Ga naar inhoud
GENEGEERD

Budget preppers: slijper voor 0,99


Rambi

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik heb nog een oude dolk. Dus vier zijden om te slijpen

 

Daar zal ik dan de ene kant met dat lidl dingetje doen en de ander met m'n falkniven dc4. Zoek de verschillen erna.

 

Ik denk zowieso dat ik er iets van acht-tien ga kopen. Ik ken een aantal oudere mensjes hier in de buurt die met te botten aardappelschilmesjes hun vingers opensnijden. Kan ik dat ook gelijk regelen voor ze. Dan even uitleggen dat ze 't zelf kunnen en dan krijgen ze hun eigen slijpertje.

Langs de deuren gaan om messen te slijpen, da's lekker ambachtelijk zeg! Misschien een mooie kar erbij? ;-) #scharensliep

Link naar reactie
Delen op andere sites

En daarom hoef ik geen duur mes. Het zijn gebruiksvoorwerpen - ik kan ontzettend moeilijk lopen doen over objecten die ik mooi vind en/of die duur waren, en dat vind ik onprettig (want: gedoe, neurotisch gemekker ;-) Het loont wel om een beetje zuinig te zijn op je spullen en geen domme dingen te doen (ik snap mensen niet die hun mes 'wegzetten' door het met de punt in de grond of hout te steken, echt zinloos cowboygedoe) en te snappen hoe je iets goed onderhoudt, maar een duur edc mes kopen en dan 16 slijpgangen en nog napoetsen dat vind ik zelf te ver gaan. Maar misschien komt dat nog ;) Ik ben een vrij recente messenverzamelaar/gebruiker en ik ga voor de Spyderco sharpmaker om te slijpen, lijkt me prima. (Ook goede dingen over gelezen op Bladeforums.com)

 

Goed blog voor wie met een microscoop naar messen wil kijken:

http://sharpeningtechniques.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dit het type snede is dat je graag op je mes ziet moet je zeker zo'n doortrekslijper kopen:

 

Picture774.jpg

 

De "scherpte" die je ermee behaalt is ook van zeer korte duur vanwege de structurele beschadiging van het metaal dat de snede vormt.

 

Is dit een foto van een mes wat je door de keramische kant van het action slijpertje hebt gehaald?

 

'k Vermoed van niet.

 

Ik gebruik het action slijpertje al bijna een jaar voor het gemak. De carbide kant is inderdaad veel te agressief en zou ik niet gebruiken.

 

De keramische kant zet een kleine microbevel aan je snede en is verdomd makkelijk om even snel je mes wat scherper te maken als je net bezig bent met je uien. Er gaat niets boven een echte slijpbeurt op een steen, maar wat ik fijn vind aan dit simpele doorhaal slijpertje (keramische kant!) is dat het je snede niet verkloot!

 

Wat me ook verbaasd aan dit Action dingetjes is dat het nog lang meegaat ook. Fijn dat ze er weer liggen, ga ik nog een paar van inslaan.

 

Eens per maand slijp ik mijn (sabatier) keukenmessen op de steen en twee keer in de week fris ik de snede op met dit dingetje. Een van de weinige spullen van de Action waar ik echt plezier aan beleef. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De foto toont het effect van een doortrekslijpertje met carbide inzetstukken en is afkomstig van een Amerikaanse slijpcollega.

De keramische staafjes in zo'n ding kunnen inderdaad niet zo veel kwaad, al gebruik ik ze zelf liever niet.

Je hebt als gebruiker namelijk geen invloed op de hoek van de microbevel, en die staafjes lopen snel vol met metaalslijpsel dat zich vervolgens moeilijk laat verwijderen tenzij je het ding uit elkaar haalt.

Dan heb ik toch liever zo'n Gatco Tri-Seps zoals in deze thread:

 

http://preppers.nl/forum/threads/8466-GATCO-Tri-seps-slijpsteen-hack-modificatie-mod-(uit-de-prepshop)?highlight=gatco

Link naar reactie
Delen op andere sites

De foto toont het effect van een doortrekslijpertje met carbide inzetstukken en is afkomstig van een Amerikaanse slijpcollega.

De keramische staafjes in zo'n ding kunnen inderdaad niet zo veel kwaad, al gebruik ik ze zelf liever niet.

Je hebt als gebruiker namelijk geen invloed op de hoek van de microbevel, en die staafjes lopen snel vol met metaalslijpsel dat zich vervolgens moeilijk laat verwijderen tenzij je het ding uit elkaar haalt.

Dan heb ik toch liever zo'n Gatco Tri-Seps zoals in deze thread:

 

http://preppers.nl/forum/threads/8466-GATCO-Tri-seps-slijpsteen-hack-modificatie-mod-(uit-de-prepshop)?highlight=gatco

 

Vermoedde ik al, de foto laat een flink mishandelde snede zien. Vooral met die carbide rolletjes vernaggel je een snede compleet. (Hoop herstel werk)

De hoek staan idd vast jammer genoeg, maar vollopen heb ik geen last van gehad. Verbaasd me zelfs hoe lang zo'n dingetje nog mee gaat.

 

Vergelijkbare slijpertjes vind je in vele vormen, zelfs Gatco heeft er eentje:

 

Gatco%20Micro%20X%20Double%20messenslijper%20Norkatt%20Outdoor%203.jpg

 

Mini-font-b-Ceramic-b-font-Carbide-font-b-Knife-b-font-font-b-Sharpener-b.jpg

 

Mini-Ceramic-font-b-Carbide-b-font-Knife-font-b-Sharpener-b-font-Kitchen-Blade-Pocket.jpg

 

't Blijft een snelle noodoplossing uiteraard, maar best handig voor degene die niet kunnen slijpen uit de hand of luie mensen zoals ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nouja, 't is meer voor de wat kleinere mesjes. M'n buck past er niet tussen :) Maar m'n (veel te zachte) Walther mesje was erg bot geworden, heel stuk scherper geworden met dat dingetje dus dat gaat prima. Scherper kan altijd natuurlijk, maar voor wat ie moet doen is ie nu weer perfect. Plus 't is in een paar minuten gepiept. Ik heb 'm aan m'n rugzak gehangen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha, je kan die Chinezen er wel op vertrouwen dat ze iets maken voor een merk en dan 's nachts de machientjes clandestien laten draaien om dezelfde spullen op een andere markt te dumpen, kijk nou wat ik tegenkom!

http://www.amazon.com/eGear-Survival-Essentials-Ceramic-Sharpener/dp/B006JA6392/ref=sr_1_1?s=sporting-goods&ie=UTF8&qid=1398278028&sr=1-1&keywords=egear+ceramic

 

En goeie recensies joh :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Die slijper is zonde van mijn euro. Gister zag ik bij de Action ook zo'n 'Zwitsers imitatie' zakmes liggen voor 1,75. In de verpakking had het lemmet al zoveel speling dat ik dacht, laat maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...