Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Ultra light gear is leuk en ik ben een groot voorstander van lichtere gear maar ultralight brengt ook een hoop nadelen met zich mee.

 

Het grootse nadeel vind ik zelf is de sterkte van de gear, het presteert erg goed onder ideaale omstandigheden maar daarbuiten vaalt het vaak, denk hierbij aan het schuren en loskomen van stiksel als je bijvoorbeeld door dichte bebossing moet lopen of je zelf door een smalle opening moet wurmen.

 

Een ander groot nadeel is dat het niet gemaakt is om voor altijd mee te doen.

 

Gewicht moet zeker 1 van je eerste dingen zijn waar je naar kijkt maar duurzaamheid is net zo belangrijk.

 

M.v.g. JP

In de meeste rampsituaties is het verstandiger om niet te evacueren maar thuis te blijven. Maar soms is evacuatie nodig. Iedereen moet voor zichzelf uitproberen wat het beste compromis is tussen draagbaarheid, stevigheid, toepassingsmogelijkheden en voertuiggebruik bij het maken van een BOB.

 

Maar als je karretje, auto of fiets kapot gaat of wordt gestolen, moet je misschien verder met alleen een rugzak. En een auto kan niet verder als de benzine op is, of als er overal files staan. In je fietstassen kun je bijvoorbeeld drinkwater en voedsel vervoeren, dat vanzelf minder wordt door het gebruik. En voor je vertrekt kun je eten en veel water drinken.

 

Een goede rugzak van 75 liter en een leeggewicht 1,5 kilo scheurt niet snel, en hoeft dus leeg geen 3 kilo te wegen. Probeer het maar uit. Hij moet wel een goede heupband hebben om het gewicht op je heupen te dragen.

 

Ik streef niet naar een ijzersterke BOB-uitrusting die levenslang meegaat en waar veel zwaar gereedschap inzit, want dan kan ik hem niet langdurig dragen, of zitten er te weinig artikelen in. Sommige mensen zijn zo sterk dat ze langdurig wel 25 kilo kunnen dragen. Anderen hebben een slechte rug, of zijn zo oud of zo jong, dat ze maar 5 kilo kunnen dragen. Dan is het verstandig om daar rekening mee te houden bij het samenstellen van hun bob en bij het bepalen van hun evacuatiemogelijkheden.

 

Sommige mensen zijn totaal afhankelijk van anderen door ziekte of handicap en zijn daardoor erg beperkt in hun voorbereiding op rampen. Maar zij kunnen wel zorgen voor reserve-medicijnen en reserve drinkwater en noodrantsoenen en warme kleding, crank-radio, zend-portofoon, reserve mobiele telefoon, of smartphone met extra batterij, signaalfluit, extra dekbed, wc-emmer, plasfles, enz. Dat alles liefst onder handbereik.

 

Een BOB van 15 kilo kan onder andere een lichtgewicht survival kit bevatten, plus lichtgewicht signaleringsmiddelen. Je kunt dan communiceren via roepen of letter-gebaren, of via achtergelaten briefjes, of via morse met een signaalspiegeltje, led-zaklampje, signaalspiegel of geïmproviseerde vlag. Als het zonnig is, kun je met een signaalspiegeltje zeer grote afstanden overbruggen. Als je een auto gebruikt of thuis blijft, kun je overwegen om een zendradio te gebruiken, afhankelijk van de omstandigheden.

 

Bij de meeste rampen komt er binnen een week hulp van de overheid en buurlanden. Maar als er een wereldwijde ramp of wereldoorlog zou uitbreken, kan die hulp uitblijven en kun je doodgaan, maar ooit zul je toch sterven.

 

Iedereen moet voor zichzelf beslissen hoeveel tijd en geld hij wil investeren, om zich op zo'n ernstige rampsituatie voor te bereiden. Je kunt je bijvoorbeeld aansluiten bij een extreme prepper commmunity in de VS en daartoe gaan emigreren.

 

Maar extreme prepping heeft ook allerlei ingrijpende nadelen en risico's. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je als je eenmaal heel oud bent, hevige spijt krijgt, dat je niet meer van je leven hebt genoten, of dat je te weinig andere mensen hebt geholpen, doordat je altijd bezig was met voorbereiding op rampen. Maar prepping kan ook leuk en behulpzaam zijn, en iedereen is vrij om dat zelf te beoordelen en te beslissen.

