Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nieuwe wetgeving gemeenten: drones mogen ingezet worden bij handhaving

Flow
 Share

Recommended Posts

Gisteren heeft de Tweede kamer*een wetsvoorstel aangenomen*waarin staat dat gemeentes burgers mogen gaan volgen met mobiele camera’s – zoals drones – voor handhaving van de openbare orde. Het wetsvoorstel kwam van de Minister*Ivo Opstelten*van Justitie en veiligheid.

Ivo opstelten licht toe: Gemeenten hebben behoefte aan een meer flexibele inzet van cameratoezicht in de publieke ruimte. Vaste camera’s waren al een zaak voor gemeenten, maar de inzet van mobiele camera’s, zoals drones, was voorbehouden aan de opsporingsdiensten.Tot nu toe vond cameratoezicht in de gemeente alleen nog maar plaats op vooraf bepaalde locaties met vaste camera’s.*

Het wetsvoorstel geeft burgemeesters nu de mogelijkheid om cameratoezicht toe te passen op tijdelijk of verplaatsend overlast, zoals bij hangjongeren of een demonstratie. Onder mobiele camera’s vallen drones maar ook camera’s in helmen van bijvoorbeeld de politie. Aan het toezicht zijn wel beperkingen opgelegd. Zo mag de vorm van cameratoezicht alleen worden ingezet wanneer de openbare orde in gevaar is. Bovendien moet de gemeente het duidelijk aangeven wanneer er de mogelijkheid bestaat dat mobiele camera’s opnames maken.*

In 2013*gaf Opstelten al het nut van de wetswijziging aan: Het is niet mogelijk om in gebieden waar een verhoogde kans op verstoring van de openbare orde doorlopend aanwezig is, constant mankracht in de vorm van politieambtenaren of boa’s in te zetten. Door drones te gebruiken kan toch toezicht worden gehouden zonder dat er op dat moment politie aanwezig is.*

Of we blij moeten zijn met de drones is de vraag. Hoewel de mobiele camera’s zouden moeten zorgen voor meer veiligheid op straat en maar de vraag is of camera's een positief effectief hebben op de veiligheid! zou ik persoonlijk niet blij zijn met een vliegende camera boven mijn hoofd, die in staat is mij te volgen of over mijn tuin te vliegen. De drones geven veel meer het gevoel van patrouillering; het constant ‘zichtbaar’ in de gaten te worden gehouden. Hierdoor zou ik me persoonlijk niet direct veiliger voelen op straat, en lijkt het laatste stukje privacy in de openbare ruimte verleden tijd! Zou jij wel blij zijn met drones voor toezicht en handhaving?

Bron:http://numrush.nl/2014/04/02/de-gemeente-watching-voortaan-worden-drones-ingezet-voor-toezicht-op-straat/

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Vooral de mate waarin er gebruik van gemaakt wordt zal het gevoel van bepalen. Als een drone op 10m boven mijn tuin voorbijvliegt word je daar niet vrolijk van, is dat op 1000m hoogte, dan is dat al een ander verhaal.Anderzijds wil je natuurlijk niet het gevoel hebben bespied te worden. Mag een drone zomaar boven je eigendom vliegen ?

Link naar reactie

Vooral de mate waarin er gebruik van gemaakt wordt zal het gevoel van bepalen. Als een drone op 10m boven mijn tuin voorbijvliegt word je daar niet vrolijk van, is dat op 1000m hoogte, dan is dat al een ander verhaal.Anderzijds wil je natuurlijk niet het gevoel hebben bespied te worden. Mag een drone zomaar boven je eigendom vliegen ?

Op 100 mtr zal je een kleine drone waarschijnlijk niet zo snel spotten;)

Een bewoner in mijn woonplaats (particulier) vloog met zijn drone boven zijn buurt totdat het apparaat in 3 stukken naar beneden kwam zeilen, blijkbaar zijn er meer mensen die het niet zo hebben op deze drones...

Link naar reactie

Op 100 mtr zal je een kleine drone waarschijnlijk niet zo snel spotten;)

Een bewoner in mijn woonplaats (particulier) vloog met zijn drone boven zijn buurt totdat het apparaat in 3 stukken naar beneden kwam zeilen, blijkbaar zijn er meer mensen die het niet zo hebben op deze drones...

Als deze jongen er eentje ongevraagd spot boven zijn eigendom, wordt het mijn eigendom (althans, ik zal er mijn best voor doen), zo simpel is het.

Wat op mijn grond landt, wordt mijn eigendom, zo zie ik het.

Link naar reactie

hmmmmm

mijn plan is infrarood zaklampen en leds te kopen. Zeker in slechte licht omstandigheden wordt IR gebruikt voor opnamen. Daarmee kan je cameras makkelijk verblinden.....

en laser pointers kunnen sterk genoeg zijn om een ccd chip permanent uit te schakelen.

niet zelf bedacht overigens

http://mancave.conrad.nl/bewakingscamera’s-maak-jezelf-onzichtbaar-met-een-led-pet/

Link naar reactie

Beetje los van het feit dat ik toch 'niets te verbergen' heb blijkt uit dit soort regelgeving dat de overheid het op zijn minst niet zo nauw neemt met onze privacy.

