Ga naar inhoud
GENEGEERD

Het risico van obsessief preppen


Wilbert

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik Ben van nacht om 4.30 optestaan, heb eerst de geiten gemolken, toen onze koe.

Om 5.30 was ik in de auto, 6.30 in de boot van vrienden, beetje vissen , beetje lullen, beetje zwemen. Nu weer thuis met 4 flinke red snappers.de koppen en starten zijn in een pot in de zonne oven om soep te trekken.eentje ga straks de oven in, er komen gelijk ook buren mee eten dit zijn besten van bijna 4 /5 kilos, mijn man fillereed de rest om vis jerky te maken en de reestjes ga in de Citroen sap voor de ceviche. Mijn Hele dag draide om preppen ,zelfstandig leven. Moet ik nu na de dicht bij zijde psychiatric ziekenhuis???????

 

Hoe is dit "preppen"?

 

Je hebt voor een levenstijl gekozen die stoelt op zelfredzaamheid. Dat is nu je "baan"...

 

Mensen hier hebben gewoonweg de tijd en energie niet om te doen wat jij nu doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu het dan toch over psychische aspecten van het preppen gaat: er bestaat ook zoiets als een prepper-burn-out.
Bedankt voor deze waardevolle reactie. Prepper burnout wordt besproken in het onderstaande artikel. Zie ook de vele lezersreacties daaronder. Dit artikel geeft vijf oplossingen voor prepper burnout: Take a break. There are two sides to any story. Prepping – when done right – saves money. Prepping is empowering. Prepping is freedom.

 

Is Prepping Depressing? 5 Ways to Cope, 2011, by Ranger Man, website: The Survival Mom.

http://thesurvivalmom.com/is-prepping-depressing-5-ways-to-cope/

 

Discussie over prepper burnout op survivalistboards.com

http://www.survivalistboards.com/showthread.php?t=211412

 

Artikelen en websites over burnout in het algemeen:

 

http://burnout.startkabel.nl/

 

http://burnout.startpagina.nl/

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Burnout_%28psychology%29

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat het voor veel mensen met een angst stoornis ook zou kunnen helpen om te weten dat je jezelf in veel situaties kan redden waardoor een stoornis beter beheersbaar is.
Ik denk dat prepping inderdaad heilzaam kan zijn bij allerlei psychische problemen, mits je dus voorkomt dat je er te ver in gaat, en mits je de risico's van prepping goed kent en onder controle kunt houden. Het gaat dus om balans.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Verantwoord preppen kan erg leuk zijn, sportief, vormend, geldbesparend, sociaal en creatief. Maar extreem preppen heeft dus ook nadelen en risico's, zoals hierboven al besproken is. Een van de risico's van prepping is geestelijke verslaving, zoals mensen ook verslaafd kunt raken aan eten, gokken, geld uitgeven, werken, stelen en nog veel meer gedragingen.

 

Of je verslaafd bent aan preppen, kun je onder andere uitzoeken, door eens een maand lang niets te doen op het gebied van preppen, en dan te kijken of je zonder preppen nog normaal kunt functioneren, of dat je dan psychisch in problemen komt. Als je al eerder verslaafd bent geweest aan iets, of als je psychische problemen hebt, is er een grotere kans dat je verslaafd raakt aan prepping en dat je te ver gaat met prepping. Dat kan je welzijn en veiligheid bedreigen.

 

Preppen zonder je welzijn te verliezen, begint met accepteren dat je sowieso ooit zult sterven. Verder is het belangrijk om de kansen dat je verschillende mogelijke typen crisis meemaakt zo mogelijk realistisch in te schatten. Bijvoorbeeld, de kans dat onze samenleving in Nederland tientallen jaren lang ontwricht raakt, is niet uitgesloten, maar lijkt mij niet heel groot. De kans dat er een regionale ramp gebeurt in jouw regio die een week lang duurt, lijkt me veel minder onwaarschijnlijk en daarom meer iets om je op voor te bereiden. Bijvoorbeeld een overstroming. Of je zou door ernstige ziekte een paar jaar dakloos kunnen worden terwijl de samenleving gewoon verder draait, enz.

