Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Experiment] Weer satellieten ontvangen (low-budget)


Communicator

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 74
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Met de niet-discone antenne aangesloten is de ontvangskaliteit (het plaatje) dus 100% of valt er nog aan te verbeteren?

Zo op het oog is het prima maar ik ben geen kenner natuurlijk.

De volgende verbetering wordt het plaatsen van de antenne om zo de horizon te vergroten zodat ik grotere plaatjes kan ontvangen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

en hier het nieuwste resultaat van een paar minuten geleden:

 

noaa-19-04051307-msa.jpg.10d9f5b0b40fe75d1c0475b9d25b55d0.jpg

 

Leuk man!

 

En het weer in Catalonië is ook weer prima zo te zien, na een paar dagen van flinke buien. Heel tof dat dit dus allemaal kan voor een prikkie.

 

Ik heb weinig verstand van telecommunicatie, maar zou het bijv. mogelijk zijn dat we als prepper groep een eigen BE-NL netwerk kunnen opzetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om dit te bereiken was het nodig om zelf een antenne in elkaar te knutselen die speciaal bedoelt is voor de 137MHz frequenties

Ik denk dat ik het goed heb gedaan (volgens een duidelijke omschrijving die ik doorkreeg op internet).

Zou je die omschrijving met ons willen delen? :-)

 

Waar ik nu ook benieuwd naar ben... is deze antenne inderdaad beter dan die discone? Want de reden dat ik vrijwel geen signaal ontving was een software-instelling, en niet de antenne...

Maar goed... daar hebben we voldoende tijd voor om dat te ontdekken :D

 

Ik vond het sowieso erg leuk om zelf eens een antenne te bouwen!

Ben benieuwt :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben benieuwt :-)

Die test heb ik al gedaan en staat zelfs omschreven in DIT topic! :)

 

Ik heb net, om te testen, mijn discone antenne weer terug aangesloten. noaa18 kwam recht over Nederland heen, en het signaal moet dus keihard zijn... nou... met die discone dus niet...

Mijn zelfgebouwde antenne weer gauw terug aangesloten en de ontvangst ging van 10% naar 100% :)

 

Trots op mezelf ghehehe :p

 

Ik heb nu mijn Wouxun geherprogrammeerd met enkel de NOAA frequenties en FM-Wide... en deze aangesloten op de QFH antenne (de zelfgemaakte)...

Nu weer even wachten op een passage...

 

Als dit goed werkt, heb ik niet eens de Dongle nodig voor ontvangst, maar kan ik het geluid rechtstreeks via de mic-input van mijn pc naar WXtoIMG sturen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Communicator sorry had blijkbaar een post gemist, heb het gezien nou :)

Dank je voor de linkjes ik begrijp die instructies stukken beter dan het lees materiaal dat ik zelf heb gevonden.

Is weer tijd mij hiet weer serieus in te verdiepen, en heb nu gelukkig ook iemand in de groep met kennis om te helpen. :-)

 

Dit zou een geweldige aanvulling zijn op ons solar powered intranet. :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Communicator

 

yessss, vanmiddag de postbode met een klein doosje (nee, ik bedoel niet de doos van de postbode LOL)

dus ik heb hem ook binnen. Meteen maar aangesloten en het werkt. Alleen de antenne die erbij zit is helemaal ruk. Als ik een stuk draad gebruik als antenne, heb ik een beter ontvangst dan met de bijgeleverde antenne. Voordeel van deze dongel is dat er een gewone antenne aansluiting op zit. Dus dat scheelt mij weer een verloopsnoertje.

Komend weekend ga ik een poging wagen om de antenne te bouwen en te plaatsen. Ik heb hem voor nu op de discone aangesloten. Kijken wat ik nog meer kan ontvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewone antenne aansluiting, als in "die je ook voor de tv gebruikt?...

 

Die heb ik ook... daaraan heb een PL stekker gesoldeerd :)

 

Enfin... veel plezier met je nieuwe aankoop!, ik kan me er werkelijk uren mee vermaken :D ... luistervinken... ghehehe

Klopt zo'n tv aansluiting. Had eerst een andere dongle op het oog maar die had een andere aansluiting. Zoiets wat je ook wel op routers ziet.

