Ga naar inhoud
GENEGEERD

Exit-strategie

DQA
 Share

Recommended Posts

Ik neem aan dat er hier een substantieel aantal mensen fysiek zilver en goud bezit. Maar heb je ook nagedacht wat je er mee gaat doen op de (middel)lange termijn?

Zelf ben ik namelijk van plan om mijn zilver te verruilen voor goud naar mate de GSR (gold silver ratio - of beter silver gold ratio) stagneert, beginnend bij 1:35 (één troy ounce goud voor 35 troy ounce zilver).

In eerste instantie zie ik fysieke metalen als een bescherming tegen inflatie, maar ik ben niet van plan om ze te gebruiken als betaalmiddel als de fiduciaire euro in elkaar stort. Aan elke crisis komt een einde en biedt genoeg mogelijkheden om jezelf te verrijken. Uiteindelijk zou ik mijn fysieke metalen kunnen gebruiken om appartementen te kopen en zo een stabiele cash flow te generen.

Wat denken jullie van dit idee? Misschien gaat dit in tegen de principes van een die-hard prepper, maar ben toch benieuwd naar jullie meningen en exit-strategie. Overigens, is iemand bekend met boeken die beschrijven hoe mensen vermogend zijn geworden tijdens de Weimar-hyperinflatie? Uiteindelijk zal goud, net als de internethype, een bubbel worden en daarop moet je als prepper ook voorbereid zijn.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mijn plan (arme consument) is om rond de 250-500 euro aan zilver per maand te kopen zolang de prijzen nog enigszins te behappen zijn. Mijn verwachting is dat zilver omhoog schiet. Wanneer dat is weet natuurlijk niemand, maar dat maakt op zich niet uit. Ik ben nog jong en heb de tijd ;)

Bij extreme prijzen zal ik (een deel) zilver omwisselen om een huis contant aan te kopen.

Het zilver ga ik niet bewaren in huis trouwens. Stel dat je dat moet verlaten in een SHTF kan je mogelijk niet alles meenemen. Wel fysiek zilver, maar dan in een kluis in een bank.

Link naar reactie

Ik neem aan dat er hier een substantieel aantal mensen fysiek zilver en goud bezit. Maar heb je ook nagedacht wat je er mee gaat doen op de (middel)lange termijn?

Zelf ben ik namelijk van plan om mijn zilver te verruilen voor goud naar mate de GSR (gold silver ratio - of beter silver gold ratio) stagneert, beginnend bij 1:35 (één troy ounce goud voor 35 troy ounce zilver).

In eerste instantie zie ik fysieke metalen als een bescherming tegen inflatie, maar ik ben niet van plan om ze te gebruiken als betaalmiddel als de fiduciaire euro in elkaar stort. Aan elke crisis komt een einde en biedt genoeg mogelijkheden om jezelf te verrijken. Uiteindelijk zou ik mijn fysieke metalen kunnen gebruiken om appartementen te kopen en zo een stabiele cash flow te generen.

Wat denken jullie van dit idee? Misschien gaat dit in tegen de principes van een die-hard prepper, maar ben toch benieuwd naar jullie meningen en exit-strategie. Overigens, is iemand bekend met boeken die beschrijven hoe mensen vermogend zijn geworden tijdens de Weimar-hyperinflatie? Uiteindelijk zal goud, net als de internethype, een bubbel worden en daarop moet je als prepper ook voorbereid zijn.

Je neemt in je stelling behoorlijk wat zaken voor zeker aan. Zo ga je ervan uit dat de crisis kort gaat duren, aangezien je vraagt naar de middellange termijn. Wat als de crisis - die nu toch al zo'n jaartje of vier duurt - langzaam verergert en duurt tot bijvoorbeeld 2028? Vergeet niet dat de hyperinflatie in de Weimar republiek een jaar of twee duurde voordat-ie in volle hevigheid toesloeg. En daarna was het pas echt bal.