 

De kans dat je ooit overlijdt aan een dodelijke ziekte of een dodelijk ongeval is 100 procent. Maar veel van de oorzaken daarvan vereisen heel andere preventiemaatregelen dan een huis vol noodvoorraden. Mensen kunnen ernstig ziek worden door bijvoorbeeld roken, stress, overgewicht, alcoholmisbruik, ongezonde voeding, onveilige seks, te laat inroepen van medische hulp, onverantwoord medicijngebruik, te weinig lichaamsbeweging, enzovoort.

 

Ernstige ongelukken ontstaan door onveilig werken, verkeersongelukken, onveilig doe-het-zelven, ernstige ruzies, brand, zelfmoordpogingen, enzovoort. En mensen zonder liefdesrelatie hebben een veel grotere kans op een psychische aandoening, dan mensen met een relatie. (Hoewel je bij dat laatste kunt discussiëren wat oorzaak en gevolg is.)

 

Als je lang gezond wilt blijven is het daarom belangrijk om die overige risico's niet te veronachtzamen, doordat je teveel aandacht besteedt aan het bouwen van een bunker, het verzamelen van voedsel voor jaren of andere voorbereidingen op grootschalige rampen.

 

Verder heeft extreem preppen dus zelf ook risico's. Je kunt door extreem preppen bijvoorbeeld sociaal geïsoleerd raken en angstig en depressief worden. En als je dan ziek of dakloos wordt zonder behulpzame vrienden, is er niemand die je komt helpen. Of je durft misschien niet een dokter te bellen, terwijl je doodziek of gewond bent, omdat je je schaamt voor een te vol huis. Of je durft geen vrienden te maken, omdat je bang bent dat iemand weet dat je met prepping bezig bent. Of je wordt bijvoorbeeld uit je huis gezet door de gemeente vanwege brandrisico's door opslag van te veel goederen. En bij een grootschalige ramp kunnen grote voorraden worden gestolen, en bij een evacuatie kun je je voorraden meestal ook niet meenemen.

 

Ook is het tijdens een crisis in veel gevallen belangrijk om goed contact te hebben met je buurtgenoten, zodat je elkaar kunt helpen. De overlevingskansen van een eenzame prepper zijn misschien wel kleiner dan van een niet-prepper met goede contacten in zijn woonbuurt, afhankelijk van het type crisis. Ook als je ooit dakloos zou worden, zijn behulpzame vrienden onbetaalbaar.

 

Een belangrijke manier om de balans bij preppen niet te verliezen, ligt in sociale contacten en samenwerking. Preppers kunnen elkaar wijzen op signalen dat iemand op een bepaald gebied de balans kwijtraakt qua prepping. Die signalen kunnen bijvoorbeeld bestaan uit angstig gedrag, te gevaarlijke survival-trainingen doen, sociale contacten verliezen, geldproblemen, een te vol huis, enzovoort. Ook dit forum kan daarbij een rol vervullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow. Heb ik gelukkig geen last van. Heb een tijd lang niet kunnen preppen, te druk met andere dingen enzo maar ben er ook niet nerveus van geworden. Ik heb mezelf ook geen 'open einde' gegeven. Ik heb een aantal doelen en daar werk ik naartoe. Voedel bijvoorbeeld is nu klaar. Gewoon bijhouden qua houdbaarheid met rouleren nu. Water is bijna klaar (opslag en filtering etc..). Nu aan het mieren om lijstjes te maken van andere dingetjes die ik nog hebben wil maar bijvoorbeeld mogelijkheden om te koken ben ik ook wel zo'n beetje klaar mee. Heb nu m'n nieuwe petroleum kacheltje en wat brandstof in de berging dus warmte is ook OK, gewoon weer bijhouden wat betreft brandstof buffertje.

Eerste hulp spul is ook wel zo'n beetje op orde. Op een paar dingetjes na dan.

 

Nu bezig met werken aan m'n BoB (lagere prio voor een bug-inner) en aan het inventariseren welke skills ik wel en niet heb en wat ik de belangrijkste vind. Dus vanaf nu wordt vooral lezen, oefenen en leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wilbert, kan je wat meer vertellen bij je links, linkdumping wordt niet zo gewaardeerd.
Ik heb eerder in dit topic al iets verteld over de risico's van extreem survivalism.

 

Simple living kan het tegenovergestelde zijn van preppping, en kan daardoor helpen om balans te houden bij prepping. Maar als je websites leest over simple living, zul je merken dat er ook allerlei overeenkomsten zijn met prepping en dat je simple living ook kunt combineren met gematigd preppen. Misschien is dat een goede combinatie, om jezelf niet te verliezen in survivalism.