 

Inmiddels heb ik eerst de discone geprobeerd, maar erg slechte ontvangst. Heel veel storing en heel zwakke signalen. Geen idee of dit aan de discone ligt of aan de kabel. Heb de kabel doorgemeten maar niets vreemd kunnen ontdekken. Maar ja, die kabel is 30 jaar oud dus zou zomaar kunnen dat het aan die kabel ligt.

Daarna voor de gein de GPA antenne (27mc) erop aangelsoten en nu ontvang ik al veel meer. Naast alle radio stations inmiddels ook de 11 meter band kunnen ontvangen, de luchtvaartband (vliegveld Lelystad), de babyfoon van de buren LOL en nog wat amateurs. Helaas geen enkel signaal van een satelliet kunnen oppikken. Gewoon helemaal niets..

 

Dus komend weekend maaar eens hard aan de slag om een goede antenne te maken.

 

Erg leuk om mee te spelen en mee te luisteren wat er allemaal de ether in geslingerd wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu mijn Wouxun geherprogrammeerd met enkel de NOAA frequenties en FM-Wide... en deze aangesloten op de QFH antenne (de zelfgemaakte)...

Nu weer even wachten op een passage...

Als dit goed werkt, heb ik niet eens de Dongle nodig voor ontvangst, maar kan ik het geluid rechtstreeks via de mic-input van mijn pc naar WXtoIMG sturen :D

Dit is geen succes, de wouxun ontvangt het signaal prima, maar is met zijn FM-Wide 24000kHz te smal om het goed te ontvangen.... daar moet je 34000kHz voor hebben.

 

Dus NOAA satellieten met de Wouxun = No go!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

@Communicator

 

Oke dan, ik heb na enige vertraging eindelijk een QFH antenne in elkaar gerommeld. Ik had niet voldoende coax kabel dus ik heb elektriciteits kabel gebruikt. Deze kabel bestaat uit 3 kernen en een metalen buitenmantel.

De 3 kernen en de mantel aan elkaar gesoldeerd zodat een ze werken als 1 element. Omdat ik niet wist of dit ging werken heb ik één en ander even snel in elkaar gezet en de eerste resultaten zijn er. Later ga ik hem wat nauwkeuriger in elkaar zetten en de kabel netter wegwerken.

 

CIMG8441.jpg.bac1ac5baca23c6a074ff0ffe1bc9bf9.jpg

 

Ik pikte vrijwel meteen een satelliet op, in dit geval de meteosat. Helaas was ik veel te laat met het opnemen van de audio, dus geen plaatje, maar het signaal kwam redelijk goed binnen. Af en toe gewoon volkomen helder, even later weer wat ruis erdoor.

Ik zit nu te wachten op NOAA 19 die straks over moet komen en dan duimen of ik hem kan oppikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Communicator

 

Imiddels weer een stukje verder maar de ontvangst blijft een probleem. Ik had een signaal van NOAA 15, kwam keihard binnen maar er zit een ruis/storing doorheen. Blijkbaar heeft WXtoImg daar last van want ik krijg geen mooi plaatje. Ook geeft WXtoImg een melding dat er geen telemetrie data gevonden is. Ik heb de audio file even op een server gezet. http://wslemmer.nl/NOAA15.rar vanaf 00:25 wordt het signal beter maar nog niet goed genoeg blijkbaar....

Nu heb ik dus het probleem dat ik geen idee heb waar ik het probleem moet zoeken. Vandaag komen er hier geen satellieten meer over, morgen nog maar eens proberen........

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Communicator

 

Ik heb mijn antenne opnieuw opgebouwd. Nu met coax en wat netter in elkaar gezet. Ik had zojuist goed ontvangst maar er blijft meest van de tijd wat ruis doorheen komen.

