Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] RTL SDR Software Defined Radio receiver


Communicator

Aanbevolen berichten

SDR is een goedkope manier om radiosignalen op te vangen over een breed spectrum van de frequentieband... mocht je me hier al kwijt zijn... lees niet verder als het je niet interesseert ;)

 

Waarom?

SDR geeft je de mogelijkheid om breedschalig mee te luisteren met communicatieverkeer dat zich in de lucht bevindt. Denk hierbij aan vliegverkeer, satellieten, portofoons, morsecode en amateurbanden, radio en digitaal verkeer...

Ten eerste vind ik het reuze interessante materie, (hence my nickname), en kun je op een vrij goedkope en makkelijke manier op de hoogte blijven van alles wat er zich rondom jou heen afspeelt. Als je een goede antenne gebruikt kun je zelfs wereldwijd signalen ontvangen! (Amerika, Rusland, China, etc.)

 

Hoe?

Allereerst heb je 2 stuks hardware nodig...

 

1. een DVB-T Usb dongle (een TV stick waarmee je 'Free to Air' TV zenders kunt ontvangen (Ned 1,2,3 en de lokale omroep). Waar je bij de aanschaf op moet letten is dat er speciale chipsets in moeten zitten om dit te kunnen. Dus niet elke willekeurige TV stick komt hiervoor in aanmerking!

Google is hierbij je beste vriend, en al gauw vind je de juiste stick voor de juiste prijs... om en nabij de 20-25 euro.

Ik heb zelf de HAMA DVB-T USB 2.0 receiver met RTL2832U chip en de FC0013 tuner er in Deze bied (na reaseach) een frequentiespectrum van 22-1100MHz, maar bij mij ontvangt hij vanaf de 21MHz al goed.

 

2. Een capabele antenne...

Een handige harrie knutselt zelf iets in elkaar waarmee hij de nodige signalen kan ontvangen, of maakt voor elk frequentiegebied een aparte antenne....

Maar er zijn ook kant en klare oplossingen te koop, zoals ik gebruik. Een discone scanner antenne die een bereik heeft van 50-1300MHz. Dat deze antenne ook signalen buiten dit bereik ontvangt verbaasde mij, want vanaf de 21MHz komt er een hoop binnen wereldwijd! (kan ook door de huidige actieve zon komen momenteel)...

 

Het enige wat je zelf echt goed in elkaar moet knutselen is een verloop van de antenneingang van de USB stick, naar de antenne toe.

 

Voorbeeld

p7151458.jpg

 

Het beste resultaat bereik je door de antennekabel zo kort mogelijk te houden....

 

Installatie USB stick / SDR

Dit is het moeilijkste gedeelte voor een leek...

 

De standaard software die met de USB stick wordt meegeleverd wordt niet gebruikt voor SDR ontvangst...

HIER Vind je de installatie bestanden die je nodig hebt om de juiste drivers voor je USB stick te installeren.

en de installatieprocedure vind je HIER (Engels)

 

Er zijn een drietal programma's waarmee je kunt werken waarbij SDR# (SDRSharp) de simpelste is linkje

Het meest uitgebreide, mooiste en gratis programma wat ik heb kunnen vinden is SDR Console. En die vind je HIER

(op de diskette klikken met de laatste nieuwe versie)

 

De installatieprocedures van deze programma's staan prima uitgelegd op de respectievelijke websites...

 

Gebruik

Als de installatie gelukt is en je SDR programma babbelt met de USB stick, dan kun je nu LIVE meeluisteren!

Als eerste test kun je het beste naar de normale radiostations luisteren (tussen de 88-108MHz)... op FM Broadcast.

Gaandeweg leer je de software kennen en al gauw luister je mee op verschillende frequenties!

 

Satelliet ontvangst

Mijn huidige uitdaging is om met deze setup LIVE satellietbeelden te ontvangen van de NOAA weersatellieten. Na wat uitzoekwerk heb ik de juiste frequenties te pakken van de actieve satellieten, en via SDR-Console heb je daar een prachtige interface voor die je kunt instellen zodat je 2 minuten voordat de satelliet in beeld komt een waarschuwing krijgt. Dan kan je de juiste frequentie instellen, en het programma neemt dan automatisch het audio signaal op.

Ik ben hiermee nog volop aan het experimenteren, en heb vandaag mijn allereerste live beelden van de satelliet ontvangen !!!!

 

NOAA-19-1.jpg.b995fa00abe37e827150dfdab2f160a5.jpg

Ijsland en stukje Noorwegen

 

NOAA-19-2.jpg.3751279e89a1c6b5e3cf87f914927f78.jpg

Groenland en stukje Ijsland

 

Ik heb nog een lange weg te gaan, maar dat maakt dit nou juist zo leuk :) experimenteren!