 

Y2K was in 1999 een hoax, een broodje aap-verhaal dus. Op 1-1-2000 zouden veel computers vastlopen door een programmeerfout, en daardoor zou volgens bepaalde groepen de geïndustrialiseerde samenleving destabiliseren volgens hun domino-theorie. Die dreigende voorspellingen waren toen populair in de Amerikaanse survival community, gepushed door de computer-industrie en de fabrikanten van survival-artikelen, die daar toen veel geld aan verdiend hebben. Ook dat inzicht kan helpen bij het relativeren van survivalism.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Millenniumbug

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eerder in dit topic al iets verteld over de risico's van extreem survivalism.

 

Simple living kan het tegenovergestelde zijn van preppping, en kan daardoor helpen om balans te houden bij prepping. Maar als je websites leest over simple living, zul je merken dat er ook allerlei overeenkomsten zijn met prepping en dat je simple living ook kunt combineren met gematigd preppen. Misschien is dat een goede combinatie, om jezelf niet te verliezen in survivalism.

 

Y2K was in 1999 een hoax, een broodje aap-verhaal dus. Op 1-1-2000 zouden veel computers vastlopen door een programmeerfout, en daardoor zou volgens bepaalde groepen de geïndustrialiseerde samenleving destabiliseren volgens hun domino-theorie. Die dreigende voorspellingen waren toen populair in de Amerikaanse survival community, gepushed door de computer-industrie en de fabrikanten van survival-artikelen, die daar toen veel geld aan verdiend hebben. Ook dat inzicht kan helpen bij het relativeren van survivalism.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Millenniumbug

 

hoezo was Y2K een hoax?

er waren ervoor al kleine problemen met de computerdatums, dus het probleem was zeker legitiem, uiteindelijk viel het wel mee.

maar de uitkomst was totaal niet te voorspellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoezo was Y2K een hoax?

er waren ervoor al kleine problemen met de computerdatums, dus het probleem was zeker legitiem, uiteindelijk viel het wel mee.

maar de uitkomst was totaal niet te voorspellen

De hardcore Y2K prepper scene in de VS bereidde zich voor op de totale ineenstorting van de samenleving per 1 januari 2000. Ik vermoed dat veel hoogopgeleide ICT-ers al veel eerder wisten, dat die voorspelling onjuist was. Maar velen van hen hebben toch de Y2K-mythe gevoed, omdat ze daaraan veel geld konden verdienen. Ik vermoed dus bewuste misleiding.

 

https://www.google.nl/search?q=y2k+nhoax&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a&channel=sb&gfe_rd=cr&ei=ehM_U4zCEIqwOrbAgcAN#channel=sb&q=y2k+hoax&rls=org.mozilla:nl:official

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hardcore Y2K prepper scene in de VS bereidde zich voor op de totale ineenstorting van de samenleving per 1 januari 2000. Ik vermoed dat veel hoogopgeleide ICT-ers al veel eerder wisten, dat die voorspelling onjuist was. Maar velen van hen hebben toch de Y2K-mythe gevoed, omdat ze daaraan veel geld konden verdienen.

 

https://www.google.nl/search?q=y2k+nhoax&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a&channel=sb&gfe_rd=cr&ei=ehM_U4zCEIqwOrbAgcAN#channel=sb&q=y2k+hoax&rls=org.mozilla:nl:official

 

wat vreemd dat jij het een hoax noemt terwijl er daadwerkelijk wel systemen zijn gecrashed zijn of tijdelijk van slag waren

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat vreemd dat jij het een hoax noemt terwijl er daadwerkelijk wel systemen zijn gecrashed zijn of tijdelijk van slag waren
Er zijn weliswaar wat kleine computer-incidenten geweest. Mijn term hoax sloeg op de voorspellingen dat de geïndustrialiseerde samenleving in zou storten, en/of dat computers wereldwijd massaal zouden crashen. Beide problemen zijn gelukkig uitgebleven.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn weliswaar wat kleine computer-incidenten geweest. Mijn term hoax sloeg op de voorspellingen dat de geïndustrialiseerde samenleving in zou storten, en/of dat computers wereldwijd massaal zouden crashen. Beide problemen zijn gelukkig uitgebleven.

Hey dus je kan wel ergens op reageren als je denkt er WEL verstand van te hebben?!?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...