 

Richtlijn maximale tilbelasting:

http://www.arboportaal.nl/vragen/hoeveel-mag-een-werknemer-tillen.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@Wilbert je hebt hele mooie verhalen over van alles en nog wat, behalve dat je eigenlijk geen moer zegt.

De info die je aandraagt is zo algemeen als: Als je de bal niet op het doel schiet, zul je ook nooit een doelpunt scoren....

Vertel eens wat over jou. Hoe is JOUW bob samengesteld? Hoe ben je tot deze samenstelling gekomen? Wat zijn do's en wat zijn don'ts volgens JOU?!?

 

Kan er weinig mee op deze manier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt je bijvoorbeeld aansluiten bij een extreme prepper commmunity in de VS en daartoe gaan emigreren.*

 

Juist jah dus.... eeuh bedoel ik een beetje:confused:

 

En dit was de spreekbeurt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen moet voor zichzelf beslissen hoeveel tijd en geld hij wil investeren, om zich op zo'n ernstige rampsituatie voor te bereiden. Je kunt je bijvoorbeeld aansluiten bij een extreme prepper commmunity in de VS en daartoe gaan emigreren.

Of je kan zelf 1 beginnen hier natuurlijk. Zou op dit moment niet in de VS willen zitten.

Misschien na de verkiezingen en als ze ophouden die achterlijke wapen wetten te pushen zou ik het weer overwegen, want de ruimte die je daar kan hebben is best aanlokkelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een lichtgewicht BOB is wel erg prettig en hoewel ik al een redelijk lichtgewicht BOB heb (ongeveer 14 kilo) vind ik het toch erg lastig om deze nog lichter te maken. Het enige waar ik nog gewicht op kan besparen is de BOB tas zelf maar kan nog maar weinig modellen vinden die aan m'n wensen voldoen om mijn canvas british webbing (rond de 2,5 kilo) te kunnen vervangen. De kwaliteit is niet te vergelijken met elkaar dat er zoveel verschil in zit. Denk dat het altijd een afweging blijft voor jezelf of je voor lichtgewicht of duurzaam gaat. Ook m'n jas weegt zonder iets in m'n zakken te hebben al 3,5 kilo maar aan de andere kant gaat deze jas uit 1960 nog gemakkelijk tientallen jaren mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een BOB kijk ik eigenlijk alleen maar naar prijs+gewicht, ook spullen van de Action gaan normaal wel langer dan 72 uur mee.

 

ik heb vooral een Get Home Bag omdat ik meer kans heb van huis te zijn en daar moet komen dan weg komen uit eigen huis

voor mij persoonlijk is deze opmerking totaal onzinnig 72 uur kan je overleven met een pannetje rijst en een zeil

een GTFO (Get the fuck out) of OFHVWVHT (O fuck heel veer van huis tas) heeft kwaliteitsspul nodig

kapot materiaal is ronduit klote

natuurlijk is het een investering maarja daar kan ik prima mee leven

voor mijzelf heb ik veel beter materiaal dan voor mn vrouw dit is puur voor de afstand

zij heeft aan basic materiaal genoeg maar ook dat is gewoon kwaliteit

mijn multitool is uitgebreider dan die van haar mijn zaklamp heeft meer standen dan die van haar

maar alles op de zelfde platformen maar dan meer of minder opties naar gelang de nodig factor

kwaliteit mag geld kosten dat is echt niet erg hoor

ik heb er vooral een hekel aan als spullen kapot gaan als ik er op reken

vooral als je weet dat je geen back up hebt

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb vooral een Get Home Bag omdat ik meer kans heb van huis te zijn en daar moet komen dan weg komen uit eigen huis

voor mij persoonlijk is deze opmerking totaal onzinnig 72 uur kan je overleven met een pannetje rijst en een zeil

een GTFO (Get the fuck out) of OFHVWVHT (O fuck heel veer van huis tas) heeft kwaliteitsspul nodig

kapot materiaal is ronduit klote

natuurlijk is het een investering maarja daar kan ik prima mee leven

voor mijzelf heb ik veel beter materiaal dan voor mn vrouw dit is puur voor de afstand

zij heeft aan basic materiaal genoeg maar ook dat is gewoon kwaliteit

mijn multitool is uitgebreider dan die van haar mijn zaklamp heeft meer standen dan die van haar

maar alles op de zelfde platformen maar dan meer of minder opties naar gelang de nodig factor

kwaliteit mag geld kosten dat is echt niet erg hoor

ik heb er vooral een hekel aan als spullen kapot gaan als ik er op reken

vooral als je weet dat je geen back up hebt

 

Ben ik het helemaal mee eens. Heb zelf ook geen BOB, wel een EDC/GHB en een INCH, en voor beiden koop ik het beste materiaal dat mijn budget trekt.