Ik zou mijn zilver nooit verruilen tegen goud en al helemaal niet tegen een uit de lucht gegrepen ratio. Welke 'expert' heeft die ratio bedacht en waarom zou je die voor waar aannemen? Je bent je eigen expert en je hulpmiddel is gezond verstand. Zodra je je zilver inwisselt voor goud, verlies je waarde door de ruil en gok je automatisch op een paard minder. Bovendien is zilver veel minder gevaarlijk om mee te onderhandelen bij een ruil. Soms wil iemand per se een scooter (die jij net aan iemand anders hebt verpatst) voor zijn dieselgenerator en kun je 'm tevreden stellen met een paar handenvol zilver.

Goud moet je inderdaad niet aan hechten. Als overheden de boel weer op orde hebben, gaat bij mij die zooi gelijk de deur weer uit. Het is geel metaal waar toevallig waarde in kan worden opgeslagen. Over tien jaar kunnen - ik noem maar wat - zaden voor de moestuin die functie hebben overgenomen.

Tot slot wat links naar boeken:

BOL: http://www.bol.com/nl/p/kroniek-van-de-weimar-republiek/1001004005096584/

Hier wat boekvermeldingen: http://openlibrary.org/search?subject_facet=Weimar-republiek

Link naar reactie

De ratio is slechts een reflectie van de ratio tussen goud en zilver, welke simpelweg door marktbewegingen bepaald wordt en niet bedacht door een expert. Naar mate deze lager wordt, kun je dus voor relatief minder zilver, meer goud ruilen. Persoonlijk zie ik goud als de ultieme safehaven / hedge tegen inflatie. Zilver zie ik daarentegen als een meer volatiele een risicovolle investering, die weliswaar hetzelfde doel heeft - maar tegelijkertijd meer potentie heeft om in waarde te stijgen dan goud.

Zoals ik aangaf, ik ben niet van plan om mijn edelmetalen te gebruiken voor ruilhandel - dus die vlieger gaat niet op. Daarnaast is goud veel makkelijker te vervoeren en als je zoals ik bijvoorbeeld een appartement wilt aanschaffen, dan gaat dit uiteindelijk makkelijker met een paar tubes goud dan monsterboxen vol met zilver en zodra de boel inderdaad weer op orde is, ben ik mijn goud ook kwijt.

Link naar reactie

Ik citeer uit de Noodwet Financieel Verkeer:

Hoofdstuk XII. Financieel verkeer met het buitenland

Artikel 26

Onze Minister is bevoegd - zo nodig in afwijking van andere wettelijke regelingen - voorschriften te geven ten aanzien van de financiële betrekkingen met het buitenland, alsmede ten aanzien van het vorderen van gouden munten, fijn goud, alliages van goud (onbewerkt of halffabrikaat) en buitenlandse activa van ingezetenen. Tenzij bijzondere omstandigheden dit naar zijn oordeel onmogelijk maken, oefent hij deze bevoegdheden niet uit dan in overeenstemming met Onze Ministers van Buitenlandse Zaken, van Economische Zaken en van Landbouw en Visserij.

Hou je bij je financieel verkeer wel een beetje rekening met deze wonderlijke wet die het vrije en democratische Nederland al in 1978 speciaal voor goudbezitters als jou heeft zitten bekokstoven?

Bron: http://www.st-ab.nl/wetten/0211_Noodwet_financieel_verkeer.htm

Link naar reactie

Opslag bij bijv. Amsterdamsafe lijkt mij het beste, buiten de greep van de overheid en banken.

Verder heb ik nog geen exit strategie. Voorlopig alleen accumuleren en buiten europa bewaren. Zodat je weg kunt uit europa als dat een keer nodig is.

Zilver heeft mijn voorkeur aangezien goud geconfisceert kan worden, ik denk dat zilver ook veel harder gaat stijgen.

Eerst in de levensbehoeften blijven voorzien in hyperinflatie scenario. Bij extreem hoge prijzen en indien zilver 'over' dan gedeeltelijk omzetten in aandelen of grond.