Ben ik het nou of lijkt het erop dat overheden steeds meer vrijheden van burgers afnemen op zo'n manier (langzaam maar zeker) dat mensen het blijkbaar niet nodig vinden om zich te laten horen of er iets aan te doen?

Nou is dat in Nederland toch redelijk hopeloos om zoiets te verwachten want de inwoners zijn wel het blinkende voorbeeld van een schaapjes volk...

Sent from my Windows Phone 8X by HTC using Tapatalk

Link naar reactie

Beetje los van het feit dat ik toch 'niets te verbergen' heb blijkt uit dit soort regelgeving dat de overheid het op zijn minst niet zo nauw neemt met onze privacy.

Ben ik het nou of lijkt het erop dat overheden steeds meer vrijheden van burgers afnemen op zo'n manier (langzaam maar zeker) dat mensen het blijkbaar niet nodig vinden om zich te laten horen of er iets aan te doen?

Nou is dat in Nederland toch redelijk hopeloos om zoiets te verwachten want de inwoners zijn wel het blinkende voorbeeld van een schaapjes volk...

De kikker die je langzaam kookt blijft braaf in de ketel zitten.

En wat ik verder wilde opmerken is dat de overheid steeds meer dingen mag, die jij niet mag. De overheid mag jou wel bespioneren -al dan niet met een goede reden- maar jij mag niet spioneren bij de overheid. Transparantie zero. Teveel macht bij de overheid. We weten heus wel welke kant dat opgaat. Vandaag zijn het drones, morgen is het waterboarding, overmorgen is het verboden om te demonstreren, volgende week of volgend jaar is het verboden om. .... etcetera.

Link naar reactie

Het is nog steeds niet verboden om met infraroodlicht naar boven te schijnen.

Wat niet mag is met een laser richting vliegtuigen, heli's en ander vliegend spul te schijnen als er een persoon/piloot in zit.

Nou moet ik wel heel erg in kabouters geloven, maar misschien zit er wel een kaboutertje in een drone?

Zo, nu ff zonder bier. Nee, er zitten dus geen personen in een drone, dus die mag je met iedere straal van het lichtspectrum zo'n beetje bekogelen.

Helaas zit ik hier op een aanvliegroute, en mag ik zelfs mijn volledige tuinledverlichting niet aanzetten, anders landen ze hier.:p

Greetz Holy.

Link naar reactie

Dank u keyser Suze,

Mee eens! Ik denk echter dat het al veel verder heen is dan mensen op dit moment in de gaten hebben.

Om jouw voorbeeld over demonstreren aan te halen; Dit hebben ze al langzaam maar zeker al bijna verboden, kijk maar eens naar de regels die hier voor zijn opgesteld door bijvoorbeeld gemeente Den Haag.

Andere voorbeelden zijn bijvoorbeeld de tot in de gekke verzonnen regels over wat mijn kind wel of niet mag doen en tot welke leeftijd, het anti-rook beleid en het wapen beleid dat steeds vreemdere vormen aan neemt.

Altijd maar doorgevoerd onder het mom van 'wij willen' (zie nix campagne) terwijl er aan mij toch niets is gevraagd.

Nou zag ik hier laatst een topic dat de demonstranten in Griekenland veroordeelde maar is het niet zo dat Nederlanders allemaal al geestelijk gestorven zijn en nooit wat doen?

U werkt door tot u dood gaat want wij geven te veel geld uit en hebben dat van u gestolen.. Ja hoor, is goed meneer overheid.

• Leuk 1
Link naar reactie

Vandaag zijn het drones, morgen is het waterboarding, overmorgen is het verboden om te demonstreren, volgende week of volgend jaar is het verboden om. .... etcetera.

Verboden om te demonstreren was vorige week al in Deurnen..

Maar goed stukje bij beetje bereiken zij hun doel!

Link naar reactie

Gisteren heeft de Tweede kamer*een wetsvoorstel aangenomen*waarin staat dat gemeentes burgers mogen gaan volgen met mobiele camera’s – zoals drones – voor handhaving van de openbare orde. Het wetsvoorstel kwam van de Minister*Ivo Opstelten*van Justitie en veiligheid.

Om moedeloos van te worden.

Waar kunnen camera's niet tegen? Laserlicht ofzo? Kunnen we niet een discobal ontwikkelen die laserlicht omhoogschittert?

Keyser mag dan niks te verbergen hebben, ik wil gewoon niet overal bekeken worden. Natuurlijk, het wordt alleen ingezet, daar waar nodig, daar waar zich problemen kunnen voordoen. Maar dat is het begin.

Zum Kotsen.

Ik wil een Gatling Gun. :(

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...