 

Maar als ik een BOL zou hebben dan had ik waarschijnlijk de beste kwaliteit in mijn BOL en EDC gestopt en de goedkope tweede backup in de BOB.

Waarschijnlijk heb je het meeste dat in je bob zit niet eens nodig, maar dat hangt met name af van de afstand tot je bol en de vervoersmogelijkheden op dat moment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de meeste rampsituaties is het verstandiger om niet te evacueren maar thuis te blijven. Maar soms is evacuatie nodig. Iedereen moet voor zichzelf uitproberen wat het beste compromis is tussen draagbaarheid, stevigheid, toepassingsmogelijkheden en voertuiggebruik bij het maken van een BOB.

 

Maar als je karretje, auto of fiets kapot gaat of wordt gestolen, moet je misschien verder met alleen een rugzak. En een auto kan niet verder als de benzine op is, of als er overal files staan. In je fietstassen kun je bijvoorbeeld drinkwater en voedsel vervoeren, dat vanzelf minder wordt door het gebruik. En voor je vertrekt kun je eten en veel water drinken.

 

Een goede rugzak van 75 liter en een leeggewicht 1,5 kilo scheurt niet snel, en hoeft dus leeg geen 3 kilo te wegen. Probeer het maar uit. Hij moet wel een goede heupband hebben om het gewicht op je heupen te dragen.

 

Ik streef niet naar een ijzersterke BOB-uitrusting die levenslang meegaat en waar veel zwaar gereedschap inzit, want dan kan ik hem niet langdurig dragen, of zitten er te weinig artikelen in. Sommige mensen zijn zo sterk dat ze langdurig wel 25 kilo kunnen dragen. Anderen hebben een slechte rug, of zijn zo oud of zo jong, dat ze maar 5 kilo kunnen dragen. Dan is het verstandig om daar rekening mee te houden bij het samenstellen van hun bob en bij het bepalen van hun evacuatiemogelijkheden.

 

De reden dat ik zei wat ik zei is dat ik inderdaad ervaring heb en dus weet wat gear te verdragen heeft wat het kan hebben.

 

Ik ben een light weight fan maar zeker geen ultra light way fan, ultra light heeft zijn plek maar niet al een bob of uitrusting waarvan je niet weet waar of in welke situatie je het gaat gebruiken.

 

Cuben fiber het meest gebruikte materiaal in ultra light gear is niet geschikt om gebruikt te worden in extreme situaties of situaties waar gear veel te leiden heeft, dit geven de makers zelf al aan.

 

Maar vertel ons eens waarom jij het grote orakel bent en alles beter weet, want zoals meerde al opgevallen is zijn het tot nu toe alleen loze woorden en meer niet.

 

M.v.g JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik het helemaal mee eens. Heb zelf ook geen BOB, wel een EDC/GHB en een INCH, en voor beiden koop ik het beste materiaal dat mijn budget trekt.

 

Maar als ik een BOL zou hebben dan had ik waarschijnlijk de beste kwaliteit in mijn BOL en EDC gestopt en de goedkope tweede backup in de BOB.

Waarschijnlijk heb je het meeste dat in je bob zit niet eens nodig, maar dat hangt met name af van de afstand tot je bol en de vervoersmogelijkheden op dat moment.

 

Alles ligt er aan met hoe gek je het zelf wilt maken.

Je kan natuurlijk wel een complete camping pannen set kopen. Een campinggasstel, een 1001 delige ehbo set, een 100 liter rugzak etc. etc.

Wat pas echt waardevol is, is dat je weet wat je moet doen als het moment daar is.

1 pannetje of desnoods de mok van je veldfles kun je prima op koken.

Een bouwzeiltje kun je prima als tarp gebruiken.

Als je weet hoe je een veilig vuurtje kan maken heb je ook geen campinggasstel nodig.

Voor een 72 uurs tas kan je mes ook geslepen worden met een action slijper.

Met een waterfilter hoef je ook geen flessen water mee te zeulen en ga zo maar door....

Inventief zijn en denken in oplossingen ipv problemen kom je vaak meer dan met de beste en duurste gear, maar geen flauw benul hoe te gebruiken.

Voor mijn hobby heb ik kwalitatief hoogwaardig spul.

Moet ook wel omdat het de bedoeling is dat ik deze jaren wil kunnen gebruiken.

