. Ook heb ik meer dan 20% van mijn hypotheek kunnen aflossen en hebben we 2 lijfrentes lopen (wat zijn de straks nog waard?). Afgelopen jaren heb ik veel nutteloze verzekeringen en dure abonnementen opgezegd en zijn we naar andere maatschappijen gegaan. Ook gaan we een auto verkopen en proberen nog slimmer met onze huidige inkomsten om te gaan. Toch zit je hier in NL vast aan hele hoge vaste lasten.

Als voorbeeld geef ik altijd de wegenbelasting van een redelijke gezinsauto in NL. Op Gas\Diesel ben je bijna 2000€ per jaar kwijt tegen 120€ in Spanje, terwijl in Spanje de wegen gelijk of beter zijn. Hier zijn dus de lonen relatief hoog, maar de belastingdruk ook. Daarnaast zit er een groot stuk belastingverhaal in een koopwoning hier. Vandaar de hoge huizenprijzen hier nog.

Wij zullen dus op een slimme manier met onze centen moeten omgaan om uiteindelijk uit deze berenklem te komen.

• Leuk 1
Link naar reactie

@Kans, Ik wilde jullie mening horen wat je zou doen als je zou kunnen ontsnappen uit het huidige systeem. Zou je je spulletjes oppakken en naar betere oorden vertrekken? De boel, de boel laten en je eigen weg inslaan? Of zou je in NL blijven en doorgaan met het leven wat je nu hebt? Klinkt een beetje als vluchtgedrag of het zoeken naar een alternatief leven misschien.

Ik denk nl. dan veel mensen een ander leven\systeem zouden willen, maar er door de berenklem nooit aan toe zullen komen.

Ik zou voor mijzelf sprekend erg graag vertrekken. Er zijn echter een aantal zaken wat mij hier houd. Zo heb ik een vast contract wat mij elke maand geld op levert (sparen, PM, voedsel). Daarnaast volg ik een opleiding. Wanneer ik ook maar een klein beetje in de mogelijkheid ben (genoeg gespaard heb) hoop ik een eigen stuk grond, wat zuidelijker van Nederland aan te kunnen schaffen. Ik moet mijzelf wel nageven dat ik aan de ene kant dit wel erg snel wil regelen 'want stel je voor' maar mijn nuchtere verstand dit tegenhoudt en denkt van 'goh, spaar nog even door'. Als dit gebeurt is hoop ik daar na afronding van mijn opleiding binnen een aantal jaar heen te vertrekken. Een plan als dat slaagt alleen wanneer je alles goed voor elkaar hebt (denk ik). En goed weet wat je daar gaat doen in dat andere land. Er zijn nog altijd een hoop mensen die denken dat wanneer ze vertrekken al hun problemen in een keer opgelost zijn (zie bv.: ik vertrek).

Ook ik kan wel uit mijn omgeving horen dat sparen iets is wat niet nodig is. Want we hebben zo'n goed sociaal stelsel. Zeker in mijn leeftijdscategorie (-23) is denk ik een grote groep die denkt bakken met geld te gaan verdienen met hun toekomstige baan en het daardoor niet erg is om af en toe een (paar) duizend euro in de schuld te staan. Dan kom je toch wel van een koude kermis thuis over een paar jaar vermoed ik...

Link naar reactie

De meest haalbare optie is niet emigreren maar gewoon waar je nu woont te streven naar onafhankelijkheid. Je kan het stap voor stap doen, er is geen haast bij want je woont er toch al. Voorwaarde is natuurlijk dat het je eigen woning is, al is het niet onmogelijk in een huurwoning.

- Een zonnepaneeltje betaalt zichzelf terug, even een rekensommetje maken en je bent er zo uit. In mijn geval is de terugverdientijd 4,2 jaar. Tegenwoordig is het een paar jaar langer. In elk geval levert je paneeltje meer op dan je spaarrekening, dus dat is een nuttige investering waar je 20j van geniet. Ik betaal per maand nog 3€ voor elektriciteit.

- Een kachel idem dito. Bovendien kan je hout sprokkelen, verzamelen, en als je een beetje rondvraagt zijn er ondernemers die het helemaal gratis bij jou komen thuis leveren omdat ze anders betalen voor hun 'afval'.

- Isolatie bespaart op je verwarmingsrekening. Zelf heb ik nog wat werk op dat vlak.

- Een zuinige auto behoeft weinig uitleg. Je levert wat prestige in maar je houdt meer over. Je verplaatst je even goed. Hier een Megane 1.5l, 4.5l/100 km over lange trajecten, 5.8 over stadsverkeer.