 

Voor de liefhebbers heb ik ook het één en ander gefilmd...

 

Mocht je nog vragen hebben...

GOOGLE !!!! ;)

 

Veel plezier met deze informatie!

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Communicator Bedankt voor deze heldere uitleg.

 

Ik heb inmiddels ook een stickje besteld (via ebay, stuk goedkoper) Dus zodra ik hem binnen heb ga ik hier ok eens mee spelen.

 

EDIT: deze heb ik gekocht

http://www.ebay.nl/itm/In-k-EZCAP-EZTV645-with-RTL2832U-FC0013-SDR-DVB-T-Digital-TV-USB-2-0-Dongle-/140963305137?pt=US_Video_Capture_TV_Tuner_Cards&hash=item20d21156b1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet niet dat je ook een goede antenne nodig hebt als je serieus wilt ontvangen he ;)

Yep, ik heb een discone antenne liggen uit de scanner tijd. Moet even plaats maken in mijn mast want er hangt nu naast het weerstation ook nog een oude GPA in van de 27mc. Maar dat gaat helemal goed komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi topic!

 

Scanner via een laptop met DVB-T usb stick

 

Zonder een dure losse scanner te kopen wilde ik via de computer weer eens kijken wat er in de ether te horen is. Hiervoor heb ik recent een DVB-T usb stick gekocht (€ 25,-)om deze in te zetten als goedkope scanner.

RTL Cube - DVB-T usb stick voor SDR ontvangst

Met een laptop voorzien van windows7 werkte deze na het installeren van de drivers en de hdsdr software prima.

 

Meer informatie:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1524421

 

http://www.hdsdr.de/

HDSDR is a freeware Software Defined Radio (SDR) program for Microsoft Windows

 

http://pa3ang.nl/wp/archives/2836

 

De volgende stap is om de DVB-T aan te sluiten op mijn raspberry pi:

http://pa3ang.nl/wp/archives/3405

dvb-t.jpg.576d148555292adce68290d23f36973a.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

HDSDR ziet er ook leuk uit inderdaad, maar daar kun je geen FM Broadcast mee ontvangen, omdat hij die bandbreedte niet in zijn arsenaal heeft zitten.

SDR# ziet er minder gelikt uit, maar kan wel meer.

 

SDR Console... vallen de twee bovenstaande bij in het niet!

Als ik hier alles een beetje op rit heb, dan wil ik een Fun Cube Dongle Pro+ gaan halen. Die hiervoor speciaal bestemd is en betere filters e.d. aan boord heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik hier alles een beetje op rit heb, dan wil ik een Fun Cube Dongle Pro+ gaan halen. Die hiervoor speciaal bestemd is en betere filters e.d. aan boord heeft.

Dat is andere koek, ook wat prijs betreft ;-)

 

Ik heb vanmiddag maar alvast de discone in de mast gehangen. Nu nog even wachten tot ik de dongel binnen heb....

Link naar reactie
Delen op andere sites

leuk! als je eenmaal zo ver bent, kunnen we wellicht wat informatie uitwisselen betreft frequentie databases en favorieten :)

 

Hoe je het ook wend of keert, het is altijd goedkoper dan een all-mode reciever van bijvoorbeeld yaesu of kenwood... qualitatief kunnen ze er niet aan tippen uiteraard, maar de lol die je er van hebt, is het dubbel en dwars waard.. vind ik dan..

 

En wat ook al eerder is gezegd, een geweldige manier om toch alles te beluisteren, zelfs als internet plat ligt :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

HDSDR ziet er ook leuk uit inderdaad, maar daar kun je geen FM Broadcast mee ontvangen, omdat hij die bandbreedte niet in zijn arsenaal heeft zitten.

SDR# ziet er minder gelikt uit, maar kan wel meer.

 

SDR Console... vallen de twee bovenstaande bij in het niet!

Als ik hier alles een beetje op rit heb, dan wil ik een Fun Cube Dongle Pro+ gaan halen. Die hiervoor speciaal bestemd is en betere filters e.d. aan boord heeft.

 

Kost best nog wel wat dat ding...

 

Het feit dat je direct een groot spectrum kan scannen EN visueel weergeven vind ik echt wel leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

leuk! als je eenmaal zo ver bent, kunnen we wellicht wat informatie uitwisselen betreft frequentie databases en favorieten :)

Lijkt mij een strak plan! Misschien ook leuk om een topic erover te maken op het forum zodat anderen er ook iets mee kunnen?