Link naar reactie

Gast Dick Berts

Rodin schrijft tussen een heleboel andere zinnige dingen: "Bovendien is zilver veel minder gevaarlijk om mee te onderhandelen bij een ruil". Daarmee stipt hij een extreem belangrijk punt aan, dat ik ietsje wil uitdiepen. Vrijwel niemand heeft meer goud. Stel dat je in een crisis iets gaat kopen met een gouden munt. Dat zal enorm de aandacht trekken. Alle kans dat je stiekem gevolgd wordt en dat je thuis een pistool in je nek krijgt of erger. Goud heeft enorme voordelen, maar dit is het grote nadeel. Als het lukt, dan moet je je goud verborgen zien te houden -inderdaad niet ineen bankkluis waar je nooit meer bij komt- tot na de crisis. Ik ben een enorme voorstander van het aanschaffen van oude zilveren tientjes, rijksdaalders en guldens. In vrijwel ieder huishouden zijn daar nog wel een paar van te vinden. Het kan bijna niet anders, of dat oude zilvergeld gaat weer als universeel ruilmiddel circuleren. Het gebruik ervan is veel minder riskant, nogmaals omdat ze overal nog wel liggen. Dat betekent dat je met het gebruik ervan iets minder opvalt.

Link naar reactie

Dan zie je direct wat een euro eigenlijk waard is € 1, - is fl 0,28 in echt geld. Ik heb vroeger altijd de zilveren munten uit mijn portomonee gegooid en gespaard. Ik heb ze toen ook niet ingeleverd.

vond vanaf het begin al dat de Euro een nep munt was.

Link naar reactie

Zilver blijkt in een economische neergang ook te dalen zeggen sommige experts.

Dit zou te maken hebben dat zilver in een veel groter percentage als goud gebruikt wordt in de industrie.

Ik probeer dit verhaal aan de koers van afgelopen jaar of zelfs jaren te koppelen, valt nog niet mee vind ik.

Maar goed als dat zo is dan zal zilver dus pas na het, eventuele! , herstel van de economie de echte jump omhoog gaan maken.

Goud lijkt een standaard vluchthaven tijdens mindere tijden en zodra het herstel komt zal die prijs na een hoogtepunt tijdens de malaise dus weer gaan dalen. Dat lijkt in de grafieken aardig een op een terug te komen.

Tja dan zou de keuze simpel kunnen zijn als je weet wanneer je maximaal wilt chashen, tijdens de crisis, of erna als het weer hersteld..

Spreiden kan natuurlijk nog steeds een hele goede strategie blijven.

Als je denkt dat er geen grote economische groei op langere termijn komt, omdat we technologie los laten en andere dingen dan bezittingen gaan nastreven of welke reden dan ook, dan lijkt goud king.

Als er geen echte economie meer in je leven aan zit te komen omdat we naar het stenentijdperk terug gaan heeft nog goud nog zilver je veel kunnen helpen.

Link naar reactie

Goud en zilver voor elkaar verruilen zou ik ook alleen in uiterste nood - of bij een gevoelsmatig fantastische deal - doen. Voor nu vind ik het zaak, voor zover er voldoende euro's in je kontzak zitten, beide aan te schaffen in een mooie mix.

Ja de Zilver:Goud ratio is fascinerend, en who knows op welke termijn die weer rond het historisch evenwicht van plusminus 1 op 15 komt. Nu dus 1 op 50, voor degene die het nog niet wisten. En logisch beredeneerd zal het eerder gebeuren dat zilver richting goud klimt dan dat goud richting zilver daalt. Wat impliceert dat zilver 3 x over de kop gaat, alleen al om die balans te herstellen. Dus stel dat goud - als voorspeld door sommigen - ook nog 2 a 3 keer over de kop gaat (richting $5.000 per oz) dan gaat zilver dus een factor 6 tot 9 keer! Inkoop nu $28, verkoop straks $200 per oz. Zijn er al preppers met een boner nu? :)

Vind het wel leuke dingen om over te fantaseren, maar het is voor mij niet de reden om goud en zilver te willen. Ik luister gewoon naar mijn onderbuik en die adviseert het mij. En vervolgens geduldig afwachten tot het moment is aangebroken dat het onderbuikgevoel het bij het rechte eind bleek te hebben. En wat dat rechte eind is, dat merken we tzt wel ...

