Ga naar inhoud
GENEGEERD

Gebit bijhouden


Aanbevolen berichten

Vorige week ben ik eindelijk naar de tandarts gegaan.

Rotbehandelingen gehad. Auw...

Tenminste, de behandeling zelf viel heel erg mee, maar als de verdovingen uitgewerkt zijn....

 

Daarmee realiseerde ik mij:

1. wat fijn dat op dit moment in Nederland tandartsen je gebit kunnen verzorgen. Ook al is een behandeling geen pretje.

2. Normaal stel ik tandartsbezoekjes zo lang mogelijk uit, maar als de SHTF, dan ben je toch blij dat je daarvoor de behandeling hebt laten verrichten.

3. Als de SHTF, denk ik toch dat we uiteindelijk teruggaan naar de tandarts op straat, net als in veel niet-Westerse landen. Brrrrrrr.....

 

Mijn moraal; laat jezelf behandelen nu t nog kan. Je weet nooit of er een tandarts is als de SHTF.

 

En nee, ik heb geen tandheelkundige aandelen.

 

Ik heb wel wat tandverzorgende middelen in huis, in voorraad. (extra tandenborstels, tandpasta)

Wat heb jij geprept op het gebied van tandverzorging?

Of stap je over op houtkool, takjes, knijptangen e.d. in geval van nood?

 

(Iets andere insteek dan draadje van Chinaka.)

 

Noach

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Goed draadje Noach, ben ik in gedachten ook mee bezig. Het mooiste zou zijn als je familie of kennissen had die in de tandheelkunde hun werk hebben. Helaas is dat niet van toepassing voor mij, dus wordt het waarschijnlijk een pijnlijke geschiedenis!

 

-Tandenborstels *check*

-Tandpasta *check*

-Mondwater

 

Iemand anders nog tandeloze suggesties over dit onderwerp?

 

(Voor noodgevallen altijd een Sidekick multitool op zak):p

Link naar reactie
Delen op andere sites

De PDF "when there's no dentist" is een hele goede aanrader en heb deze ook uitgeprint als backup.

Je kunt ook hier een aantal dingen op het forum lezen over losse onderwerpen die ook met de tandarts te maken hebben zoals bijvoorbeeld:

http://preppers.nl/forum/threads/5229-Tandpijn

http://preppers.nl/forum/threads/7969-Travelsafe-Medical-amp-dental-kit-iemand-ervaring?

deze staat overigens nog steeds op m'n lijstje om aan te schaffen maar is er nog niet van gekomen :o

Wel heb ik inmiddels een aantal haakjes en kleine spiegel op een stokje en door veel oefening kan ik nu ook zelf tandsteen verwijderen :p

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik loop geregeld langs bij de tandarts . Draag zorg voor mijn bijtspeikers . Heb ook zo een tand verzorg setje maar dat kan je niet bij jezelf gebruiken dat is voor bij derden . Of je moet een mede prepper hebben die je voor 100% vertrouwt . Verder heb ik tandenborstels tandpasta tandenstokers in overvloed .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb laatst gelezen over fluoridetabletten..

De meningen zijn daar geloof ik over verdeeld maar wie weet is het een goede

optie wanneer je tandpasta op is.

dit is misschien een interresant artikel over waarom er fluoride in tandpasta zit en wat de gevaren ervan zijn.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/65666-waarom-zit-fluor-in-tandpasta.html#fluoride-breekt-tandglazuur-af

Zelf poets ik m'n tanden met paradontax waar geen fluoride inzit maar wel natriumbicarbonaat met een aantal kruiden.

Zelf wil ik binnenkort ook mijn eigen tandpasta gaan maken en er zijn verschillende recepten over te vinden op het internet, voornamelijk met kokosolie als bestanddeel.