 

Maar ik denk dat ik iets verkeerd doe. Zodra de satelliet te horen is, klik ik op opnemen en laat de opname doorlopen tot de satelliet niet meer hoorbaar is. Dat gaf bij mij net een bestand van 14,9 mb groot (8 minuten opname) maar als ik wxtoimg dit audio bestand laat gebruiken, dan is wxtoimg na een halve minuut klaar. Hij leest dus niet het hele bestand volgens mij. Probleem is dan dat er in het begin van het audio bestand ruis is terwijl later in de opname het signaal veel beter wordt. Nu ben ik bang dat wxtoimg dus dat goede signaal niet eens gebruikt maar uitgaat van de eerste halve minuut van de opname ofzo. Of zie ik dat verkeerd?

 

Hoe doe jij dat met de opname? En hoe heb je het geautomatiseerd zodat de audio opname automatisch gestart wordt?

 

Ik zou nu niet meer weten wat ik er nog aan kan doen verder. De antenne is prima, heb erg goed ontvangst als de satelliet dichtbij genoeg overkomt. De antenne staat nu midden in mijn tuin (op het zuiden) zover mogelijk van het huis af. Alleen mijn weerstation hangt er nog wel maar die zend op een hele andere band uit dus ik denk niet dat ik daar storing van oppik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@phtvs

WXtoIMG:

1. FILE > Update Keplers

2. FILE > Record > record and proces | (create image(s) aanvinken | Auto Record aanklikken

 

Op deze manier pakt hij telkens de dichtstbijzijnde NOAA satelliet om op te nemen. Standaard opname format is WAV en kan je zelf nog enigszins aanpassen...

Lengte van opname kun je ook aanpassen door met de graden van de horizon te spelen.

 

SDR Console:

Activeer module: Satellite Tracking

klik op de AAN/UIT button zodat het rondje zwart wordt. Klik op PASSES en selecteer daar de gewenste satelliet.

zet AUTO-TRACK aan (groen vinkje) en zet de DOPPLER aan.

 

Bij de opties van Satellite Tracking (tandwieltje rechts) kan je ook allerlei instellingen wijzigen. Ik neem bijvoorbeeld geen audio op met SDR Console omdat WXtoIMG dat al doet.

 

_____________

Ik laat WXtoIMG bepalen hoe lang hij opneemt. hij gaat dit bestand vervolgens zelf verwerken en komt uiteindelijk met een resultaat in zijn */images map.

Hij bepaald zelf welk gedeelte voldoende informatie bevat om te verwerken, en de rest laat hij weg...

Dit kan je overigens zelf aan/uit zetten bij OPTIONS > Show All.

 

Het enige wat ik nog wel tekens handmatig moet instellen zijn de juiste frequenties. Maar die heb ik in geheugenbanken opgeslagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@phtvs

WXtoIMG:

1. FILE > Update Keplers

2. FILE > Record > record and proces | (create image(s) aanvinken | Auto Record aanklikken

 

Op deze manier pakt hij telkens de dichtstbijzijnde NOAA satelliet om op te nemen. Standaard opname format is WAV en kan je zelf nog enigszins aanpassen...

Lengte van opname kun je ook aanpassen door met de graden van de horizon te spelen.

 

SDR Console:

Activeer module: Satellite Tracking

klik op de AAN/UIT button zodat het rondje zwart wordt. Klik op PASSES en selecteer daar de gewenste satelliet.

zet AUTO-TRACK aan (groen vinkje) en zet de DOPPLER aan.

 

Bij de opties van Satellite Tracking (tandwieltje rechts) kan je ook allerlei instellingen wijzigen. Ik neem bijvoorbeeld geen audio op met SDR Console omdat WXtoIMG dat al doet.

 

_____________

Ik laat WXtoIMG bepalen hoe lang hij opneemt. hij gaat dit bestand vervolgens zelf verwerken en komt uiteindelijk met een resultaat in zijn */images map.

Hij bepaald zelf welk gedeelte voldoende informatie bevat om te verwerken, en de rest laat hij weg...

Dit kan je overigens zelf aan/uit zetten bij OPTIONS > Show All.

 

Het enige wat ik nog wel tekens handmatig moet instellen zijn de juiste frequenties. Maar die heb ik in geheugenbanken opgeslagen.

 

Bedankt voor de uitleg!

 

 

Probleem bij mij is dat wxtoimg alleen wil opnemen via de microfoon. Ik kan nergens vinden hoe hij rechtstreeks op kan nemen wat sdr console laat horen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...