Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Teken] Week van de teek


Gast Peerke

Aanbevolen berichten

  • 2 weken later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 139
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Mensen het kan nooit vaak genoeg gezegd worden, maar let op de teken zijn er weer volop.

hoe verleidelijk het ook is om bij warme dagen lekker met je t-shirt en korte broek op pad te gaan naar het bos bijv., toch is het raadzamer om een lange broek en blouse/overhemd te dragen met lange mouwen.

Er is genoeg luchte kleding te verkrijgen zodat je het niet warmer krijgt dan in een korte broek en een t-shirt.

Natuurlijk draag ik dat ook wel, maar risico gebieden, waar dus veel reeen en herten aanwezig zijn, betreed ik toch met mijn lange goed, broek in mijn sokken, soms de gaiters aan en altijd pet op.

En voordien mijn kleding voorzien van wat Zecken-Frey, zeer effectief tegen teken, maar ook steekmuggen.

Bij thuiskomst inderdaad ff goed checke in alle uithoeken van je lichaam:)

 

Waarom ik dit nu weer eens herhaal is, omdat ik vanmiddag dus een joekel van een teek vond tussen de vacht van mijn hond, want ook in het lange gras zitten ze volop.

ATTACH=CONFIG]18060[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo daar valt niet naast te kijken!

 

Die moet zeker van de dag ervoor zijn, zo groot, was ook bang dat hij open zou barsten als ik hem met een tang zou proberen te verwijderen.

nu voorzichtig tussen duim en wijsvinger in een mooie draai verwijdert.

Het beestje leefde nog en zwemt nu ondergronds bij de ratten :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rataplan en ze komen niet enkel voor in het bos :( een paar jaar geleden ging ik een brief posten , zo maar honderd meter van het huis van mijn vriendin en

ik heb daarbij langs een plantsoen van een meter of 10 lang langs de kant van de weg gelopen en dat was al genoeg om zo'n klein rot teekje op mijn been te krijgen :(

en aangezien de ''beet'' er wat raar uitzag dus toch ook me eigen laten checken op lyme (wat gelukkig negatief was )

Nu en tot na de zomer staan er hier schapen op de dijk nou daar zitten er ook genoeg op :(

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die moet zeker van de dag ervoor zijn, zo groot, was ook bang dat hij open zou barsten als ik hem met een tang zou proberen te verwijderen.

nu voorzichtig tussen duim en wijsvinger in een mooie draai verwijdert.

Het beestje leefde nog en zwemt nu ondergronds bij de ratten :D

 

ook alle pootjes meegenomen?

 

het scheen inderdaad zo te zijn dat teken eigenlijk alleen maar via hoog gras op een gastheer komen.

 

dit is ook de reden dat ik blij ben een tekentang in mijn BOB te hebben. lyme kan je slecht gebruiken tijdens WTSHTF. goed dat er aandacht aan word besteed, het is alleen een beetje jammer dat al die nationale dagen door elkaar lopen. gister bleek het de dag van de lach te zijn. waar gaat dit over :confused: je besteed er een nieuwsitem aan maar die komt pas naderhand. totale verspilling van tijd, aandacht en papier e.d. om zo'n dag op te stellen als er niks mee gedaan word, je kan het de mensen nu wel vertellen maar het gaat niet bijgevoegd worden in de kalender.

 

maar ach, tekenvoorlichting is wel slim, heb er zelf nooit een gehad, wel gezien bij iemand anders die in groep 2 of 3 huilend de bosjes uitkwam met een teek op haar vinger

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rataplan en ze komen niet enkel voor in het bos :( een paar jaar geleden ging ik een brief posten , zo maar honderd meter van het huis van mijn vriendin en

ik heb daarbij langs een plantsoen van een meter of 10 lang langs de kant van de weg gelopen en dat was al genoeg om zo'n klein rot teekje op mijn been te krijgen :(

en aangezien de ''beet'' er wat raar uitzag dus toch ook me eigen laten checken op lyme (wat gelukkig negatief was )

Nu en tot na de zomer staan er hier schapen op de dijk nou daar zitten er ook genoeg op :(

gr will

 

Klopt inderdaad, vanochtend was het weer raak, nu tussen de oren boven op dr kop. :(

En gewoon in het parkje bij mij achter, gedeelte gemaaid gras en een strook met lang gras en andere kruidachtige planten, vermoed dat ze daar zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Onderzoekers van de Wageningen Universiteit lijken een veelbelovende en milieuvriendelijke methode te hebben gevonden om teken te bestrijden. Uit proeven is gebleken dat minuscule wormpjes (nematoden) de teek binnen tien dagen kunnen doden.

 

Link:http://www.nrc.nl/nieuws/2015/05/24/veelbelovend-resultaat-methode-om-teken-te-doden/

 

Is maar een klein % wat je denk maar kan bereiken. Zoveel wandel plekken waar je dit niet kan toepassen. Maar goed hoe minder van die rot beestjes hoe beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
  • 2 weken later...

 

Nee, dit is niet een soort lyme, het is een in Amerika en Eurazië voorkomende TBE (Tick-borne encephalitis)

Wat voor ons veel belangrijker is, is FMSE, een TBE die steeds dichter in de buurt van Nederland komt.

 

Even lui wiki quoten:

Frühsommer-Meningoenzephalitis[1] (FSME[1]) is een virusinfectie die door teken wordt overgebracht. Het virus wordt meteen na de beet van de teek overgebracht.