Maar als het gaat om 72 uur overleven is vindingrijkheid veel belangrijker (bij een bug out).

Link naar reactie
Delen op andere sites

^ Dat is het voordeel van onze gedeelde hobby, je combineert je hobby + prep budget.

 

.

 

Mijn vrouw zou een scheiding aanvragen als ik dat niet deed :p

 

Benieuwd naar je inch project. Review binnenkort?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook kopen tijdens acties, opruiming en met korting bespaart veel. Mijn dure items als rugtas, tent, matje heb ik allemaal voor ongeveer de helft van het geld, de slaapzak met samenkoopactie ook met korting. Gewoon door geduld te hebben en op te letten.
Ja het leuke van een BOB is dat je gewoon kunt beginnen met wat oude spulletjes uit de keuken en een oud tasje van zolder. En dat je het geleidelijk kunt uitbreiden en verbeteren naarmate je er meer over leert, en naarmate er zich leuke aanbiedingen voordoen via uitverkoop, tweedehands enz.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vrouw zou een scheiding aanvragen als ik dat niet deed :p

 

Benieuwd naar je inch project. Review binnenkort?

 

Staat even on hold, ben nu eerst aan mijn frontpack review aan het schrijven en de laatste testen aan het doen.

 

Maar om je een kort idee te geven, deels marktplaats, ebay, etc

 

Goede synthetische bivakslaapzak tot ongeveer 0 graden + 45L rugzak, ouder model maar wel oerdegelijk buitensportmerk + bivaktentje €27,50

Simpel maar oerdegelijk zwiters zakmes + driekwart ax + BW klapzaag + kleiner model Mora + alu pannetje + bestek + hakmes €21

Bouwzeil 2x3M + driedubbele slaapmat uit laminaat ondervloer + 2x 2x3M landbouwplastic, + 2 schilders afdekzeilen (die dunne) + charcloth + etcetcetc gratis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat even on hold, ben nu eerst aan mijn frontpack review aan het schrijven en de laatste testen aan het doen.

 

Maar om je een kort idee te geven, deels marktplaats, ebay, etc

 

Goede synthetische bivakslaapzak tot ongeveer 0 graden + 45L rugzak, ouder model maar wel oerdegelijk buitensportmerk + bivaktentje €27,50

Simpel maar oerdegelijk zwiters zakmes + driekwart ax + BW klapzaag + kleiner model Mora + alu pannetje + bestek + hakmes €21

Bouwzeil 2x3M + driedubbele slaapmat uit laminaat ondervloer + 2x 2x3M landbouwplastic, + 2 schilders afdekzeilen (die dunne) + charcloth + etcetcetc gratis

 

Waterfilter en firesteel er bij en wij kunnen op pad man!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het leuke van een BOB is dat je gewoon kunt beginnen met wat oude spulletjes uit de keuken en een oud tasje van zolder. En dat je het geleidelijk kunt uitbreiden en verbeteren naarmate je er meer over leert, en naarmate er zich leuke aanbiedingen voordoen via uitverkoop, tweedehands enz.

Maar je hebt dus nog helemaal niks....?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat even on hold, ben nu eerst aan mijn frontpack review aan het schrijven en de laatste testen aan het doen.

 

Maar om je een kort idee te geven, deels marktplaats, ebay, etc

 

Goede synthetische bivakslaapzak tot ongeveer 0 graden + 45L rugzak, ouder model maar wel oerdegelijk buitensportmerk + bivaktentje €27,50

Simpel maar oerdegelijk zwiters zakmes + driekwart ax + BW klapzaag + kleiner model Mora + alu pannetje + bestek + hakmes €21

Bouwzeil 2x3M + driedubbele slaapmat uit laminaat ondervloer + 2x 2x3M landbouwplastic, + 2 schilders afdekzeilen (die dunne) + charcloth + etcetcetc gratis

 

Mooie lijst.

 

Waarom is iedereen zo gefocussed (is dat een woord?) op 72 uur in de wildernis? (Welke er niet is binnen 72 uur lopen in NL?)

 

Bij een megacollaps wandel ik liever een bestaand gebouw binnen dan dat ik een hangmat tussen twee bomen ga spannen....

 

Denk dat het velen gaat verbazen hoe weinig van die uitrusting je tijdens het "echie" gebruikt...

 

Gewijzigd om zilver tevreden te stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie lijst.

 

Waarom is iedereen zo gefocussed (is dat een woord?) op 72 uur in de wildernis? (Welke er niet is binnen 72 uur lopen in NL?)