Wel ga ik 4 keer per jaar naar de tandarts omdat ik zelf een heel lastig gebit heb om schoon te houden en niet overal met een tandenborstel bij kan en ook zij gebruikt geen floride bij m'n behandeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mag binnenkort ook weer ff voor controle. Ik heb er altijd een beetje een dubbel gevoel bij. Ik ben door omstandigheden eens 2,5 jaar helemaal niet naar de tandarts geweest. Nergens last van gekregen in die tijd. Toen ik dan uiteindelijk weer ging was er ook niets aan de hand met 't gebit. De volgende controle echter vonden ze 3 gaatjes, die daarop 2 etc etc... Totdat ik een kroon wilde laten zetten en liet vallen dat ik hoopte dat er niet teveel moest gebeuren dat jaar aan het gebit, anders zat het er financieel niet in. Raad 's wat... Juist.

 

Maar ik ben 't eens, verzorg je gebit goed, ik poets en flos keurig 2 keer per dag. Ben een paar jaar terug overgestapt op tandpasta zonder fluoride, maar da's persoonlijk denk ik. M'n voorraadje bestaat nog steeds uit fluoride tandpasta.

 

20140328_124637.jpg.12c231f699c2b9028a734e1d6e3b7d37.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een echte prepper neem toch een kunst gebit.

Zonder grapjes ik heb een tijdje geleden ,een wijsheid tand gebroken, geen tandarts was op dat moment op het eiland. Ik heb een weekje tramadol gebruikt omdat ik echt gek weerd van de pijn .dus iemand hebben dit in geval van nood kan trekken is geweldig. Ik heb trouwens nu een soort 2 components noodvulling gekocht . Je maak de tand schoon,bvb door flink te spoelen met water stoof peroxide, maak de tand goed droog ,met een zakdoekjes, mix de 2 pakjes en duw dat in de hole kies.je kun het trouwens bijna Niet zelf doen, zeker dieper in je mond Moet je echt op de tast werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tandpasta's die je nu hebt zijn deels gemaakt op het menu wat we nu hebben, na een SHTF als men misschien alleen nog maar groentes uit eigen tuin en zo eet, krijg je natuurlijk veel minder suikers en schadelijke stoffen binnen die je nu allemaal wel krijgt. Ik weet niet of in zo'n situatie de huidige tandpasta goed of slecht is. verzorging blijft altijd wel nodig maar misschien dat men met alternatieve recepten tandpasta kan maken die meer gericht is op je nieuwe dieet :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De PDF "when there's no dentist" is een hele goede aanrader en heb deze ook uitgeprint als backup.

Je kunt ook hier een aantal dingen op het forum lezen over losse onderwerpen die ook met de tandarts te maken hebben zoals bijvoorbeeld:

http://preppers.nl/forum/threads/5229-Tandpijn

http://preppers.nl/forum/threads/7969-Travelsafe-Medical-amp-dental-kit-iemand-ervaring?

deze staat overigens nog steeds op m'n lijstje om aan te schaffen maar is er nog niet van gekomen :o

Wel heb ik inmiddels een aantal haakjes en kleine spiegel op een stokje en door veel oefening kan ik nu ook zelf tandsteen verwijderen :p

 

Goeie tip, die PDF.

EVen binnenhalen zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de SHTF dan gaan we toch anders eten. Geen zoete zooi meer, maar wild, noten, eetbare paddestoelen, fruit en groenten. Zoals onze voorouders dat aten. En die wisten het ook zonder tandarts te overleven. Omdat het menselijk gebit op een levensstijl zoals de hunne is ingesteld. Onze huidige levensstijl is heel onnatuurlijk. Daarom hebben we zoveel voorzieningen nodig om die te handhaven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is gewoon slim om elk half jaar of om de 9 maanden je gebit te laten controleren en eventuele complicaties meteen te laten verhelpen. Gelukkig heb ik nog met 33 jaar een goed gebit maar tijdens een shft problemen krijgen met je tanden zou wel heel erg zijn. Hoe dan ook er is bijna niets ergers dan pijn aan je tanden en dan helemaal als je in de shit zit. Het wil natuurlijk niet zeggen dat als je om de 6 maanden naar de tandarts gaat dat je dan geen problemen kunt krijgen. Maar je kunt het wel voor 95% uitsluiten de eerste tijd als er iets mis gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...