 

Het ziekteproces verloopt in twee stadia. In het eerste stadium hebben patiënten last van griepachtige verschijnselen, zoals koorts, hoofdpijn en misselijkheid. Bij een derde van de besmettingen kan de ziekte overgaan in het tweede stadium, waarbij encefalitis (hersenontsteking) en meningitis (hersenvliesontsteking) kunnen ontstaan. De helft van deze patiënten houdt blijvende restverschijnselen over, enkelen kunnen overlijden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Fr%C3%BChsommer-Meningoenzephalitis

 

Hier is een kaart waar je duidelijk kan zien waar FMSE nu voorkomt, dit gebied wordt steeds groter. Met rood zijn de risico-gebieden aangegeven, met geel de gebieden waar individuele gevallen bekend zijn.

(Voorlopig?) dus nog niet in Nederland, hopen dat dat zo blijft...

 

Voor de vakantiegangers naar oa Duitsland, Polen, de Balkan, Tsjechië, Oostenrijk, Zwitserland, en delen van Noorwegen en Zweden misschien wel raadzaam om even wat info hier over te lezen.

 

Hier wat links met verdere info:

http://www.travelclinic.com/47/fsme.htm

Wat te doen?

Draag om besmetting te voorkomen in natuurgebieden kleding die het lichaam bedekt. Controleer na thuiskomst uw lichaam op de aanwezigheid van teken. De diertjes hebben een voorkeur voor een donkere, warme plek zoals de knieholte, lies of oksel. Als u toch gebeten bent: een teek hecht zich aan het lichaam, maar is wel te verwijderen. Doe dat zo snel en zorgvuldig mogelijk. Hoe langer de teek op het lichaam zit, hoe groter de kans op FSME besmetting. Het verwijderen is een kunst op zich. Pak de teek tussen duim en wijsvinger of met een fijn, puntig pincet achter de kop en trek hem recht omhoog. De zogenoemde tekentangetjes zijn niet geschikt voor het verwijderen van teken. Gebruik vooral geen alcohol of een brandende sigaret bij het verwijderen.

 

http://www.tekenbeetziekten.nl/co-infecties-overigen/

 

http://www.sgzopreis.nl/folders/ziekten/fsme-en-rsse/9

Verschijnselen: In de meeste gevallen verloopt FSME zonder ernstige verschijnselen. De patiënt kan zich grieperig voelen. Soms gaat deze griep na een aanvankelijke verbetering over in een ernstige ontsteking van de hersenen en hersenvliezen. Hierbij kunnen koorts, hoofdpijn, nekstijfheid en braken optreden. Na zo'n ernstige infectie kunnen allerlei neurologische restverschijnselen overblijven. Bij de Europese vorm overlijdt 1%, bij de Russische vorm wel 20%.

 

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1630

Link naar reactie
Delen op andere sites

En was dit leuke beestje al genoemd?

 

 

Crimean Congo haemorrhagic fever (CCHF) is a tick-borne viral disease with symptoms such as high fever, muscle pain, dizziness, abnormal sensitivity to light, abdominal pain and vomiting. Later on, sharp mood swings may occur, and the patient may become confused and aggressive.

 

 

CCHF virus is widespread and evidence for the virus has been found among ticks in Africa, Asia, the Middle East and Eastern Europe and South Western Europe.

In Europe cases of human infections have been reported from Albania, Armenia, Bulgaria, Kazakhstan, Kosovo, Russia, Serbia, Tajikistan, Turkey, Turkmenistan, Ukraine, and Uzbekistan. In June 2008, a first case was diagnosed in Greece.

 

http://ecdc.europa.eu/en/healthtopics/emerging_and_vector-borne_diseases/tick_borne_diseases/crimean_congo/pages/index.aspx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen ervaring met teken, ze moeten me blijkbaar niet. Kan niet zeggen dat dat me erg spijt....

Mijn vrouw daarentegen fungeert als een soort tekenmagneet...

En dat heb ik dan weer met dazen, waar zij weer géén last van heeft.

Ik denk dat het, zoals ergens al werd aangegeven, iets met bloed heeft te maken, je bent "lekker" of je bent het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zulke haakjes zijn echt super handig:

 

informatie_over_tekenhaak_o_tom_bestellen_medpets_nl_4_1341222647_4688.jpg

 

Bij die tangen heb je al gauw dat er een stukje vel tussen komt, of dat je hem niet goed te pakken krijgt ofzo. Met dit haakje is het verwijderen echt een fluitje van een cent :)

 

Waar in NL te koop ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom wordt het gebruik van alcohol bij het verwijderen van een teek eigenlijk ontraden ?

 

Ik heb daar juist positieve ervaringen mee. Dmv van een wattenstaafje of schijfje de teek volledig deppen met ontsmetingsalcohol, en daarna kon ik hem vrij eenvoudig met een pincet verwijderen dmv van een druk en draaibeweging. Hij liet vrijwel onmiddellijk los.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom wordt het gebruik van alcohol bij het verwijderen van een teek eigenlijk ontraden ?

 

Ik heb daar juist positieve ervaringen mee. Dmv van een wattenstaafje of schijfje de teek volledig deppen met ontsmetingsalcohol, en daarna kon ik hem vrij eenvoudig met een pincet verwijderen dmv van een druk en draaibeweging. Hij liet vrijwel onmiddellijk los.

 

Door de contractie spuit de teek gif in jouw lichaam.

Ik zou er wijs aan doen om mezelf te controleren - in jouw geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is niet echt gif, het zijn o.a. de bacterieen B. burgdorferi, afzelii, garinii, valaisiana en nog een paar virussen protozoae etc. ( bron: http://www.tekenbeetziekten.nl/co-infecties/)

 

met de volgende symptomen tot gevolg: http://www.tekenbeetziekten.nl/symptomenlijst-ziekte-van-lyme/

 

het verradelijke van lyme, de rode kring / vlek is lang niet altijd aanwezig of word soms gemist. De symptomen krijg je nooit allemaal tegelijk en soms verdwijnen symptomen even en komen er andere voor terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...