Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Nu goud/zilver kopen, of wachten?

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 88
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Dan moet ik je tegenspreken. Er is geen deflatie. Er zijn daarvoor een aantal indicatoren. Wat Vlaanderen betreft zijn de vastgoedprijzen nog altijd stijgend. We merken dat er te veel en te goedkoop geld in de markt zit. Met dat geldoverschot wordt vastgoed, aandelen, kunst, ... gekocht, kortom allemaal INVESTERINGSGOEDEREN en beleggingen. Wat de prijsniveau's van die 'assets' betreft, daar slaat de meter duidelijk uit in de richting van inflatie. Zo lang er te veel geld in de markt zit en de intresten laag zijn, zullen de prijzen van deze goederen stijgen.

Wat consumptieprijzen betreft, die zijn momenteel min of meer stabiel tot licht stijgend, veel voedselprijzen zijn sterk stijgend. Maar er is ook nog energie, en niet te vergeten BELASTINGEN en heffingen. Door de bijkomende belastingen daalt onze koopkracht, ondanks het feit dat de inflatie redelijk meevalt. De consumptieprijzen blijven min of meer stabiel tot licht stijgend maar ons inkomen uit arbeid kent deflatie. Dit resulteert in een sterk dalende koopkracht. Ik schat dat we er momenteel in Vlaanderen jaarlijks tussen 3 en 5% op achteruit gaan. Dat is vooral geldig voor mensen die inkomen halen uit arbeid. Wat nog altijd het grootste (en armste) deel van de bevolking is.

Samengevat is de bewone burger de pineut omdat hij niet beschikt over voldoende middelen om (nog meer) goud, vastgoed, ... te kopen. Veel mensen worden gedwongen tot huren en kùnnen ook helemaal niets meer kopen. Als straks, binnen een paar jaar, de inflatie van de consumptieprijzen ook nog eens gaat aantrekken, en de prijzen fors gaan stijgen, dan gaan we er helemaal op achteruit. Persoonlijk hou ik rekening met een welvaartsdaling van 15 à 20% binnen de 5 jaar. Deze welvaartsdaling komt er door : verminderde dienstverlening van de overheid, verhoging van de pensioenleeftijd en knippen in de vervangingsinkomens, de stijgende voedsel- en energieprijzen, de blijkomende lasten en belastingen. Tegen pakweg 3 à 4% per jaar koopkrachtverlies loopt dat niet àl te erg in de kijker. Binnen 5 jaar wordt het hele plaatje voor iedereen duidelijk.

De enige manier om hier mee om te gaan is nù je levensstandaard terugschroeven en zo veel mogelijk belastingen te vermijden. Dat kan voor een deel door te opteren voor het kopen van basisgoederen en die zelf te bewerken tot het product wat je wenst. De snelste manier om dit te doen is door deze strategie toe te passen op voeding. Door de basisproducten aan te kopen vermijd je belastingen, btw en bedrijfswinsten. Denk hierbij aan : inslaan van groenten als ze goedkoop zijn, zelf maken van jam, zelf gebak en brood maken, zelf een kipje kweken, ... . Het impact van de voedingsprijzen bedraagt momenteel voor een modaal gezin ongeveer 10% van het inkomen. Ik zie die verhouding stijgen tot pakweg 20%, Eenmaal voorbij dat punt komen er flinke onlusten en rellen.

Bij ons is het tussen 20 en 25% wat we van ons loon aan eten uitgeven, hangt beetje van het moment af en ik verwacht dat dit inderdaad nog zal stijgen,

dus dat wordt creatief omgaan met ons geld in de toekomst. Niets erg aan, wordt gewoon een uitdaging.

Bij ons is het tussen 20 en 25% wat we van ons loon aan eten uitgeven, hangt beetje van het moment af en ik verwacht dat dit inderdaad nog zal stijgen,

dus dat wordt creatief omgaan met ons geld in de toekomst. Niets erg aan, wordt gewoon een uitdaging.

Je kunt ook voedsel wecken\inblikken. Dan stop je de inflatie vrijwel direct. Koop je boodschappen als ze in de aanbieding zijn, dan heb je al snel 25-50% korting (uiteraard zijn dit lokkertjes). Doe een deel in de voorraadkast\weckpot en eet een deel op. Da zul je zien hoe snel je een voorraad op kunt bouwen.

In China is men al ruim 1\3 tot 1\2 van hun inkomen kwijt aan voedsel door de gestegen prijzen\vraag.:confused:

• 3 weeks later...
  • 3 months later...

Mijn tactiek: afwachten. Ik koop dit jaar GEEN goud en zilver. Ik ga afwachten wat de markt gaat doen. Ik ga niet nu 1.000 euro neertellen voor een ounce, als ik die ounce volgend jaar misschien wel voor 700 kan kopen, of zelfs nog minder.

Als de prijs stijgt: mooi, dan profiteer ik met mijn huidige stack.

Als de prijs daalt: mooi, dan ga ik meer aanschaffen.

Maar zolang de prijs blijft schommelen rond de 30.000 per kilo, koop ik NIETS.

Maar de kans dat goud weer richting de 40.000 gaat, acht ik op korte termijn uitgesloten.

Ik wil even deze post (en mijn gelijk) bij jullie in herinnering roepen. De goudprijs doet helemaal niks dit jaar, blijft tussen de 32.000 en 28.000. Ik had het al voorspeld, en nu vijf maanden later, heb ik nog steeds gelijk. Goud is uit.

Goud is uit? Haha daarvoor moet je wel USAfan heten... Aziëfans weten beter.. Begrijp me niet verkeerd, je hebt helemaal gelijk als je zegt dat goud de laatste maanden stagneert, maar ondertussen blijft de fysieke vraag robuust (minder dan in het recordjaar 2013, maar meer dan in de jaren daarvoor, hetgeen slechts aangeeft dat ook Aziaten prijsbewust zijn).

Ik wil even deze post (en mijn gelijk) bij jullie in herinnering roepen. De goudprijs doet helemaal niks dit jaar, blijft tussen de 32.000 en 28.000. Ik had het al voorspeld, en nu vijf maanden later, heb ik nog steeds gelijk. Goud is uit.

Vandaar dat al die centrale banken goud inkopen?

http://online.wsj.com/articles/russian-kazakhstan-gold-reserves-rise-imf-says-1409037679

Zet productie en vraag tegen elkaar af en dat moet ergens mis gaan cq tot hogere prijzen leiden.

Grote partijen kopen nog steeds goud bij, mijnen kunnen volgens sommige bronnen niet volgen, volgens andere is de prijs zo laag dat ze er geen winst op maken en dreigen in faling te gaan en de prijs

blijft stabiel... Dat druist in tegen alle vrije marktprincipes als je het mij zou vragen. Goud is een vorm van verzekering, niet als speculatie. De markt (of the powers that be) kunnen langer onlogisch zijn dan wij kunnen inschatten. Maar als je een product kan kopen aan huidige kostprijs, dan kan je niet veel verliezen denk ik, maar wie ben ik natuurlijk. Het blijft duur spul.

• 4 weeks later...
  • 2 months later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...