- Een groententuin levert -in tegenstelling van wat je verwacht- niets op maar je eet gezonder. Je kan niet op tegen grootschalige productie.

- Zelf brood bakken en een flinke voorraad bloem maakt je onafhankelijker (je hoeft niet naar de bakker dus je spaart tjid, benzine en je eet gezonder en goedkoper)

- Regenwater opvangen en huishoudelijk gebruiken. Akkoord, je moet een put, wat leidingen en een pomp voorzien, maar die heb ik de afgelopen 15 jaar al een paar keer terug verdiend. Bovendien ben je niet meer afhankelijk van het stadsnet.

Met al die kleine maatregelen samen houd je op het einde van de maand nog een stukje salaris over. Dat kan je gebruiken om te investeren in duurzame consumptie, spaarlampen, zuinige apparaten, verbeteringen aan je woning, ... zonder dat je schulden maakt.

Het enige waarvoor ik als particulier een financiering aanga is voor de aankoop van vastgoed. Zelfs dan nog financier ik nooit meer dan 50%. Het betekent wel dat je soms kleiner koopt, of langer moet sparen of moet afzien van wat luxe. Op die manier onderhandel je overigens ook veel beter met de bank en bespaar je weer.

Link naar reactie

@phaelin

"Kans, Wat denk jij? Is het wanbeleid? Incapabele bestuurders? Of laten ze het met opzet inelkaar donderen?"

Het is zoals @houthe het verwoordt van alles wat.

Er zal onkunde zijn, er zal opzet zijn en er zal ook heus wel onmacht zijn.

Maar dat 'zij' weten wat het beste is of zelfs precies weten wat ze doen, nee daar geloof ik niet in.

Daar geloven ze zelf ook niet in maar dat hoor je zelden, een uitzondering was bij de overname van de ABN-Amro toen de deskundigen en ook de minister uiteindelijk moesten toegeven dat het zo complex in elkaar zat dat ze het eigenlijk ook niet snapte......

@FincaInSpanje

"Kans, ik liep vorige week met het idee een nieuw draadje aan te maken vanuit een iets ander oogpunt, maar wel met betrekking tot dezelfde berenklem waarin we momenteel zitten. Ik wilde jullie mening horen wat je zou doen als je zou kunnen ontsnappen uit het huidige systeem. Zou je je spulletjes oppakken en naar betere oorden vertrekken? De boel, de boel laten en je eigen weg inslaan? Of zou je in NL blijven en doorgaan met het leven wat je nu hebt? Klinkt een beetje als vluchtgedrag of het zoeken naar een alternatief leven misschien."

Ik loop wel met die gedachte te spelen.

Heb het redelijk met het systeem gehad, zit er helaas ook lekker aan vast...

Als ik nog een keer een stap maak wordt dat een grote, Afrika, noord Amerika, enz dan wil ik ook echt weg en europa is dan een pot nat voor mij..

Dat vlucht idee daar zit ik helemaal niet mee.

Er is altijd wel iemand die dat vind?

Als je bij je huidige baas weggaat omdat je ergens anders betere kansen of een salaris kunt krijgen dan zeggen de meeste bazen ook vaak iets in de richting van " die kansen heb je hier ook, als je maar je best doet" enz..

De hele maarschappij is ingericht om je maximaal te laten doen wat anderen vinden dat je moet doen.

Maar luister nou eens gewoon naar jezelf en doe dat gewoon?

Het is bijna nooit zo simpel maar veel complexer zou het nou ook weer niet moeten zijn?

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

De meest haalbare optie is niet emigreren maar gewoon waar je nu woont te streven naar onafhankelijkheid. Je kan het stap voor stap doen, er is geen haast bij want je woont er toch al. Voorwaarde is natuurlijk dat het je eigen woning is, al is het niet onmogelijk in een huurwoning.

- Een zonnepaneeltje betaalt zichzelf terug, even een rekensommetje maken en je bent er zo uit. In mijn geval is de terugverdientijd 4,2 jaar. Tegenwoordig is het een paar jaar langer. In elk geval levert je paneeltje meer op dan je spaarrekening, dus dat is een nuttige investering waar je 20j van geniet. Ik betaal per maand nog 3€ voor elektriciteit.

- Een kachel idem dito. Bovendien kan je hout sprokkelen, verzamelen, en als je een beetje rondvraagt zijn er ondernemers die het helemaal gratis bij jou komen thuis leveren omdat ze anders betalen voor hun 'afval'.

- Isolatie bespaart op je verwarmingsrekening. Zelf heb ik nog wat werk op dat vlak.

- Een zuinige auto behoeft weinig uitleg. Je levert wat prestige in maar je houdt meer over. Je verplaatst je even goed. Hier een Megane 1.5l, 4.5l/100 km over lange trajecten, 5.8 over stadsverkeer.