 

Hoe je het ook wend of keert, het is altijd goedkoper dan een all-mode reciever van bijvoorbeeld yaesu of kenwood... qualitatief kunnen ze er niet aan tippen uiteraard, maar de lol die je er van hebt, is het dubbel en dwars waard.. vind ik dan..

En wat ook al eerder is gezegd, een geweldige manier om toch alles te beluisteren, zelfs als internet plat ligt :D

Ik vraag me af of je ook een satelliet schotel voor de ontvangst kan gebruiken?

Een collega weeramateur heeft een sat schotel met een speciale ontvanger voor de weersatellieten. Volgens mij zou je dan met deze dongel een veel beter ontvangst moeten hebben ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het maximale wat ik nu kan bekijken is 2Mhz breed... als je verder tweakt kan je het opschroeven naar 3MHz, maar dan zie je eigenlijk niks meer... alleen maar kleine streepjes....

 

http://www.websdr.org bied online SDR radio's waar je mee kunt kijken, alleen houd er wel rekening mee dat Java behoorlijk gaat zeuren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij een strak plan! Misschien ook leuk om een topic erover te maken op het forum zodat anderen er ook iets mee kunnen?

 

 

Ik vraag me af of je ook een satelliet schotel voor de ontvangst kan gebruiken?

Een collega weeramateur heeft een sat schotel met een speciale ontvanger voor de weersatellieten. Volgens mij zou je dan met deze dongel een veel beter ontvangst moeten hebben ?

 

Tuurlijk kan dat, alleen dan praat je ook over een ander kostenplaatje, want de standaard ontvanger die aan je schotel zit (tv-schotel) voldoet dacht ik niet aan de eisen voor SDR...

Daar heb ik in het verleden wel eens naar gekeken, maar me niet meer verder in verdiept.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Allen, tipje https://github.com/antirez/dump1090

Dit is leuke software (Linux) om ADS-B verkeer te bekijken.

Hiermee is te zien of je vlucht op tijd gaat arriveren. ;)

 

Hiervoor heb je wel een usbstick nodig die de 1.090.000MHz goed aan kan. Mijn stick trekt het niet tot nu toe. Of ik heb iets fouts gedaan met instellingen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hiervoor heb je wel een usbstick nodig die de 1.090.000MHz goed aan kan. Mijn stick trekt het niet tot nu toe. Of ik heb iets fouts gedaan met instellingen...

Werkt hier: `./dump1090 --net` en dan in de browser naar http://localhost:8080/.

Niet met de mirics, maar wel met r820-dongle en de rtl-dongle.

 

Zonder aparameters krijg je eens troom zut te zien als hieronder:

 

*8d4056319941d008080404f24e84;

CRC: f24e84 (ok)

Single bit error fixed, bit 100

DF 17: ADS-B message.

Capability : 5 (Level 2+3+4 (DF0,4,5,11,20,21,24,code7 - is on airborne))

ICAO Address : 405631

Extended Squitter Type: 19

Extended Squitter Sub : 1

Extended Squitter Name: Airborne Velocity

EW direction : 0

EW velocity : 464

NS direction : 0

NS velocity : 64

Vertical rate src : 0

Vertical rate sign: 1

Vertical rate : 1

 

*a00018bfcc3401b0a800007c5e4a;

CRC: 7c5e4a (ok)

DF 20: Comm-B, Altitude Reply.

Flight Status : Normal, Airborne

DR : 0

UM : 0

Altitude : 38975 feet

ICAO Address : 4783cd

 

*8d4841316831a2b000d6b118f63c;

CRC: 18f63c (ok)

DF 17: ADS-B message.

Capability : 5 (Level 2+3+4 (DF0,4,5,11,20,21,24,code7 - is on airborne))

ICAO Address : 484131

Extended Squitter Type: 13

Extended Squitter Sub : 0

Extended Squitter Name: Airborne Position (Baro Altitude)

F flag : even

T flag : non-UTC

Altitude : 8850 feet

Latitude : 88064 (not decoded)

Longitude: 54961 (not decoded)

 

Met de fantastische antenne(s) van de Communicator moet het wel een mooi plaatje opleveren in de browser...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb sinds vandaag ook de mogelijkheid ontdekt om rechtstreeks p2000 berichten te ontvangen en decoderen :)

 

Het programma wat ik hiervoor gebruik is PDW in combinatie met mijn SDR dongle en software...

Het mooie is dat je een filterlijst kunt downloaden en deze kunt instellen...

 

Ik heb bijvoorbeeld alle GRIP 2,3,4 meldingen in mijn omgeving ingesteld met een email alert en een geluid.

Buiten mijn regio ook, maar dan met een ander geluid. En zo kun je nog meer interessante data vinden die met p2000 opgevangen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...