Link naar reactie

@ Kans

Zilver is inderdaad een beetje een dark horse. Niemand weet goed wat het gaat doen. Volgens Gerard, een vaste bezoeker van het blog van Silver Mountain, zit zilver tussen goud en koper in qua bewegingen. Dat zou zomaar kunnen, maar ik proef steeds meer dat alle theorietjes en trends niet meer werken omdat we definitief een ander economisch tijdperk in gaan, het tijdperk van een enorme globale schuld. Je moet je eens afvragen welk land geen schuld heeft en van wie de landen met schuld lenen. Nederland heeft een staatsschuld (kost slechts 90 miljoen euro per dag aan rente, tralala), Duitsland heeft een staatsschuld en ga zo maar door. Van wie lenen al deze gekken dan toch?

Mijn simpele redenering is: grondstoffen en arbeid vertegenwoordigen waarde. Die waarde moet ergens in worden uitgedrukt. Voor grondstoffen zit die waarde in de grondstoffen zelf, maar voor arbeid wordt het wat lastiger. Zodra je waarde moeilijk nog kunt uitdrukken in zo'n zwabberend misbaksel als de euro, gaat waarde liever ergens anders in zitten. Iets vasts, iets niet namaakbaars, iets vertrouwds. En dat zijn goud, maar ook zilver (ook wel poor man's gold genoemd). Dat zijn edelmetalen die al duizenden jaren als het echte geld worden beschouwd. Voor de korrel goud waarmee je in Bijbelse tijden een brood kocht, koop je nu nog steeds een brood (waarschijnlijk broden). Kijk, dat is waardevastheid.

Link naar reactie

Zilver is op een manier toch wel veel leuker dan goud:

Voor een paar duizend euro heb je een paar kilo zilver en slechts een tiental grammen goud.

En paar kilo voelt toch heel anders aan da tientallen grammen.....

Eerlijk gezegd ziet dat edelmetaal in muntvorm eruit als chocolademunten met Sinterklaas. Ik heb altijd de neiging het randje te zoeken en open te trekken. ;)

Link naar reactie

Nog even over dat oude zilveren gulden geld: Dat is de goedkoopste manier om zilver te kopen ook. Bijna de spotprijs.

Zelf ga ik denk ik toch voor de maple leafs omdat die een gehalte van 99,99% zilver bevat. En dat schijnt dan weer de gehalte te zijn die de industrie gebruikt. Het is wel wat duurder, maar veel puurder, compacter en heeft een bepaalde waarde waardoor je het ook weer boven spotprijs kan verkopen.

Link naar reactie

Nog even over dat oude zilveren gulden geld: Dat is de goedkoopste manier om zilver te kopen ook. Bijna de spotprijs.

Zelf ga ik denk ik toch voor de maple leafs omdat die een gehalte van 99,99% zilver bevat. En dat schijnt dan weer de gehalte te zijn die de industrie gebruikt. Het is wel wat duurder, maar veel puurder, compacter en heeft een bepaalde waarde waardoor je het ook weer boven spotprijs kan verkopen.

Dat waren voor ons ook zo'n beetje de redenen. We hebben dus alleen maar Maples.

Link naar reactie

Ik heb hier al eens een discussie gevoerd, maar mijn insteek is dat Nederlands zilvergeld eventueel gebruikt kan worden voor ruilhandel en puur zilver als hedge tegen inflatie/investering. Mijn aanname is dat de zilveren gulden als officieus vervangend betaalmiddel van de euro kan dienen, een aanname waar niet iedereen het mee eens is.

Link naar reactie

Ik heb hier al eens een discussie gevoerd, maar mijn insteek is dat Nederlands zilvergeld eventueel gebruikt kan worden voor ruilhandel en puur zilver als hedge tegen inflatie/investering. Mijn aanname is dat de zilveren gulden als officieus vervangend betaalmiddel van de euro kan dienen, een aanname waar niet iedereen het mee eens is.

Dat laatste woordje 'kan' staat daar terecht cursief. Het zal je maar gebeuren dat je honderden van die oude zilveren guldens bestelt en ze tijdens een crisis door iedereen met argusogen worden bekeken en mogelijks zelfs helemaal niet worden geaccepteerd. Het kan een hele dure gok zijn. Mocht het wel zo gaan, dan koop ik tegen die tijd wel een zooi van die florijnen tegen inlevering van wat Maples.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...