- Een groententuin levert -in tegenstelling van wat je verwacht- niets op maar je eet gezonder. Je kan niet op tegen grootschalige productie.

- Zelf brood bakken en een flinke voorraad bloem maakt je onafhankelijker (je hoeft niet naar de bakker dus je spaart tjid, benzine en je eet gezonder en goedkoper)

- Regenwater opvangen en huishoudelijk gebruiken. Akkoord, je moet een put, wat leidingen en een pomp voorzien, maar die heb ik de afgelopen 15 jaar al een paar keer terug verdiend. Bovendien ben je niet meer afhankelijk van het stadsnet.

Met al die kleine maatregelen samen houd je op het einde van de maand nog een stukje salaris over. Dat kan je gebruiken om te investeren in duurzame consumptie, spaarlampen, zuinige apparaten, verbeteringen aan je woning, ... zonder dat je schulden maakt.

Het enige waarvoor ik als particulier een financiering aanga is voor de aankoop van vastgoed. Zelfs dan nog financier ik nooit meer dan 50%. Het betekent wel dat je soms kleiner koopt, of langer moet sparen of moet afzien van wat luxe. Op die manier onderhandel je overigens ook veel beter met de bank en bespaar je weer.

Ik sluit me bij Lewieke aan.

Het is in België / Nederland NOG zo slecht niet, het kan veel erger. Het bewijs wordt geleverd door de instroom van mensen die het elders slechter (denken?) te hebben en bij ons het geluk zoeken. Je kan hen dat niet kwalijk nemen, dat is des mensen.

Ik behoud me net als velen het recht en vind het mijn plicht om eerst aan mezelf te denken (anderen gaan het niet doen voor me) en zoals

lewieke stelt, verstandig om te gaan met inkomen, sparen en investeren ipv consumeren.

Ik heb GEEN buffer zoals hij, ik heb dan ook nog nooit echt hard moeten (willen) werken en dit heel bewust en de consequenties neem

ik er bij en voel me daar heel goed bij. Ik heb echter geen verantwoordelijkheid naar nageslacht, wat het plaatje veel eenvoudiger maakt.

Ik heb bewust gekozen voor een sobere levensstijl en rust en raad anderen die zichzelf de dag vandaag voorbij lopen, dat ook een beetje

in te proberen passen in hun leven. Het leven is te kort om ganse dagen hard te werken en de vruchten daarvan niet ten volle te kunnen proeven.

Bedenk wanneer jij je plantjes plant, niemand uit zichzelf aanbiedt om te komen helpen, maar wanneer jij je aardbeitjes in je mond steekt,

je direct 'proevers' hebt die staan aanschuiven. Delen is mooi, tot aan ander voor je beslist HOE je moet delen, dan smaakt heb bitter.... ;)

Link naar reactie

• 4 weeks later...

Het geeft denk ik ook een kick wanneer je bijna zelfvoorzienend kunt leven. @lewieke is al aardig op weg met zijn gezin (binnen de huidige economie), maar wat gebeurt er als hun inkomen totaal verdwijnt. Stel niemand heeft meer werk en de overheid is failliet. Mensen krijgen wat voedsel op de bon en dat is het. Dan ben je blij als je zoveel mogelijk in je eigen dingen kunt voorzien. Van verwarming tot zonne-energie, van eigen groentetuin tot eigen vlees (vis, wild).

Het is juist het huidige systeem wat zal gaan klappen en mensen die volledig off grid kunnen leven, zullen een enorme voorsprong hebben als de pleuris uitbreekt.

Link naar reactie

Het geeft denk ik ook een kick wanneer je bijna zelfvoorzienend kunt leven. @lewieke is al aardig op weg met zijn gezin (binnen de huidige economie), maar wat gebeurt er als hun inkomen totaal verdwijnt. Stel niemand heeft meer werk en de overheid is failliet. Mensen krijgen wat voedsel op de bon en dat is het. Dan ben je blij als je zoveel mogelijk in je eigen dingen kunt voorzien. Van verwarming tot zonne-energie, van eigen groentetuin tot eigen vlees (vis, wild).

Het is juist het huidige systeem wat zal gaan klappen en mensen die volledig off grid kunnen leven, zullen een enorme voorsprong hebben als de pleuris uitbreekt.

We zijn er bijlange nog niet. Maar in Vlaanderen zijn alvast meer varkens dan mensen, daar is wel aan te komen. Met geld, ruimiddelen, of andere doorslaggevende argumenten. In geval van nood spitten we het tuintje om en planten we aardappelen ipv gras. Ook niet het einde van de wereld.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...