 

Bij een megacollaps wandel ik liever een bestaand gebouw binnen dan dat ik een hangmat tussen twee bomen ga spannen....

 

Denk dat het velen gaat verbazen hoe weinig van die uitrusting je tijdens het "echie" gebruikt...

 

Gewijzigd om zilver tevreden te stellen.

 

Nah...komt door de hobby dat er over begonnen wordt.

Urban survival doe ik ook hoor, blijf altijd terugkomen op een paar dingen.

Goede kledij, water, vuur (mits mogelijk in de juiste omstandigdheden) , een goed mes en een juiste instelling

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nah...komt door de hobby dat er over begonnen wordt.

Urban survival doe ik ook hoor, blijf altijd terugkomen op een paar dingen.

Goede kledij, water, vuur (mits mogelijk in de juiste omstandigdheden) , een goed mes en een juiste instelling

 

Urban survival zal het voornaamste zijn waar je mee moet gaan dealen.

 

Maar vraag dat maar aan @Wilbert

 

Die zal wel wat kennis kopijpasta voor je hebben.

 

 

Gewijzigd om zilver tevreden te stellen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom is iedereen zo gefocussed (is dat een woord?) op 72 uur in de wildernis? (Welke er niet is binnen 72 uur lopen in NL?)

 

Bij een megacollaps wandel ik liever een bestaand gebouw binnen dan dat ik een hangmat tussen twee bomen ga spannen....

Dat zag je ook op de foto's van het door sneeuw en ijs geteisterde Amerika afgelopen winter. Bij de "snowmageddon" in Atlanta bijvoorbeeld zag je mensen die in een winkel of tankstation bleven slapen. Helaas zag ik dat velen niets bij zich hadden en bv pakken wcpapier als kussen gebruikten. Soms konden ze stoelen gebruiken om in/op te slapen. Alles beter dan buiten of in een bos.

 

screen-shot-2014-01-29-at-12-42-36-pm.png?w=420&h=312

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Urban survival zal het voornaamste zijn waar je mee moet gaan dealen.

 

Maar vraag dat maar aan @Wilbert

 

Die zal wel wat kennis kopijpasta voor je hebben.

 

 

Gewijzigd om zilver tevreden te stellen.

 

De bossen ingaan tijdens een shtf (verzin er maar 1) is het laatste wat ik iedereen altijd aanraad.

 

Wilbert reageert trouwens niet, ook niet op mentions.

 

Zal wel van de koppijnpasta komen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Staat even on hold, ben nu eerst aan mijn frontpack review aan het schrijven en de laatste testen aan het doen.

 

Maar om je een kort idee te geven, deels marktplaats, ebay, etc

 

Goede synthetische bivakslaapzak tot ongeveer 0 graden + 45L rugzak, ouder model maar wel oerdegelijk buitensportmerk + bivaktentje €27,50

Simpel maar oerdegelijk zwiters zakmes + driekwart ax + BW klapzaag + kleiner model Mora + alu pannetje + bestek + hakmes €21

Bouwzeil 2x3M + driedubbele slaapmat uit laminaat ondervloer + 2x 2x3M landbouwplastic, + 2 schilders afdekzeilen (die dunne) + charcloth + etcetcetc gratis

 

Kijk.

Zo zo.

Nou Nou.

 

:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waterfilter en firesteel er bij en wij kunnen op pad man!

 

Zag laatst ergens een 5-pack staafjes zonder plastic handvat voor €2 oid, kan je de eerstkomende jaren mee vooruit, maar probeer om een fire piston binnen budget te krijgen.

Waterfilter hakt wel in het budget ja maar een Sawyer mini betekent dat je in theorie 100 jaar 10L per dag kan filteren.

 

Eten en kleren heeft iedereen standaard in huis en hoeveel heb je nu echt meer nodig om naar Zuid-Frankrijk of waar dan ook te wandelen? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Zag laatst ergens een 5-pack staafjes zonder plastic handvat voor €2 oid, kan je de eerstkomende jaren mee vooruit, maar probeer om een fire piston binnen budget te krijgen.

Waterfilter hakt wel in het budget ja maar een Sawyer mini betekent dat je in theorie 100 jaar 10L per dag kan filteren.

 

Eten en kleren heeft iedereen standaard in huis en hoeveel heb je nu echt meer nodig om naar Zuid-Frankrijk of waar dan ook te wandelen? :D

 

Lekker bezig! :)

 

Maar vertel.

Waar haal je die staafjes?

 

:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...